Met de oplevering van Loods 6 op de Laurenshaven terminal van EBS, is de Rotterdamse haven weer een troef rijker in de overslag van hoogwaardige mineralen en biomassa. Voor European Bulk Services betekent het tevens een volgende stap in de transitie van kolen naar andere producten.
De dimensies van het nieuwe complex zijn ronduit indrukwekkend. In totaal is 126.000 kubieke meter overdekte opslagcapaciteit toegevoegd, waarmee de totale capaciteit van EBS in Rotterdam op 650.000 kubieke meter uitkomt. Bijzonder aan deze loods is dat klant Hudig & Veder niet alleen een lange termijncontract heeft afgesloten voor de huur van het grootste deel van deze opslagcapaciteit, maar ook nog eens voor 25 procent van de financiering voor de nieuwbouw heeft zorg gedragen. “Door mede-eigenaar te worden, kunnen we, in coördinatie met EBS, meer maatwerk bieden aan onze opdrachtgevers”, licht Hans Lagendijk, manager Gans Cargo Operations (onderdeel van de Hudig & Veder groep) toe. “Dat versterkt onze marktpositie en daarmee de aantrekkelijkheid van Rotterdam als logistieke hub voor bijvoorbeeld mineralen, biomassa en gecalcineerde petcokes.”
Bauxiet en bentoniet
Het deel dat Hudig & Veder in gebruik heeft, is verdeeld in tien compartimenten van 3.500 kuub en zeven compartimenten van 5.000 kuub. Eén van deze compartimenten heeft een overdekte doorvoer naar een aangrenzende vlakloods van 20.000 vierkante meter waarin door middel van verplaatsbare tussenwanden diverse mineralen en biomassa separaat opgeslagen kunnen worden. “Met deze nieuwe opslagfaciliteit zijn we niet alleen flexibel, maar kunnen we de verschillende partijen ook schoon, droog en vrij van contaminatie opslaan”, aldus Henk Hoepel, manager Hudig & Veder Bulk. “Dat is belangrijk, omdat we voornamelijk werken met hoogwaardige mineralen en kleisoorten zoals bauxiet, bentoniet en perliet. Die worden vaak maar in kleine hoeveelheden tegelijk in de productieprocessen van onze klanten gebruikt. In Rotterdam beheren we dan de voorraad, die vanuit daar, doorgaans per lichter of truck, doorgaat naar tussenopslag in de buurt van fabrieken in Duitsland, Oostenrijk, België en Noord-Frankrijk.”
Luikensysteem
Eén van de mooie, innovatieve aspecten van de loods is dat deze voorzien is van een door EBS zelf ontwikkeld luikensysteem. De kraanmachinist kan met één druk op de knop het juiste deel van de loods openen en sluiten, waardoor bulkgoederen zonder enig transport, direct vanuit het schip in de loods worden opgeslagen. Dankzij luifels aan de buitenzijde van de loods kan het beladen van vrachtwagens nu, anders dan voorheen, gewoon doorgaan tijdens regenachtig weer. Dat maakt de processen in en om de loods ook nog eens efficiënter.
Grijperkraan
Naast de bouw van de loods is geïnvesteerd in een 50 tons mobiele Gottwald 6 grijperkraan. De bak bevat een gekalibreerd elektronisch weegsysteem. Hoepel: “Dat is een hele verbetering ten opzichte van de traditionele gewichtsvaststelling door middel van ijkopname en draft-survey. De nauwkeurigheid is ongekend. Behoorlijk relevant als je met kostbare mineralen werkt.”
Energietransitie
Het enthousiasme over de nieuwe opslag en kraan wordt gedeeld door EBS. “Een prachtige combinatie”, noemt Jan de Wit, algemeen directeur EBS, het. Naast de capaciteit die Hudig & Veder gebruikt, heeft EBS nog eens 40.000 kuub in het nieuwe complex gerealiseerd, waar eveneens al volop gebruik van wordt gemaakt. “De loods symboliseert ook mooi de transitie die we als overslagbedrijf doormaken. Draaide vroeger vrijwel alles om kolen, nu doen we heel veel in andere producten als mineralen, agribulk en biomassa. We volgen de energietransitie.”
Staalindustrie
Het betekent niet dat er helemaal geen kolen meer door de locaties van het dochterbedrijf van HES International B.V. in de Laurenshaven en Europoort gaan. “Voor energieopwekking is het echt heel veel minder, maar voor de staalindustrie wordt er natuurlijk nog wel gebruik van gemaakt.”
Food & feed
De realisatie van de nieuwe loods, wil niet zeggen dat er achterover geleund kan worden bij EBS. De plannenmakerij draait volop door. De Wit: “We hopen binnenkort, in samenspraak met het Havenbedrijf, de diepgang voor Loods 6 naar twaalf meter te kunnen vergroten. Dat geeft nog meer mogelijkheden voor efficiënte aan- en afvoer. Daarnaast wordt er, onder andere met Hudig & Veder, gekeken naar mogelijkheden voor verdere uitbreiding van gesloten opslag op de Laurenshaven terminal.” Maar ook op de locatie Europoort gaat binnenkort de schop in de grond. “Daar willen we een nieuwe loods met 50.000 kubieke meter capaciteit realiseren voor ‘food & feed’. Je moet dan denken aan sojameel, mais, tarwe en granen. Dat is natuurlijk heel wat anders, maar het toont wel mooi de diversiteit van ons bedrijf en de mogelijkheden van Rotterdam als leidende Europese logistieke hub aan.”
Meer weten over biomassa? Dit jaar vindt de 10e editie plaats van Europa’s grootste internationale biomassa conferentie van 8-10 april in Londen, UK. Tijdens Argus Biomass ontmoet u de belangrijkste spelers uit de Europese, Amerikaanse, Canadese en Aziatische biomassa industrie die de richting van de industrie de komende jaren zullen beïnvloeden. Er zijn meer dan 400 beslissers van 275 bedrijven uit 40 landen onder één dak aanwezig.