Home Blog Page 106

Fiets in september naar je werk en win leuke prijzen

1
Fiets in september naar je werk en win leuke prijzen

September is de Fiets naar je Werk-maand van ‘Love to Ride’! Doe mee met dé fietscompetitie van Nederland, al meer dan drieduizend deelnemers gingen je voor.

Schrijf je gratis in via www.lovetoride.net/nederland, meld je bedrijf aan, werf collega’s, fiets minimaal 10 minuten en win leuke prijzen!

Zó doe je mee

Samen met collega’s van jouw eigen afdeling vorm je een team. Als team strijd je tegen andere afdelingen -zowel binnen áls buiten je eigen organisatie- om de eeuwige roem met het hoogste percentage actieve deelnemers. Daarnaast maak je als individu met jouw ritten elke week opnieuw kans op diverse prijzen. Hoe meer ritten, hoe meer kans in de wekelijkse loterij. Zo registreer je jouw team:

  • Maak een profiel aan op www.lovetoride.net/nederland.
  • Geef aan voor welk bedrijf je fietst.
  • Ben je het eerste teamlid? Maak dan een nieuwe teamnaam aan, nodig deelnemers uit en maak meteen kans op een lekkere appeltaart om met hen te delen.
  • Download de Love to Ride app, meld je aan en zet de app aan als je gaat fietsen.
  • Vergeten je app aan te zetten? Geen probleem! Via je persoonlijke profiel kun je handmatig ritten toevoegen op de website.

Werk jij in de buurt van de F15 snelfietsroute?

Iedereen kan meedoen maar werk je in de buurt van de F15 snelfietsroute, dan maak je automatisch extra veel kans op mooie prijzen! De snelfietsroute F15 IJsselmonde is al gedeeltelijk klaar, de F15 Beneden Merwede helemaal. De provincie Zuid-Holland wil zoveel mogelijk mensen laten ervaren dat je met deze snelfietsroutes comfortabel en veilig naar je werk fietst. Het is dus een aantrekkelijk alternatief voor ritten tot 15 kilometer met de auto. Daarom profiteren bedrijven –en jij als medewerker dus ook- in de buurt van de routes van extra gratis voordelen tijdens de Fiets Naar Je Werk-maand:

  • Een gratis actiepakket met digitale toolkit, inclusief flyers en energierepen om uit te delen binnen je organisatie. Aanvragen kan via l.blankenstein@fietsersbond.nl.
  • Extra veel prijzen zoals een Ortlieb fietstas, Garmin activity tracker en Maium regenjas.
  • Neem het op tegen de buren: je strijdt tegen andere bedrijven van vergelijkbare grootte langs de snelfietsroute en in Zuid-Holland. In elke omvangscategorie wint het bedrijf met het hoogste percentage actieve deelnemers de F15 bedrijvencompetitie en krijgt een certificaat.

Waarom meedoen

Wat vaker naar je werk fietsen –mits je natuurlijk op fietsbare afstand woont- heeft veel voordelen: het is gezond, je vermijdt de files, geniet van de natuur, komt tot rust en spaart het milieu. En tijdens de Fiets naar je Werk-maand strijd je ook nog eens samen met je collega’s tegen andere teams om de eer en om leuke prijzen. Een mooie stok achter de deur om wat vaker de fiets te pakken.

Love to Ride

Love to Ride is een internationale fietsstimuleringscampagne die al jaren een succes is in Europa. Enkele jaren geleden bracht de Fietsersbond de campagne ook naar Nederland. Dat werd warm ontvangen door ons fietsland. Sindsdien hebben al zo’n 3000 deelnemers meegedaan aan de Love to Ride campagne. De provincie Zuid-Holland maakt de Fiets naar je Werk-maand mede mogelijk. Samen Bereikbaar ondersteunt de campagne in Zuid-Holland.

Grootste containerschip ter wereld is in Europa

1
MSC Gülsün. Foto: MSC Mediterranean Shipping Company

Het grootste containerschip ter wereld MSC Gülsün is aangekomen in Europa. Het schip heeft hiermee zijn eerste reis vanuit het noorden van China voltooid, zo meldt MSC Mediterranean Shipping Company. Het schip heeft een recordcapaciteit van 23.756 TEU en wordt begin september verwacht in Rotterdam.

MSC Gülsün is de eerste van een nieuwe klasse van 23.000+ TEU-schepen en werd gebouwd op de Geoje-scheepswerf van Samsung Heavy Industries (SHI) in Zuid-Korea. Het schip is ongeveer 400 meter lang en meer dan 60 meter breed en heeft een recordcapaciteit voor een containerschip: 23.756 TEU. Het schip is uitgerust met meer da 2.000 gekoelde containers, waardoor de handel in voedsel, drank, farmaceutische en andere  gekoelde en bevroren producten tussen Azië en Europa wordt gestimuleerd.

Innovatieve engineering

Deze nieuwe klasse is ontworpen met een breed scala aan milieu-, efficiëntie-, stabiliteits- en veiligheidszaken in gedachten. MSC Gülsün heeft een opmerkelijke benadering van energie-efficiëntie met de vorm van de boeg die is ontworpen om de energie-efficiëntie te verbeteren door de rompweerstand te verminderen. Geavanceerde techniek minimaliseert windweerstand, wat resulteert in een lager brandstofverbruik.

Om te voldoen aan een komende verordening voor scheepsbrandstoffen in 2020, is het schip ook uitgerust met een door UN IMO goedgekeurd hybride uitlaatgasreinigingssysteem en heeft het de mogelijkheid om over te schakelen op zwavelarme brandstof, of te worden aangepast voor vloeibaar aardgas (LNG) in de toekomst.

Veiligheid

Het waarborgen van veiligheid van bemanning en lading is de hoogste prioriteit van MSC. Deze nieuwe klasse schepen zijn uitgerust met dubbele rompbescherming rondom de motor, evenals een 3D-beoordeling van de rompconditie. Een nieuw brandbestrijdingssysteem met twee torens met pompen met hoge capaciteit is geïnstalleerd om de veiligheid van zeevarenden aan boord verder te verbeteren en lading te beschermen die over het hele dek van het schip wordt vervoerd.

Nieuwe klasse schepen

SHI zal zes van de nieuwe klasse schepen leveren, terwijl Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) de andere vijf bouwt, ook in Zuid-Korea.

Boskalis resultaat eerste halfjaar 2019 gedrukt door offshore-projecten; verwachting EBITDA 2019 ongewijzigd

5
Kantoor Boskalis
Foto: Rick Huijzer

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft een nettowinst van EUR 1,3 miljoen gerealiseerd in het eerste halfjaar (H1 2018: verlies EUR 361,4 miljoen). De omzet is ten opzichte van vorig jaar met 8,6% toegenomen tot EUR 1,27 miljard (eerste halfjaar 2018: EUR 1,17 miljard). De EBITDA is in het eerste halfjaar uitgekomen op EUR 135,7 miljoen en de EBIT op EUR 9,1 miljoen (EBITDA eerste halfjaar 2018: EUR 167,2 miljoen en EBIT: EUR 349,6 miljoen negatief).

Het resultaat is sterk negatief beïnvloed door operationele en contractuele issues op een beperkt aantal offshore-projecten, ten dele bij decommissioningmaar vooral bij offshore wind cables. In de offshore-windmarkt zijn de condities ingrijpend gewijzigd onder invloed van het zero-subsidy regime en de toegenomen concurrentie. Dit heeft geresulteerd in een onverwacht snelle wijziging in de opstelling van klanten, hetgeen weerspiegeld wordt in de scherpe toename van het aantal disputen en moeizame claimonderhandelingen. Op basis van een grondige analyse van de projectenportefeuille zijn voorzieningen ter waarde van ruim EUR 100 miljoen genomen voor een beperkt aantal contracten. Bij het vaststellen van deze voorzieningen is de volledige projectenportefeuille doorgelicht. Boskalis vertrouwt erop dat een substantieel deel van de uitstaande claims uiteindelijk zal worden gehonoreerd, maar heeft daar geen voorschot op genomen in de cijfers.

Bijzondere posten hebben het eerste halfjaar van zowel 2018 als 2019 beïnvloed. In 2018 betrof dit (impairment)lasten van EUR 397,0 miljoen voor belasting en in 2019 een boekwinst van EUR 42,2 miljoen, voortvloeiend uit de verkoop van de Kotug Smit Towage joint venture en de verkoop van een schip. Deze bijzondere posten worden verantwoord op het niveau van de groep.

In het segment Dredging & Inland Infra is de omzet toegenomen, waarbij de sterkste groei buiten Europa is gerealiseerd. Grote projecten in uitvoering in Oman, Singapore, Canada en het Indisch subcontinent hebben hieraan bijgedragen. De resultaten waren nagenoeg stabiel ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Bij Offshore Energy nam de omzet van de contracting activiteiten toe met belangrijke bijdragen van de kabellegactiviteiten en seabed interventionprojecten zoals Nord Stream 2. De ontwikkelingen bij services lagen in de lijn der verwachting. Bij de subsea en survey-activiteiten was er sprake van een relatief druk eerste halfjaar. Bij het divisieonderdeel zwaar zeetransport nam de omzet af als gevolg van het vorig jaar genomen besluit om te stoppen met activiteiten in het laagwaardige deel van de transportmarkt. De sterke teruggang van het divisieresultaat wordt volledig verklaard door de verliesvoorzieningen van ruim EUR 100 miljoen.

Salvage kende een zeer goed eerste halfjaar met spraakmakende en succesvolle bergingsoperaties. De bijdrage vanuit de Towage joint ventures nam af, hetgeen volledig is toe te schrijven aan de (voorgenomen) verkoop van ons belang in Kotug Smit Towage en Saam Smit Towage. De bijdrage van de resterende joint ventures was hoger in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De netto-schuldpositie is in het eerste halfjaar toegenomen tot EUR 419,8 miljoen, mede als gevolg van lopende investeringen, acquisities, het aandeleninkoop-programma en het effect van een all-cash dividend. Met de opbrengsten van de (voorgenomen) verkoop van ons belang in een tweetal havensleep-joint ventures (Kotug Smit Towage en Saam Smit Towage) en de operationele vooruitzichten, zal de netto-schuldpositie in het tweede halfjaar aanzienlijk verbeteren. De financiële positie van Boskalis is onverminderd sterk met een solvabiliteit van 50,9%.

De orderportefeuille, exclusief ons aandeel in de orderportefeuille van deelnemingen, is in het eerste halfjaar toegenomen tot EUR 4,36 miljard (ultimo 2018: EUR 4,29 miljard).

Peter Berdowski, CEO:
“De afgelopen zes jaar hebben wij een sterke, leidende positie in de offshore kabellegmarkt in Noordwest-Europa opgebouwd. Deze activiteiten hebben in die periode goed bijgedragen aan het resultaat. In nauwe en constructieve samenwerking met klanten hebben wij vele projecten succesvol afgerond. Sinds kort worden wij echter geconfronteerd met een ingrijpend gewijzigde opstelling van veel van deze klanten. Onder druk van het wegvallen van subsidies op windparken zoekt men naarstig naar wegen tot kostenreducties. Dit heeft geresulteerd in een aanzienlijke verscherping van de verhoudingen bij de uitvoering van werken en tot een opeenstapeling van issues en disputen op werken en langdurige claimtrajecten. Ondanks dat wij erop vertrouwen een groot deel van de uitstaande claims in de toekomst te verzilveren, hebben wij bij de afsluiting van het halfjaar voorzichtigheidshalve verliesvoorzieningen getroffen voor een beperkt aantal offshore energy projecten. Hierbij is de volledige offshore portefeuille doorgelicht.

Om beter in te kunnen spelen op de gewijzigde marktsituatie hebben wij de organisatie van de Offshore Energy divisie en in het bijzonder Subsea Cables aangescherpt. De getroffen voorzieningen hebben een grote impact op het resultaat van de Offshore Energy divisie in het eerste halfjaar dat daardoor is afgesloten met een verlies, ondanks de stabiele omzet en de alleszins behoorlijke bezetting van de schepen. Voor het tweede halfjaar voorzien wij een positieve bijdrage van Offshore Energy en voor de middellange termijn zien wij duidelijke tekenen van herstel. Dredging & Inland Infra liet een stabiel beeld zien wat betreft volume, scheepsbezetting en resultaat en Salvage kende een ijzersterk eerste halfjaar met spraakmakende bergingen en een sterke toename van het resultaat.

Tot slot hebben wij dit half jaar grote stappen gezet in de herpositionering van onze businessportfolio, enerzijds met het bereiken van overeenstemming over de verkoop van onze havensleepactiviteiten Kotug Smit en Saam Smit en anderzijds met de uitbreiding van onze positie in de vroeg-cyclische surveymarkt met de verwerving van een meerderheidsbelang in het surveybedrijf Horizon.”

Vooruitzichten

Het marktbeeld voor de rest van 2019 wijkt niet fundamenteel af van het eerste halfjaar met dien verstande dat geen verdere verliesvoorzieningen worden verwacht, waardoor het resultaat sterk zal verbeteren.

Bij Dredging & Inland Infra zien wij voor de korte termijn een redelijk werkvolume in de markt met als grootste onzekerheid de timing waarop werken worden gegund. Voor Boskalis ligt de nadruk op het behoud van bezetting tegen verantwoorde projectrisico’s. Met de opdrachten in portefeuille is een redelijk deel van de vloot voor 2019 bezet.

Het beeld van de Offshore Energy markt is niet wezenlijk gewijzigd en het tweede halfjaar zal naar verwachting in lijn liggen met het eerste halfjaar, gecorrigeerd voor de verliesvoorzieningen. Transport en diving zullen in belangrijke mate afhankelijk zijn van de spotmarkt. Survey gaat naar verwachting wederom een goed jaar tegemoet en zal mede door de toevoeging van Horizon verder groeien. Bij de contracting activiteiten wordt met de projecten in portefeuille een redelijk tweede halfjaar verwacht.

Bij Towage zijn de marktvolumes bij de resterende joint ventures stabiel en wordt de effectuering van de verkoop van ons belang in Saam Smit Towage in het tweede halfjaar verwacht. Na een zeer sterk eerste halfjaar zal Salvage zoals te doen gebruikelijk afhankelijk zijn van nieuwe emergency responseopdrachten en eventuele afwikkelresultaten van oude werken.

Uitgaande van de vlootplanning en werken in portefeuille, en onvoorziene omstandigheden voorbehouden, verwacht de Raad van Bestuur voor het tweede halfjaar 2019 een forse verbetering van het nettoresultaat ten opzichte van het eerste halfjaar. Daarbij wordt de EBITDA verwachting van begin 2019 gehandhaafd: inclusief alle bijzondere baten en lasten wordt verwacht dat het EBITDA niveau in vergelijking met de circa EUR 350 miljoen van vorig jaar stabiel zal zijn.

Voor 2019 wordt een investeringsbedrag van ruim EUR 250 miljoen verwacht exclusief acquisities. Dit zal uit de eigen kasstroom worden gefinancierd.

De netto-schuldpositie is bij de afsluiting van het halfjaar tijdelijk opgelopen tot EUR 419,8 miljoen. Door de opbrengsten uit de verkoop van ons belang in Kotug Smit Towage en Saam Smit Towage en de operationele vooruitzichten voor het tweede halfjaar zal de netto-schuldpositie richting het einde van het jaar naar verwachting sterk verbeteren.

Klik hier voor het volledige 2019 halfjaarverslag (Engelstalig) inclusief alle financiële details.

Dordrecht studentenstad

1
Dordrecht

Op vrijdag 6 september vindt de eerste ‘Dordtse Introductiedag’ (DID) plaats. In heel Nederland staan studentensteden op dit moment in het teken van de introductietijd. Waarom heeft Dordrecht dit nog niet? Dat vroegen HBO Drechtsteden, horecaondernemer Dennis van Buuren  en de Economic Development Board zich af. 

