Overig

Klaar voor de toekomst

532

Groot, strak en uiterst efficiënt ingericht. Een omschrijving die uitstekend past bij het nieuwe onderkomen van Albeka Kantoor- & Bedrijfsinrichting. Eind april verhuisde het bedrijf vanuit Alblasserdam naar Hendrik Ido Ambacht en beschikt nu over circa tienduizend vierkante meter vloeroppervlakte. Ruim twee keer zoveel als voorheen. Een eventuele groei, vooruitlopend op de economische prognoses, kan straks uitstekend worden gerealiseerd.

De verkoop van gebruikte kantoormeubelen geldt als core business voor Albeka. Voor slechts een kwart van de nieuwprijs levert de inrichter A-merken die ze eigenhandig nieuw leven inblaast. Het eigen inkoopbedrijf ‘Officetrader’ richt zich geheel op het leeghalen van complete panden. Het resultaat is een constante, wekelijkse, instroom van goederen die door een deskundig team wordt klaargemaakt voor de verkoop.

Oud en nieuw
Een rondleiding leert dat het bedrijf zijn klanten optimaal kan bedienen. “We hanteren grote voorraden en kunnen dus snel leveren”, vertelt directeur Nelis van der Hoek terwijl hij in een van de enorme loodsen naar een metershoge stelling wijst waar duizenden(!) stoelen staan opgestapeld. Verderop zien we bureaus, ladenblokken, bureaupoten en (nieuwe) bureaubladen. Nelis vervolgt: “We doen ook aan restyling. Een nieuw blad op een gebruikt onderstel werkt prima. Bovendien kunnen we op die manier ook naleveren aan de klant.” Die kan overigens ook voor een compleet nieuwe kantoorinrichting terecht bij Albeka. “Primair richten wij ons op gebruikt kantoormeubilair, maar er is zeker vraag naar nieuw en ook die markt willen we graag bedienen.” Illustrerend: “Als een klant nu binnenstapt en tien nieuwe werkplekken zoekt, dan kunnen wij die meestal uit voorraad leveren.”

Webshop als basis
Het bedrijf staat of valt met een up-to-date webshop. “Die geldt inderdaad als basis” , vertelt Nelis verder in zijn kantoor. “Ons hele bedrijfssysteem is erop ingericht. Het grootste deel van de verkoop vindt dan ook digitaal plaats. Daarom doen wij er alles aan om ervoor te zorgen dat de webshop altijd up-to-date is.” Dat begint met goede bedrijfsprocessen. Zaak is dat mutaties goed worden bijgehouden. Een intensief proces? “Dat is het zeker, maar het zorgt ook voor een efficiëntie die de klant ten goede komt. Die heeft de garantie dat hij alles wat op de site staat, direct kan bestellen en snel in huis heeft.“ In de toekomst verwacht Nelis dat de communicatie en de verkoop voor het grootste deel digitaal zullen verlopen.

Showroom
Overigens beschikt Albeka nog steeds over een showroom -als het verlengde van de webshop-, tegenwoordig zelfs een van de grotere van de regio (1500 m2). Ondernemers die voor Albeka kiezen kunnen rekenen op gratis levering. Daarnaast hanteert het bedrijf het niet-goed-geld-terug principe. “Je kunt de discussie aangaan, maar wij zullen altijd voor de klant kiezen. Dit kost ons op de korte termijn geld, maar levert op de lange termijn geld op.” En terecht, een tevreden klant is immers goud waard.

Recycling is hip
De start van het bedrijf, in 2004 opgezet door Nelis en zijn vader, viel samen met een dalende economie en de vraag naar goede gebruikte kantoorinrichting steeg. Dit leidde ertoe dat Albeka een constante groei doormaakte. Inmiddels staan er ruim vijftig mensen op de loonlijst. Ook het begrip duurzaamheid speelt tegenwoordig een grotere rol. Dat was vroeger anders, herinnert Nelis zich lachend. Ooit werd hij geprezen omdat hij zo goed bezig was, want gebruikt, dus duurzaam. Dit voelde echter niet zo. “Als jonge twintiger was commercieel zaken doen het uitgangspunt. Gebruikt stond synoniem voor de kringloopwinkel. Dat is nu wel anders, recycling is hip geworden. Er is een ware mentaliteitsverandering gekomen. Wij hebben de mazzel dat wij gebruikte spullen verkopen. Dit valt nu mooi samen. Inmiddels sta ik er zelf anders in en durf ik het ook te koppelen aan ons bedrijf.”

Bestaand pand
Het besluit om een bestaand pand (voormalig Bruynzeelpand) in plaats van nieuwbouw te betrekken is hier een duidelijk voorbeeld van. Nelis geeft toe dat het best een lastige keuze was. “Nieuw is toch altijd leuk”, zegt hij met pretogen. “Kiezen voor dit pand houdt ook duurzaamheid in en dat past uiteindelijk beter bij ons DNA.” Ook persoonlijk brengt Nelis het in de praktijk. Zijn bureaustoel is een gebruikt item, net als die van de rest van het team overigens. “Ons hele kantoor bestaat uit een mix van gebruikte en nieuwe meubelen.”

Succesverhaal
De ontstaansgeschiedenis van Albeka leest als een succesverhaal dat nog steeds gaande is. Een succes waarvoor Nelis de credits graag bij zijn team en de klanten legt. “Als mens en bedrijf heb je anderen nodig en ben je afhankelijk van elkaar,” legt hij uit. De toekomst voorspellen vindt hij lastig. “Feit is dat we deze stap hebben gezet op basis van de huidige bedrijfsgegevens. Als we de komende jaren dubbel zo hard zouden groeien, dan kunnen we dat absoluut aan. Niets staat ons in de weg. In die zin zijn wij klaar voor de toekomst.”