Home Blog Page 101

Eerste paal nieuw distributiecentrum Bakker Barendrecht op Dutch Fresh Port Ridderkerk

3
Foto eerste paal distributiecentrum Bakker Barendrecht

‘Strategische partners Albert Heijn en Koninklijke Vezet nu en in toekomst blijven voorzien beste kwaliteit groente en fruit’

Vandaag slaat groente- en fruitbedrijf Bakker Barendrecht de eerste paal van haar nieuwe distributiecentrum op Dutch Fresh Port in Ridderkerk. Het distributiecentrum van ruim 30.000 m²  wordt medio 2020 opgeleverd. De uitbreiding van de bestaande capaciteit past bij de huidige en toekomstige groei van één van de grootste groente- en fruitbedrijven van Nederland. De nieuwe locatie zal met name gebruikt worden voor vernieuwing in distributie en verpakken.

Maarten van Hamburg, general manager van Bakker Barendrecht: ‘Met de nieuwe locatie kunnen we onze strategische partners Albert Heijn en Koninklijke Vezet nu en in de toekomst blijven voorzien van de beste kwaliteit groente en fruit. Het stelt ons in staat om onze warehousing en verpakkingsprocessen verder te verbeteren met de nieuwste logistieke technieken. En we bieden onze medewerkers een gezond en plezierig werkklimaat.’

Bakker Barendrecht, onderdeel van Greenyard, werkt al bijna 60 jaar samen met Albert Heijn in een strategisch partnerschap. Samen met een hecht en duurzaam vast telersnetwerk. Constantijn Ninck Blok, directeur Vers Albert Heijn: ‘Dagelijks vullen we zo’n vijf miljoen borden. Wij willen de supermarkt zijn die klanten helpt bij een gezondere levensstijl met onder andere een breed assortiment aan verse groente en fruit en makkelijke verspakketten. We geloven dat lekker vers eten bijdraagt aan een beter leven voor iedereen. We openen drie Echt Vers-winkels per week. Deze ontwikkeling bij Bakker Barendrecht helpt ons om voorop te blijven lopen in die missie.’

Duurzaam bouwen

Het distributiecentrum wordt BREEAM EXCELLENT opgeleverd. Dat betekent dat er maatregelen zijn genomen om energie- en waterverbruik sterk te reduceren, uitstoot van CO2 te verminderen en er wordt gewerkt met bouwmaterialen die bijdragen aan een toename van hergebruik van sloopmateriaal. Het hele gebouw, ruim 30.000 m² groot, wordt bovendien voorzien van zonnepanelen.

Nieuw Reijerwaard, onderdeel van Dutch Fresh Port

Het distributiecentrum wordt gebouwd op Nieuw Reijerwaard. Nieuw Reijerwaard is onderdeel van Dutch Fresh Port, het grootste gespecialiseerde agro- en foodcluster in Nederland. Drie bedrijventerreinen in Barendrecht en Ridderkerk hebben daar hun krachten gebundeld. Tanja de Jonge, voorzitter van de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard: ‘We zijn zeer blij met de keuze van Bakker Barendrecht voor Dutch Fresh Port. We bieden groeiruimte aan ondernemers die vernieuwing, slimme samenwerking en duurzaam ondernemen vanzelfsprekend vinden. We hebben de ambitie om het meest duurzame bedrijventerrein van Nederland te ontwikkelen. De ambities van Bakker Barendrecht dragen hier heel goed aan bij.’

De locatie wordt ontwikkeld door Somerset Capital Partners en gebouwd door bouwbedrijf Vrolijk. Frank Kersten, partner bij Somerset Capital Partners onderstreept het hoogtechnologische en duurzame karakter van het nieuwe distributiecentrum: ‘Wij zijn verheugd het hypermoderne distributiecentrum te realiseren en daarmee de huidige en toekomstige groei van Bakker Barendrecht en haar klanten te accommoderen.’

Hét miljoenenontbijt Rotterdam

1
Netwerk bijeenkomst
Foto: Mirjam Lems

Bij hét Miljoenenontbijt Rotterdam 2019, georganiseerd door VNO-NCW Rotterdam en regio Rijnmond, ING en PwC, bespreken ruim 500 ondernemers de Miljoenennota. Ahmed Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam, Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat en Gülbahar Tezel, partner bij PwC, delen hun visie over de financiele plannen voor het komende jaar. 

Een dag na Prinsjesdag en de aankondiging van een Investeringsfonds, zijn de ondernemers op het Rotterdamse Miljoenenontbijt benieuwd waar het geld naartoe gaat. “We willen niet dat het een grabbelton wordt”, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen.

Lees het verslag
Bekijk de fotoreportage

Ben je ondernemer in de regio Rotterdam en enthousiast over ons Miljoenenontbijt. Bezoek ook de volgende netwerkbijeenkomst van VNO-NCW Rotterdam: www.vno-ncwwest.nl/agenda

WTC Rotterdam genomineerd voor titel ‘Mooiste gebouw van Rotterdam’

1
Groot gebouw met wolken

World Trade Center Rotterdam is één van de tien Rotterdamse gebouwen die strijden voor de titel ‘Mooiste gebouw van Rotterdam’. Dat heeft initiatiefnemer ZeroTen City bekendgemaakt. Eind september wordt duidelijk welk Rotterdams icoon ook daadwerkelijk wint. Stemmen kan via www.mooistegebouwvanrotterdam.nl.

Combinatie van klassiek en imposant

Eveline Steenbergen, Managing Director WTC Rotterdam is trots op de nominatie: ‘World Trade Center Rotterdam is een schitterend icoon in het Rotterdamse straatbeeld; een combinatie van de monumentale, klassieke laagbouw en de imposante hoogbouw. Op dit moment wordt het gebouw klaargemaakt voor de toekomst, wat onder andere een grote renovatie- en verduurzamingsslag inhoudt. Nu al voelen veel bedrijven en bezoekers zich hier thuis en is de service van hoogstaand en internationaal niveau, maar na de voltooiing van het masterplan dat World Trade Center Rotterdam volledig toekomstproof maakt, zijn ook daadwerkelijk alle denkbare faciliteiten in huis. We hopen uiteraard dat Rotterdammers deze trots delen en World Trade Center Rotterdam naar de overwinning stemmen.’

De prijs wordt uitgereikt op initiatief van ZeroTen City, een jong Rotterdams merk dat graag wil aantonen hoe mooi, innoverend en economisch welvarend de stad is. 

Over World Trade Center Rotterdam

World Trade Center Rotterdam, gesitueerd in het bruisend stadscentrum van Rotterdam, is sinds 2015 in eigendom van Bouwinvest en beschikt over een totaal vloeroppervlak van 76.000 m². Het voormalige Beursgebouw is een Rijksmonument, lid van de World Trade Centers Association en biedt huisvesting aan meer dan 250 huurders. Naast de huurmogelijkheid van state of the art kantoorruimte, staat het gebouw bekend om het hoge voorzieningenniveau: zoals een congrescenter, het WTC Rotterdam Business Center (flexibele werkomgeving), Business Services, parkeergarages, Business Club, shops, diverse horeca en een Art Gallery. Binnenkort worden daar nog een hotel en een citygym aan toegevoegd. Er wordt intensief samengewerkt met diverse partners op het gebied van internationaal zakendoen en binnen het internationale netwerk van World Trade Centers. Meer informatie: www.wtcrotterdam.com.

Praktisch aan de slag met innovatie

1
gemeentehuis

Het ontwikkelen van vernieuwende producten, diensten en processen staat bij bedrijven hoog op de agenda. De gemeente Barendrecht draagt hier graag haar steentje aan bij. Daarom nodigt zij ondernemers uit de hele BAR-regio uit voor de bijeenkomst ‘Praktisch aan de slag met innovatie’. De bijeenkomst is interessant voor ondernemers die nog nooit iets met innovatie hebben gedaan, maar ook voor bedrijven die al jaren voorop lopen met de nieuwste technieken.

Op woensdag 2 oktober staan er specialisten van de Kamer van Koophandel, Hogeschool Rotterdam, Erasmus Centre of Entrepreneurship, Innovation Quarter en de Rabobank voor de ondernemers klaar. Ook enkele bedrijven met veel kennis op het gebied van innovatie doen mee: Berkman Barendrecht, Head forward en Blue City. Tijdens twee workshoprondes kunnen ondernemers met de deskundigen én met elkaar in gesprek over vragen als: wat kan ik doen met digitalisering binnen mijn bedrijf? Hoe krijg ik financiering voor innovatie? Wat kan een hogeschool of universiteit voor mijn bedrijf doen? Hoe krijg ik contact met startups? En hoe zet ik een developer in om voor mijn bedrijf slimme toepassingen te ontwikkelen?

Innovatie een stap verder brengen

Wethouder Economische Zaken Arnoud Proos zet zich graag in voor dit onderwerp. “Innovatie is erg belangrijk voor ondernemers, ook in het midden- en kleinbedrijf. Zij weten zelf vaak heel goed waar hun kansen liggen. Maar zij hebben ook vragen en uitdagingen. De gemeente wil helpen door bijvoorbeeld zo’n bijeenkomst over innovatie te organiseren. Daar ontmoeten ondernemers de specialisten en hun collega’s uit andere branches. Ondernemers vinden het soms verrassend om te merken dat die collega’s tegen dezelfde dingen aanlopen. Netwerken en met elkaar praten is echt een belangrijk onderdeel van deze avond. Die contacten kunnen ondernemers helpen innovatie binnen hun eigen bedrijf een stap verder te brengen. Wij merken dat ondernemers hier enthousiast op reageren.”

Meer informatie op barendrecht.nl/innovatie

Praktisch aan de slag met innovatie wordt georganiseerd samen met de gemeente Albrandswaard en vindt plaats op woensdag 2 oktober bij BIS|Econocom, Pesetastraat 5 in Barendrecht, van 18.30 tot 21.30 uur. Ondernemers die innovatie een interessant thema vinden, kunnen kijken op barendrecht.nl/innovatie. Daar staat meer informatie over het programma, de workshops en aanmelden. Er is ook meer te vinden over hoe de gemeente met ondernemers samenwerkt op het gebied van innovatie.

Boskalis deelneming Smit Lamnalco ondertekent eerste 10-jarig contract voor terminaldiensten in Mozambique

5
Kantoor Boskalis
Foto: Rick Huijzer

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) maakt bekend dat een substantieel 10-jarig contract met opties tot verlenging door Coral FLNG is toegekend aan Smit Lamnalco, een 50% deelneming, voor het verlenen van maritieme diensten aan de eerste Floating Liquefied Natural Gas (FLNG) terminal in Mozambique. Deze gunning betreft het eerste terminaldiensten contract voor de offshore LNG ontwikkeling in Mozambique. De contractwaarde voor Smit Lamnalco bedraagt circa USD 200 miljoen en de dienstverlening zal begin 2022 aanvangen.

Smit Lamnalco zal drie nieuwbouw-sleepboten inzetten met een trekkracht van 95 ton bollard pull om LNG-schepen te escorteren en te assisteren bij het af- en ontmeren bij de FLNG-faciliteit. Een nieuw offshore support schip zal worden ingezet voor ondersteunende logistieke en maritieme diensten.

Coral FLNG is een consortium van ENI, ExxonMobil, CNPC, Kogas, Galp Energia en ENH. De FLNG terminal bevindt zich circa 80 kilometer uit de kust van Palma Bay en opereert in een waterdiepte van 2.000 meter.

Basis op orde: extra geld voor onderhoud wegen, vaarwegen en spoor

1
highway
Foto: Pixabay

De Nederlandse infrastructuur behoort tot de wereldtop. Miljoenen mensen maken gebruik van de wegen, treinen, fietspaden, kanalen en rivieren. De infrastructuur staat onder druk door steeds meer en zwaarder verkeer. Minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven willen dat het onderhoud aan onze infrastructuur op orde is. Ze zetten ruim 2,6 miljard euro uit het Infrastructuurfonds apart om het onderhoud aan de wegen, het spoor en de waterwegen zeker te stellen. Zodat iedereen de komende jaren veilig en met zo min mogelijk oponthoud op de plek van bestemming komt.

De minister en staatssecretaris hebben vandaag op Prinsjesdag de eerste maatregelen bekend gemaakt voor de grote opgave op het gebied van onderhoud en renovatie van de wegen, het spoor, bruggen, sluizen, tunnels en viaducten. Veel sluizen, bruggen, tunnels en spoorverbindingen gaan al 75 jaar mee en moeten worden opgeknapt. Met de toepassing van nieuwe technieken wordt de infrastructuur duurzamer, betrouwbaarder en efficiënter in onderhoud.

Minister Van Nieuwenhuizen: “Het gaat goed met de Nederlandse economie. En dat merken we. Het wordt steeds drukker onderweg. Dit stelt heel hoge eisen aan onze infrastructuur. Ik wil de basis op orde zodat mensen zich veilig en snel kunnen verplaatsen. Een hardwerkend, succesvol land met een bloeiende economie verdient een sterk fundament.”

Staatssecretaris Van Veldhoven: “De komende jaren kiezen steeds meer mensen voor de trein. Om al die extra reizigers ook in de toekomst een snelle en comfortabele reis te kunnen bieden, is het belangrijker dan ooit dat het spoor er ook de komende decennia pico bello bijligt.”

Impuls sluizen en vaarwegen

Aanvullend op de grote reservering voor het onderhoud aan de infrastructuur geeft minister Van Nieuwenhuizen in 2020 met 100 miljoen euro uit het Infrastructuurfonds een flinke impuls aan de Nederlandse vaarwegen. Zo komt er 10 miljoen euro beschikbaar voor verbeteringen aan de aanlegplaatsen van de veerdiensten op de Waddenzee, is er 14,5 miljoen euro voor de aanpak van diverse sluizen op de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl en gaat er 10 miljoen naar het Maas-Waalkanaal, waar onder meer de oude sluis Weurt wordt opgeknapt. De maatregelen zorgen ervoor dat schippers sneller door de sluizen kunnen gaan en er minder oponthoud op de vaarwegen is.

Schone lucht

Met 50 miljoen euro voor de uitvoering van het Schone Lucht Akkoord maakt de staatssecretaris volop werk van het verbeteren van luchtkwaliteit in heel Nederland. In 2030 moet de gezondheidsschade door luchtvervuiling zijn gehalveerd ten opzichte van 2016.

Van Veldhoven: “Onze lucht kan en moet schoner. Schone lucht is van levensbelang. Voor onze gezondheid, voor een gezonde toekomst. Ik ben samen met gemeenten en provincies hard bezig met het Schone Lucht Akkoord, wat dit najaar volgt, met concrete maatregelen voor meer schone lucht.”

Verkeersveiligheid

Minister Van Nieuwenhuizen trekt in 2020 met maatschappelijke partijen, provincies en gemeenten op om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat onder meer onderzoeken welke rotondes en kruispunten het hoogste ongevalsrisico vormen. Gemeenten en provincies krijgen op basis hiervan verbetervoorstellen aangeleverd. Vanuit het Rijk worden ook tijdelijk verkeersexperts beschikbaar gesteld die gemeenten en provincies kunnen ondersteunen bij het in kaart brengen en aanpakken van de grootste risico’s voor de verkeersveiligheid. Verder komt er een speciale ‘taskforce verkeersveiligheidsdata’ om wegbeheerders te voorzien van data en informatie over onveilige situaties die vervolgens kunnen worden aangepakt.

Van Nieuwenhuizen: “Verkeersveiligheid is voor mij topprioriteit, want elk slachtoffer in het verkeer is er één te veel. Samen met andere overheden, maatschappelijke organisaties en private partijen werken we daarom ook volgend jaar keihard aan veiliger verkeer. Het streven is helder: nul verkeersslachtoffers.”

Wegen

In 2020 wordt bijna 3 miljard geïnvesteerd in aanleg en beheer en onderhoud van wegen. Minister Van Nieuwenhuizen zet hiermee belangrijke stappen om de groei van het autoverkeer en de zwaardere belasting van het goederentransport op de weg op te vangen.

De uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof heeft in meer of mindere mate gevolgen voor een aantal wegprojecten die daarvoor in voorbereiding zijn. Een adviescollege onder voorzitterschap van oud-minister Remkes is door het kabinet gevraagd om met een voorstel voor oplossingen te komen. Dit najaar zal de minister de Tweede Kamer informeren over de gevolgen voor nieuwe projecten in het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT).

Aan huidige wegverbredingen wordt in 2020 volop doorgewerkt. Volgend jaar is de verbreding van de Gaasperdammerweg klaar. De 36,5 kilometer lange weg krijgt twee keer vijf rijstroken met een tunnel door stedelijk gebied en daar bovenop een groot stadspark. In 2020 start het laatste project van de grootschalige verbreding van de snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere: de verbreding van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht.

Voor extra rijstroken op de A15, tussen Papendrecht en Sliedrecht gaat in 2020 de schop de grond in. Ook zet de minister met een voorkeursbesluit een belangrijke stap voor de wegverbreding van de A2 tussen Deil en Den Bosch. In het oosten wordt het eerste stuk van de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Azelo opengesteld: circa 30 kilometer snelweg tussen Twello en Rijssen krijgt er volgend jaar een rijstrook bij.

File-aanpak korte termijn

Minister Van Nieuwenhuizen heeft 100 miljoen uitgetrokken voor maatregelen om de files op de korte termijn aan te pakken. Naast de inzet van bergers en weginspecteurs in de buurt van de drukke snelwegen wordt het geld onder meer besteed aan een nieuwe generatie verkeerslichten die ervoor zorgen dat het verkeer in de ochtend- en avondspits soepeler doorrijdt op de op- en afritten van de snelwegen. Er komen in 2020 34 van deze verkeersregelinstallaties, onder meer op de A12 bij Arnhem en Oosterbeek, de A30 bij Ede en de A50 bij Renkum. Ook neemt de minister maatregelen om te voorkomen dat te hoge vrachtwagens tunnels inrijden en daarmee schade aanrichten en files veroorzaken. Bij de Schipholtunnel komen binnenkort fotoborden waarop een vrachtwagenchauffeur een waarschuwingsbericht en een foto van zijn eigen wagen te zien krijgt als deze te hoog is voor de naderende tunnel. Zo kan hij tijdig een andere route nemen. In 2020 worden de fotoborden ook geplaatst bij de Coentunnel, waar regelmatig files ontstaan door vrachtwagens die te hoog zijn voor de tunnel.

Spoor

Staatssecretaris Van Veldhoven steekt 2,6 miljard euro in aanpassingen op en rond het spoor. Het geld wordt gebruikt om het spoor klaar te maken voor de toekomst. Om de groei aan reizigers en goederen aan te kunnen, is het nodig om het spoor intensiever te gaan benutten. Het kabinet investeert in het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS, waarmee treinen veilig dichter op elkaar kunnen rijden. De komende jaren worden spoor en treinen voorzien van dit nieuwe, digitale systeem. Ook wordt het spoor de komende jaren klaargemaakt voor meer frequente treinen, zoals de populaire ‘tienminutentrein’ die nu al rijdt tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven.

Duurzaam vervoer

De komende jaren wordt werk gemaakt van de uitvoering van afspraken uit het Klimaatakkoord. Ons transport veroorzaakt een kwart van de CO2 uitstoot. Daarom neemt het kabinet tal van maatregelen om het vervoer te verduurzamen. De aanschaf van een elektrische auto, die tijdens het rijden geen broeikasgassen uitstoot, wordt gestimuleerd. Voor particulieren en ondernemers, nieuw of tweedehands. Om het laden van elektrische auto’s net zo makkelijk als het laden van je telefoon te maken worden de komende jaren in totaal 1,8 miljoen laadpunten gebouwd, waaronder “slimme laadpunten” die de capaciteit van het stroomnetwerk verbeteren. Mensen met een benzine- of dieselauto kunnen groener tanken. Daarnaast komt er meer ruime voor het geheime wapen tegen de drukte: de fiets. Op tal van plekken gaat de schop in de grond voor meer fietsenstallingen en snelfietsroutes. En de aanschaf van een geavanceerde fiets om grotere afstanden af te kunnen leggen wordt een stuk eenvoudiger en betaalbaarder door een nieuwe leaseregeling.

Circulaire economie

De ontbrekende schakel om de klimaatdoelen van Parijs te halen, is de circulaire economie: een economie zonder afval. De ambitie van het kabinet is dat Nederland in 2030 50% van de gebruikte materialen zoveel mogelijk hergebruikt. En afval wordt zoveel mogelijk tot bruikbare grondstof verwerkt. Daarom maakt het kabinet in 2020 eenmalig €80 miljoen vrij om circulaire projecten die ook CO2-reductie opleveren in onder meer de grond-, weg- en waterbouw en de kunststofketen te stimuleren. Daarnaast maakt het kabinet in de begroting voor 2020 €8 miljoen vrij voor programma’s die de overgang naar een circulaire economie in verschillende sectoren moeten bevorderen.

Extreem weer

Ook in 2020 volgen maatregelen tegen de gevolgen van extreem weer, zoals wateroverlast door hevige regenval, droogte en overstromingsgevaar. Naast de jaarlijkse uitgaven uit het Deltafonds om onder meer onze dijken sterker te maken, is er in 2020 weer circa 10 miljoen euro beschikbaar voor kennisprogramma’s en lokale projecten om klimaatschade te beperken, zoals het onderlopen van stadswijken bij hevige buien.

Vorig jaar is op initiatief van Van Nieuwenhuizen de Global Commission on Adaptation opgericht die vorige week haar flagship rapport opleverde. Op 24 september start zij als commissielid samen met de commissievoorzitters Ban Ki-Moon, Kristalina Georgieva en Bill Gates het actiejaar op de VN-klimaattop in New York. In 2019 gaat de Commission in navolging van haar rapport werken aan concrete plannen om kwetsbare gebieden wereldwijd weerbaar te maken. Het actiejaar wordt op 22 oktober 2020 afgesloten bij de Climate Action klimaattop in Amsterdam.

Luchtvaart

Voor Schiphol komt een nieuwe aanpak. Schiphol kan na 2020 in kleine stapjes groeien, maar die groei is niet vanzelfsprekend. Alleen na aantoonbare vermindering van de hinder voor omwonenden, krijgt de nationale luchthaven in ruil wat extra ruimte. In de komende maanden werkt minister van Nieuwenhuizen de aanpak verder uit met de omgeving en de sector. Ook ontvangt de Tweede Kamer eind 2019 de ontwerp-Luchtvaartnota voor de ontwikkeling van de luchtvaart en de luchthavens in Nederland tot 2050. In 2020 worden de plannen definitief vastgesteld. In de zomer van 2020 neemt het kabinet een besluit over de concept-voorkeursvariant voor een nieuwe indeling van het luchtruim.

Rotterdam wil meer windparken op de Noordzee

1
Offshore windpark foto dick hill
Foto: Dick Hill

Eind dit jaar wordt de grootste en krachtigste windturbine ter wereld geplaatst in Rotterdam. De komende jaren wordt deze windmolen gebruikt als testturbine. Het is de bedoeling dat na de testperiode er in de toekomst dit type windturbine wordt gebruikt voor nieuwe windparken op zee.

Wethouder Arno Bonte van Duurzaamheid, Luchtkwaliteit en Energietransitie: “Deze megawindmolen heeft een capaciteit van 12 MW. Van dat type willen we de komende jaren 1000 bouwen in windparken op zee. Dat is goed voor schone lucht in Rotterdam en levert Rotterdamse banen op.”

Wind op zee belangrijk voor Rotterdamse Klimaataanpak

Uitbreiding van windparken op zee is belangrijk voor het realiseren van de Rotterdamse Klimaataanpak. Maasvlakte 2 is een proeftuin voor bedrijven die werken met windenergie op zee. Deze bedrijven voeren testen uit en ontwikkelen projecten. “De uitbreiding van wind op zee levert de groene energie op die we nodig hebben voor het havengebied. Daarnaast heeft de ontwikkeling van windparken op zee een positief effect op de economie in de haven en levert het nieuwe banen op” aldus Arno Bonte. De beoogde aanlanding van de op te wekken elektriciteit van windparken op zee moet wat de gemeente betreft ook in Rotterdam worden gerealiseerd.

Vraag naar elektriciteit neemt fors toe

De vraag naar elektriciteit gaat in de aankomende jaren fors toenemen. Het elektrificeren van processen in de haven en in de stad, het gebruik van elektrische auto’s en het sluiten van de kolencentrales gaan zorgen voor een verschil in vraag en aanbod. Uitbreiding van de opwek van windenergie zijn, naast meer zonne-energie, nodig om te voorzien in de schone energiebehoefte.

In 2025 zo’n 100 windturbines operationeel in Rotterdam

Rotterdam gaat de komende jaren inzetten op het uitbreiden van windenergie in het havengebied. In 2025 zijn binnen de grenzen van de gemeente Rotterdam zo’n 100 windturbines operationeel. Dat zijn er nu nog 72. De 100 windturbines voorzien jaarlijks in totaal 227.000 huishoudens van elektriciteit die is opgewekt door windenergie.

ENERGIIQ investeert in innovatief afrekenplatform voor stroomvoorzieningen

1
Foto investering Involtum
Foto: Rene Zoetemelk. Van links naar rechts: Jasper Geselschap (ENERGIIQ), Hans Bevers (Involtum), Berend Potjer (Provincie Zuid-Holland), Maarten Hektor (Involtum), Edwin Noomen (Involtum)

Het Zuid-Hollandse energie-innovatiefonds ENERGIIQ investeert met bestaande aandeelhouders 1 miljoen euro in Involtum. Dat maakte gedeputeerde Berend Potjer gisteren bekend.

De Rotterdamse scale-up Involtum zet de investering in om de ontwikkeling en uitrol van hun schakel- en afrekenplatform voor elektrische laadpunten en andere stroomvoorzieningen te versnellen. Met het platform van Involtum is het mogelijk om heel gemakkelijk elektriciteit af te rekenen voor tijdelijk gebruik van stroom, zoals op parkeerplaatsen, in havens en op evenemententerreinen. De elektriciteitspunten vervangen milieuvervuilende motoren en aggregaten, en zo wordt een belangrijke stap gezet in het terugbrengen van de uitstoot van CO2, fijnstof en geluidsoverlast.

Havens en steden worden steeds schoner

Vrachtwagens met koel/vriesvoorzieningen staan een groot deel van de tijd langs de weg op parkeerplaatsen. Om hun vracht te kunnen koelen tijdens stilstand worden dieselaggregaten gebruikt. Ook bijvoorbeeld zeeschepen en riviercruises maken in de havens gebruik van aggregaten om in hun stroomvoorziening te voorzien.

Overheden in Europa stellen steeds strengere regels op voor het gebruik van (diesel)aggregaten om de uitstoot van CO2, fijnstof, NOx en geluid te beperken. Het Rotterdamse bedrijf Involtum is in 2012 gestart met het aanbieden van elektriciteit op rustplekken van vrachtwagens. Op deze plekken kunnen vrachtwagens hun lading conditioneren zonder gebruik te maken van een milieuvervuilende dieselaggregaat. Inmiddels heeft Involtum het schakel- en transactieplatform doorontwikkeld en beschikbaar gemaakt voor vele andere toepassingen.

Makkelijk afrekenen voor tijdelijk gebruik van stroom

Zo is het met het platform mogelijk om ook op bijvoorbeeld parkeerplaatsen, campingplaatsen, festivalterreinen en in jacht- en zeehavens af te rekenen voor het tijdelijk gebruik van stroom. Een van de nieuwste toepassingen van het platform is de mogelijkheid om bij wasmachines van Miele in wasserettes per verbruik af te rekenen met de smartphone. Involtum biedt aanbieders van deelvoorzieningen een volledige oplossing bestaande uit platform, backoffice, callcenter, betaalstraat, apps, websites, portals en benodigde hardware.

Belangrijke bijdrage aan energietransitie

Involtum zet de investering van ENERGIIQ en aandeelhouders in om het platform verder uit te bouwen en verdere groei te stimuleren. Founder en CEO Maarten Hektor: “Door de investering kunnen wij een impuls geven aan sales en marketing. Hiermee willen wij expanderen in Europa en onze diensten verder uitbreiden in Duitsland, Oostenrijk en U.K. en natuurlijk ook Nederland.” Door aanbieders van stroom zoveel mogelijk te ontzorgen kunnen op steeds meer plaatsen stroomvoorzieningen ontstaan waarmee ze een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de energietransitie.

Berend Potjer, Energie gedeputeerde provincie Zuid-Holland: “De overgang naar duurzame energie hoeft niet moeilijk te zijn. Daar zorgt de Zuid-Hollandse scale-up Involtum ook voor. Zij helpen binnenvaartschippers en vrachtwagenchauffeurs over te stappen van vervuilende diesel op schone stroom. De kennis die Involtum ontwikkelt kan ervoor zorgen dat de dieselwalmen bij evenementen, parkeerplaatsen en kades verdwijnen. Dat willen we toch met zijn allen? Het lijkt mij in ieder geval een heel goede zaak. Daarom ben ik blij deze investering bekend te mogen maken.”

Rinke Zonneveld, algemeen directeur InnovationQuarter is erg blij met de investering: “Involtum is een Rotterdams bedrijf dat voorop loopt in het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen voor IOT toepassingen. ENERGIIQ ziet in Involtum een eenvoudige en schaalbare oplossing om het gebruik van dieselaggregaten terug te drijven. Met een gebruiksvriendelijke app kunnen binnenvaartschippers en vrachtwagenchauffeurs gebruik maken van stroomvoorzieningen in havens en op truckparkings, wat een enorme reductie van CO2-uitstoot oplevert.”

ENERGIIQ is het energie-innovatiefonds van de Provincie Zuid-Holland, dat wordt beheerd door InnovationQuarter.

Extra middelen nodig voor infrastructuur in Randstad

1
Audrey Keukens
AUDREY KEUKENS, Foto Michel Porro

Extra financiële middelen zijn hard nodig om onze samenleving klaar te maken voor de toekomst. “Om de Randstad bereikbaar te houden, zijn forse investeringen in de infrastructuur gewenst, vooral openbaar vervoer”, zegt Audrey Keukens, voorzitter VNO-NCW West, in een reactie op de Miljoenennota.”

Veel economische activiteiten concentreren zich in de Randstad en de economie groeit. Inherent daaraan is een toename van de mobiliteit. Bovendien willen steeds meer mensen zich vestigen in dit verstedelijkte gebied. Er liggen bouwplannen voor 450.000 nieuwe woningen in Noord- en Zuid-Holland (tot 2040). Die zullen ontsloten moeten worden, zodat de bewoners hun werk of andere bestemmingen kunnen bereiken. Het is goed dat het kabinet ook in 2020 fors inzet op vervanging en renovatie van wegen, spoor, bruggen en sluizen en blijft investeren in het oplossen van knelpunten in de infrastructuur. “Maar om te voorkomen dat het verkeer in de Randstad vastloopt, zijn extra investeringen nodig, bovenop de MIRT-uitgaven”, aldus Audrey Keukens. “Urgent zijn het doortrekken van de Noord-Zuidlijn, de snelweg A8-A9 en het lightrailnet in Zuid-Holland.”

Noord-Zuidlijn

Als de Noord-Zuidlijn wordt doorgetrokken van Amsterdam-Zuid naar Schiphol en Hoofddorp ontstaat er ruimte voor internationale treinen op de stations Schiphol en Amsterdam. Keukens: “Passagiers die op Schiphol landen kunnen dan met de trein in plaats van het vliegtuig naar Europese bestemmingen, wat ook beter is voor ons klimaat. Deze metroverbinding moet de eerste schakel zijn in een net van nieuwe spoorwegverbindingen. Het mogelijk nieuwe Investeringsfonds kan voor versnelling zorgen.”

A8-A9 

Al zestig jaar wordt gesproken over de aanleg van een verbindingsweg tussen de A8-A9. Deze is van grote toegevoegde waarde als Oost-West verbinding in de metropool Amsterdam (tussen Zaandam en Heemskerk). Bovengrondse aanleg lijkt uitgesloten omdat de verbinding dwars door de Stelling van Amsterdam loopt, dat tot Unesco-erfgoed behoort. Een tunnel is de oplossing, maar deze is vanwege de hoge kosten nog niet omarmd door het Rijk. 

Lightrail 

Keukens: “Het spoortraject Rijswijk-Delft-Zuid moet naar 4 sporen worden uitgebreid. Hiermee heeft de spoorlijn Leiden-Dordrecht overal 4 sporen, en kan zich daardoor ontwikkelen tot hoofdstedelijke as. De 2 extra sporen kunnen ingezet worden voor hoog frequent lightrail, zodat je straks zonder spoorboekje om de paar minuten op een sneltram kunt stappen.”

Stikstof

Behalve aanleg van infrastructuur is het bouwen van woningen van belang. Keukens: “Het mag niet zo zijn dat door de stikstofuitspraak van de Raad van State bouwprojecten stil liggen en zelfs geschrapt worden. Werkgevers hebben al een personeelstekort. Personeel komt niet naar de Randstad zonder beschikbare en betaalbare woningen.”

Aantal goede koerswendingen kabinet, verwaarloos ondernemingsklimaat echter niet

1

‘Het kabinet maakt een aantal terechte afslagen in de nieuwe begroting. Zo wordt 2 miljard uitgetrokken voor de bouw van nieuwe woningen en wordt onderzocht of ook meer geïnvesteerd kan worden in infrastructuur en nieuwe technologie. Het is verder goed dat het kabinet de wig verkleint en zorgt dat mensen netto meer van hun loon(stijging) overhouden in de portemonnee. Zorgen zijn er bij ondernemers over het ondernemingsklimaat door onder meer het fiscale jojobeleid. Ook de stikstof-impasse en de vele internationale onzekerheden zijn een bron van zorg die vragen om meer richting voor de toekomst, zeker nu de economie terugloopt.’ Dat zeggen VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland in een eerste reactie op de Prinsjesdagstukken.

Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW: ‘Wij hebben lang campagne gevoerd om te zorgen dat het Rijk meer zou gaan investeren in woningen, infrastructuur en zaken als kunstmatige intelligentie. Dat gebeurt nu in de woningbouw en mogelijk met het nieuwe Toekomstsfonds. Dat is goed, al was wat meer ambitie hier op zijn plaats geweest. Zonder extra investeringen in spoor, betere verbindingen en een serieuze inzet op nieuwe technologie en duurzaamheid loopt Nederland namelijk vast. Ook geven dat soort investeringen ondernemers richting en laten we ons land zo beter achter voor onze kinderen en kleinkinderen.’

Fiscaal jojobeleid

Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland: ‘Het is goed dat de lasten voor burgers worden verlaagd. Dat hebben we steeds bepleit en was broodnodig. Ook de verlaging van de vennootschapsbelasting (vpb) in de eerste schijf is een goede stap voor kleine ondernemers. Het uitstellen van de lastenverlichting in de tweede schijf is echter tegen de afspraken in het regeerakkoord en is met deze rijksbegroting ook onnodig. Dit raakt tienduizenden mkb-ondernemers, terwijl de lasten voor bedrijven deze kabinetsperiode al met 5 miljard oplopen. Nu deze verlaging niet doorgaat, moet óók de belastingverhoging op ondernemen (Box 2) wat mij betreft van tafel. Er is sprake van fiscaal jojobeleid, terwijl ondernemers juist zekerheid nodig hebben om te kunnen investeren.’ 

Overige (fiscale) maatregelen

De aangekondigde inperking van de zelfstandigenaftrek lijkt bedoeld om schijnzelfstandigheid aan te pakken, maar raakt in de praktijk hard werkende kleine ondernemers met bijvoorbeeld een eenmanszaak of vof. Die profiteren zo dus minder van de lastenverlichting dan de gewone burger. ‘Over de 0,6 miljard die hiermee wordt opgehaald gaan we graag in gesprek met het kabinet, zodat deze middelen beschikbaar blijven voor ondernemers.’ Daarnaast wijzen de ondernemersorganisaties op de gevaren om de verliesverrekening in de winstbelasting in te perken, zoals het kabinet van plan is. ‘We moeten goed oog hebben voor de effecten op het bredere bedrijfsleven en onze positie als Nederland handelsland. Niet voor niks hebben andere landen ook dit soort regelingen. Wat ons betreft moet dit dus worden betrokken in het bredere onderzoek naar de modernisering van het fiscale stelsel, met oog voor alle kanten van de medaille.’

De ondernemingsorganisaties zijn verder goed te spreken over de eerder al bepleite verruiming van de werkkostenregeling (€100 miljoen), de verhoging van de subsidieregeling Indirecte emissiekosten ETS, enkele verbeteringen in de WBSO-regeling, extra geld voor nieuwe technologie (10 miljoen) en extra aandacht en middelen voor startende en doorgroeiende innovatieve bedrijven (€65 miljoen). ‘Ook zijn de €80 miljoen extra om circulaire projecten in onder meer de grond-, weg- en waterbouw te stimuleren een goede zaak om ondernemers te helpen bij verdere verduurzaming.

Agrarische ondernemers

Marc Calon, voorzitter van LTO Nederland: ‘De economie staat er goed voor, maar de onrust onder boeren en tuinders neemt toe. Investeringen in duurzaamheid liggen stil door de stikstofimpasse. Duizenden boeren die te goeder trouw handelden staan nu voor het blok. De verbetering van de koopkracht is noodzakelijk zodat mensen netto meer overhouden, maar het is ook dringend noodzakelijk dat het kabinet de lasten op arbeid voor werkgevers vermindert. De maatschappelijke waardering voor onze groene en gezonde producten wordt niet altijd weerspiegeld in het politieke debat. We verwelkomen de duurzaamheidsambities van dit kabinet en zetten vol in op kringlooplandbouw. Het is daarvoor wel cruciaal dat we kunnen vertrouwen op consistent beleid en een eerlijk inkomen.’

Grote economische risico’s

VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland maken zich zorgen over de vele risico’s die de Nederlandse economie negatief kunnen beïnvloeden. Zo hangt een no-deal Brexit boven de markt, evenals een verdere escalatie van het Amerikaans-Chinese handelsconflict. Ook de economie in Duitsland laat een serieuze vertraging zien. Daarnaast kunnen de stikstof-impasse en enkele klimaatmaatregelen serieuze gevolgen hebben in belangrijke economische sectoren. ‘Al deze onzekerheden vragen om een vooruitziende blik van het kabinet om anticyclisch te opereren, te werken aan een beter ondernemingsklimaat en te starten met de projecten van de toekomst. Juist deze rijksbegroting en de lage rente bieden mogelijkheden om Nederland richting te geven waar we heen willen met nieuw spoor, nieuw OV en bijvoorbeeld de energietransitie.’