Partnernieuws

Je hebt enthousiasme en lef nodig om te innoveren en experimenteren

100

Samenwerking en innovatie staan bij Visser & Visser al 30 jaar centraal

Dit jaar vierde Visser & Visser (V&V) haar dertigjarig bestaan en werd zij eveneens uitgeroepen tot de Beste Werkgever in de financiële sector. Feiten om trots op te zijn. We spreken partners en accountants Ger Visser en Marco Ruit over de transformatie die V&V de afgelopen decennia heeft doorgemaakt en hoe samenwerking, innovatie én hun medewerkersteam hen heeft gebracht waar zij nu staan.

We gaan even terug in de tijd. Toen Ger en Steef Visser – overigens geen familie, maar bij toeval dezelfde achternaam – jong en ambitieus hun krachten en ondernemersgeest bundelden en samen een accountantspraktijk oprichtten. Visser: “We zijn gestart in een klein winkelpand in Rotterdam Charlois, maar na drie maanden verhuisden we naar Barendrecht. Van daaruit groeiden we steeds groter naar de inmiddels 300 medewerkers, veertien partners en elf vestigingen, waaronder Amsterdam en Rotterdam. Dit voelde als een natuurlijk proces. Als je ziet dat groei uitdagend is en je maakt mooie dingen mee als ondernemer, dan ga je ervoor.”

Het moet anders

In drie decennia is er heel wat veranderd. In de vraag naar en het aanbod van de dienstverlening, in de omvang van organisatie en in het klantenpakket. V&V floreert als nooit te- voren. Wat ligt volgens de heren ten grondslag aan dit succes? Visser: “Ik denk dat we de groei en transformatie van onze organisatie te danken hebben aan onze houding. Regelmatig zeiden Steef en ik tegen elkaar: het moet anders. We zijn door de jaren heen constant blijven bewegen, verbeteren en vernieuwen. De rode draad in onze bedrijfsvoering is wel altijd gebaseerd geweest op celdeling, teamsport, verandering en innovatie.

Met celdeling bedoelen we de opsplitsing van een grote vestiging in twee kleinere. Delen is vermenigvuldigen in dit geval. Bepaalde zaken, bijvoorbeeld op HR- en marketinggebied, zijn centraal geregeld. Voor de rest heeft iedere vestiging de ruimte om eigen initiatieven te ontwikkelen.” Ruit vult aan: ”Het draait bij ons echt om samenwerking. Je hebt zowel generalisten als specialisten nodig om dingen goed te kunnen doen. Nu het accountantsvak zo breed geworden is, vraagt dat steeds vaker om een multidisciplinaire aanpak.” “Groei blijft uitdagend”, aldus Visser. “Aan de ene kant wil je dat de ruimte om creatief te zijn blijft, aan de andere kant moet je ervoor waken dat ideeën in de kiem worden gesmoord omdat je groter wordt. Je hebt enthousiasme en lef nodig om te kunnen innoveren en experimenteren.”

“Automatisering is niet meer weg te denken in dit proces”

One stop shopping

De grootste verandering is misschien wel de uitbreiding van de dienstverlening als antwoord op de veranderde rol van de accountant. Visser: “Vroeger maakten we voornamelijk jaarrekeningen. Inmiddels bieden we een scala aan andere diensten op onder andere fiscaal, financieel, HR- en ICT-gebied (zie kader, red.). Het is voor ondernemers echt one-stop-shopping geworden.” Ruit: “ Automatisering is niet meer weg te denken in dit proces. Klanten willen sparren over hun business, willen weten hoe het met de omzetontwikkeling gaat. Vroeger had je een dag om dingen uit te zoeken. Nu verwacht de klant dat je direct een antwoord hebt. Dat kan niet zonder dat je processen automatiseert. Wij hebben die stap mee gemaakt. Zo waren wij in 2013 de eer- sten die de online jaarrekening introduceerden en klanten verrasten met een financieel dashboard. Dat was een echte innovatie om bedrijfsprocessen te optimaliseren en te automatiseren. Het is hierdoor mogelijk geworden om het hele jaar door inzicht in de actuele status van de onderneming te hebben.”

Groei door technologie

“Onze eigen IT-businessunit Growteq is gespecialiseerd in procesoptimalisaties bij klanten. Zij helpen bedrijven om te groeien door de inzet van technologie, vertalen data naar bruikbare inzichten en zorgen dat processen efficiënter en gebruiksvriendelijker worden. Zij richten zich niet alleen op het financiële systeem maar ook op alle systemen eromheen,” legt Ruit uit. “We zitten nu dus bij onze klanten aan tafel om (financiële) dashboards te bespreken en te adviseren over businesscases in plaats van slechts de jaarrekening. De volgende stap is om de boekhouding zodanig in te richten dat uit de financiële administratie straks ook stuurinformatie te halen is.”

Blind vertrouwen

Om de kwaliteit van haar dienstverlening voort- durend te monitoren doet V&V veel aan zelfreflectie. Zij toetst zowel bij klanten als haar medewerkers hoe ze het doen en wat ze eventueel beter kunnen doen. Ruit: “We hebben onlangs een onderzoek gedaan naar hoe klanten ons zien. Wij dachten dat ‘innovatief’, één van onze kernwaarden, als eerste genoemd zou worden. Dit bleken echter ‘deskundig’ en ‘betrouwbaar’ te zijn. Het gaat er dus om dat klanten ons blind kunnen vertrouwen. Het is onze taak om te zorgen dat onze medewerkers er alles aan doen om aan die verwachting te voldoen.”

V&V organiseert daarnaast reflectiesessies met klanten om de geleverde dienstverlening te evalueren. “Dat doen bedrijven wel vaker, maar bij ons zit het complete team, iedereen die ook maar iets met deze klant te maken heeft, in de zaal. Dan kunnen we met z’n allen van de evaluatie leren,” legt Visser uit. “Na afloop van de bijeenkomst worden deze klanten als dank ‘geslagen’ tot Ambassadeur van Visser & Visser.” Aan het eind van het jaar nodigt V&V alle klanten die hebben meegewerkt aan de reflectiesessies nogmaals uit voor een rondetafelconferentie. Hierbij zijn alle medewerkers aanwezig en kunnen klanten ook met elkaar ervaringen delen. “We doen er veel aan om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn en onze medewerkers te laten leren. Eventuele verbeterpunten nemen we ter harte,” besluit Ruit.

Mensen zijn ons kapitaal

Zonder hun medewerkers zou V&V niet gekomen zijn waar ze nu is. Daar is Visser meer dan duidelijk over: “Mensen zijn ons kapitaal, daar zijn we zuinig op. We doen het werk met elkaar en daarom is iedereen is hier even belangrijk, ongeacht de functie die je bekleedt.” Ruit vult aan: “We zijn een club met veel enthousiaste mensen die willen groeien. Daar krijg je bij V&V ook alle gelegenheid voor. We doen veel aan opleiding en coaching. Daarbij staan we open voor persoonlijke interesses en initiatieven. Een goed voorbeeld is dat van een collega die gepassioneerd was om ondernemingen te waarderen die ver- of aangekocht moesten worden. Deze interesse ontwikkelde zich door tot een specialisatie van waaruit een zelfstandige Corporate Finance tak is ontstaan, Arpentus genaamd.” Visser voegt daaraan toe: “Ook hebben we een Innovatielab opgericht. Medewerkers kunnen hier hun innovatieve ideeën pitchen. Het beste idee wordt beloond met een budget en een coach om het idee daadwerkelijk van de grond te krijgen.”

Eigen opleidingsinstituut

Visser vervolgt: “We zijn er enorm trots op dat we vorig jaar zijn verkozen tot beste werkgever in de financiële sector, naar onderzoek van Effectory en Intermediair. Het indiceert dat we dingen goed doen. En eerlijk is eerlijk, het helpt ons ook bij zoektocht naar personeel.” “En dat is mooi meegenomen,” vult Ruit aan. “Goed en gemotiveerd personeel is schaars. We nemen veel starters aan en investeren in hun toekomst. Daarom starten we in het najaar met ons eigen V&V Opleidingsinstituut. Gedurende drie maanden volgen starters een intensieve opleiding, gegeven door onze eigen mensen om ze klaar te stomen voor het echte werk. Het leuke is dat onze ervaren medewerkers staan te trappelen om les te geven aan de starters. Daarnaast verzorgen we ook gastlessen op scholen om studenten op allerlei manieren enthousiast te maken voor het accountantsvak en kennis te laten maken met onze organisatie. Dat is een flinke kluif maar we doen het met plezier.”

Tip voor ondernemers

Het enthousiasme van de heren klinkt door in het gesprek. We zouden nog uren kunnen praten maar de tijd is om. Hebben zij tot slot nog een tip die ze ondernemers willen meegeven? Visser: “Ik zou tegen iedere ondernemer willen zeggen: je hoeft het niet alleen te doen. Je bedrijf leiden is al een omvangrijke klus. Daarnaast heb je te maken met constante veranderingen in regels, markten en systemen. Bedenk eens hoe fijn het zou zijn als je dan een partner hebt die je adviseert en inzicht geeft, zodat jij je op je managementtaken kunt concentreren. V&V fungeert graag als navigator die jou en je onderneming verder helpt. Meer weten? Onze deur staat altijd open voor een kop koffie en een goed gesprek.”

Wat heeft V&V u te bieden?

Actueel inzicht in uw onderneming is het uitgangspunt, innovatie de gezamenlijke kracht om uw organisatie verder te brengen. V&V heeft alle diensten in huis om uw onderneming verder te laten groeien, te weten: Accountancy, Audit & Assurance, Belastingadvies, Consultancy, Corporate Finance, HRM & salarisadministratie, International Business, IT en Data. Ook is V&V gespecialiseerd in de branches Zorg, Advocatuur en Gezinshuizen en mag ze veel grote familiebedrijven tot haar klanten rekenen.

MVO

V&V heeft aandacht voor mens en maatschappij. In dat kader koos ze voor een project van MVO Present, een bedrijf dat vraag en aanbod samen brengt. V&V sponsort dit jaar een vliegtuig om ontwikkelingswerkers naar onbereikbare plaatsen te vliegen en mensen in nood te helpen. In september organiseert zij een sponsorfietstocht voor medewerkers. V&V verdubbelt het opgehaalde bedrag dat ten goede komt aan het uitgekozen project.

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here