Overig

Drie zaken die zelfs de beste opleiding marketing je niet kan leren

559

De meest voorkomende misvatting van vooral startende ondernemers of managers, is dat mensen met een bachelor diploma op marketing- of bestuurskundegebied, alle nodige skills bezitten om te werken in een bedrijf van elke grootte.

Keer op keer zie ik mannen en vrouwen struikelen in het bedrijfsleven. Dit tot hun eigen verbazing, ze deden toch immers keurig wat ze tijdens hun opleiding hadden geleerd. Pas als zij, een op zakelijke technieken toegespitste, speciale post-hbo – of postacademische opleiding volgen of betrokken raken bij organisaties als BNI leren zij de drie belangrijkste elementen van het zaken doen.

Sociaal kapitaal

Relaties hebben een potentiële waarde en zijn van vitaal belang in het bedrijfsleven. Dit kunnen zowel persoonlijke als professionele relaties zijn, beiden kunnen leiden tot zakelijke kansen, kwalitatief hoogwaardige aanbevelingen en innovatieve ideeën. Uiteindelijk zal dit leiden tot meer zakelijk succes. Het is daarom van belang om een groot netwerk op te bouwen, hierin de zwakke en sterke relaties te herkennen en de zwakke relaties te versterken. Als je het bedrijf wil laten groeien, moet je, alhoewel het niet logisch lijkt, de focus niet alleen op het bedrijf te leggen, maar zeker ook op je netwerk. Dit is uiteindelijk de sleutel tot succes.

Emotionele intelligentie

De mogelijkheid om je eigen emoties te herkennen, te beoordelen en te controleren, evenals een goed ontwikkeld empathisch vermogen verbeteren de communicatie in alle facetten van het leven en kunnen je helpen bij het spel van het netwerken. Studies tonen aan dat een hogere emotionele intelligentie (EQ) bijdragen aan het ontwikkelen van meer sociaal kapitaal. Wanneer je leert hoe mensen om je heen op jou reageren en je leert hierop te participeren, zal je positieve reacties ontvangen. Alhoewel het geen hogere wetenschap is, kan het een uitdaging zijn om je eigen EQ verder te ontwikkelen, het zal wat tijd kosten, maar is zeker de moeite waard.

Netwerken

Nu komen we bij de kern van mijn betoog. Netwerken is dus een zeer belangrijke zakelijke tool en juist deze vaardigheid is enorm ondervertegenwoordigd in het hoger onderwijs. Netwerken combineert de elementen emotionele intelligentie en sociaal kapitaal en deze  mogen niet ontbreken in de stuurhut van een bedrijf. Het is dan ook geen toeval dat een overgrote meerderheid van de ondernemers zegt dat het succes van hun bedrijf in meer of mindere mate te danken is aan het netwerken. Bij degene waarbij dat niet het geval is, komt dat waarschijnlijk doordat zij geen sterke basis hebben voor sociaal kapitaal en een gebrek hebben aan emotionele intelligentie.

Terwijl het eigenlijk zo simpel is en je gewoon de mond-tot-mond-techniek en sociaal kapitaal combineert. Net als bedrijven die niet mee gaan met bijvoorbeeld nieuwe hoogwaardige technologie en daardoor buiten de boot vallen zullen de business scholen die bovenstaande skills niet meenemen in hun lesprogramma’s snel verouderd zijn en door anderen worden voorbijgestreefd.

Bij BNI, de grootste zakelijke en meest succesvolle netwerkorganisatie ter wereld, leren we onze leden deze skills. Zo genereren de leden méér opdrachten en dus meer omzet voor zichzelf, maar ook voor elkaar. BNI Rotterdam heeft 18 netwerkgroepen in de regio Rotterdam. Er zijn zowel ochtend- als middaggroepen. Ook is onlangs een avondgroep gestart. Vind je het leuk om ook eens een netwerkbijeenkomst bij te wonen? Neem dan gerust contact met ons op via admin@bni-rotterdam.nl

BNI: Changing the Way the World Does Business