Overig

CP Group doet niet meer aan roeien, maar aan raften

1017

‘We can work it out’: dat is het credo van CP Group. De wereldwijd opererende logistiek dienstverlener voerde dit jaar een rebranding door.

Intern werd de organisatie anders neergezet en ook naar buiten toe presenteert de organisatie zich duidelijker én met een nieuw logo. Hans Wamelink, executive officer, en Pieter Leenheer, financial officer, vertellen waarom deze keuzes zijn gemaakt.

“CP Group is in 1978 ontstaan met de oprichting van CP Benelux Logistics. De focus lag daarbij op transport, opslag en distributie voor producten voor de scheepvaart. Door de jaren heen zijn er diverse werkmaatschappijen omheen ontstaan, waardoor we een heel compleet pakket aan diensten bieden. Voor klanten is het natuurlijk heel praktisch dat CP Group alles onder één dak aanbiedt. Helaas profiteerden velen er niet van, simpelweg omdat ze niet op de hoogte waren van de variëteit aan werkmaatschappijen en mogelijkheden. Dat is een gemiste kans voor hun, maar natuurlijk ook voor ons. Daarom hebben wij ingezet op een rebranding,” vertelt Wamelink. CP Group kan de gehele supply chain uit handen nemen, inclusief warehousing, voorraadbeheer en value added services. “CP Hacap Shipping, CP Heat Exchanger Technologies, CP Metal Chemicals en CP Benelux Logistics vullen elkaar uitstekend aan met specialistische producten en diensten. Dát moest sterker naar voren komen.” Intern werd het piramidemodel vervangen door een balvormige structuur met flexibele schil, legt Leenheer uit. “We werken nu met operationele managers en er zijn faciliterende functies bijgekomen op het gebied van onder meer marketing, human resources en finance. Het was ook nodig daar stappen in te maken.” Wamelink vult aan: “We waren al doeners en van vele markten thuis, maar droegen het niet genoeg uit. Dat is veranderd en werpt al meteen zijn vruchten af. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Dat besef is er nu. De noodzaak tot verandering was er gewoon. De hele boel managen als het water glad is, kan met een roeiboot en één leider. Maar in deze moderne tijd waarin ontwikkelingen zich in rap tempo opvolgen, heb je te maken met golven en turbulentie. Dan heb je een raft nodig om met elkaar de overkant te bereiken,” benoemt Wamelink het veranderproces in een metafoor. Niet alles binnen CP Group is overigens op de schop gegaan. “We zijn altijd, ook in economisch mindere tijden, onze klanten blijven bezoeken. Dichtbij staan, daar hechten wij veel waarde aan. Onze persoonlijke aandacht loont. Ik weet zeker dat het één van de redenen is waardoor wij de laatste 15 jaar zo’n sterke groei hebben doorgemaakt. Na de rebranding hebben wij als nog professionelere en transparantere partij die lijn doorgezet.”