Overig

Met nieuwe energie aan de slag

987

Bent u een geaccepteerde en energieke leider? Iemand die effectief en succesvol mooie voornemens weet om te zetten in daden en gebeurtenissen? Voornemens bedacht in uw vakantie, wellicht!? Weet u deze uitdagende toekomstbeelden levendig te schetsen? Kunnen uw ‘volgelingen’ zich aan u vasthouden? U ‘op zeker’ volgen? Of zwabbert u een beetje van links naar rechts?

Laveren in plaats van presteren. Nee, dat zult u -uiteraard- niet snel toegeven, nog minder ronduit bekennen. Heeft u het trouwens weleens gevraagd aan uw medewerkers? Aandacht besteden aan uw eigen persoonlijke ontwikkeling is als ondernemer en leider helemaal nog niet zo slecht. Ondernemers moeten zich regelmatig de spiegel (laten) voorhouden. Het kan er alleen maar beter door worden. Een inspiratievolle en toegewijde leider die in de komende periode zijn of haar toekomstdoelstellingen gaat realiseren. Laten we dat eens als uitgangspunt nemen!

Wie bent u als leider?

Om te beginnen is dan belangrijk dat u zichzelf een beetje kent. Een beetje heel erg veel. Wie bent u eigenlijk? Wie wilt u graag zijn? Bent u zich bewust van uw gedrag? Weet u ook hoe anderen dit ervaren? Bent u een somber of een opgeruimd persoon? Bent u reactief of proactief? Neemt u veel nieuwe initiatieven? Maakt u ze ook allemaal tot een succes? Bent u vasthoudend? Hoe staat het met uw besluitvaardigheid en uw verantwoordelijkheidsgevoel? Bent u bezielend en inspirerend? Allemaal vragen om u een beetje bij de les te krijgen. Wanneer u zich bewust bent van uw gedrag dan kunt u ook nagaan wat het effect hiervan is. U gaat dan doelmatiger met uw sterke eigenschappen om. Uw minder ontwikkelde competentie –zo u deze al heeft– kunt u op een effectieve wijze verbeteren en optimaliseren. U doet alles meer vanuit uw kernwaarden en uw innerlijke drijfveren. Dat gaat beter en werkt vele malen prettiger voor u en uw omgeving. Uw invloedsfeer groeit. Uw gevoel van tevredenheid neemt toe, u raakt in balans en men gaat u zien als een ‘rolmodel’. Te mooi om waar te zijn? Nee! De betrokkenheid van uw omgeving neemt toe wanneer u authentiek en integer te werk gaat met deze zaken. Niet wegstoppen of camoufleren!

Bent u betrouwbaar?

Houdt u zich aan uw beloftes? Komt u uw afspraken altijd na? Goed zo, de basis is dan aanwezig om een effectieve en geaccepteerde leider te worden. Goethe zei eens: “Wat er het minst toe doet, mag nooit ten koste gaan van wat er het meest toe doet!” Wat is uw doelstelling, wat wilt u bereiken? Met welke mensen en met welke middelen? Heeft u uw eigen rol helder? Wie gaat ú stimuleren, inspireren en steunen? Wie wilt u eigenlijk zelf zijn? Heeft u een kristalhelder beeld van alles waar u voor staat? Innerlijke drijfveren en diepe overtuigingen helpen u om een effectieve leider te zijn. Principes zijn van die fundamentele waarheden. Ik zie ondernemers nogal eens met hun principes wapperen. Principes als ruilmiddel en zoethoudertje. De vlag die de lading niet dekt. Wanneer het alleen woorden zijn is het een loos en leeg verhaal. Alleen de feiten, de ervaringen die mensen met u hebben en uw eigen integriteit vormen (doordat ze met elkaar vervlochten zijn) een fraaie en hechte structuur waar anderen en dus ook uw medewerkers van op aan kunnen. Zo gaat u (h)erkend worden als een leider. Lege woorden fungeren als ballast en zorgen voor veel ruis. Wees dus authentiek, eerlijk, open en integer. Doe de belangrijke zaken eerst en richt u pas daarna op randzaken.

Vergeet uw eigen belang, zorg voor volgers

Leiders willen namelijk nog weleens in de val trappen van het eigen belang, de eigen persoon en de eigen doelstellingen. Dat is egocentrisch gedrag. Doe het liever samen, dat gaat veel beter en brengt u naar uw doel! Nog een paar hinten. Zorg ervoor dat uw netwerk op orde is. Nee, niet zoveel mogelijk mensen kennen en tomeloos visitekaartjes verzamelen, maar mensen écht betrekken bij uw activiteiten. Warme vriendschappen bouwen op basis van vertrouwen en betrokkenheid. Sympathie kweken, hulp bieden en echte zakenvrienden maken. Betrouwbaar zijn en investeren in vriendschap. Dat gaat alleen wanneer u één op één uw woord blijft houden, ook al is dit in uw nadeel. Op de korte termijn investeren om op de lange termijn de winst te incasseren. Dat is pas een slimme strategie. Doet u dit al? Investeren in uw klanten, uw medewerkers, uw zakelijke partners en uw werkomgeving levert veel goodwill en sympathie op. Een win-win situatie creëren is meer dan wat korte termijn voordeeltjes behalen. Het gaat om fundamentele daden. Kunt u goed luisteren? Ja? Echt? Uiteraard wenst u zich een gehoor dat zich iets aantrekt van hetgeen u te vertellen heeft. Maar, kunt u goed luisteren?

Luister naar anderen

Begrijpt u de wens en behoeften van uw omgeving? Bent u een empathisch luisteraar? Nee? Ga er dan maar vanuit dat u ook weinig écht gehoor heeft onder uw luisteraars. Volgelingen voelen dit namelijk feilloos aan. Ik ken ‘leiders’ die uitsluitend zichzelf horen. En dat nog graag ook! Ze negeren alles en iedereen, doen meestal ‘alsof’ en spelen een slecht toneelstuk. Begrip is ver te zoeken en er is een slecht ontwikkeld gevoel voor werkelijke interesse. De leider heeft het (te) druk met zichzelf. Zo moet u het niet doen. Alles bij elkaar dient de effectieve en geaccepteerde leider dus een netwerker, luisteraar en vooral een samenbindende factor te zijn. Iemand die in staat is om synergie te bewerkstelligen. Samenwerken, de meerwaarde ontdekken van het collectief en te zorgen voor een inspirerende omgeving waarbinnen ‘de samenwerking’ centraal staat. Dat vraagt echter om een aantal sterke karaktereigenschappen. Allereerst moet de leider de vrije wil van de deelnemers benadrukken. Mensen moeten het leuk vinden om samen te werken, samen een uitdaging aan te gaan en met elkaar gemeenschappelijke doelen te realiseren. De leider moet zelfbewustzijn scheppen door gesprekken aan te knopen waar luisteren niet altijd hoeft te leiden tot reageren.

Helpen, ondersteunen en ‘laten’ ontwikkelen. Een goede leider zal ook beschikken over voorstellingsvermogen en dient de goede verhalen en vergezichten te kunnen vertellen. Hierdoor moeten de medewerkers in beweging komen en stappen maken op weg naar de gemeenschappelijke doelen. Waarom mislukken zoveel missies? Omdat de leider onvoldoende het toekomstbeeld weet te visualiseren! Een energieke en geaccepteerde leider weet spirituele elementen en attractieve vergezichten namelijk om te zetten in fysieke beelden. En ddat gaat pas echt helpen om zijn doelen te realiseren!