Home Blog Page 105

Minister Van Nieuwenhuizen: ‘Werkgevers, maak afspraken over MONO rijden’

2
Minister Van Nieuwenhuizen: ‘Werkgevers, maak afspraken over MONO rijden’

Ruim 1 op de 3 werkgevers in ons land heeft geen regels voor de medewerkers over het smartphonegebruik in de auto. Bij 35 procent van de bedrijven wordt van collega’s verwacht dat ze altijd binnen een half uur reageren op een berichtje, ook als ze onderweg zijn in de auto. Dat blijkt uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) lanceert vandaag, nu de zomervakantie voor de meeste mensen voorbij is, een nieuwe campagne gericht op werkgevers.

Minister Van Nieuwenhuizen is vandaag in Den Haag te gast bij een verdeelcentrum van Picnic, een online supermarkt die boodschappen thuisbezorgt met in totaal 800 elektrische bezorgwagens. Picnic start deze maand een speciaal verkeersveiligheidstraject waar MONO rijden een belangrijk onderdeel van is. Doel van de campagne die de minister vandaag lanceert, is dat alle werkgevers met hun medewerkers afspraken maken over smartphonegedrag in de auto of op de fiets.

Van Nieuwenhuizen: ‘Het is moeilijk voor te stellen, maar één op de tien werkgevers vindt het een normale zaak dat hun werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden. Totaal onverantwoord om dit van je mensen te verwachten, want dat is gewoon levensgevaarlijk. Ook als je zakelijk onderweg bent geldt: hou je aandacht bij de weg en rij MONO.’

Ongeveer de helft van de werkgevers is, net zoals Picnic, op de goede weg. Zij hebben met hun werknemers afspraken gemaakt over het telefoongebruik onderweg. Het gaat onder meer om Samsung, Arcadis, Athlon, Heineken, Shell, de ANWB en verschillende transportbedrijven, zoals Van den Broek Logistics.

De campagne ‘MONO-zakelijk’ is onderdeel van de al lopende brede MONO-campagne. Op www.monozakelijk.nl kunnen werkgevers campagnemateriaal en tips vinden om te zorgen dat hun werknemers MONO kunnen rijden.

Zie hier het onderzoek van VVN en de VNA.

5 miljoen voor laadpalen van de toekomst

1
5 miljoen voor laadpalen van de toekomst

Slimme laadpalen in 21 Nederlandse gemeenten

Een stabieler elektriciteitsnet, groene stroom beter benutten en geld verdienen met een elektrische auto. Dat is wat slimme laadpalen mogelijk maken. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt daarom 5 miljoen euro uit om gemeenten te subsidiëren bij de aanleg ervan. Met het geld komen in 21 Nederlandse gemeenten door heel Nederland laadpleinen met in totaal 472 slimme laadpunten.

Staatssecretaris Van Veldhoven: Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal. Ik wil daarom niet alleen meer laadpalen, maar ook slimmere. Deze laadpalen zijn de toekomst. Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van je auto nog voordeliger. Daarom wil ik de aanleg ervan versnellen. Het laden van je elektrische auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon.

Buffer

Het leveren van elektriciteit aan het net door elektrische voertuigen wordt ‘vehicle-to-grid’ genoemd. De aan de slimme laadpaal gekoppelde auto slaat het overschot aan duurzaam opgewekte stroom op. Vervolgens wordt op piekmomenten de stroom teruggeleverd aan het net. Door de auto als buffer te gebruiken, kan groene stroom efficiënter worden ingezet en wordt het elektriciteitsnet ontlast.
 
Om te voorkomen dat elektrische auto’s onverwacht leeg zijn na het ontladen, stelt het voertuig een deel van de accucapaciteit beschikbaar teruglevering aan het elektriciteitsnet. De eigenaar geeft hier toestemming voor en bepaalt zelf hoeveel elektriciteit  van de auto gebruikt mag worden.

Innovatie

Dankzij de subsidie kunnen gemeenten aan de slag met de aanleg van de nieuwe laadpleinen.
Op de laadpleinen wordt ook gewerkt aan nieuwe toepassingen voor de consument, zoals de mogelijkheid voor automobilisten om op termijn geld te verdienen met hun elektrische auto. Gebruikers die hun elektrische auto beschikbaar stellen wanneer er veel vraag naar energie is, kunnen daarvoor een beloning ontvangen.
 
