Overig

Evenementenhal Gorinchem: “Wij organiseren hier van alles”

631

Samen runnen zij de afdeling Meetings & Events van Evenementenhal Gorinchem. Kirsten van der Mark en Babette Fokkens, twee betrokken jonge vrouwen met hart voor de zaak. Dat blijkt wel uit de enthousiaste lofzang op hun werk.

Iedereen in de regio kent wel de enorme grijze hal langs de snelweg A15 nabij Gorinchem. In 2003 kocht de Overijsselse rasondernemer Henny van der Most het voormalige distributiecentrum van computerleverancier Compaq. Hij verbouwde het tot een evenementencentrum met 40.000 vierkante meter vloeroppervlak. Broer Herman van der Most werd directeur en in 2008 vindt er een management buy-out plaats. H2 Equity en ABN AMRO Participaties nemen een meerderheidsbelang in Evenementenhal Holding BV. Herman van der Most blijft aan als directeur. In januari 2013 neemt Herman van der Most afscheid, hij gaat met pensioen. Sinds 1 januari jl. is Angelique Klar algemeen directeur en bestaat het directieteam verder uit Eric Kremer, Martine Bramer-Bekmann en Vincent van der Most.

Kirsten van der Mark werkt vier jaar op de afdeling Meetings & Events. Sinds een jaar is Babette Fokkens haar collega. Kirsten: “Wij zijn verantwoordelijk voor alle evenementen en partijen naast onze vakbeurzen. Dit zijn er zo’n 200 per jaar. Ook externe beurzen vallen hieronder, zoals de onlangs gehouden Fenexpo. Het komt hier op neer dat als iemand in Evenementenhal een evenement wil organiseren, ze met ons te maken krijgen. Wij zijn het eerste aanspreekpunt en blijven gedurende het gehele voortraject de contactpersoon voor de opdrachtgever. Het uitgangspunt is simpel, de opdrachtgever organiseert een evenement en wij faciliteren het.” Babette vult haar collega aan: “Behalve de al genoemde beurzen faciliteren wij hier van alles. Dat varieert van snuffelmarkten tot evenementen en van congressen tot bedrijfsfeesten. Wij hebben al van alles meegemaakt binnen onze muren. Veel opdrachtgevers die hier een keer iets hebben georganiseerd, komen terug. Dat is ontzettend prettig en een bevestiging dat onze hal een goede locatie is om evenementen te organiseren. De opdrachtgevers zorgen bovendien voor veel mond-tot-mond reclame en er werkt niets zo goed als wanneer onze professionaliteit door anderen wordt uitgedragen.”

De dames merken dat vooral de laatste jaren de hal veel bekender is geworden en een goede naam heeft opgebouwd. “Veel mensen kennen de hal en hebben gebruik gemaakt van onze faciliteiten of zijn als bezoeker onze gast geweest. Toch is nog niet iedereen goed op de hoogte van de uitgebreide mogelijkheden die wij kunnen bieden. Wij kunnen elk publieksevenement aan, van heel knus tot megagroot,” benadrukt Kirsten. “Wij organiseren vergaderingen van drie personen tot congressen met 2000 bezoekers, maar ook personeelsfeesten, allerhande beurzen en andere evenementen. Babette en ik fungeren als tussenpersonen tussen de opdrachtgever en het facilitaire team binnen onze organisatie. Alles wat wij met de opdrachtgever bespreken, vertalen wij naar onze interne organisatie en samen zorgen we dat het gevraagde wordt gerealiseerd. Wij zijn van A tot Z contactpersoon en zorgen dat alle afspraken, wensen en ideeën tot in perfectie worden gerealiseerd.”

Kirsten vindt vooral het afwisselende karakter van haar functie het leukste aspect van haar werk. “Geen dag is hetzelfde. Zolang ik hier werk heb ik nooit delen van een andere opdracht kunnen gebruiken om in een nieuwe offerte mee te nemen. Elke beurs of evenement is anders, wij leveren puur maatwerk.” Evenementenhal Gorinchem heeft meer dan een regionale functie. Uit het hele land komen aanvragen om een evenement in de Gorinchemse locatie te organiseren. Dat is mede te danken aan de gunstige ligging, direct gelegen bij de snelwegen en parkeerruimte voor maar liefst 4.000 auto’s. “Dat is een groot pluspunt voor onze locatie. Mede daarom komen landelijke organisaties vaak bij ons terecht voor hun evenement,” vervolgt Babette. “Mensen komen hier altijd voor iets leuks en wij kunnen ze helpen om hun wensen en ideeën uit te werken. De enige keren dat wij ‘nee’ moeten zeggen is als de planning vol zit. Verder kan alles bij ons. Elke dag is anders, soms is het heel druk, zeker als er een aantal evenementen tegelijk plaatsvindt, maar het is heerlijk als alles weer tot een goed einde is gebracht en wij worden bedankt voor de goede zorgen en de vlekkeloze organisatie. Dan ben je de stressmomenten ook weer snel vergeten.”

“Onze kracht is dat wij altijd meedenken in het gehele traject van een evenement en proberen een win-win-situatie te creëren voor zowel de opdrachtgever als voor onszelf. Het meedenken en het sturen in het proces stellen onze opdrachtgevers zeer op prijs. Vaak is het voor hen de eerste keer dat zij een evenement organiseren. Mensen komen hier binnen en moeten dan even slikken, ze zien een enorme hal en vele verschillende vergader- en congreszalen. Het is voor hen in eerste instantie moeilijk voor te stellen dat wij hier van alles kunnen realiseren. Of het nu een intiem feestje is of een publieksbeurs met duizenden bezoekers. Alles is mogelijk. “ zegt Babette.

Het leven in Evenementenhal gaat continu door. Het is opbouwen, afbouwen en weer opbouwen. Het seizoen loopt van eind januari tot eind juni en dan weer van eind augustus tot eind december. Drukke periodes, waarin de facilitaire dienst, de catering en de technische dienst veel uren draaien. Bekende eigen beurzen zijn Shipping & Industry en Transport Compleet. Dan staat de complete hal vol met stands en zijn er congressen, seminars, et cetera.

De dames roemen de interne samenwerking. “Wij hebben een fijn facilitair team, regelmatig werken we ons drie slagen in de rondte, maar de sfeer is goed en wij weten waarvoor we staan. Alle partijen worden door onze collega’s tot in de puntjes verzorgd. Dat is fijn werken.”

“Wij functioneren het beste als er complexe evenementen door elkaar lopen. Dan is het puzzelen geblazen, maar is de voldoening o zo groot als het lukt. Het is puur teamwerk. Onvoorstelbaar wat hier soms wordt gerealiseerd, ‘s nachts afbouwen, ‘s morgens opbouwen, een evenement draaien en weer afbouwen. Zo gaat het altijd maar door. Wij kunnen hier alle kanten op. Onlangs heeft een groot deel van ons complex een upgrade gehad. Nieuwe vloerbedekking, nieuw meubilair en is de techniek aangepast aan de tegenwoordige eisen. Wij kunnen er weer even tegen,” zo besluit Kirsten.