Havenbedrijf Rotterdam en Stichting Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum Brabant (MCA Brabant) hebben vandaag een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Doel van de samenwerking is om meer containervervoer tussen Rotterdam en Noord-Brabant via binnenvaart te realiseren.
In 2018 werden er in de Rotterdamse haven ruim 8,6 miljoen containers overgeslagen (14,5 miljoen TEU). Noord-Brabant is met ruim 1 miljoen containers een van de belangrijkste achterland regio’s van Rotterdam maar kent een relatief hoog aandeel wegvervoer en daarmee een steeds toenemende druk op het wegennet. Meer vrachtvolume per binnenvaart in plaats van per truck (modal shift) zorgt voor een beter bereikbare haven én regio.
Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam: “Het slim verbinden van de haven van Rotterdam met Brabant zorgt voor een structureel hogere betrouwbaarheid van het multimodale transport en draagt daarmee bij aan de duurzame bereikbaarheid en groei van een van de belangrijkste logistieke hotspots in Nederland.”
Hendrik-Jan van Engelen, directeur MCA Brabant: “Een goede verbinding over water met de Rotterdamse haven is essentieel voor Brabantse verladers en transportbedrijven om verdere groei mogelijk te maken. Hierdoor worden niet alleen veel vrachtwagens van de weg gehaald, betrouwbare bargeverbindingen zorgen ook voor betrouwbaarheid in de totale supply chain. Wij kijken er zeer naar uit om alle initiatieven die we met deze samenwerking beogen in gang te gaan zetten.”
Een van de initiatieven die de partners in 2019 zullen implementeren is het verder opschalen van digitale informatie uitwisseling tussen de haven van Rotterdam en Brabantse binnenvaart terminals. Door tijdig de juiste informatie over bijvoorbeeld aankomsten van (zee)schepen en containers met elkaar te delen, kan er aan beide zijden efficiënter gepland worden en ontstaan minder vertragingen in het vervoer per binnenvaart. Ook zullen de partijen onderzoeken hoe het vervoer tussen Brabant en Rotterdam versneld verduurzaamd kan worden, bijvoorbeeld door het gebruik van containerbatterijen voor aandrijving van binnenvaartschepen.
De samenwerkingsovereenkomst borduurt voort op eerdere initiatieven van Havenbedrijf Rotterdam om meer containervracht te bundelen en via een vast vaarschema te vervoeren via punt-punt verbindingen. Zo zag in 2018 de West-Brabant Corridor het levenslicht. Deze verbinding tussen de deepsea containerterminals op de Maasvlakte en de
Brabantse binnenvaartterminals in Moerdijk, Oosterhout en Tilburg heeft al gezorgd voor 20% meer vracht via binnenvaart en 35% kortere havenverblijftijd van de binnenvaartschepen.