Experimenteer en Leer!

6

Test, leer en experimenteer. Dat zijn de kernwoorden voor pionierend ondernemerschap. Wat werkt wel en wat werkt niet. Daar zijn niet altijd spoorboekjes voor. Dat moet in de praktijk getest worden. De wereld is niet maakbaar. Praten we over innovatie dan kunnen we dat niet alleen uit een boekje leren. Hoewel. Een goed boek erover lezen kan ook geen kwaad. Zo heeft bijvoorbeeld Professor Guy Bauwen het werk ‘Grootmeesters in Innovatie’ geschreven. Over dynamisch innovatief ondernemen. Hij is zelf geen ondernemer, dus dan ben ik altijd een beetje voorzichtig, maar het helpt wel als je zijn gedachtengoed tot je neemt en inziet dat bij innoveren je niet alles moet kunnen maar slechts een paar kleine dingen heel erg goed moet doen. Ook het boek ‘Innoveren kun je leren’ van Daniël Doorman & Paul Tuinenburg is interessant. In plaats van de sales funnel krijg je dan inzicht in de werking van de ‘innovatietrechter’. Van zoekfase tot lancering. Toch zo gek nog niet om dergelijke boeken als spiegel te gebruiken op jouw eigen innovatietocht.

Maar als je echt tot vernieuwend ondernemerschap wilt komen, wat zijn dan de competenties die daarvoor nodig zijn? Wat zijn dan de zogenaamde kritische innovatievermogens? Dat zijn de vermogens om vooruit te zien, te focussen, om te overtuigen, om samen te werken, om te komen tot internationalisering, om door te zetten, om aan te passen en last but not least: om te verdienen. Uiteindelijk moet het gewoon een rendabele business worden, want anders kun je het ook wel vergeten.

Bij het ontdekken van nieuwe gebieden kun je geen beroep doen op een spoorboekje of bestaande kaarten. Je moet er een soort ontdekkingsreiziger voor zijn. Je moet een beetje een avonturier zijn. Dat is toch leuk? Het is een leer- en een zoektocht. Kijk bijvoorbeeld hoe ze het doen bij de TU Delft met de Nuna. De ene update na de andere update komt er van de zonne-auto. En niet zonder succes. Ze werden niet voor niets eerste daar in Australië. Maar het is continue bijschaven. Is dat ook niet gewoon ondernemen? Het gaat daarbij toch om wendbaarheid? Ik hou er wel van. Of je nu in de machinebouw of in de marketing actief bent; het is telkens weer nieuwe dingen uitproberen en kijken wat er beter werkt te midden van snel veranderende omstandigheden. Innovatie en ondernemerschap staan niet voor niets wereldwijd zeer hoog op de economische, academische en politieke agenda. En wanneer je voor het avontuur gaat en er niet wars van bent om te experimenteren, dan kun je innoveren leren. Kortom: innovatie = learning by doing.

Cor Prikkeling

Deel dit artikel: