Overig

Havenschap wordt Havenbedrijf

810

Per 1 januari volgend jaar verzelfstandigt het Havenschap
Moerdijk. De organisatie wordt een NV en de naam verandert in Havenbedrijf Moerdijk.

De wijziging in de bestuursstructuur is nodig om nog professioneler en slagvaardiger de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen gaan en adequater te kunnen inspelen op de ambities die zijn vastgelegd in de Havenstrategie Moerdijk 2030. Een Raad van Commissarissen van professionals zorgt voor deskundig toezicht en advies, en de politiek komt meer ‘op afstand’.

Tot nu toe was het Havenschap een zogenoemde Gemeenschappelijke Regeling (GR), een officieel samenwerkingsverband tussen de gemeente Moerdijk en de provincie Noord-Brabant. De GR heeft een directeur met bestuursleden uit de politiek die samen verantwoordelijk zijn voor het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. In de nieuwe situatie worden gemeente en provincie aandeelhouders van de NV. Gemeente en provincie moeten bij belangrijke beslissingen altijd beide instemmen, ook als een derde aandeelhouder toetreedt tot de NV. De overheid blijft zo betrokken, maar staat op afstand van de dagelijkse bedrijfsvoering.

Vier richtingen

In de Havenstrategie stelt het Havenschap zich het doel om Moerdijk verder te ontwikkelen tot het knooppunt van duurzame logistiek en procesindustrie in de Vlaams-Nederlandse Delta. Die doorontwikkeling moet plaatsvinden in vier richtingen: verzakelijking en professionalisering (aansturen als een bedrijf), commerciële positionering (meer bekendheid, ook in het buitenland), versterking van het extern opereren (eenvoudiger aangaan van samenwerkingsverbanden) en een zekerstelling van de financiële middelen (verkrijgen van financiën en beperken van financiële risico’s). Om dat te bereiken is de aanpassing in de bestuursstructuur nodig.

Havenbedrijf Moerdijk

De meest in het oog springende verandering is de nieuwe naam. Die verandert van Havenschap Moerdijk in Havenbedrijf Moerdijk. De bedrijven op het haven- en industrieterrein zullen in de dagelijkse gang van zaken verder niet veel merken van de aanpassing. Het is vooral een technische verandering, waarmee de directeur bevoegdheden krijgt zoals bij een ‘gewoon’ bedrijf. Er komt een Raad van Commissarissen van minimaal drie en maximaal vijf leden. De selectieprocedure hiervoor loopt, namen zijn dus nog niet bekend. Zeker is dat er in ieder geval commissarissen komen die verstand hebben van logistiek, chemie en/of het reilen en zeilen van een haven.

Inhoudelijke kennis

Inhoudelijke kennis van de onderwerpen waarmee de haven te maken heeft, is namelijk nodig. In de chemie en in de energiesector vinden veel veranderingen plaats, net als in de logistiek. Dat heeft consequenties voor de inrichting van het terrein op diverse vlakken. Door de NV-structuur is het eenvoudiger om financiële risico’s te verminderen, bijvoorbeeld door samen te werken met partners, zoals andere havenbedrijven. Voordeel hiervan is dat zij ook inhoudelijke kennis inbrengen. Door de verzelfstandiging is het toetreden van een nieuwe aandeelhouder mogelijk. Voorwaarde hiervoor is dat deze het vermogen versterkt en bijdraagt aan het realiseren van de doelstellingen uit de Havenstrategie Moerdijk 2030. Hiermee verbetert de financiële situatie van de NV en het vergroot de kans dat de NV haar financiering zelfstandig kan regelen.

People, Planet en Profit

In de al eerder genoemde Havenstrategie en de daarin verwoorde ambities richting de toekomst zijn de drie P’s People, Planet en Profit leidend. In alle statuten en reglementen is vastgelegd dat de drie P’s uitgangspunt van het beleid zijn. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders stuurt hierop. In het profiel en het reglement van de Raad van Commissarissen (RvC) is bepaald dat de commissarissen de drie P’s als uitgangspunt moeten nemen bij hun werkzaamheden. Hierop zullen zij worden getoetst. Bij de nu lopende selectie van de leden van de RvC wordt er op gelet dat alle aspecten goed vertegenwoordigd zijn. Niet noodzakelijkerwijs een P per persoon, maar in de samenstelling van de Raad als geheel.

Publieke belangen

De borging van de publieke belangen blijft voor een deel onveranderd. Zo blijven gemeente en provincie
het bevoegd gezag voor de bestemmingsplannen, vergunningverlening en handhaving en voor de veiligheid. Verder worden de publieke belangen geregeld in de Haven- en terreinverordening die straks door de gemeente en niet langer door de GR wordt vastgesteld. Het vaststellen van de haventarieven en de kadegelden wordt gedefiscaliseerd en privaatrechtelijk door de NV uitgevoerd.