Van Bodegraven Elektromotoren staat al decennia lang bekend als een deskundige en betrouwbare leverancier van elektromotoren. Dat heeft ervoor gezorgd dat het Dordtse familiebedrijf is uitgegroeid tot een gerespecteerd bedrijf dat wereldwijd opereert.
Directeur Frank van Bodegraven is de derde generatie die in het familiebedrijf aan het roer staat. Gedegen vakmanschap en de liefde en passie voor elektromotoren zorgde ervoor dat Van Bodegraven aan vrijwel alle klantvragen snel en betrouwbaar kan voldoen als het om draai- en gelijkstroommotoren en transformatoren gaat. Wij praten hierover met verkoopleider Ed van de Peppel en bedrijfsleider Richard Renee. Van de Peppel is een aantal maanden geleden gestart bij het bedrijf als verkoopleider: “Van Bodegraven kent sinds de oprichting in 1937 een gestage groei. Kenmerkend is dat het bedrijf met de juiste visie een gezonde groei weet te realiseren. De kennismakingsgesprekken met relaties leerden mij veel over het bedrijf. Van Bodegraven’s kennis en kunde wordt zonder uitzondering geroemd. Ook onze onafhankelijke positie als dealer van een groot scala aan gerenommeerde merken is voor onze klanten belangrijk. Snel, adequaat reageren én betrouwbaar zijn in de verkoop van nieuwe en gemodificeerde elektromotoren in combinatie met een gedegen technisch advies, dat is Van Bodegraven ten voeten uit. De verhuur van motoren, generatoren en transformatoren is minder bekend, net als onze dienstverlening als het om de verkoop van losse onderdelen betreft. Ons onderscheidend vermogen is de ‘open’ samenwerking met onze relaties om klant-specifieke oplossingen te leveren. Een nieuwe relatie verwoordde het eigenlijk het beste: ‘Ik realiseerde me dat ik de goede keuze had gemaakt toen ik erachter kwam dat concurrenten – waar ik ook mijn vraag had uitgezet – Van Bodegraven raadpleegden voor de juiste oplossing.’”
Echter, de wereld verandert en dat betekent dat het tegenwoordig ook om andere klantvragen draait dan alleen het leveren en repareren van elektromotoren. Meedenken en pragmatische oplossingen bieden op de organisatie- en managementdoelen van onze klanten. Van Bodegraven’s corebusiness is daarmee nog steeds het bieden van maatwerk. Richard Renee: “Wij leveren en modificeren elektromotoren. Ons doel is om nog meer proactief in dienst van klanten te gaan opereren. Om zo de bedrijfsprocessen, uiteraard waar het elektromotoren betreft, efficiënter en effectiever te laten verlopen door te zorgen voor kortere doorlooptijden van onderhoudswerkzaamheden en minder stilstand. Ook om dit te bewerkstellingen is Ed onze gelederen komen versterken om onder meer bij onze relaties boven water te krijgen of onze gedachte en aanpak overeen komt met hun organisatiedoelstellingen.”
“Dan hebben we het over antwoord geven op klantvragen om kostenbesparingen te realiseren door efficiency te verhogen, denk bijvoorbeeld aan productieverliezen door stilstand van een bedrijfskritische machine, aangedreven door elektromotoren, tot een minimum kunnen beperken. Ontzorgende oplossingen bieden door onder andere fysieke opslag en beheer van motoren te realiseren, inclusief transport en passende verzekeringsvoorwaarden én 24/7 beschikbaarheidsgarantie.”
“Bijna zonder uitzondering wordt er enthousiast gereageerd op onze aanpak,” zo vervolgt Van de Peppel. “Organisaties zijn steeds meer bezig met duurzaamheid, besparingen en
efficiency. Het blijkt dat zij graag gebruik maken van onze kennis en ervaring met elektromotoren. Aan de hand van beschikbare informatie kun je preventief onderhoud op elektromotoren plannen op het optimale moment voor de klant en gezamenlijk bepalen hoe investeren in een nieuwe elektromotor maximaal rendeert. Onze primaire doelstelling is dat de klant optimaal gebruik kan maken van zijn elektromotoren. Wij zijn als het ware ‘sparringpartner’ van onze klant met correctief en preventief onderhoud. Klanten staan achter deze nieuwe aanpak. Zij ervaren deze proactieve benadering in de samenwerking als extra toegevoegde waarde op hun financieel resultaat.”
Richard Renee: “Preventief onderhoud is de manier om de betrouwbaarheid van de elektromotoren binnen een bedrijf te vergroten. Hierdoor wordt de kans kleiner dat de motor op het meest ongelukkige moment defect gaat. Door regelmatig onderhoud uit te voeren, wordt ook nog eens de levensduur verlengd en blijft het product of installatie stabiel, waar de elektromotor zijn diensten aan verleent. Samen met de klant stellen wij een onderhoudsplan op. Alleen al omwille van de kostenbesparing op de energierekening loont het goed naar het aantal operationele elektromotoren te kijken. Dat heeft ook alles met duurzaamheid te maken.”
Van Bodegraven heeft de zaken goed voorbereid. Richard Renee: “Onze aanpak, specifiek inspelend op de individuele klantvraag, resulteert in een voorspellend karakter op managementdoelen zoals kostenbesparing. Motoren kunnen gepland naar de werkplaats, wij zorgen voor onderhoud en mogelijk reparatie en als het moet leveren wij tijdelijk een vervangende motor met dezelfde snelheid en betrouwbaarheid die onze klanten gewend zijn in de verkoop van nieuwe en gereviseerde motoren.”
“Inspelen op de klantvraag is geen nieuw fenomeen, onze zorgeloze aanpak wel,” vervolgt Van de Peppel. “Het gaat erom dat de klant optimaal gebruik kan maken van zijn machines. Energiezuinig is de trend. Zo’n 60% van de Nederlandse energieconsumptie komt voor rekening van elektromotoren, dus als je daar enkele procenten op kunt besparen? Dat zijn geen onderhoudskosten, dat zijn onderhoudsopbrengsten!”