Home Blog Page 100

Rotterdamse industrie kan 20 tot 25% van de Nederlandse CO2-doelstelling realiseren

3
Windturbines zonsondergang Maasmond Kees Torn
Foto: Kees Torn

De industrie in Rotterdam werkt aan een serie projecten waarmee in totaal 20 tot 25% van de Nederlandse CO2-reductiedoelstelling voor 2030 bereikt kan worden. De projecten vragen vrijwel allemaal om een actieve rol van het Rijk. “Juist omdat in een klein deel van Nederland zoveel transitieprojecten plaatsvinden, is maatwerk voor dit gebied nodig. De energietransitie is complex en veel projecten hangen met elkaar samen. Dat vraagt om een integrale benadering van het cluster en goede samenwerking tussen overheid, bedrijven en het Havenbedrijf. Als we alle nu lopende projecten realiseren, dan vindt hier drie keer zoveel CO2-reductie plaats als we zouden moeten doen bij een evenredige verdeling van de reductiedoelstelling over de Nederlandse industrie”, concludeert Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam.

Het Havenbedrijf doet een oproep aan minister Wiebes voor een clustergerichte aanpak van de transitie. Door de concentratie van industrie in een klein gebied zijn hier oplossingen mogelijk die elders niet aan de orde zijn. De verwevenheid van verschillende transitieprojecten maakt coördinatie daarvan noodzakelijk. Op projectniveau weten overheid en bedrijfsleven elkaar nu te vinden, maar het ontbreekt aan een integrale benadering van het industriecluster door het Rijk.

De projecten waar de industrie, het Havenbedrijf en verschillende andere partners aan werken zijn onder andere de ondergrondse opslag van CO2, ontwikkeling van warmtenetten om de restwarmte van de industrie te benutten, de productie van waterstof, de aanlanding van windenergie van de Noordzee, de ontwikkeling van extra infrastructuur voor waterstof en elektriciteit, verschillende recycling-projecten en het vergroten van de productie van biobrandstoffen. Ook in de logistiek lopen projecten zoals elektrische binnenvaart en verduurzaming van de zeescheepvaart.

Het Havenbedrijf ziet het kabinetsvoorstel voor het Klimaatakkoord vooral als een kans om de energietransitie te versnellen, maar heeft ook bedenkingen bij het stuk. Met name de voorgestelde invoering van een CO2-heffing in 2021 is punt van grote zorg. Het ombouwen van productieprocessen in de industrie kan niet op zo’n korte termijn. En de noodzakelijke infrastructuur voor transport van bijvoorbeeld CO2, waterstof en restwarmte ontbreken nog vrijwel geheel. Bedrijven kunnen daardoor niet het tempo van de invoering van de extra belasting bijhouden.

In-drie-stappen-duurzaam

De projecten die in sterke mate bijdragen aan de landelijke klimaatdoelstellingen passen in de ‘in-drie-stappen-duurzaam’ aanpak die in het kader van het Klimaatakkoord is ontwikkeld. In stap 1 ligt de focus op efficiency, benutting van restwarmte en opslag van CO2 onder de Noordzee. In stap 2 gaat het om de ontwikkeling van een nieuw energiesysteem, gebaseerd op groene elektriciteit en waterstof in plaats van olie en aardgas. In stap 3 staat de ontwikkeling van circulaire productieprocessen centraal.

Het Havenbedrijf heeft de ambitie om de haven koploper van de energietransitie te doen zijn. Dat is goed voor het klimaat, en kan tegelijkertijd gunstig zijn voor het vestigingsklimaat. Bijvoorbeeld omdat hier een CO2-netwerk ligt, groene stroom en waterstof beschikbaar zijn voor de industrie, warmte geleverd kan worden aan een warmtenet etc.

Rotterdam ontvangt ‘2019 IFEA World Festival & City Event Award’

2
Rotterdam Unlimited

Een eervolle internationale erkenning voor het Rotterdamse festivalbeleid

Rotterdam is woensdagavond opnieuw uitgeroepen tot IFEA World Festival & Event City. De stad viel in de prijzen tijdens de jaarlijkse conferentie van the International Festivals and Events Association in Williamsburg in Virginia, de Verenigde Staten. Rotterdam werd als enige Europese stad onderscheiden in een rijtje van zes steden. Samen met Sydney en Coffs Harbour (Australië), Gimje-Si (Zuid Korea) en Philadelphia en West Palm Beach (de Verenigde Staten) behoort de Maasstad tot één van de beste festivalsteden ter wereld. Rotterdam ontving de award eerder in 2010 en 2015.

Rotterdam wordt door de internationale vakjury, bestaande uit experts uit de branche, geprezen om het positieve festival- en evenementenklimaat en een uitgebreid netwerk van creatieve, innovatieve en professionele festivalorganisatoren. Daarnaast gooit Rotterdam hoge ogen met een goede infrastructuur en de wijze waarop diensten en partijen in de stad goed met elkaar samenwerken om evenementen mogelijk te maken en nieuwe initiatiefnemers de ruimte te geven. Dat maakt Rotterdam tot een voorbeeld voor andere steden, zo sprak de jury gisteravond.

De IFEA World Festival & Event City Award werd in ontvangst genomen door Johan Moerman, directeur Rotterdam Festivals. “Het is een grote eer dat we ons in dit rijtje van gerenommeerde festivalsteden mogen plaatsen. De award betekent een waardevolle erkenning voor hoe we in Rotterdam consequent invulling geven aan een duurzaam festival- evenementenbeleid dat voorziet in een veelzijdig festivalaanbod voor iedereen. Nu en in de toekomst. Dat is een verdienste van alle festivalorganisatoren in onze stad. Ik kan dan ook niet anders dan trots zijn op de internationale erkenning die we hiermee als stad oogsten”, aldus Moerman.

Jury lovend

Rotterdam wordt door de jury verder geroemd om een divers festivalaanbod van grootschalige en kleinschalige succesvolle evenementen. De stad zet zich internationaal op de kaart met grote (sport)evenementen als het International Film Festival Rotterdam, NN Marathon, NN North Sea Jazz Festival, en de komst van het Eurovisie Songfestival. Tegelijkertijd zijn er veel kleine festivals die dicht bij de Rotterdammers staan, waaronder de Pleinbioscoop Rotterdam en food festivals als Djemaa el Fna.

Trots

Said Kasmi, Wethouder Onderwijs, Cultuur en Toerisme: “Ik ben enorm trots op al die Rotterdammers en festivalorganisatoren die samen invulling geven aan een gevarieerd en kwalitatief festival- en evenementenaanbod met voor ieder wat wils. Deze award is een prachtige erkenning en bovenal een groot compliment voor al hun harde werk.”

Peter Blangé, directeur Rotterdam Topsport: “Geweldig dat Rotterdam deze mooie prestigieuze prijs voor de derde keer in de wacht weet te slepen. Het bewijst telkens weer dat Rotterdam er internationaal uitspringt, dankzij de culturele festivals en topsportevenementen die in Rotterdam plaatsvinden. Rotterdam Topsport is trots hieraan een bijdrage geleverd te hebben. Natuurlijk ook alle eer aan de organisatoren van de topsportevenementen”.

Over IFEA

De IFEA World Festival & Event City Award is in het leven geroepen door The International Festivals and Events Association (IFEA) om de wereldwijde festival- en evenementensector te stimuleren. IFEA is een in Idaho (Verenigde Staten) gehuisveste netwerkorganisatie waar meer dan 2.000 professionals uit de internationale festival- en evenementenwereld bij aangesloten zijn. IFEA gelooft in de verbindende kracht van festivals wereldwijd en heeft als doel om hen die werkzaam zijn in het veld te inspireren en te steunen. Het netwerk heeft leden uit 38 landen en 5 continenten.

Visser & Visser vertaalt data naar uniek Prinsjesdagadvies voor klanten

1
Visser en Visser

Vorige week dinsdag werd op Prinsjesdag het Belastingplan voor 2020 gepresenteerd. Klanten van Visser & Visser kregen vorige week al via een Prinsjesdagmailing persoonlijke adviezen over de gevolgen van de komende beleidsplannen voor hun onderneming.

Door het koppelen van de Prinsjesdagmaatregelen aan het unieke klantprofiel, is voor onze klanten een persoonlijke mail samengesteld met daarin klantspecifieke adviezen. Voor het opstellen van het unieke klantprofiel is data vanuit verschillende bronnen gecombineerd, zoals financiële data, fiscale aangiften, de salarisadministratie en openbaar toegankelijke bronnen. Partner Erik Klop: “We doen dit nu voor het vijfde jaar op rij. Het versturen van zo’n persoonlijke mailing is echt uniek. We vertalen de algemene plannen direct door naar de persoonlijke situatie van de ondernemer. Een nieuwe manier van adviseren, waarmee we de toekomst omarmen en mens en data met elkaar verbinden.”

Kenmerkend voor Visser & Visser is het gebruik maken van enerzijds de beschikbare data die aanwezig is en anderzijds een persoonlijke aanpak. De persoonlijke Prinsjesdagmailing is daar een mooi voorbeeld van. Daarnaast organiseert Visser & Visser ook dit jaar weer de Prinsjesdagontbijten op vijf verschillende locaties. Benieuwd naar de presentaties die tijdens deze bijeenkomsten worden gegeven? Bekijk dan onze Prinsjesdagpagina: www.visser-visser.nl/prinsjesdagontbijt2019

Samen innoveren met creativiteit.

1
Create laptop

Innovatie heeft veel te maken met creativiteit. Zonder creativiteit geen nieuwe dingen. Innovatie is steeds minder een kwestie kiezen, het is een noodzakelijkheid. Maar hoe doet u dat? Hoe krijgt u de medewerkers mee? Of gaat u het allemaal alleen doen? En dan maar hopen dat uw medewerkers het allemaal begrijpen en  vanzelf mee gaan doen. Wel, niets gaat vanzelf. Zij gaan niet vanzelf uw bedrijf promoten, vanuit het niets uw producten verkopen en uw toekomstplannen onder de aandacht van de kopers brengen. Zoiets als: “Een cadeautje van de baas!” Juist in een gebied als Voorne-Putten kent men elkaar. Samen creativiteit ontwikkelen. Samen met uw personeel maar ook met andere ondernemers en business-partners. Samen innoveren is samen presteren. Sluimerend innovatievermogen ontplooien. Betrek vooral uw talentvolle medewerkers hierbij!

Het blijkt uit onderzoek dat er veel talent verborgen blijft. Hierdoor komen sommige zaken niet van de grond. De noodzakelijke veranderingen gaan vervolgens traag en innovatie komt niet tot ontplooiing. Alles blijft een beetje steken in goede voornemens. Veel blijft bij het oude en dat is vandaag de dag de dood in de pot. Er moet dus iets veranderen. Wat? U dient uw mensen bij de hand te nemen en te inspireren. Creativiteit organiseren. Een inspirerende werkomgeving creëren. Hoe organiseer je creativiteit? Door mensen hier geenszins op een abstracte wijze, maar op een heel concrete wijze mee te confronteren. Het juiste klimaat te scheppen van vernieuwing, zingeving, inspiratie en toekomstige doelstellingen. U wilt toch niet achterblijven? Niet geforceerd, maar open, transparant en met plezier. Creativiteit zorgt namelijk voor innovatievermogen, nieuwe oplossingen en betere producten én diensten. Productieve creativiteit! Het komt pas écht goed op gang wanneer u de medewerkers nieuwe ervaringen laat opdoen, ideeën laat delen, kennis toegankelijk maakt en nieuwsgierigheid weet te stimuleren!

Heeft u weleens gedacht aan vormen van samenwerking met andere bedrijven op Voorne-Putten? Met elkaar samenwerken om nieuwe technologische innovaties van de grond te krijgen?! In plaats van elkaar te beconcurreren is het soms constructiever om een vorm van toenadering te zoeken. Van elkaar leren en proberen elkaar te helpen. Ik ken vanuit de praktijk mooie vormen van samenwerking. Strategische allianties en gezamenlijke deelname in projecten. Er zijn veel combinaties denkbaar. Er is veel koudwatervrees en onterechte angst. Juist door samen te werken zijn er oplossingen denkbaar. Denk aan de krapte op de arbeidsmarkt van goed geschoold personeel. Denk aan de investeringen in vernieuwende oplossingen. Samen met anderen staat u sterker dan alleen. Een oude waarheid die nog steeds opgaat. Kijk er eens met een andere bril naar, met een open blik en vanuit een coöperatieve houding. Bent u nieuwsgierig naar hoe anderen het doen? Zijn uw medewerkers nieuwsgierig of houden zij het liever bij het oude? Gaan dan bij u de alarmbellen al rinkelen?  

Nieuwsgierige mensen zijn wars van platgetreden paden, zij slaan gemakkelijk nieuwe wegen in. Op zoek naar vernieuwing. Gun hen die ruimte. Wees niet bang voor fouten. Creatieve medewerkers zijn mededeelzaam, zij verbinden zich makkelijk aan nieuwe initiatieven. Zij wisselen graag ideeën en oplossingen uit. Kortom, ze zijn bezig met verbetering, de toekomst en vernieuwing. En daar moet een onderneming het –volgens mij– van hebben. Van vernieuwingsdrang en innovatievermogen! Innovatievermogen ontstaat wanneer mensen in de juiste mix en met een duidelijke verwachting met- en naar elkaar kunnen werken binnen een inspirerende omgeving. Weet u zo’n omgeving te scheppen? Daar is erkenning van de noodzaak tot innovatie, de mogelijkheid om kansen te benutten en ontmoeting en chemie voor nodig. Medewerkers die met elkaar verbonden zijn en met een frisse blik en ‘een nieuwe kijk’ de markt –de klant– willen verrassen met mooie nieuwe producten en diensten. Zij zijn wars van het blijven ‘verbeteren’ tot het onherroepelijke verzadigingsmoment toeslaat!

De markt vraagt om radicale veranderingen, om nieuwe mogelijkheden. Disruptie is het spookbeeld van veel ondernemingen. De klant is veeleisend. Gevestigde bedrijven verliezen hun marktpositie door te lang te blijven teren op oude successen. Ik zie hele branches achterblijven! Nieuwe concepten en ‘nieuwkomers’ zorgen voor onrust in hun ogen. Jammer, maar de trein dendert door. Het gaat allemaal op de schop. Kijk naar de voorbeelden om u heen. Totale markten staan op hun kop omdat één van de schakels vernieuwt en de rest achterblijft. Dit hoeft u echter allemaal niet te gebeuren. Zorg dus voor creativiteit en innovatievermogen binnen uw onderneming. Ga eens na wat er de afgelopen jaren is veranderd en wat er de komende jaren op stapel staat. Probeer de positie van uw bedrijf opnieuw te bepalen binnen al dit marktgeweld. Wat is nodig om te anticiperen en tijdig te reageren? Welke stappen moet u nú nemen? Overtuig uw medewerkers hier van, stimuleer hen en biedt de kans om creatief met u mee te denken. Op weg naar de toekomst. Weifelende ondernemers delven het onderspit. Ga dus aan de slag, intern en extern. Zorg voor nieuwe vormen van samenwerking, stimuleer uw mensen om na te denken over de toekomst van uw bedrijf. Voorne-Putten moet het -ook in de toekomst- hebben van succesvolle en innovatieve bedrijven. Is het uwe er één van?

Zij die te lang blijven teren op oude successen en niet innoveren gaan ten onder in al het geweld. In iedere branche liggen de gevaren op de loer. Het oude! Innoveer creatief door middel van jonge medewerkers met verborgen talenten. Zonder nieuwe kwaliteiten komt het verzadigingsmoment ras nabij. Ontplooi talent en innoveer!

Meld u ook aan voor het congres Voorne-Putten Futureproof:
https://voorne-puttenfutureproof.nl/aanmelden/

Ing. Hans Klaasse MBA CMC is als directeur strategie en organisatie verbonden aan HJ Media Groep. Hij adviseert ondernemers op het gebied van communicatie, planvorming en het veranderen van de werkorganisatie.

Nieuwe website HJ Media Groep

1
New website full

Verandering is aan de orde van de dag. U kent het wel vanuit uw eigen omgeving. Nieuwe technologie, concurrentie, disruptie en een kritische houding van uw klanten. Dat vraagt om innovatie en een actieve klantcommunicatie. Duidelijkheid en transparantie zijn kernwoorden wanneer u echt in contact wilt blijven met uw markt. Wij als HJ Media Groep zorgen ervoor dat onze klanten verbinding leggen met hun markt en op een heldere manier communiceren met hun klanten. HJ Media Groep noemt dit smart media.

Om die reden hebben wij ook eens naar onze eigen organisatie gekeken. Wij hebben ons op verschillende niveaus versterkt. Allereerst op strategisch en organisatorisch terrein. Ing. Hans Klaasse MBA CMC is toegetreden tot de directie. Hij gaat onze klanten adviseren op het gebied van klantgericht ondernemen, het behalen van (verkoop) organisatiedoelen en de inzet van mediacampagnes. Er zijn daarnaast twee accountmanagers aangesteld t.w. Bianca van Helden en Jurgen Klapwijk. Jorg Gorisse is verantwoordelijk voor sales en relatiebeheer.

Hendrik-Jan van der Rhee is als directeur strategie en creatie eindverantwoordelijk.

Er is een strategisch plan geschreven op welke wijze HJ Media Groep zich in de toekomst moet ontwikkelen. De afdelingen redactie en online (ontwikkelen van allerlei web-toepassingen) zijn versterkt. De creatieve afdeling bestaat uit jonge professionals. Op het gebied van smart marketing en smart media willen wij de toon zetten. Gepersonaliseerde marketing rechtstreeks gericht op uw doelgroep. Hoe wij aan deze marktstrategie -in de dagelijkse praktijk- handen en voeten willen geven kunt u lezen op onze nieuwe website: hjmediagroep.nl

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door ing. Hans Klaasse MBA CMC van HJ Media Groep.

Voldoet jouw bedrijf aan de Wet milieubeheer?

1
Wet milieubeheer

Om de milieudoelstellingen vanuit het energieakkoord te realiseren, heeft de overheid besloten om in 2019 de verplichtingen in de Wet milieubeheer te gaan controleren. Dit start met de informatieplicht.

Bedrijven en organisaties met een stroomverbruik vanaf 50.000 kWh en/of een gasverbruik vanaf 25.000 m3 moeten sinds 1 juli 2019 een rapportage aanleveren met mogelijke energiebesparende maatregelen die zij hebben genomen of gaan nemen in het kader van de Wet milieubeheer.

 

Wet milieubeheer

De Wet milieubeheer kent sinds 1993 een energiebesparingsplicht. Op 1 januari 2008 is dit verder gedefinieerd voor bedrijven en organisaties als verplichting om energiebesparende maatregelen te nemen die binnen een periode van 5 jaar kunnen worden terugverdiend.

Voor de energiebesparende maatregelen heeft de overheid, in samenspraak met brancheorganisaties, lijsten opgesteld per branche, met erkende maatregelen.

Doe de check

Om snel te kunnen checken of jouw bedrijf of organisatie dient te voldoen aan de wettelijke verplichtingen heeft Hosted Energie een adviesformulier opgesteld. Vul dit formulier zo volledig mogelijk in, dan kunnen wij je verder adviseren over de stappen die jouw organisatie eventueel nog moet nemen.

Vragen of meer weten?

Heb je vragen of wil je meer weten over de Wet milieubeheer, de informatieplicht of de energiebesparingsplicht? Bel dan naar Hosted Energie, tel. 085-62 55 789, onze deskundige medewerkers geven je graag passend advies.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Marcel Versteeg van Hosted Energie

Botlekbrug (gevaarlijke stoffenroute) tijdelijk voor alle verkeer afgesloten

1
gevaarlijke stoffen bord

In verband met werkzaamheden aan de technische installaties van de nieuwe Botlekbrug dienen diverse wegvakken ter hoogte van de Botlekbrug (gevaarlijke stoffenroute) tijdelijk voor alle verkeer te worden afgesloten.

Dit betreft:

a) Gevaarlijke stoffenroute van de A15 parallelrijbaan Links (Ridderkerk – Rozenburg) ter hoogte van de Botlekbrug, inclusief toerit 17 (Hoogvliet) en de toerit vanaf de Vondelingenweg
b) Gevaarlijke stoffenroute van de A15 parallelrijbaan Rechts (Rozenburg – Ridderkerk) ter hoogte van de Botlekbrug, inclusief toerit 16 (Spijkenisse) en de toerit vanaf de Plaatweg

De afsluitingen vinden plaats in week 39:

a) Van woensdag 25 september 22:00 uur tot donderdag 26 september 05:00 uur
Van donderdag 26 september 22:00 uur tot vrijdag 27 september 05:00 uur
b) Van woensdag 25 september 22:00 uur tot donderdag 26 september 05:00 uur
Van donderdag 26 september 22:00 uur tot vrijdag 27 september 05:00 uur
Of zoveel langer of korter dan noodzakelijk. Bij slechte weersomstandigheden kan het werk uitgesteld worden.

Omleidingen:

a) Doorgaand verkeer richting Europoort kan gebruik maken van de Botlektunnel.
Verkeer uit Hoogvliet wordt ter plaatse met gele borden omgeleid via toerit 17 (Hoogvliet) naar de A15 parallelrijbaan Rechts, af- en toerit 18 (Rotterdam-Heijplaat). (Omleidingsroute A)

Vervoer gevaarlijke stoffen (ADR), welke niet door de Botlektunnel (categorie D) mag, wordt grootschalig omgeleid via de N3, A16, A17, A59, A29, N59, N215 en N57.
b) Doorgaand verkeer richting Rotterdam kan gebruik maken van de Botlektunnel.
Het verkeer richting Hoogvliet en Pernis wordt ter plaatse met gele borden omgeleid via de Botlektunnel, A15 parallelrijbaan Rechts, af- en toerit 18 (Rotterdam-Heijplaat). (Omleidingsroute B)

Vervoer gevaarlijke stoffen (ADR), welke niet door de Botlektunnel (categorie D) mag, wordt grootschalig omgeleid via de N3, A16, A17, A59, A29, N59, N215 en N57

De Riverboard is gestart!

1
2 mensen met achtergrond water

De drie grootste ondernemersverenigingen van Maassluis, Vlaardingen en Schiedam bundelen de krachten met hun gemeenten, de provincie Zuid-Holland, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties in de ‘Riverboard’. De partners gaan hierin samenwerken aan een efficiënte en bestendige welvaartsgroei van de regio, zowel nú als op de lange termijn.

Samenwerkingen zoals deze, ook wel ‘quadruple-helix’ samenwerkingen genoemd vanwege de vier verschillende deelnemende partijen, zijn in opkomst. De overheid doet steeds meer projecten samen met bewoners en ondernemers in de steden, met de maatschappij als volwaardige en mondige gesprekspartner.

Wat gaat de Riverboard doen?

De Riverboard streeft naar economisch succes met een maatschappelijke meerwaarde voor de regio. De partners werken samen om voor iedereen de omstandigheden in de regio te verbeteren. De Riverboard maakt zich hard voor acties zoals versnelling en versoepeling van nieuwe initiatieven door een stevige samenwerking met de gemeenten. Maar ook voor nieuwe ondernemingsmodellen, producten en diensten, nieuwe samenwerkingsvormen, de ontwikkeling en begeleiding van start ups en nieuwe wet- en regelgeving. Alles om meer welvaart en welzijn voor de bewoners en ondernemers in de regio te realiseren.

“Met de Riverboard organiseren we een snellere uitwisseling van kennis en verbinding van nieuwe en bestaande initiatieven, wat tot efficiëntere welvaartsgroei in de regio zal leiden. Waar het nu soms nog stroperig is, gaat de Riverboard de economische groei in een stroomversnelling brengen”, voorspelt Chris Oerlemans, voorzitter van het nieuwe samenwerkingsverband.

Het eerste succes

De Riverboard maakt een vliegende start! Het eerste succes is al ingeboekt. In de Waterweg gemeenten waren verschillende stichtingen actief met verduurzaming van de regio. Deze partijen zijn nu allen onder de koepel van de Riverboard samengebracht in de Green Business Club. Met vereende krachten én budgetten wordt er nu binnen de Green Business Club gezamenlijk gewerkt aan de volgende thema’s:

  • Implementatie van Circulaire Economie in Waterweg
  • Verduurzaming van bedrijven en bedrijventerreinen
  • Duurzaam Vervoer en Mobiliteit
  • Duurzame energiebesparing en -opwekking

Doe mee!

De initiatiefnemers van de Riverboard organiseren continu onderzoek onder de achterban van de partners, met name onder bedrijven. Zo brengen ze in kaart hoe deze bedrijven en inwoners de toekomst zien, wie waarmee bezig is en waar de verschillende partijen tegenaan lopen. De partners willen graag ook uw mening horen! Op de website www.deriverboard.nl kunt u een enquête vinden waarbij u kunt aangeven wat u belangrijke thema’s vindt. Wanneer uit die data kansrijke onderwerpen bovendrijven, zal de Riverboard de verschillende belanghebbenden bij elkaar brengen om zo een sterk economisch netwerk te vormen. De Riverboard noemt dit ook wel het ‘dorpsplein’.

Bijna 40% van zakelijk Nederland bestelt online

0
administration adult banking

‘Bijna 40% van zakelijk Nederland heeft in het afgelopen jaar een online bestelling geplaatst voor het bedrijf. Zakelijke bestellers bestellen online met name kantoorartikelen, maar ook productcategorieën die je niet zo snel online verwacht, zoals machines of tractoren, worden al voor een kwart uitsluitend online besteld. Dit blijkt uit de eerste B2B E-commerce Markt Monitor, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers in de b2b e-commerce dat Multiscope in opdracht van Thuiswinkel.orgen PostNL uitvoerde onder 5.421 Nederlandse werknemers.

“Consumenten zijn al jarenlang gewend om online aankopen te doen, en deze trend slaat nu ook over op zakelijke inkopers. Omdat webwinkels zich ook op b2b-gebied professionaliseren, kunnen zakelijke inkopers veel tijd en geld winnen door hun aankopen gemakkelijk online te doen. De bedragen die met zakelijke aankopen gemoeid zijn, vragen om betrouwbare webshops en we zien dat zakelijke webshops op dat gebied echt aan een inhaalrace begonnen zijn. Ze worden sneller, slimmer en gebruiksvriendelijker. Daarnaast zien we dat veel webwinkels die van oorsprong alleen aan consumenten verkochten, nu ook aan zakelijke kopers gaan verkopen en andersom”, zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.”

Profiel zakelijke besteller is divers

Er zijn grote verschillen in de mate waarin online besteld wordt binnen branches. Zakelijke Dienstverlening bestelt het meest online: 50% van de bestellers geeft aan een bestelling online te hebben geplaatst. Bestellers bij groothandels doen veruit de meeste online bestellingen: gemiddeld 275 per jaar. Dat zijn meer dan drie keer zoveel bestellingen als andere type bedrijven doen. Producenten geven met gemiddeld € 83.568 per jaar het meest uit. Dit is ruim anderhalf keer meer dan een gemiddelde besteller bij een groothandel uitgeeft, na producenten degenen die het meest uitgeven per jaar. Met name managers (68%) en inkopers (65%) bestellen online, maar opvallend is dat ook operationele functies (22%) al online bestellingen doen. 

Steeds meer grote en specialistische producten worden online besteld

Kantoorartikelen worden het meest online besteld (39% van de zakelijke online bestellers geeft aan kantoorartikelen te bestellen), gevolgd door computers en randapparatuur (34%). Maar uit het onderzoek blijkt ook dat grote, specialistische producten als machines, werktuigen, tractoren en vervoersmiddelen al voor een kwart online worden besteld. 

Zakelijke inkoper selecteert met name op prijs

Zo’n 70% van de zakelijke bestellers geeft aan webwinkels te vergelijken op prijs. Daarnaast selecteert 59% van de zakelijke bestellers webwinkels op aspecten als leversnelheid, keuze van vervoerder of leveren op een specifiek moment. 

Kansen voor b2b e-commerce

Tijdsbesparing is voor 40% van de bestellers de belangrijkste reden om online te bestellen. Maar er zijn ook drempels: een op de drie bestellers wil de producten zien en voelen. Hier liggen kansen voor webwinkels: juiste productinformatie in beeld en tekst kan de online verkoop nog enorm stimuleren. In het volledige onderzoek staan veel inzichten waarmee B2B E-commerce verder kan groeien. 

Opzet B2B E-commerce Markt Monitor

De resultaten in dit persbericht komen uit de eerste editie van de B2B E-commerce Markt Monitor, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en voorkeuren van de zakelijke online besteller. In het onderzoek zijn 5.421 respondenten werkzaam in Nederland ondervraagd, representatief naar branches. 

Over Multiscope

Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.

Onderzoek naar reizigersgedrag

1
De verkeersonderneming logo

Om meer inzicht te krijgen in hoe en waar mensen reizen onderzoekt De Verkeersonderneming het reizigersgedrag. Het doel is om vanuit de inzichten die onder andere komen uit dit onderzoek korte termijn maatregelen voor de A15 te realiseren om de doorstroming te verbeteren. Mensen die regelmatig over de A15 in de regio Drechtsteden, Gorinchem en Ridderkerk rijden kunnen zich aanmelden. Ook mensen die met het ov gaan, vaak lopen of met de fiets/scooter gaan zijn van harte welkom om mee te doen. Deelnemers installeren een app waarmee de manier waarop zij reizen en waar zij reizen geanonimiseerd in kaart wordt gebracht.

 

Deelnemen
Deelnemers wordt gevraagd om een app te installeren die gedurende enkele weken de ritten bijhoudt die iemand maakt met de auto, het ov, op een tweewieler of op een andere manier. Dit geeft De Verkeersonderneming inzicht in hoe mensen zich waar verplaatsen. Bijvoorbeeld: gaan er mensen vanuit bepaalde wijken vaker met het ov? En zo ja, waarom is dat? Na afloop van het onderzoek ontvangen de deelnemers een cadeaubon. Aanmelden kan via: www.filedier.nl.

 

Korte Termijn Maatregelen A15
Dit onderzoek maakt onderdeel uit van een breder pakket (innovatieve) korte termijn maatregelen om de doorstroming op de A15 te verbeteren. Drechtsteden, Provincie Zuid Holland, Rijkswaterstaat, bedrijven en ondernemersorganisaties hebben hierover een maatregelenpakket afgesproken. Zij hebben daarbij de expertise van De Verkeersonderneming ingeschakeld waar het gaat om innovatieve mobiliteitsmaatregelen.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Monique Monster Monster van De Verkeersonderneming