“Een enerverende, maar vooral leuke tijd”

21

Bij een jubileumnummer hoort een terugblik. Vandaar dat we teruggaan naar het allereerste nummer van Rijnmond Business dat in december 1997, precies twintig jaar geleden, verscheen. Uitgever Kees van ’t Zelfde vroeg toen Jos van der Vegt, op dat moment net een paar maanden directeur van Ahoy, voor de coverstory. Een terugblik met beide ondernemers.

De keuze voor Jos van der Vegt om hem te vragen voor de coverstory was niet zo vreemd voor Kees van ’t Zelfde. Beide heren kenden elkaar namelijk al veel langer, maar daarvoor moeten we terug naar de jaren zestig van de vorige eeuw. Kees van ’t Zelfde: “Direct na mijn middelbare school in 1969 solliciteerde ik bij dagblad De Rotterdammer als tweede jongste bediende. Ik was zestien jaar en kwam terecht op de abonnementenafdeling van de krant. Daar leerde ik Jos kennen die als vakantiehulp tijdelijk de gelederen kwam versterken.” Ook Jos kan zich die periode nog goed herinneren. “En nog als ik door de Witte de Withstraat langs het gebouw fiets waar de krant toen was gevestigd, denk ik met regelmaat aan die tijd terug.”

Reclamebureau
Kees van ’t Zelfde begon dus als jongste bediende bij de krant, maar na een mooie carrière van negentien jaar sloeg hij een andere weg in. “Uiteindelijk kwam ik als manager advertentiebedrijf van de Perscombinatie (De Volkskrant, TROUW en Het Parool) in Amsterdam terecht. Daar was ik met 40 medewerkers verantwoordelijk voor de advertentieverkoop van het krantenbedrijf. Een fijne baan maar na drie jaar was ik het helemaal zat om dagelijks naar Amsterdam heen en weer te rijden.” Een nieuwe kans diende zich aan. Samen met drie compagnons startte Kees het reclamebureau Adlanta in zijn geboorteplaats Ridderkerk. Dat werd een succes, de eerste grote klant was speelgoedgigant Bart Smit en zo volgde er nog een respectabel aantal grote accounts. Het bureau groeide naar zeventien medewerkers en de directie besloot na zeven jaar Ridderkerk om naar Amsterdam te verhuizen. Hét reclamecentrum van Nederland. “Daar ging ik weer, dagelijks naar de hoofdstad. Toch heeft de verhuizing ons geen windeieren gelegd, we groeiden als kool en al snel hadden we 33 medewerkers op de loonlijst. Op een goed moment bleek er belangstelling te bestaan om ons reclamebureau over te nemen. We praatten met een groot internationaal opererend bureau en een verkoop leek te gaan lukken. Op het laatste moment besloot het Franse hoofdkantoor echter dat het geen retail bureau in Nederland wilde en de verkoop ging niet door. Er knapte iets bij me. Ik was toen 45 jaar en zag me niet nog jarenlang actief in deze business en zeker niet in Amsterdam. Ik heb mijn aandelen verkocht aan mijn toenmalige compagnons en ging op zoek naar een nieuwe uitdaging.” Die kwam er al snel want een paar maanden later was hij directeur-eigenaar van Business Publishers Rijnmond.

Stadion Feyenoord
Ook Jos van der Vegt had een gevarieerde en prachtige carrière in het verschiet, alleen wist hij dat nog niet toen hij als vakantiehulp bij de krant werkte. “Ik heb dat vakantiewerk drie jaar gedaan en vond het een fantastische ervaring. Ik zal nooit de chef, mijnheer Bolt vergeten. Als een vorst achter zijn lessenaar regeerde hij over zijn mensen die op zaal werkten. Ik was nog maar zestien jaar, maar met een diepe stem riep hij dan: mijnheer Van der Vegt, kunt u even komen? Zo ging het er in die tijd nu eenmaal aan toe. Ik heb hem later nogal eens nagebootst.” Na het werk gingen Jos en Kees, samen met enkele andere vakantiekrachten naar Vreewijk om te voetballen. Na zijn studie ging Jos van der Vegt bij de gemeentelijke overheid werken. Een leven als ambtenaar leek eraan te komen, maar dat veranderde in 1990. Stadion Feyenoord zocht een directeur. “Ik had er geweldig veel zin in, maar durfde eigenlijk niet de stap te wagen.” Familie en vrienden gaven hem het laatste zetje en zo was Jos ineens van gemeentesecretaris in Oude-Tonge de nieuwe directeur van De Kuip. Bij de stadionploeg was het op dat moment een en al ellende: gemiddeld 11.000 bezoekers en financieel, organisatorisch en sportief een wanorde en daarbij constateerde Jos ook al snel dat nieuwbouw of een grondige renovatie van het stadion noodzakelijk en onvermijdelijk was. “Toen ben ik met allerlei mensen en instanties gaan praten en plannen gaan maken. Daarbij heb ik veel steun ondervonden van de Gemeente Rotterdam en vooral van toenmalig burgemeester Peper. In 1993 is een plan vastgesteld dat in 1994 in slechts acht maanden is uitgevoerd. De Kuip was weer als nieuw.”

Ahoy
Niet veel later kreeg Jos een belletje vanuit Ahoy. Daar hadden ze eveneens grote verbouwingsplannen en of hij ook dat varkentje wilde wassen. Er moest een nieuwe beurshal, ontvangsthal en een nieuwe entree voor het sportpaleis komen. Toevallig ook weer een project van 110 miljoen gulden, net zoveel als dat voor De Kuip. “Het leek me wel wat, maar ik wilde niet het stempel van projectmanager krijgen, vandaar dat ik toen bedongen heb dat ik na de verbouwing bij Ahoy aan de slag kon blijven.” De verbouwing startte in 1997 en werd eind 1998 opgeleverd. “Toen Kees belde voor de coverstory zat ik dus net in die grote verbouwing en enige publiciteit konden we wel gebruiken op dat moment.” In 1999 werd Jos van der Vegt algemeen directeur van Ahoy toen zijn mededirecteur met pensioen ging. In de periode daarna kende Ahoy een grote bloei. Er kwamen nieuwe evenementen, beurzen en er werd een groot aantal nieuwe medewerkers aangetrokken. In 2002 nam toenmalig wethouder Wim van Sluis contact op met Jos van der Vegt. Ahoy was tot dat moment een overheid NV met 100% aandelen in handen van de gemeente Rotterdam. De gemeente wilde daarvan af en of daar over gepraat kon worden? Jos: “Wij zijn daarover gaan nadenken en dat heeft geleid tot een management buy-out in 2006. Met vier collega’s heb ik toen de aandelen Ahoy gekocht en was ik niet alleen directeur, maar directeur-grootaandeelhouder. Ik voelde mij op mijn 53e voor het eerst echt ondernemer.”

Lastige beslissing
Beide heren zijn inmiddels 64 jaar en denken nog lang niet aan stoppen. Kees begon in 1997 met zijn zakenmagazine Rijnmond Business, dat inmiddels is uitgegroeid tot een begrip in Rijnmond en omgeving. “Toen ik met Rijnmond Business begon kende ik niemand in Rotterdam en niemand kende mij. In de beginperiode liet ik mij daarom overal zien waar wat te beleven was op ondernemersgebied en werd ik lid van vele ondernemersverenigingen. Zo bouwde ik een stevig netwerk op. Bovendien vond ik het bezoeken van netwerkbijeenkomsten een van de leuke kanten van mijn werk. Ik heb me nooit een seconde verveelt.” Zijn succesvolle zakenmagazine heeft hij in 2015 overgedaan aan HJ Media Groep in Ridderkerk. “Dat was best een lastige beslissing, maar inmiddels blijkt het een goede keuze te zijn geweest,” zegt de succesvolle uitgever. “Ik heb de afgelopen 20 jaar hele mooie dingen kunnen doen. Een groot netwerk opgebouwd en veel grote en kleine evenementen op de kaart weten te zetten. Dat geeft mij veel voldoening. Ik heb nu meer rust om nieuwe concepten te bedenken en uit te voeren. De dagelijkse hectiek is er echter niet minder om geworden. Nog steeds leef ik van deadline naar deadline en ik zou nog niet anders willen.”

Deel dit artikel: