Overig

Expertise en service met een glimlach, ook voor het milieu

668

De cijfers spreken voor zich: in 2015 kwamen er 42 cruiseschepen naar Rotterdam, afgelopen jaar stopte de teller pas bij 80. Dit gegeven alleen toeschrijven aan het simpele feit dat cruisen in Noord-West Europa populairder wordt, is iets te makkelijk. Het sterke imago van de Maasstad wereldwijd draagt hier aan bij. Cruise Port Rotterdam is verantwoordelijk voor de afhandeling van alle cruiseschepen die Rotterdam aandoen, haar organisatie en marketing. Een flinke klus, waarbij samenwerking, veiligheid en milieu hoog in het vaandel staan.

“De haven en de stad zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat gevoel zit van oudsher diep in de Rotterdammer. Met de cruiseschepen pal naast de Erasmusbrug brengen we de haven letterlijk terug in de stad. Aan boord worden tours verkocht van meestal 4 uur, soms van 8. Dat betekent dat de passagiers genoeg tijd hebben om de vele mogelijkheden van de stad en directe omgeving te leren kennen. Horeca, detailhandel, openbaar vervoer, musea: over de gehele breedte wordt in Rotterdam meegeprofiteerd van de vele cruiseschepen die onze stad aandoen,” aldus Nick Hoogeweij, Executive Manager Marketing & Organization. En het is niet de verwachting dat het aantal bezoekers zal afnemen. ‘Rotterdam is booming’, kopte het Algemeen Dagblad vorige maand nog. De opmars van het toerisme was in de Maasstad nog nooit zo groot. Hoogeweij: “Rotterdam profiteert van de hoge noteringen in ‘must visit-lijstjes’ van onder meer Lonely Planet, New York Times en Rough Guides. Op CNN werd Rotterdam genoemd als grotere architectonische highlight dan Dubai. Dat maakt mensen wereldwijd nieuwsgierig.” Arjan van der Linde, manager Facilitair & Logistiek, vult aan: “Rederijen vinden Rotterdam een interessante bestemming. Met vier luchthavens binnen twee uur van de cruise terminal, is Rotterdam een uitermate geschikt begin- en/ of eindpunt voor internationale reizigers.

Perceptie versus werkelijkheid

Om het gehele proces rondom aankomst en vertrek van cruiseschepen goed te faciliteren, werkt Cruise Port Rotterdam samen met de meest uiteenlopende partijen. Van der Linde: “Reisagenten, havenmeester, zeehavenpolitie, stadstoezicht, Gemeente, douane, politie en brandweer: met allen hebben wij regelmatig contact. Tijdens een call werken we samen met 60 tot 75 mensen, tijdens een turnaround zelfs tot zo’n 110. Mijn werk is zeer divers. Het is een combinatie van werken met mensen en werken met techniek. Wat buitenstaanders misschien niet weten, is dat de cruise-industrie voorloper is op het gebied van duurzaamheid. En ook onze terminal heeft een zeer beperkte milieu-footprint. Het gebouw is onlangs gerenoveerd, waarbij verschillende duurzame toepassingen zijn doorgevoerd. De ramen zijn o.a. geïsoleerd en er wordt gebruik gemaakt van koeling door inzet van water uit de Maas. Rederijen zijn hier continu mee bezig. Het verminderen van afval-, geluid-, water- en energieverbruik leeft echt. Deels vanwege opgelegde regelgeving, maar anderzijds om de invloed op het milieu nog verder te beperken”. Van gesloten rioleringsystemen tot aan het varen op laagzwavelige diesel: milieumaatregelen worden op verschillende niveaus toegepast. De vaak nog heersende perceptie dat die kolossen vast heel milieuonvriendelijk zijn, kan volgens Hoogeweij de prullenbak in. “Het varen op laagzwavelige diesel is verplicht in onze wateren en hier wordt ook op gehandhaafd. De schepen hebben o.a. LED-verlichting en zijn voorzien van zon afwerende epoxy verf aan de buitenzijde. Dit zorgt voor minder energiegebruik voor airconditioning. Daarnaast is een cruiseschip voorzien van filters in de schoorstenen waarmee uitstoot tot een minimum wordt beperkt (0,5%, op termijn 0,1%). Helaas is het vaak nog niet mogelijk om te filteren op geur. Een rederij als AIDA gaat nog een stap verder. Zij presenteren in november 2018 het eerste cruiseschip dat zal varen op LNG (Liquified Natural Gas). LNG heeft bijna geen emissie en is geurloos”. Van der Linde vult aan: “ Cruise Port Rotterdam probeert mee te denken. Zo geven wij altijd aan kapiteins aan dat het onze voorkeur heeft om een cruiseschip stuurboord aan wal te krijgen. De schoorsteen staat op die manier zo ver mogelijk van de woontorens af. Vaak wordt gehoor gegeven aan ons verzoek. Echter, heeft de kapitein ten alle tijden het laatste woord hierin. Het besluit om eventueel tóch bakboord voor de kant te gaan kan zijn omwille van de veiligheid of het gebruik van de luiken.” Want veiligheid is uiteraard een belangrijk onderwerp. “Veiligheid garanderen op de kade behoort ook tot mijn takenpakket. Dat begint bij het schoon houden van de kade. Als er niets ligt, kan er ook niets wegwaaien. Zo sluit je al een mogelijk gevaarlijke situatie uit. Met geavanceerde camerasystemen monitoren we de situatie continu. We hier ook een douanegebied, net als op Schiphol.”

Elke cruisecall een succes

Vanuit de ervaring en expertise doet Cruise Port Rotterdam er alles aan om eens scheepsbezoek op rolletjes te laten lopen. Is het een kwestie van consolideren richting de toekomst? Van der Linde: “Ik verwacht geen grote veranderingen. Krijgen we de komende jaren te maken met meer groei? Er is geen voetbalteam die altijd wint, maar de organisatie kan het eventueel prima aan. Elke cruisecall tot een succes maken: daar zijn de voorwaarden door de jaren heen wel voor gecreëerd en daar gaan we voor als team.”