Alle elektrische auto’s kunnen laden aan de slimme laadpalen. Voor een aantal automodellen, zoals de Nissan Leaf en de Renault Zoe, is het nu al mogelijk om groene stroom op te slaan en elektriciteit terug te leveren aan het net.
De eerste slimme laadpleinen zijn in 2020 klaar voor gebruik.

21 gemeenten

Met de subsidie worden in 21 gemeenten slimme laadpalen aangelegd.
In de gemeente Utrecht verschijnen in totaal 20 nieuwe pleinen. Wethouder Victor Everhardt: “Naar schatting rijden er in Utrecht 12.000 elektrische auto’s rond in 2020. Om deze auto’s allemaal te kunnen laden zijn er ongeveer 1600 laadpunten nodig. De laadpleinen zijn dus essentieel om de groei in de vraag naar laadpunten de komende jaren aan te kunnen. Daarnaast zijn de laadpalen die op deze pleinen komen te staan geschikt om lokale duurzaam opgewekte stroom in deelauto’s op te slaan en later terug te geven aan het elektriciteitsnet. Daarmee leveren deze laadpleinen een belangrijke bijdrage aan de energietransitie.”

Klimaatakkoord

Ons transport veroorzaakt een kwart van de CO2 uitstoot. Het kabinet heeft als doel deze uitstoot terug te dringen. In het klimaatakkoord zijn afspraken gemaakt om het gebruik van schone vervoersmiddelen te stimuleren. Denk daarbij aan bijvoorbeeld elektrische auto’s. Deze auto’s stoten bij het rijden geen broeikasgassen uit, houden onze lucht schoon en brengen minder geluidsoverlast met zich mee. De komende jaren worden honderdduizenden laadpalen aangelegd, zodat mensen hun auto overal makkelijk op kunnen laden.

Paul Velders aangesteld als Algemeen Directeur Axoft IT & Telecom

1
L. Jan Pieter de Ruiter

Na 10 jaar draagt Jan Pieter de Ruiter het stokje over. Per 1 september aanstaande wordt Paul Velders aangesteld als Algemeen Directeur binnen Axoft IT & Telecom.  

Axoft werd in 1994 als innovatief IT-bedrijf opgericht door toenmalige eigenaar Xander Heijman. Vanaf de oprichting is Axoft IT stapsgewijs software, hardware, consulting en (cloud) werkplekken gaan leveren.

In 2010 werd een volgende belangrijke stap gezet. In dat jaar werd Axoft Telecom namelijk opgericht, met Jan Pieter de Ruiter als Algemeen Directeur. Axoft Telecom levert vaste- en mobiele (cloud) telefonie, Internet en volledige beveiligde bedrijfsnetwerken aan klanten met één of meerdere vestigingen. Later is hier security en dankzij de samenwerking met KPN de dienst KPN EEN bijgekomen. 

Eind 2017 zijn de twee aparte vestigingen verhuisd naar één groot pand aan de Rivium Boulevard in Capelle aan den IJssel. Waarna er begin 2019 voor gekozen werd om de bedrijfsnaam te veranderen naar Axoft IT & Telecom B.V. Met deze nieuwe entiteit wordt door Axoft een nieuwe fase in gegaan, die geleid zal worden door een nieuwe Algemeen Directeur. Per 1 september aanstaande wordt Paul Velders aangesteld als Algemeen Directeur binnen Axoft IT & Telecom.

“Je moet stoppen op je hoogtepunt!”

Axoft bestaat 25 jaar

“Axoft bestaat in september 25 jaar en aangezien we de afgelopen jaren zulke mooie stappen hebben gezet, leek mij dit het juiste moment om het stokje over te dragen”, reageert Jan Pieter de Ruiter. “Je moet stoppen op je hoogtepunt”, maar dit betekent nog geen pensioen. De Ruiter blijft aandeelhouder binnen Axoft IT & Telecom en zal zijn opvolger vooral in de beginperiode ondersteunen. “Axoft is een mooie club met veel perspectief en daarom blijf ik graag betrokken als adviseur.”

Velders is zijn carrière gestart als IT-consultant en projectmanager bij een IT-bedrijf. Hij is vervolgens geruime tijd bij KPN verantwoordelijk geweest voor alle vaste diensten van KPN in de zakelijke markt én voor de combinatiedienst KPN EEN. De laatste vier jaar was hij Algemeen Directeur bij ICT-serviceprovider RoutIT, een deelneming van KPN. “Met ervaring en interesse in zowel de IT als Telecomsector, is Axoft voor mij een goudencombinatie. Toen ik daarom door Jan Pieter benaderd werd, hoefde ik niet lang na te denken. Ik sta daarom te popelen om aan de slag te gaan en om samen met het team van Axoft IT & Telecom de klanten te bedienen.”

Overige informatie: 

Sinds de start in 1994 heeft Axoft vele spraakmakende IT en Telecomprojecten uitgevoerd en het mag ruim 1500 klanten in diverse bedrijfstakken tot de vaste klantenkring rekenen.

Een gedegen inventarisatie staat bij Axoft aan de basis van elk uitgebracht advies. Het is het vertrekpunt van het cyclische Axoft Easy® en deze werkmethode van Axoft begint in de regel met een complete scan. Wat is de huidige situatie, wat zijn de klantwensen en -eisen en waar wil de klant met de organisatie naartoe? Merkonafhankelijk adviseren, offreren, implementeren en optimaliseren zijn de telkens terugkerende logische stappen van Axoft Easy, waarmee Axoft klanten vooruithelpt.


Locatie: Rivium Boulevard 301, Braingate Building West 2e etage, 2909 LK, Capelle aan den IJssel 
www.axoft.nl

Uitnodiging jubileumbijeenkomst AA Lease en AA Rental

1
Elektrische autos

AA Lease en AA Rental bestaan 50 jaar en dat moet gevierd worden! Onder het motto “Duurzaam moet je doen” is er op 19 september een feestelijk programma samengesteld, waarin gasten meegenomen worden in de ontwikkelingen rondom duurzame mobiliteit. In het Van der Valk Hotel in Dordrecht komen niet alleen oud-directeuren en directeur Hans de Boer aan het woord, maar zal ook gastspreker Ed Nijpels de aanwezigen toespreken. De voormalig politicus informeert over het klimaatakkoord, de gevolgen voor de mobiliteit en wat het oplevert. Carlo van de Weijer, Directeur Strategic Area Smart Mobility aan de Technische Universiteit Eindhoven zal de gasten bijpraten over de toekomst van mobiliteit, verkeer en de wereld van automotive.

Het programma zal er als volgt uitzien:
16:00 – Ontvangst
16:30 – Welkom door dagvoorzitter
16:45 – Directeur Hans de Boer en oud-directeuren aan het woord
17:00 – Start presentaties ‘Duurzaam moet je doen’ met de gastsprekers
18:30 – 19.30 – Borrel

Ed Nijpels, voormalig politicus en momenteel o.a. voorzitter van het Klimaatberaad, het coördinerende overlegorgaan om tot een nationaal klimaatakkoord te komen. Met als overkoepelend doel: de CO2-uitstoot in Nederland drastisch verminderen en zo een steentje bijdragen aan het tegengaan van de opwarming van de aarde.

Carlo van de Weijer, Directeur Strategic Area Smart Mobility aan de Technische Universiteit Eindhoven. Van de Weijer adviseert ministeries en bedrijfsleven over de hele wereld. Met zijn brede ervaring zal hij u bijpraten over de toekomst van mobiliteit, verkeer en de wereld van automotive.

Wilt u aanwezig zijn bij deze feestelijke bijeenkomst op 19 september 2019?

Aanmelden kan  via de website: www.aalease50jaar.nl/aanmelden.

Opening Wereldhavendagen in het teken van teamwork en jongeren

1
Wereldhavendagen
Foto: Anne Reitsma Fotografie

Op vrijdag 6 september aanstaande gaat de Wereldhavendagen van start. De officiële opening van het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland vindt plaats op vrijdagochtend om 10:00 uur aan de Wilhelminakade naast het World Port Center. De openingsceremonie wordt gepresenteerd door de wereldberoemde Rotterdamse straatvoetballer en YouTube-persoonlijkheid Soufiane Touzani.

Het thema van de 42e editie van de Wereldhavendagen is ‘MariTeam’, en dus staat ook de opening in het teken van teamwork. Onder aanvoering van Touzani’s straatvoetbalteam ‘Los Barrenderos’ zullen drie teams, afkomstig van drie Rotterdamse middelbare scholen, zo goed mogelijk een maritieme quiz met vragen en uitdagingen moeten volbrengen. De vragen worden gesteld door drie speciale genodigden: Ahmed Aboutaleb, Burgemeester van Rotterdam; Commandant Zeestrijdkrachten Rob Kramer; en Allard Castelein, CEO van de Port of Rotterdam.

Bezoekers die de opening willen bijwonen, kunnen plaatsnemen op de grote tribune die op de parkeerplaats aan de Wilhelminakade is geplaatst, tussen de Cruise Terminal en het World Port Center. Na de opening kunnen bezoekers terecht bij tal van activiteiten aan de kades, demonstraties op het water en de vele excursies van de Wereldhavendagen. De meeste programmaonderdelen zijn gratis, voor de excursies moeten wel kaarten worden gekocht.

Kijk voor alle programmaonderdelen en verkoop van excursietickets op www.wereldhavendagen.nl.

Career Event MATCH

De vrijdag van de Wereldhavendagen staat traditioneel in het teken van jongeren, carrière en werkgelegenheid. Na de opening op vrijdagochtend gaat in LantarenVenster het Career Event MATCH van start, waar mbo-, hbo- en wo-studenten en young professionals de mogelijkheden van een carrière in de haven kunnen ontdekken.

In de centrale foyer van LantarenVenster vindt een arbeidsmarkt plaats, waar de bezoekers zich bij  25 bedrijven kunnen laten voorlichten over de mogelijkheden van een (maritieme) carrière. Ook staan er diverse kennissessies en seminars op het programma, die plaatsvinden in de zalen. MATCH wordt georganiseerd in samenwerking met Randstad Uitzendbureau en Rabobank Rotterdam, die ook beide een workshop verzorgen.

De banenmarkt in de foyer van LantarenVenster is vrij toegankelijk voor iedereen. Voor het programma in de zalen is de capaciteit beperkt en is het nodig dat geïnteresseerden zich aanmelden. Er zijn momenteel nog enkele plaatsen beschikbaar. Kijk voor het gehele programma en inschrijvingen op www.wereldhavendagen.nl/match/.

Over de Wereldhavendagen

De Wereldhavendagen in Rotterdam is het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland. De 42e editie vindt plaats op 6, 7 en 8 september 2019 in het gebied rond de Erasmusbrug.

Het thema van de 42e Wereldhavendagen is ‘MariTeam’, waarmee de organisatie de schijnwerper wil zetten op het fantastische staaltje teamwork van alle mensen die dagelijks keihard werken aan het succes van Rotterdam als maritieme hoofdstad en zijn haven. De bezoekers kunnen via tal van activiteiten op de kade, demonstraties op het water en excursies kennismaken met alle teamspelers die de Rotterdamse haven rijk is. Daarnaast is er een uitgebreid cultureel programma in de stad.

In 2018 trok het evenement ongeveer 380.000 bezoekers. De hoofdsponsors/partner van de Wereldhavendagen zijn Port of Rotterdam, de Koninklijke Marine en Rotterdam Festivals.

Kijk voor meer informatie op www.wereldhavendagen.nl.

Spido viert honderdste verjaardag met doop van nieuw, luxe schip

1
Spido

Op woensdag 4 september krijgt het honderdjarig bestaan van Spido een feestelijk hoogtepunt met de doop van haar zesde schip, aan de kade van het Willemsplein. Het nieuwe, luxe passagiersschip van de Rotterdamse rederij zal zich vooral richten op de evenementenmarkt en biedt plaats aan maximaal 250 mensen, inclusief een luxe vip room voor zo’n 25 bezoekers. Het schip beschikt tevens over innoverende technologieën, met extra aandacht voor milieu en duurzaamheid.

Alle luxe en comfort

Het zesde luxe en innovatieve vaartuig van Spido, gericht op het hogere segment van de evenementenmarkt, is van alle luxe voorzien en heeft teakhouten (vip)dekken, comfortabele loungebanken, speciale sfeerverlichting voor ’s avonds, de beste beeld- en geluidsapparatuur en optimale mogelijkheden voor catering en horeca. Denk daarbij aan luxe diner cruises of proeverijen, in samenwerking met verschillende top-koks. Bij de bouw van het schip is ook gedacht aan milieu en duurzaamheid. Zo zijn er zonnepanelen aangebracht, is alle verlichting met LED lampen en wordt de restwarmte van de motoren gebruikt voor warm water aan boord.

Cor D. Rover, erkend voor zowel interieur- als exterieurstyling van grote luxueuze motorjachten, werkte samen met Shipyard De Hoop en Spido om deze nieuwe premium eventervaring op het water te ontwikkelen, gebaseerd op de herkenbare en vertrouwde Spido-look.

Directeur-eigenaar Leo Blok: Ons nieuwe schip zal worden gedoopt door mijn kleindochter Femme vd Pols, die ook de naam bekend zal maken. Een hele eer! Dit zesde schip én het Predicaat Koninklijk is de kroon op het werk dat we de afgelopen honderd jaar hebben verricht. Door nieuwe investeringen en erkenning van onze koning, commissaris van de koning en burgemeester is Spido klaar voor de toekomst.”


Investering in de toekomst
Met oog voor de bijzondere geschiedenis van de Rotterdamse rederij kijkt Spido ook graag vooruit. Om haar toekomst te waarborgen en in te spelen op het aantrekkende toerisme, heeft Spido de afgelopen zeven jaar flink geïnvesteerd in haar vloot en pontons. Zo hebben alle schepen nieuwe motoren en generatoren gekregen en is ruime aandacht besteed aan milieu en duurzaamheid, zoals zonnepanelen, LED verlichting en hergebruik van restwarmte. Ook is het tapijt in de salon van één van de schepen gemaakt van gerecycled plastic afkomstig uit zee.

100 jaar Spido

Dit jaar kreeg de rederij het Predicaat Koninklijk uit handen van de Commissaris van de Koning, de heer J. Smit . Deze bijzondere onderscheiding symboliseert het respect, de waardering en het vertrouwen van de koning naar de ontvanger. Eén van de voorwaarden is dat de ontvanger ten minste honderd jaar bestaat.

Ter gelegenheid van haar honderdste verjaardag heeft Spido een prachtig boek uitgebracht. Ook is t/m september 2020 een expositie rond de rederij te zien in het Maritiem Museum.

Over Spido

Spido biedt het hele jaar door vanaf de voet van de Erasmusbrug rondvaarten, dagtochten en themacruises aan in Rotterdam. Rederij Spido is daarmee één van de grootste attracties van Rotterdam. In 1919 begon de rederij als vervoerder over water, en ging na de Tweede Wereldoorlog verder als rondvaartbedrijf. Inmiddels bestaat de vloot uit zes schepen.De rondvaart door de Rotterdamse wateren geeft het hele jaar door een prachtige indruk van de havens van Rotterdam. De route leidt onder andere langs Hotel New York, de Euromast en het SS Rotterdam. Ook is het mogelijk om dagtochten te maken naar bijvoorbeeld de Tweede Maasvlakte of Willemstad en bedrijven en particuliere klanten kunnen exclusief voor zichzelf een schip huren en een diner en entertainment op maat boeken.

Havenbedrijf Rotterdam faciliteert expansie Sif op Maasvlakte

1
Sif

Havenbedrijf Rotterdam heeft overeenstemming bereikt met Sif Holding n.v. over de verhuur van 20 hectare haventerrein en 200m ‘deep sea’ kade op de Maasvlakte. Het nieuwe perceel grenst aan het perceel haventerrein waar Sif reeds operationeel actief is met de assemblage van offshore funderingen voor windturbines op zee.

Sif gaat het nieuw uit te geven terrein gebruiken voor klanten die actief zijn in de offshore windenergie. Het eerste project op de nieuwe uitgifte betreft de logistieke afhandeling van alle 94 monopiles (funderingen van windturbines) voor het offshore wind park Borssele 1 + 2 in opdracht van Deme Offshore.

Allard Castelein (CEO Havenbedrijf): “We zijn trots op het succes van de SIF Group in onze haven. Sinds de komst in 2015 heeft Rotterdam zijn positie weten te versterken in de offshore wind sector. Met deze uitbreiding kan een toonaangevende speler in de markt zich verder ontwikkelen. Het bevestigt ons beleid om de offshore (wind)industrie als belangrijke groeimarkt te stimuleren en daarvoor onze expertise, ruimte en ontwikkelkracht aan te wenden.”

Rotterdam Offshore wind port

Havenbedrijf Rotterdam zet vol in op de energietransitie en heeft de ambitie om dé offshore (wind)haven van Europa te zijn. De vestiging en verdere uitbreiding van de SIF Group draagt bij aan deze ambitie. Het Havenbedrijf zet zich in om – in samenwerking met zijn partners – offshore wind als dé oorsprong van hernieuwbare energie te laten groeien. Dat doet het op gebied van innovatie, test & demonstratie, promotie en lobby.
Het brede aanbod aan reparatie- en onderhoudsfaciliteiten, terminals en een wereldwijd gekend maritiem cluster gecombineerd met de juiste fysieke infrastructuur maken Rotterdam tot dé attractieve haven voor offshore wind.

Omvang Van Leeuwen verdubbelt in omzet en aantal medewerkers

1
Van Leeuwen warehouse

De Van Leeuwen Buizen Groep heeft een overeenkomst getekend voor de overname van BENTELER Distribution, een divisie van BENTELER International AG met een jaaromzet van zo’n 750 miljoen euro (2018). Deze strategische acquisitie biedt Van Leeuwen toegang tot belangrijke nieuwe markten in Europa en draagt bij aan haar sterke positie als toonaangevend distributiebedrijf in buizen en buismaterialen in Europa. 

BENTELER Distribution (BD) is een internationaal distributiebedrijf met een volledig assortiment koolstof- en roestvaststalen buizen en diensten op maat voor klanten in de machinebouw, automotive, energie, constructie en scheepsbouw. Er zijn 1.600 werknemers actief in 59 locaties, inclusief opslagfaciliteiten, verspreid over 24 landen. Met de overname van BD breidt Van Leeuwen aanzienlijk uit, met name in Duitsland, Zwitserland, Scandinavië en Centraal-Europa. 

Van Leeuwen’s strategie richt zich op het uitbreiden en verbeteren van haar marktpositie in verschillende marktsegmenten en landen door acquisities en autonome groei. De toevoeging van BD aan de Van Leeuwen Buizen Groep versterkt Van Leeuwen’s distributienetwerk in Europa met een breder productassortiment en groter aanbod van toegevoegde waarde diensten en bewerkingen voor klanten. Het samenvoegen van Van Leeuwen en BD maakt de verdere ontwikkeling van innovatieve oplossingen voor klanten mogelijk, zoals geoptimaliseerde en gespecialiseerde voorraden vlakbij de klant, en investeringen in IT-ondersteunde klantinterfaces en effectieve distributie-oplossingen.

Onder voorbehoud van goedkeuring door de relevante regelgevende instanties, wordt het sluiten van de transactie in het laatste kwartaal van dit jaar verwacht.

Peter Rietberg, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Van Leeuwen: “De toevoeging van Benteler Distribution aan het netwerk van Van Leeuwen is een perfect voorbeeld van het realiseren van ‘more than tubes’. We kijken ernaar uit om onze nieuwe collega’s te verwelkomen in de Van Leeuwen-familie. Hun expertise, marktkennis en inzet zijn van grote waarde voor ons. Samen zullen we verder investeren in de ontwikkeling van systemen, oplossingen en infrastructuur, waarmee we onze klanten een nog breder assortiment buisproducten en diensten kunnen bieden. Deze overname is een historische stap in de 95-jarige geschiedenis van Van Leeuwen en onderstreept onze ambitie om een toonaangevend bedrijf in onze branche te blijven. ”

Van Leeuwen Buizen Groep

De Van Leeuwen Buizen Groep is een internationaal opererende handelsonderneming en specialist in stalen buizen en buistoepassingen. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Zwijndrecht, is in 1924 opgericht en actief in vrijwel alle industriële sectoren. De omzet van het bedrijf was in 2018 € 630 miljoen. De Groep heeft meer dan veertig vestigingen verspreid over Europa, het Midden-Oosten, Azië, Australië en Amerika. Van Leeuwen’s 1.150 medewerkers hebben specialistische kennis van sourcing, projectmanagement, logistiek en voorraadplanning, en werken nauw samen met klanten in de markten Industry en Energy. De combinatie van wereldwijde logistiek en kennis van producten en toepassingen bij klanten, maakt Van Leeuwen toonaangevend en onderscheidend in haar markten.

Meer Brexitbedrijven kiezen door aanhoudende onzekerheid voor Nederland

1
Brexit

Door de aanhoudende onzekerheid in het Verenigd Koninkrijk wordt Nederland steeds populairder als bestemming voor Brexitbedrijven. Inmiddels hebben bijna 100 bedrijven voor Nederland gekozen en tonen circa 325 bedrijven interesse in ons land door de onzekere positie van de Britten in de Europese Unie. Dat maakt de Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA) vandaag bekend, de organisatie trekt als onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat buitenlandse bedrijven naar Nederland aan. De NFIA verwacht dat de Brexitresultaten de komende maanden verder gaan groeien.

Jeroen Nijland, NFIA Commissaris: “Het is duidelijk dat Nederland niet gelukkig is met het vertrek van de Britten uit de Europese Unie. En het is duidelijk dat Brexit onmiskenbaar economische gevolgen heeft voor het internationale bedrijfsleven, omdat zij overal in Europa zaken doen. De nog altijd groeiende onzekerheid in het Verenigd Koninkrijk, en de steeds duidelijkere mogelijkheid van een no deal, zorgen bij deze ondernemingen voor grote economische onrust. Daarom oriënteren steeds meer van die bedrijven zich op Nederland als mogelijke nieuwe uitvalsbasis op de Europese Markt.”

Eerste golf van bedrijven

Nederland heeft in relatie tot Brexit specifiek een aanzuigende werking op bedrijven uit de financiële sector, de IT, de media en advertentie-industrie en de life sciences. De bijna 100 bedrijven die nu voor Nederland hebben gekozen hebben veelal de meest urgente redenen, bijvoorbeeld vanwege een bankvergunning of uitzendrechten om in de EU actief te kunnen blijven. Zo kozen de afgelopen tijd bedrijven als Bloomberg, AMBest, Cboe, MarketAxess, Discovery, Norinchukin en UK P&I voor ons land. Toch wachten nog veel bedrijven op het antwoord hoe Brexit definitief vorm krijgt, en wat dat betekent voor bijvoorbeeld de logistieke keten of het vrije verkeer van personen.

Toegang tot EU staat voorop

Bij de toegenomen aandacht voor Nederland gaat het niet alleen om Britse bedrijven. Ook ondernemingen uit Noord-Amerika, Azië en Australië oriënteren zich door Brexit nu anders op de mogelijkheden in de Europa. Bedrijven herzien hun strategie vanwege de noodzakelijke toegang tot de EU. De NFIA ziet dat Nederland er bij die overweging goed op staat. Vanuit ons land kun je door onze goede logistieke voorzieningen, Engelssprekende bevolking en digitale infrastructuur met zekerheid zaken blijven doen op de Europese Markt. Aan die zekerheid hebben bedrijven ook behoefte, bijvoorbeeld in relatie tot het kunnen blijven aantrekken van talent, het tijdig bereiken van de afzetmarkt over de grens en het aantrekken van Europese innovatiegelden.

NFIA Commissaris Nijland: “Nederland is een aantrekkelijk land voor Brexitbedrijven. Maar we zijn niet de enige waar deze Brexitbedrijven naar kijken. Wij concurreren met landen als Frankrijk, Ierland, Duitsland en België. Onze ervaring leert dat wanneer een Brexitdeal verder uit zicht raakt, en de kans op een no deal  toeneemt, er meer bedrijven zich bij ons melden. Brexit blijft slecht nieuws voor Nederland, maar bij een Brexit zullen de komende jaren meer bedrijven voor ons land gaan kiezen.”

‘Miljardenfonds van kabinet is welkom’

1
Bouwkranen

VNO-NCW juicht het toe als het kabinet met plannen komt om fors te investeren in de economie. Daarmee reageert de ondernemingsorganisatie op berichtendat het kabinet aan een miljardenfonds werkt. Dat zou op Prinsjesdag worden gepresenteerd.

Begrotingsoverschot

VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer heeft eerder gepleit voor een Toekomstfonds voor investeringen in zaken als het spoor, duurzame woningbouw, klimaataanpassing en technologie zoals kunstmatige intelligentie. ‘De middelen daarvoor zijn aanwezig: er is een overschot op de begroting en lenen kon nooit onder gunstiger voorwaarden.’

Internationale onzekerheden

Investeringen zijn volgens hem juist nodig nu de economische groei wat afzwakt en er internationaal de nodige onzekerheden zijn in de vorm van de Brexit, de Duitse economie en de handelsoorlog tussen de VS en China. ‘Het kabinet moet meer doen dan de begroting op orde houden: het moet investeren in het verdienvermogen van Nederland.’