Confetti, champagne en containers bij feestelijke opening MCS

75

Een state-of-the-art terminal voor lege en volle containers: die benaming gebruikte Ger Overgaauw met enige trots bij de officiële opening van Mainport Container Services in Pernis. De General Manager was niet de enige die lovende woorden sprak. Er is weer iets moois neergezet in de regio Rijnmond en dat mag de wereld best weten.

Velen wisten op 7 maart de weg te vinden naar de Streefwaalseweg. Na een hartelijke ontvangst door twee charmante dames was er alle gelegenheid voor een hapje, drankje en praatje. Het vormde de opmaat naar het officieel gedeelte. Die begon met een korte bedrijfsfilm over Mainport Container Services, een kleine spoedcursus over onder meer 270 reeferaansluitingen, doorlooptijden en het vervangen van kapotte onderdelen. In het kort: Mainport Container Services is voortgekomen uit PCS en MRS en daarom geen onbekende op de containermarkt. Op twee locaties in de stadshaven van Rotterdam, beiden met wateraansluiting, biedt Mainport Container Services onderhoud-, reiniging- en modificatiewerkzaamheden aan voor reefer- en andere typen containers. Uniek is de scheiding van reefer- en droog equipment. Door hiervoor twee verschillende locaties in te richten, zijn processen beter ingericht. Overgaauw: “Bij dit project is heel slim omgegaan met de ruimte. In slechts 9 maanden is het gelukt om hier iets heel moois neer te zetten, dankzij out-of-the-box denken. In minder tijd kunnen wij nu meer werk verzetten. De doorlooptijden zijn flink sneller geworden. Daar zijn onze klanten uiteraard enorm bij gebaat.” Mainport Container Services heeft klanten kortom veel te bieden. Naast snelle doorlooptijden zijn het dubbellaags inspectiedek, beschikbaarheid van 350 meter kade en een automatische gate (EDI) belangrijke pijlers. Mainport Container Services staat 5 dagen per week, 16 uur per dag, voor klanten klaar. MCS biedt haar klanten ook de mogelijkheid volle export containers per barge in kleine hoeveelheden aan te leveren, die vervolgens geconsolideerd met andere volle containers bij de drie terminals op de Maasvlakte aangeleverd worden. Daarbij zal MCS als Transferium en Extended Gate functioneren.

Teamspel en passie
Hans Vervat, onder meer directeur-eigenaar van Matrans, kon het niet laten om aan het begin van zijn speech nog even te refereren aan Feyenoord City. Het verzet tegen het megaproject lijkt toe te nemen. Vervat is er echter van overtuigd dat het toch doorgang vindt. “Dit gaat niet alleen om voetbal, maar om heel Rotterdam-Zuid. Dan praten we over een gebied met een vergelijkbaar inwonersaantal als Eindhoven.”