Gemeente Dordrecht en Dordrecht Marketing stonden al snel klaar. Organiserende partijen verwachten 175 studenten tijdens de eerste editie van de Dordtse Introductiedag. ‘DID is een laagdrempelige manier om Dordrecht te presenteren aan studenten van buiten de stad die hier straks regelmatig te vinden zijn. Deze groep is meer dan welkom’, aldus de organisatie. 

Brugdelen tweede brug Theemswegtracé op transport

3
Brugdelen tweede brug Theemswegtracé
Foto: Guus Olierook, Hollandia-Infra

Deze week (34) worden de onderdelen vervoerd voor de tweede boogbrug bij de Thomassentunnel die in het Theemswegtracé komt te liggen. In drie transporten over water gaan de brugdelen van de firma Hollandia Infra in Krimpen aan den IJssel naar de opbouwlocatie bij de Thomassentunnel.

Het eerste deel van zo’n 500 ton passeerde dinsdagochtend vroeg de Erasmusbrug. “Een serieus stuk staalwerk dat hier voorbij komt”, vertelde Guus Olierook van Hollandia Infra op Radio Rijnmond. Hollandia is een van de vijf bedrijven in het consortium SaVe dat in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam de onderbouw van het spoortracé aanlegt.

De delen voor de andere boogbrug in het Theemswegtracé werden vorige maand vervoerd van de firma Iemants in Antwerpen naar de opbouwlocatie bij de Rozenburgsesluis.

Theemswegtracé

De bruggen zullen later dit jaar worden geassembleerd en volgend jaar op hun plek worden gemanoeuvreerd. Ze maken onderdeel uit van het Theemswegtracé, een nieuw stuk spoor van ruim vier kilometer door de Rotterdamse haven. Dit wordt eind 2021 opgeleverd, nadat vanuit een vervolgopdracht ook de bovenbouw (spoor en bijbehorende systemen) is aangelegd. Het Theemswegtracé vormt een oplossing voor het capaciteitsknelpunt rond de Calandbrug bij Rozenburg.

Delen is de toekomst

1
Lev auto

Rotterdam experimenteert met deelconcepten

Rotterdam groeit. Als iedereen een eigen auto heeft, of zelfs twee, past dat niet meer. Het delen van een auto of scooter scheelt veel ruimte. Daarom experimenteert Rotterdam volop met deze ‘deelconcepten’.

‘We willen Rotterdam bereikbaar houden. En zeker voor een tweede auto kan een deelvoertuig een prima alternatief zijn,’ vertelt Quirijn Oudshoorn, adviseur mobiliteit bij de gemeente. Gemiddeld staat een ‘gewone’ auto 23 uur per dag stil op een parkeerplek. ‘Een deelauto kan vier of vijf auto’s vervangen. Dat betekent drie of vier minder geparkeerde auto’s.’

Foto: Felyx

‘Gemiddeld staat een ‘gewone’ auto 23 uur per dag stil op een parkeerplek. Een deelauto kan vier of vijf auto’s vervangen. Dat betekent drie of vier minder geparkeerde auto’s.’

Quirijn Oudshoorn – adviseur mobiliteit gemeente Rotterdam

Proef met Lev

Half juli werd Lev geïntroduceerd, een klein elektrisch voertuig voor maximaal twee personen en een klein beetje bagage. Officieel is Lev een brommobiel. ‘Maar ze kunnen goed de stadsritjes met de auto vervangen’, stelt Oudshoorn. ‘Doordat meer mensen ze gebruiken, staan ze korter stil. En omdat ze klein zijn, nemen ze ook nog eens minder plek in beslag.’ Een extra voordeel van elektrische deelvoertuigen is dat ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Dat zorgt voor schonere lucht.

Foto: Share’nGo

Share’nGo ook op proef

Een andere elektrische deelauto in Rotterdam is Share’nGo. Net als de Lev kun je deze auto in een groot deel van Rotterdam parkeren. De parkeerkosten zijn inbegrepen in het abonnement. Deze vorm van deelauto hoef je niet terug te brengen naar een vaste parkeerplaats. Dat is wel zo bij een aantal andere elektrische deelauto’s, zoals Buurauto, Juuve en (een beperkt deel van) Greenwheels. Share’nGo draait een jaar op proef, Lev een half jaar. Oudshoorn: ‘We willen leren hoe mensen deze voertuigen gebruiken. Daarna kijken we naar eventuele uitbreiding, er zijn meer bedrijven die deelvoertuigen willen aanbieden.’

Deelscooters en -fietsen

Ondertussen rijden er ook al 320 elektrische Felyx deelscooters (officieel: snorfietsen) rond. Later dit jaar komt er concurrentie van twee andere bedrijven met elektrische deelscooters. Ook zijn er deelfietsen van Mobike en Donkey Republic. Oudshoorn: ‘Dat is interessant voor onder meer OV-reizigers. Je kunt op veel plekken komen, maar zo’n deelfiets is voor de eerste en laatste kilometers erg handig. Want als je op het puntje van Katendrecht woont, is het een heel stuk lopen naar het dichtstbijzijnde metrostation.’

Op de step?

In buitenlandse steden zie je ook al volop elektrische deelsteps. Op dit moment voldoen deze niet aan de veiligheidseisen die de Nederlandse overheid stelt aan voertuigen op de openbare weg. Voorlopig komen we deze dus ook in Rotterdam nog niet tegen.

Coalitie presenteert: Elke dag beter. Zuid-Holland.

1
coalitieakkoord

De nieuwe coalitie van VVD, ChristenUnie en SGP, GroenLinks, PvdA en CDA zet zich de komende 4 jaar in om Zuid-Holland iedere dag beter te maken. Samen met partners en inwoners gaan ze voor een optimale bereikbaarheid, schone energie voor iedereen en versterking van natuur, steden en dorpen. Voor alle nieuwe plannen wil de coalitie €160 miljoen extra uittrekken.

Zuid-Holland is de dichtstbevolkte provincie van Nederland met veel bedrijvigheid. De nieuwe coalitie gaat de komende 4 jaar werken aan een goede balans tussen leefomgeving en economie.

Versnelling woningbouw

Het aantal inwoners blijft groeien. De nieuwe coalitie stimuleert het sneller bouwen van betaalbare en energieneutrale woningen. Bereikbaarheid speelt hierbij een belangrijke rol. Per regio worden hierover afspraken gemaakt. Inwoners moeten kunnen kiezen op welke manier ze reizen per auto, fiets of openbaar vervoer.

Samen met partners zet de coalitie in op meer mogelijkheden voor recreatie, betere fietspaden en wandelpaden. Zuid-Hollanders krijgen meer ruimte voor ontspanning, zoals het bezoeken van erfgoed. De coalitie gaat onderzoeken hoe bijvoorbeeld landgoederen en trekvaarten een rol kunnen spelen bij het verbinden van steden, dorpen en landschappen.

Op zoek naar schone energie

Wie de komende 4 jaar op een innovatieve manier aan de slag gaat voor een beter klimaat heeft de provincie aan haar zijde. De coalitie schuwt het experiment niet en biedt ruimte aan maatwerk om iedereen schone energie te geven. Gedacht wordt aan aardwarmte, restwarmte en waterstof. Het moet haalbaar en betaalbaar zijn zodat iedereen mee kan doen.

De arbeidsmarkt verandert. De provincie wil samen met bedrijven en scholen meer innovatieve banen scheppen. Ook koestert Zuid-Holland haar landbouw. De coalitie gaat samen met agrariërs op zoek naar oplossingen voor een toekomstbestendige landbouwsector.

Waarde toevoegen

De coalitie wil samen de identiteit van Zuid-Holland vorm geven: veelzijdig, inclusief en vernieuwend met een duidelijke koers. Inwoners, mede-overheden, ondernemers, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties worden uitgenodigd om met de coalitie de handen uit de mouwen te steken. Zo wordt Zuid-Holland elke dag beter.

Portefeuilleverdeling

Bekijk de portefeuilleverdeling voor de kandidaat-gedeputeerden.

Omzet industrie opnieuw lager in tweede kwartaal 2019

1
Foto Hollandse Hoogte
© Hollandse Hoogte / Flip Franssen

Producenten in de industrie hebben in het tweede kwartaal van 2019 4,9 procent minder omgezet dan in het tweede kwartaal van 2018. Ook in het eerste kwartaal was de omzet van de industrie al lager dan een jaar eerder. Daarvoor was dat in meer dan twee jaar niet voorgekomen. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.De omzet wordt vanaf het vierde kwartaal van 2018 gedrukt doordat bedrijfsactiviteiten vorig jaar zijn verplaatst van Nederland naar het buitenland. 

In Nederland zetten producenten in het tweede kwartaal 1,0 procent minder om dan een jaar eerder. De buitenlandse omzet van industriële producenten lag 7,1 procent lager. De afzetprijzen in de industrie stegen voor het elfde kwartaal op rij, in het tweede kwartaal van 2019 met 1,9 procent ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar.

Omzetontwikkeling in de min voor producenten van aardolie- en chemische producten

De negatieve omzetontwikkeling van de industrie komt mede doordat raffinaderijen en chemieproducenten 5,0 procent minder omzet boekten. Binnen deze branche genereerden de aardolieproducenten en die van chemische producten respectievelijk 9,5 procent en 4,5 procent minder omzet dan een jaar eerder. Ook de rubberindustrie en de kunststofindustrie gezamenlijk zetten minder om.

Bij de producenten in de textiel-, kleding- en lederindustrie en de basismetaal- en metaalproductenindustrie was de omzet 1,6 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2018. 

In de hout- en bouwmaterialenindustrie, de voedings- en genotmiddelenindustrie, de papier- en grafische industrie en de transportmiddelenindustrie was de omzet wel hoger. De positieve omzetontwikkeling was het grootst in de hout- en bouwmaterialenindustrie. De omzet van houtproducenten en de producenten van bouwmaterialen lag respectievelijk 8,8 en 5,6 procent hoger dan een jaar eerder.

Producenten zien personeelstekort als grootste belemmering

Het aantal banen in de industrie is in het tweede kwartaal van 2019 met 2 duizendgestegen ten opzichte van een kwartaal eerder en met 18 duizend ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal banen kwam in het tweede kwartaal van dit jaar uit op 834 duizend. Dat het aantrekken van personeel lastig is, is zichtbaar in het aantal openstaande vacatures. Aan het eind van het tweede kwartaal van 2019 stonden in de industrie bijna 24 duizend vacatures open, het hoogste aantal in elf jaar tijd. 

In de industrie zien de producenten al circa twee jaar het arbeidstekort als grootste belemmering voor hun bedrijfsvoering. Aan het begin van het derde kwartaal van 2019 gaf 21 procent van hen aan dat de bedrijfsactiviteiten belemmerd worden door een tekort aan arbeidskrachten. Desondanks verwacht per saldo 5 procent van de producenten in de komende drie maanden het personeelsbestand uit te breiden.

Nieuw PostNL pakkettensorteercentrum in Dordrecht

1
Foto opening Dordrecht

PostNL neemt vandaag zijn vierentwintigste pakkettensorteercentrum in Nederland in gebruik. Vanuit dit nieuwe en duurzame pand van ruim 7.000 m2 aan de Zernikestraat in Dordrecht worden dagelijks gemiddeld zo’n 35.000 pakketten bezorgd. In 2018 bezorgde PostNL 251 miljoen pakketten. Om in de groeiende pakketmarkt het bezorgproces voor Nederland en België optimaal te kunnen inrichten opent PostNL dit jaar drie nieuwe pakkettensorteercentra in Nederland. Dordrecht is de tweede opening van dit jaar, in mei is Almere geopend en Tilburg volgt eind oktober. Het netwerk van PostNL in Nederland bevat dan voor de start van de drukke feestdagenperiode in totaal 25 sorteercentra.

Duurzaam gebouw

Het nieuwe sorteercentrum in Dordrecht heeft het BREEAM-certificaat Outstanding, een keurmerk voor de meest duurzame gebouwen met minimale milieu-impact. Er wordt geen gebruik meer gemaakt van gas, er is geïnvesteerd in duurzame materialen en installaties (o.a. warmteterugwininstallaties en LED-verlichting). De zonnepanelen op het dak wekken ongeveer de helft van de elektriciteit op die nodig is voor het sorteren van alle pakketten op deze locatie.

Een deel van de pakketten uit dit duurzame sorteercentrum wordt in de toekomst volledig uitstootvrij bezorgd met elektrische bestelbussen. Het pand is speciaal daarvoor voorzien van een slimme laadinfrastructuur voor het opladen van deze bestelbussen. PostNL streeft naar geheel CO₂-vrije post- en pakketbezorging in 25 binnensteden in 2025 en een emissieloze last mile in heel de Benelux in 2030.

Werkgelegenheid in Dordrecht

nieuwe PostNL-locatie in Dordrecht maakt onderdeel uit van een netwerk dat uit in totaal 24 pakkettensorteercentra in Nederland en zes locaties in België bestaat. Vanuit deze locaties gaan de pakketbezorgers op weg om zeven dagen per week overal in Nederland en België pakketten te bezorgen. De locatie in Dordrecht biedt werkgelegenheid aan ongeveer 400 mensen in de regio en in nauwe samenwerking met de gemeente Dordrecht gaan hier zo’n 20 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk. Vanuit dit sorteercentrum worden pakketten bezorgd in de regio Dordrecht en Zwijndrecht.

Carlos Mendes Aguiar, directeur commercie PostNL Pakketten: “Met dit pakkettensorteercentrum in Dordrecht spelen we in op de groei van e-commerce en investeren we in de optimalisering van onze pakketten- en logistieke infrastructuur. Het is de tweede van drie duurzame locaties die we dit jaar aan ons netwerk toevoegen. Daarnaast bieden we werkgelegenheid voor zo’n 400 mensen. Daarmee dragen bij aan de ambitie van de gemeente Dordrecht om 4.000 nieuwe banen in Dordrecht te realiseren.”

Vanaf 2 september definitieve afsluiting oprit A15 bij Rozenburg

1
Blankenburgverbinding
Blankenburgverbinding Deze nieuwe snelweg, de A24, verbindt de A20 bij Vlaardingen (noordoever) met de A15 bij Rozenburg (zuidoever). Meer informatie over het project vind u op www.blankenburgverbinding.nl.

Vanaf maandag 2 september 19 uur wordt de oprit naar de A15 richting Europoort vanaf de Trentweg bij Rozenburg definitief afgesloten. De andere op- en afritten blijven gewoon open.

Omleidingsroute

Verkeer voor de A15 kan via de Droespolderweg, Calandbrug, Moezelweg en Merwedeweg naar oprit 11 rijden. Dit is een tijdelijke omleidingsroute. Vanaf eind april 2020 kan verkeer direct na de Calandbrug naar de A15. Verkeer voor de N57 kan via de Droespolderweg en de Calandbrug rijden. De extra reistijd is ongeveer 5 minuten. Bij een geopende brug zal de reistijd langer zijn.

Verkeerslichten om verkeer te organiseren

Door de afsluiting van de oprit naar de A15 richting Europoort rijdt er meer verkeer over de Droespolderweg. Om het verkeer in Rozenburg goed te organiseren, komen er verkeerslichten op de kruisingen met de Tienmorgenseweg, Volgerweg en de toerit naar de Calandbrug.

Ruimte maken voor het nieuwe knooppunt Rozenburg

De afsluiting van de oprit naar de A15 richting Europoort is nodig om ruimte te maken voor het nieuwe knooppunt Rozenburg, de toekomstige verbinding tussen de A15 en de Blankenburgverbinding, de A24. In 2024 gaat de nieuwe snelweg open voor het verkeer. Dan kan verkeer vanaf de Trentweg de A24 op richting Vlaardingen.

Meer informatie

Op dinsdag 27 augustus vindt een informatieavond over de Blankenburgverbinding plaats in de bibliotheek Rozenburg. De afsluiting van de oprit komt dan ook aan de orde. Wilt u meer weten over de afsluiting? U bent van harte welkom bij de informatiebijeenkomst op de Molenweg 20 in Rozenburg. Vrije inloop tussen 18.30 en 20.30 uur.