Goedbezocht congres Haven, Transport en Logistiek mooi sluitstuk 2017

124

De congressen van Port of BUSINESS worden steeds beter bezocht. Op 7 november was het een drukte van belang in Theater Het Plein in Ridderkerk, waar ruim 160 belangstellenden aanwezig waren bij het congres Haven, Transport en Logistiek. De line-up van sprekers was dan ook zeer de moeite waard.

Leo Ruijs, sinds maart 2015 CEO van Europe Container Terminals (ECT), beet het spits af met een voordracht over de ontwikkelingen in de Rotterdamse haven en bij ECT in het bijzonder. Teus van Vianen legde vervolgens uit wat hij voor ogen heeft met Exspecta. Zijn doel is om wachttijd voor klanten te reduceren door toepassing van wetenschappelijke, logistieke kennis. Voor met name terminal operators zijn succesvol al verschillende projecten uitgevoerd, veelal na ontwikkeling van specifieke simulatiemodellen. Hij werd afgelost door Rik Dalmeijer, die als gebiedsmanager van Havenbedrijf Rotterdam alles wist te vertellen over de ontwikkelingen omtrent Dordrecht Inland Seaport. Rik van Waasbergen, een in maritiem recht en vervoersrecht gespecialiseerde jurist bij Van den Herik & Verhulst Advocaten, was de laatste in de rij met sprekers. Hij ging onder meer in op de verschillen tussen de afhandeling van de uitgifte van de Hanjin containerladingen door ECT in Rotterdam en die door Belgische stuwadoors in de haven van Antwerpen.

Ter afsluiting was er nog net tijd voor een kort panelgesprek, waarbij vragen uit de zaal werden beantwoord. Want gespreksstof genoeg over haven, transport en logistiek. Dat Nederland een echt transportland is, bleek ook deze avond. De cijfers spreken voor zich: ons land scoort hoog op verschillende aspecten, zo blijkt uit de ranglijst European Transport Scoreboard van de Europese Commissie. Nederland heeft onder meer de beste infrastructuur van Europa, verreweg de meeste oplaadpalen voor elektrische auto’s en behoort tot de top van meest verkeersveilige landen in Europa. Dat zijn resultaten waar je mee voor de dag kan komen.

De aanwezigen op het congres hadden in ieder geval genoeg om over te praten. Dat gebeurde voorafgaande aan en na afloop van het congres dan ook volop. Onder het genot van hapjes en drankjes, geserveerd door medewerkers van Grandcafé Burgerzaken, wisselden vele visitekaartjes van eigenaar en vonden geamuseerde gesprekken plaats. Ook aanwezig waren de deelnemers aan de bestelwagentestdag van Port of BUSINESS, die maar al te graag ervaringen uitwisselden met elkaar en zin hadden in het congres.

Het was het laatste congres van Port of BUSINESS in 2017 en gezien de hoge opkomst en interessante sprekers, misschien wel de meest succesvolle. In 2018 gaan we natuurlijk door met het organiseren van deze evenementen, die duidelijk voorzien in een behoefte. Volgend jaar staan er daarom liefst acht congressen op stapel. Ook dan gaan we weer voor een vol theater, kennisuitwisseling in optima forma, een gezellige sfeer en met elkaar de regio nog sterker maken. We zijn in ieder geval samen al goed op weg.

 

 

Deel dit artikel: