Dilemma

25
Nederland, Bunnik, 9 mei 2016 Erik-Jan Ginjaar, directeur Postillionhotels

Enige tijd geleden sprak ik met een groot ondernemer uit ons land. Een inspirerende sessie over hoe deze ondernemer aankijkt tegen sales anno 2017 en welke ontwikkelingen er in het vooruitzicht liggen. Kort samengevat kwam het erop neer dat de tijd van sales op zijn einde lijkt en het steeds meer om marketing zal gaan. Hoe verkoop je, in plaats van wat verkoop je. Deze ‘hoe’ krijgt door social media ook steeds meer vorm: met beeld, het liefst bewegend. Dat is de toekomst.

Uiteraard kom je na zo’n sessie vol ideeën terug op je werkplek. Geweldig! Wij gaan ook alleen nog maar met video communiceren met onze klanten en gasten. Weg met de papieren offerte. Dat kan ook prima via video. Laten we streven naar een persoonlijke boodschap voor iedereen! Zoals je begrijpt, droomt de afdeling marketing met me mee. Het aantal collega’s zien ze reeds toenemen in proporties die je je niet kunt voorstellen. Het budget rijkt opeens tot aan de hemel. Já, marketing is aan boord. Sales daarentegen zit een beetje te mokken. Met al deze plannen verdwijnt deze afdeling als sneeuw voor de zon. Néé, Sales haakt even af.

Het dilemma is natuurlijk wanneer en hoe ga je invulling geven aan deze duidelijke toekomstvisie. Want dat (bewegend) beeld de toekomst is, is denk ik geen bijzondere constatering. Nee, moeilijker is: hoe gaan we daarmee om? Want zeg nu zelf, een filmpje – laten we zeggen 1 minuut – zelf geschoten, toch een beetje bewerken (muziekje, ondertiteling, knap gemonteerd) kost direct weer geld. Geld dat nu nog out of pocket moet. Doe je het dus gelijk bij elke offerte? Of alleen bij de grote? Zijn de kleine dan minder belangrijk? Hoe houd je de kosten in de hand maar blijf je wel opvallen? Keuzestress in optima forma.

Complicerende factor is dat iedereen nu een Online Marketeer of Video Marketeer zoekt. En deze dus niet zomaar te krijgen zijn. Want ja, zoals gezegd, over de toekomst zijn we het eens. De weg ernaar toe vind ik nog wel eens lastig.

Deel dit artikel: