Water & Maritiem

Havenbedrijf Rotterdam stelt met PortXchange app beschikbaar voor just-in-time aankomsten

1403
Vertegenwoordigers van haven van Rotterdam Maersk

Via het op 8 augustus opgerichte bedrijf PortXchange gaat het Havenbedrijf Rotterdam het Pronto-platform met de bijbehorende applicatie beschikbaar stellen aan havens over de hele wereld. De app die ‘just-in-time’- aankomsten mogelijk maakt, zal nog voor het einde van het jaar geïmplementeerd worden in vier havens in Europa en de Verenigde Staten.

Via dit zelfstandige bedrijf is het voor het Havenbedrijf mogelijk om partnerschappen met uiteenlopende mondiale spelers af te sluiten. PortXchange start met strategische partners als A.P. Moller-Maersk en Shell International Trading and Shipping Company Limited (Shell) en zal Pronto in verschillende havens buiten Nederland testen.

Slimme digitale oplossingen

Middels PortXchange creëert Havenbedrijf Rotterdam nieuwe opties voor het aangaan van strategische partnerschappen met andere havens, maar ook met rederijen en terminals. Partijen die erop gericht zijn slimme digitale oplossingen zoals Pronto in havens over de hele wereld te implementeren. Dit levert tevens een wezenlijke bijdrage aan de ambitie om van de Rotterdamse haven de slimste van de wereld te maken.

Vertrouwen

Om van Pronto een succes te maken in andere havens is het van belang dat er vertrouwen bestaat tussen diverse partijen en organisaties die moeten zorgen voor de vrije uitwisseling van gegevens.

Vermindering uitstoot

De activiteiten van PortXchange zijn erop gericht de efficiëncy van havenaanlopen te vergroten en om klanten te helpen hun uitstoot, zowel in de haven als tussen de havens, te verminderen. Om dit te realiseren biedt PortXchange Pronto: een gemeenschappelijk platform dat kan worden gebruikt door rederijen, agenten, terminals, havenautoriteiten, maar ook andere (nautische) dienstverleners. Door het optimaliseren van de planningen draagt dit niet alleen bij aan een vermindering van uitstoot maar moeten middels Pronto ‘just-in-time’-aankomsten mogelijk zijn. Middels de digitale transformatie zal de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven eveneens toenemen. Hoe meer havens er gebruik gaan maken van ‘slimme’ oplossingen, hoe waardevoller ze zijn.