‘Breakbulkcarrousel’ geeft stukgoed- en zware ladingbedrijven ruimte voor verdere groei in Rotterdamse Waalhaven

13

Vnlr: Rik Pek (managing director Broekman Logistics); Emile Hoogsteden (directeur Containers, Breakbulk & Logistiek van het Havenbedrijf Rotterdam); Willem-Jan de Geus (directeur Metaaltransport) en Peter van der Pluijm (directeur RHB). Foto: Marc Nolte.

Rotterdam, 5 december 2018 – Onlangs zijn de handtekeningen gezet onder een vernuftig doorschuifplan in de Waalhaven. In de komende drieënhalf jaar veranderen 12 hectare bedrijfsterrein en 1.155 meter kade van gebruiker. Daarnaast worden de terreinen en haveninfrastructuur gerenoveerd door het Havenbedrijf Rotterdam. Dit alles om de breakbulksector in Rotterdam een extra groei-impuls te geven.

“Met deze, samen met betrokken bedrijven, zorgvuldig en langdurig voorbereide operatie, laten we zien dat we de breakbulksector in Rotterdam ruim baan geven”, aldus Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk en Logistiek van het Havenbedrijf Rotterdam. “Het gaat dan met name om heavy lift, projectlading, staal en non ferro metalen. Rotterdam is daar al goed gepositioneerd vanwege de unieke ligging, de verbinding met de containerlogistiek en het toenemend aantal lijndiensten voor stukgoed en zware lading. De investering die deze bedrijven en het Havenbedrijf nu gaan doen, zal nog eens een extra stimulans vormen om Rotterdam tot dé breakbulk hub van Europa te maken.”

Zeven doorschuifoperaties

De herontwikkeling kan van start gaan omdat empty depot MRS van de Waalhaven naar het shortseacluster in de Eemhaven is verhuisd. Dit, tezamen met een zevental doorschuifoperaties maakt dat vier gerenommeerde breakbulkbedrijven ruimte krijgen om zich te moderniseren en volop verder door te ontwikkelen.

Vier gerenommeerde breakbulkbedrijven

Het viertal bedrijven dat het betreft zijn Metaal Transport (non ferro metalen en staal), Broekman Project Services (heavy lift, projectlading en offshore), J.C. Meijers (multi purpose terminal) en RHB/Rotterdams Havenbedrijf (specialist heavy lift en projectlading). Met deze partijen zijn diverse uitgifte-overeenkomsten en intentieverklaringen ondertekend.

‘Veel efficiënter’

“Momenteel hebben we een vestiging aan de Heijplaatweg en aan de Waalhaven Noordzijde”, aldus Willem-Jan de Geus, directeur Metaal Transport. “Daarnaast huren we al jaren diverse loodsen in het gehele havengebied om aan de vraag te kunnen voldoen. Met het nieuwe stuk terrein van 90.000 vierkante meter aan de Droogdokweg, kunnen we concentreren en veel efficiënter opereren.” Metaal Transport handhaaft de locatie Heijplaatweg, inclusief kantoor, en realiseert op de nieuwe locatie een loods van 25.000 vierkante meter.

Over Metaal Transport (metaaltransport.nl)

Metaal Transport verzorgt sinds 1964 op- en overslag van non-ferrometalen en staalproducten en regelt de uiteindelijke distributie richting de ontvangers. Zij werkt zowel voor producenten, handelshuizen als afnemers en is LME-gecertificeerd (London Metal Exchange). De producten worden zowel via water, de weg als spoor aan- en afgevoerd.

Over J.C. Meijers (j.c.meijers.com)

J.C. Meijers is al bijna negentig jaar actief als stuwadoor en expediteur in Rotterdam. Daarnaast beschikt het bedrijf over capaciteit voor de opslag van goederen. De focus ligt hierbij op conventioneel stukgoed in al zijn verschijningsvormen, zoals pallets, bundels, vaten, auto’s, kisten en projectladingen in combinatie met heavylifts.

Over Broekman Logistics (broekmanlogistics.com)

Broekman Logistics biedt wereldwijd full service logistieke oplossingen op maat. Het in 1960 opgerichte bedrijf is gespecialiseerd in vervoer over zee, de weg, het spoor, door de lucht en multimodaal vervoer. Het hoofdkantoor van Broekman Logistics is gevestigd in Rotterdam. Daarnaast werken de ongeveer 800 medewerkers vanuit vestigingen in België, Tsjechië, Polen, India, Singapore en China.

Over RHB Stevedoring & Warehousing (rhb.nl)

RHB is een onafhankelijke stuwadoorsterminal gespecialiseerd in de behandeling van project lading, zware lading, breakbulk en offshore lading, alsmede de opslag van deze soorten lading inclusief IMO. Het bedrijf, opgericht in 1930, beschikt over eigen 208 tons havenkranen en maakt gebruik van drijvende kranen tot 1.800 ton capaciteit.

Deel dit artikel: