Overig

Bij Van der Valk Hotel Ridderkerk zijn de wensen van gasten leidend

598

In juni 2007 vond de officiële opening plaats van Van der Valk Hotel Ridderkerk. Gasten blijven verrassen en tegelijkertijd het vertrouwde gevoel laten behouden; dat is de afgelopen 8 jaar een leidraad geweest. Zoiets gaat niet vanzelf, maar is een kwestie van inspringen op signalen en hard werken. Directeur Freek van der Valk en marketing & sales manager Krystle van der Valk vertellen over de recente verbouwing op de eerste verdieping en hun toekomstvisie.

“Sinds enkele jaren is de manier waarop mensen vergaderen en ontmoeten duidelijk veranderd. Toen wij in 2007 openden, was het de gewoonte om lang in één zaal te blijven, daarna misschien nog even een drankje te nuttigen en dan op huis aan te gaan. Tegenwoordig gaat het er veel interactiever en dynamischer aan toe. Overleggen in compacte groepjes, korter in een zaal blijven en langer werken in subruimtes; die trend is al een poosje gaande,” legt Freek uit. “We hebben veel ogen en oren op de werkvloer en met elkaar zagen we de veranderende behoefte ontstaan,” vult Krystle aan. “Steeds vaker kregen wij de vraag om zitjes buiten de zaal en besloot men om langer dan voorheen gezellig na te borrelen. Die ontwikkeling heeft ons ertoe doen besluiten om de eerste verdieping geheel te verbouwen. Zowel in uiterlijk als qua functionaliteit is de nieuwe situatie niet te vergelijken met de oude. Van kleurrijk en speels is de ruimte nu vrolijk en warm, met een beetje chique. De lilatinten die de boventoon voerden zijn vervangen door een diepere kleur paars, er zijn twee extra spreekkamers, veel meer werkplekken en een open break-out ruimte met bar in de foyer. Voor het plenaire gedeelte hadden wij alles al in huis om onze zakelijke gasten optimaal te bedienen, maar nu sluit ook het informele gedeelte nog veel beter aan op de wensen van onze gasten. Het totaalplaatje klopt. Die toegevoegde waarde is vandaag de dag nog belangrijker dan vroeger.”

Gasten op maat blijven bedienen

Tapijt, wanden en interieurbouwdelen; alles werd gestript om de nieuwe situatie zo optimaal mogelijk in te delen en in te richten. Het was het waard, want gasten reageren enorm positief op het resultaat na de verbouwing. Freek: “Het woord ‘wow’ valt vaak wanneer mensen het resultaat voor het eerst zien. Dat is een mooi compliment voor al het harde werk van afgelopen zomer. Gasten typeren de verdieping als aangenaam, mooi en fijn in gebruik. Precies wat wij voor ogen hadden, dus onze missie is geslaagd. Het wordt ook gewaardeerd dat het na afloop van een vergadering niet nodig is om eventueel beneden aan de bar nog iets te drinken, maar dat de eerste verdieping nu ook een sociale ontmoetingsplaats is geworden met alle voorzieningen die daarbij  horen. In de zalen zelf zijn we begonnen met het vervangen van de audio-videofaciliteiten en volgend jaar is het tijd voor de volgende stap. Dan zal de techniek in de overige zalen vervangen worden om de audio- en videofaciliteiten naar een nieuwe standaard te brengen. Tijdens het openingsfeest van Van der Valk Hotel Ridderkerk spraken Freek en Krystle met elkaar af dat zij er alles aan zouden doen om ervoor te zorgen dat zij bij het 10-jarig jubileum nog steeds over een modern hotel, passend bij de tijd, zouden beschikken. Op de eerste verdieping is daarvoor in ieder geval een grote stap gezet. De voortekenen voor 2017 zijn eveneens uitstekend. “De wereld verandert in rap tempo, dus wij moeten altijd met de tijd mee. Achterover leunen is geen optie. In 2007 hadden wij niet gedacht dat metamorfose van de zalen in dit stadium prioriteit zou hebben, maar de behoefte van gasten bepaalde anders. En dat is altijd leidend. Wij zijn zo flexibel dat we daar goed op kunnen inspelen. De laatste 5 jaar is er op technisch, functioneel en sociaal vlak veel veranderd. Als dienstverlener ondernemen wij daar actie op. Daarbij kijken we niet alleen naar morgen of volgend jaar, maar ook naar volgende generaties. We doen liever investeringen die goed zijn en waarmee we tijden vooruit kunnen, dan dat we oppervlakkig en gehaast te werk gaan. Dat past ook niet bij de visie van ons familiebedrijf. De verbouwing van onze zalen is verlopen aan de hand van een duidelijke filosofie. Over alles is tot in het kleinste detail nagedacht.” Het nadenken over volgende projecten om gasten op maat te blijven bedienen gaat ook altijd door. Krystle: “Het perfectioneren van de lobby is een volgende prioriteit. Er wordt al druk overlegd met de interieurontwerpers. Vroeger werkten gasten meestal maar even met hun laptop in de lobby, maar tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat Van der Valk Hotel Ridderkerk dient als werkplek voor een hele dag. Daarom willen we die ruimte net even finetunen. Ook qua uitstraling willen we de lobby weer een nieuw gevoel geven. We zijn hier nooit klaar, maar dat is helemaal niet erg. Wij houden, net als onze gasten, van dynamiek en vooruitgang.”