Zoals Eindhoven PSV en Pieter van den Hoogenband heeft hebben wij Feyenoord en Inge de Bruijn. In zijn speech betrok Hans Vervat Olympisch en Wereldkampioene Inge de Bruijn die met hem en Wethouder Visser de openingshandeling zou verrichten. Inge de Bruijn: “Het bedrijfsleven is in zekere zin identiek aan het bedrijven van topsport. Hoe ben je in teamverband? Ben je ergens gepassioneerd mee bezig? Hoe ga je om met tegenslag? In beide werelden heb je daarmee te maken. Ik heb ook weleens een serieuze dip gehad. Toen ik mij kwalificeerde voor de Olympische Spelen in Atlanta, ging ik daar vanwege motivatieproblemen niet naartoe. Die beslissing werd in Nederland met veel verbazing bekeken. Maar ik wist gewoon dat ik op dat moment een stap terug moest doen, om er later weer twee vooruit te zetten. Dat bleek, want vier jaar later won ik bij de Olympische Spelen in Sydney drie gouden medailles en een zilveren plak met de estafetteploeg. Ik had de drive en passie weer helemaal terug. Daar begint het mee.” Vervat knikte instemmend, want alle betrokkenen bij de realisatie van Mainport Container Services deden hun werk ook niet zonder enthousiasme. “Ik wil met name Jeroen van Meel, senior projectmanager Port of Rotterdam en zijn team, Maarten Dickhoff, projectleider, en Boskalis bedanken voor hun geweldige inzet. De fusie is rimpelloos verlopen, waardoor we nu met Mainport Container Services staan waar we willen staan. De wereld wordt steeds kleiner en Rotterdam mag er trots op zijn om het Europese episch centrum van op- en overslag te zijn. Onlangs kwam ik Allard Castelein, de CEO van het Havenbedrijf Rotterdam, tegen bij Albert Heijn. We hebben toen eens goed gekeken waar de versproducten in ons winkelmandje vandaan kwamen. Peru, Brazilië, Egypte, Kenia, Zuid-Afrika; dat lazen we op de achterkant van de verpakkingen. Via koelcontainers komt dat hier aan de overkant allemaal binnen in Cool Port. De rol die we in de regio vervullen op dit gebied is van cruciaal belang. Betrouwbaarheid en kwaliteit maken het verschil”.

Historische grond
Als laatste beklom Adriaan Visser het podium. De (toen nog) wethouder Financiën & Organisatie, Haven, Binnenstad en Sport van de gemeente Rotterdam benoemde dat de aanwezigen op historische grond stonden. “Een leuk feitje is namelijk dat op deze plek ECT in 1966 begon met de overslag van containers.” Het was het oprichtingsjaar van ECT. Aanleiding was destijds de komst van het allereerste containerschip naar Rotterdam en Europa. Voor een aantal bedrijven (Nederlandse Spoorwegen, Quick Dispatch, Thomsen’s Havenbedrijf, Cornelis Swarttouw, Müller-Progress, Pakhuismeesteren) reden om voor de afhandeling van deze compleet nieuwe verschijningsvorm van goederen een aparte onderneming op te richten. In 1967 kreeg ECT voor de afhandeling van de containers een eigen terminal in de Eemhaven. Een mooi stukje historie, maar Visser benoemt ook het recente verleden en heden. “Binnen het uitvoeringsprogramma Bestaand Rotterdams Gebied was een van de taken het vinden en optimaal benutten van ruimte binnen bestaande havengebieden. Daar is Mainport Container Services natuurlijk hét voorbeeld bij uitstek van. De bedrijvigheid in het gebied neemt hierdoor op meerdere fronten toe. En ook de innovatie, bijvoorbeeld met de ontwikkeling van een dubbele reeferbrug en een cleaning faciliteit op zowel de begane grond als op een eerste verdieping. Op het gebied van werkgelegenheid verschuift er steeds meer van de noordkant naar de zuidkant. De haven is bezig met een transitie en dit is een mooie stap richting een mooie toekomst,” besloot hij. Tot slot restte uiteraard nog de officiële openingshandeling. Dat gebeurde, heel passend, door een druk op een scheepshoorn. Confetti, containers, champagne: het feest was daarmee compleet. Maar de gezelligheid nog zeker niet ten einde, want er was uiteraard nog alle gelegenheid tot netwerken. Bijpraten met oude bekenden en visitekaartjes uitwisselen met nieuwe contacten: het gebeurde allemaal. Wie na de officiële opening huiswaarts keerde, kreeg bij de garderobe ook nog een goedgevulde goodiebag mee naar huis. Daarin onder andere het boek ‘Containers, op- en overslag’, een handboek voor wie zich nog meer in de containerwereld wil onderdompelen. Binnen Mainport Container Services is alle kennis echter al lang en breed in huis. Het zal een voorbode zijn voor een succesvolle toekomst.. Zoals wethouder Visser zei: ‘Zijn ondernemers zelf aan de bal in Rotterdam? Dan komt het over het algemeen wel goed.”

Deel dit artikel: