Nieuw hybride vaartuig van Bek & Verburg

19

Onder stimulans van het Havenbedrijf varen steeds meer milieuvriendelijke operationele schepen in de Rotterdamse haven. Zo ook de dit jaar in gebruik genomen Invotis IX van Bek en Verburg, dé inzamelaar van huishoudelijke scheepsafvalstoffen van de Rotterdamse haven. Het is een hybride vaartuig met een schonere motor en een kraan met knikarm waardoor het ook dichterbij cruiseschepen met overhangende sloepen kan komen. Het inzamelen van afval gaat elektrisch.

“We worden steeds schoner. We verwerken 180 afvalstromen. Je moet ons zien als een varende milieustraat”, zegt directeur Daan van Mullem die 55 jaar geleden in de Rotterdamse haven begon met een kruiwagen en een schop en nu een bedrijf runt met 75 werknemers en 22 varende eenheden. Bek & Verburg streeft naar een landelijke dekking op het gebied van inzameling van scheepsafvalstoffen. Naast vestigingen in Rotterdam, Amsterdam, Scheveningen, IJmuiden en Den Helder komt er een zesde vestiging in Eemshaven.

Invotis IX
Op de kraan na ziet de Invotis IX er van buiten net zo uit als de andere Invotissen (invotis betekent vernieuwing/uitdaging) van Bek en Verburg. Maar dat is uiterlijke schijn. In het 45 meter lange schip staan twee dieselmotoren met daartussen de elektrische motor die verzonken ligt in de vloer en afgedekt kan worden. De boegschroefmotor wordt elektrisch aangedreven, ook nieuw voor de vloot van Bek & Verburg. Het schip vaart op een diesel-electrisch aangedreven motor. De motor kan één uur achter elkaar elektrisch varen en heeft dan weer een uur nodig om op te laden. Tussendoor vaart het schip op GTL; Gas To Liquid (van gas naar vloeibaar): diesel met schonere uitstoot, amper roet en geurloze brandstof. Bijna alle afvalstoffen die Bek & Verburg meeneemt, worden hergebruikt. Slechts 7 procent gaat naar de stort. De Invotis IX is net zoals de meeste andere schepen van Bek en Verburg gebouwd bij Scheepswerf Jooren te Werkendam.

Deel dit artikel: