Overig

“De postmarkt verandert, de frankeermachine verandert mee en biedt meer dan ooit!”

921

Wie Frama zegt, denkt aan frankeermachines. Het in Gorinchem gevestigde bedrijf is een volle dochter van Frama AG te Zwitserland.

De oprichting van Frama Nederland vond plaats in 1975 te Rotterdam. Vanaf dat moment werden de Frama frankeermachines een begrip in Nederland.

Tien jaar na de oprichting in Nederland verhuisde Frama naar Gorinchem. Van daaruit worden Nederland, België, Luxemburg en delen van Frankrijk voorzien van Frama producten en diensten. Het ontbreekt directeur Hans van Essen bepaald niet aan ervaring in zijn branche. “Ik ben begonnen aan het loket bij PTT, daar heb ik het ‘postvirus’ opgedaan. Hierna vervulde ik diverse commerciële functies binnen PTT. Daarna heb ik een uitstapje gemaakt naar Pon Automotive, maar na drie jaar trok de  postbranche mij toch weer terug. Een baan in de verkoop bij Frama was het gevolg en nu mag ik me alweer tien jaar directeur van dit mooie bedrijf noemen.” Tijdens zijn lange carrière in de wereld van frankeren, brieven en pakketten heeft hij de postwereld zien veranderen. Het is ooit begonnen met de ‘slingermachine’ en in de loop van tijd werden dat kwalitatieve en meer innovatieve producten, die ontwikkeld en vervaardigd worden in Zwitserland en van daaruit geëxporteerd naar meer dan 60 landen. Op dit moment staan er in Nederland ruim 40.000 frankeermachines. Frama is marktleider op dit gebied en heeft ruim 40% van de markt in handen.

Visie

Van Essen kan bovendien een gebrek aan visie niet ontzegd worden. Zo’n vijftien jaar geleden voorzag hij al grote veranderingen in de postwereld. Dat de brief zou gaan verdwijnen had hij al snel in de gaten en wat moet je dan met frankeermachines? Van Essen: “Best een grote uitdaging, maar toch zie ik voldoende mogelijkheden en aanknopingspunten om onze business gezond te houden. Als je grote marktveranderingen signaleert, zal je het roer moeten omgooien, maar een voorwaarde is dan wel dat je ook het hele bedrijf meekrijgt. Een transformatie van een tijdperk met machines naar een ‘post4all’ gedachte die gedreven is door IP. Dat vergt veel van je producten en diensten, maar ook van je medewerkers. Mijn voorbeeld hierin is Google, big data is het fundament. Het Google-platform vormt de basis waaraan ze stapje voor stapje nieuwe diensten toevoegen. Zo wordt ook het Frama platform voor de kleine ondernemer steeds interessanter.”

Big data

Ook Frama beschikt over big data. Met die gedachte in het achterhoofd nam Van Essen zijn eigen organisatie op de korrel. De nieuwe Frama-frankeermachines maken on-line-verbinding met het eigen Frama netwerk. Dat genereert veel data en is daarom een enorme informatiebron over het gebruiksgedrag van klanten. Van Essen hierover: “Nog niet zo heel lang geleden verkochten wij frankeermachines, supplies en onderhoud als aparte producten. Een achterhaald concept waar de klant niet meer op zit te wachten. Met daarbij in ogenschouw nemend dat brievenpost zal verminderen, was er de noodzaak om nieuwe wegen in te slaan. Dat hebben wij gedaan vanuit de ‘less is more’ gedachte met als insteek minder kosten en meer service en diensten. Inmiddels biedt Frama al een aantal jaren een concept voor een vaste prijs per maand, zonder bijkomende kosten voor inktcartridges en service. “We noemen dit Frama+ en zijn er al zo’n 4.000 van de 17.000 klanten overgestapt op Frama+.”

All-in

Van Essen heeft met zijn initiatieven gehoor gevonden bij het Zwitserse hoofdkantoor. Eigenlijk de omgekeerde wereld want normaal gesproken is een moederbedrijf bepalend voor R&D-activiteiten. “Ik ben blij dat ze in Zwitserland onze trends en ideeën hebben omarmd.” Op vele fronten timmert Frama Nederland intussen aan de weg. Het monitoren van de poststromen bij bedrijven en organisaties krijgt vanuit Gorinchem veel aandacht. Verandert de poststroom bij een klant structureel dan neemt Frama contact op om de situatie door te spreken. Steeds meer nieuwe diensten zijn realiteit zoals het bieden van Track & Trace diensten tot aan het leveren van verpakkingsmateriaal. Het kan allemaal bij Frama. “De markt verandert snel. De frankeermachine biedt meer mogelijkheden dan ooit. Voor het verzenden van de kleinste brief tot het zwaarste pakket inclusief extra diensten kan de klant bij ons terecht. Snel, efficiënt, transparant en voor een zeer redelijke all-in prijs,” zo besluit Van Essen.