Bedrijven aan tafel om regionaal meer waarde te halen uit bedrijfselektronica

17

Werkgevers Drechtsteden (WD) is de belangenorganisatie voor bedrijven in de Drechtsteden. Vanuit deze organisatie is het initiatief gelanceerd om innovatietafels te organiseren om kruisbestuiving tussen bedrijven op gang te brengen. Bedrijven helpen elkaar op deze manier om te innoveren en tot nieuwe ideeën te komen.

Op 2 mei was er voor de tweede keer een innovatietafel over de circulaire economie, met als thema ‘hergebruik van materiaalstromen’. Tijdens deze tafel daagde Arjen Wittekoek van het bedrijf Coolrec de aanwezigen uit om na te denken over het gebruik van bedrijfs elektronica. Coolrec focust zich in Dordrecht op het recyclen van witgoed. Ze gebruiken zo’n 95% van het materiaal van de koelkast om weer nieuwe producten van te maken. Vanuit circulair denken is het langer in de keten houden van elektronica de eerste stap die bedrijven kunnen nemen om de waarde van producten vast te houden.

De waarde uit (bedrijfs)elektronica benutten
Coolrec zoekt naar manieren om de (bedrijfs)elektronica die in de regio aanwezig beter te benutten. Het bedrijf is bezig met een initiatief met Drechtwerk, waarbij witgoed gerepareerd en opnieuw verkocht wordt. Er komen volop ideeën boven tafel, zoals: een plek waar je als bedrijf je elektronica kunt brengen, bewustzijn verhogen (wat kun je met elektronica?), een oproep doen aan collega’s in de regio om de aanvoer van materialen te verhogen, mogelijkheden zoeken voor het recyclen, opknappen en hergebruiken van producten zoals motoren, kabels en schakelapparatuur. De oproep aan bedrijven is om bewust om te gaan met de bedrijfselektronica, omdat er vaak meer waarde in de producten zit dan men denkt. De bedrijven Xylem, Drukkerij Dekkers van Gerwen, Imcosa en de gemeente Dordrecht denken dat dit vraagstuk voor ieder bedrijf wel relevant is.

Businessmodellen in de circulaire economie
Duurzaamheid en businessmodellen gaan in de circulaire economiehand in hand. In een circulaire economie verdien je als bedrijf je geld door zoveel mogelijk waarde in de keten te houden. Daarbij kijkt men over de gehele levenscyclus van een product en dit schept kansen voor nieuwe businessmodellen. Het leveren van een service ten opzichte van het verkopen van een product is daar een voorbeeld van. De economie is nu vooral ingesteld op de verkoop van zoveel mogelijk producten over een deel van de levenscyclus. Tijdens de bijeenkomst zijn vijf types circulaire businessmodellen gepresenteerd.

Deel dit artikel: