Home Blog Page 110

Rotterdamse topsporters op weg naar Tokyo

0
Sporter met overwinning

Rotterdam biedt het ultieme topsportklimaat. Met de allerbeste trainingsfaciliteiten, de indrukwekkende lijst aan topsportevenementen als podium voor de topsporter, support van de gemeente, de trotse inwoners en bedrijven die topsport een warm Rotterdams hart toedragen. Niet voor niets jagen 50 potentiële Rotterdamse Olympiërs hun droom na en doen er alles aan om zich klaar te stomen naar het allerhoogste niveau.

Rotterdam steunt de sporters in de voorbereidingen naar die Olympische Spelen maar daarbij hebben zij ook uw ondersteuning nodig, want zowel de verbinding met de stad als het bedrijfsleven zijn heel waardevol voor sporters. Word daarom ook official partner en ondersteun de Rotterdamse topsporters op weg naar Tokyo!

#RotterdamMakeItHappen #CityOfChampions

Oproep: neem deel aan ondernemerstafels Hoger Onderwijs Drechtsteden

0
DaVinci rechtenvrij

Met het programma Hoger Onderwijs Drechtsteden wordt hard gewerkt aan het realiseren van hoger onderwijs in- en voor de Drechtsteden. Dit moet leiden tot een businessplan voor zo’n acht tot tien opleidingen. Behoeften van bedrijven worden hierin meegenomen. Onder leiding van programmadirecteur Erwin van Braam worden ondernemersgesprekken gevoerd. Ondernemers en bedrijven ontvangen uitnodigingen en kunnen zich aanmelden.

Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Inholland, de Christelijke Hogeschool Ede, Avans Hogeschool en Da Vinci College/HBO Drechtsteden werken nauw samen aan een stevig aanbod van zogeheten Associate degree-opleidingen (Ad’s). Daarnaast worden kwalitatief goede en innovatieve stages en praktijkopdrachten ontwikkeld. Zo maken studenten aan het eind van hun studie intensief kennis met bedrijven in onze regio.

Met meer hoger onderwijs in de Drechtsteden willen we meer mensen opleiden en meer hogeropgeleiden in de regio houden. Zo kunnen we de tekorten op de arbeidsmarkt tegengaan. Onderwijswethouder Peter Heijkoop: ‘Het is ook belangrijk voor het vestigingsklimaat voor bedrijven. En als hogeropgeleiden hier een huis kopen, is dat weer goed voor de voorzieningen. De regio als geheel zal daarvan profiteren.’

In het AD van 17 juli laat wethouder Heijkoop, vanuit de Drechtsteden aanjager van deze ontwikkeling, weten dat iedereen aan boord is en er meters worden gemaakt. Hij ziet graag dat de nieuwe Ad-hogeschool zich vestigt op het Leerpark. Kadans Science Partner gaat daar, naast de Duurzaamheidsfabriek, een nieuw gebouw realiseren.

De Economic Development Board (EDB) helpt bij het bundelen van de vraag van bedrijven. Joost Weeda, secretaris EDB, vertelt: ‘we zien veel behoefte aan hoger onderwijs dicht bij de bedrijven. Afstemming tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid is hierin cruciaal. Wij nodigen u daarom van harte uit om in gesprek te gaan.’

Per tafel wordt ingespeeld op trends in de markt. De volgende tafels gaan nog plaatsvinden:

  • 10 oktober, maak- en service
  • 17 oktober, logistiek
  • 29 oktober, bouw en techniek
  • 31 oktober, zakelijke dienstverlening

Aanmelden: nadine.kwakernaak@hogeronderwijsdrechtsteden.nl.

Oeververbinding tussen Feijenoord en Kralingen/de Esch

0
varend vrachtship met brug
Foto: Eric Fecken

Er komt een oeververbinding tussen Feijenoord en Kralingen/de Esch. Dat besluit namen de gemeente Rotterdam, provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Voorwaarde voor deze regioaanpak is dat er nog 30 miljoen euro beschikbaar komt voor de financiering van de 90 miljoen die maximaal nodig is voor de Algeracorridor (oeververbinding tussen Ridderkerk en Krimpenerwaard).

Precieze invulling maatregelen nog niet duidelijk

Er zijn nog verschillende oplossingsrichtingen mogelijk. Zo is bijvoorbeeld nog niet bekend of de oeververbinding een brug of tunnel wordt en wat de exacte locatie binnen het zoekgebied Feijenoord en Kralingen/de Esch wordt. Ook voor de knelpunten op de Algeracorridor zijn verschillende varianten mogelijk, van renovatie tot vervanging. Daarom wordt rekening gehouden met de maximale kosten voor de aanpak van de Algeracorridor, maar de uitgaven kunnen ook lager uitpakken.

Pakket aan maatregelen

De bereikbaarheid van Rotterdam en omgeving staat onder druk. Er zijn knelpunten op de A16, de Algeracorridor en in het openbaar vervoer. Juist een goede bereikbaarheid is een voorwaarde voor een economisch sterke regio met een goede leefkwaliteit voor de Rotterdammers. Een goede bereikbaarheid biedt ook kansen voor gebiedsontwikkeling. In de MIRT-verkenning (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) worden daarom maatregelen uitgewerkt om dit aan te pakken.

Mogelijkheden onderzoeken en uitwerken

Het pakket aan maatregelen dat verder wordt onderzocht en uitgewerkt bestaat uit:

  1. een nieuwe oeververbinding tussen Kralingen en Feijenoord in Rotterdam
  2. maatregelen om de capaciteit en doorstroming op de Algeracorridor op te waarderen
  3. een treinstation Stadionpark
  4. een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom
  5. een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal via de Maastunnel
  6. maatregelen op de A16, waaronder het weefvak in de A16 ten zuiden van de Van Brienenoordbrug tussen het Knooppunt Terbregseplein en het Knooppunt Ridderkerk.

Verschillende oplossingsrichtingen mogelijk

Uit de onderzoeken blijkt dat dit pakket aan maatregelen voor de regio Rotterdam het meest bijdraagt aan:

  • het verbeteren van de bereikbaarheid, de regionale verstedelijkingsopgave
  • de stedelijke leefkwaliteit
  • en zorgen voor kansen voor mensen.

Aanpakken knelpunten Algeracorridor

Om de knelpunten op de Algeracorridor goed aan te pakken, zoeken de partijen gezamenlijk nog naar een financiële ruimte van 30 miljoen. Na de zomer volgt het besluit over de startbeslissing en de financiën. Dit besluit wordt vastgelegd in de Startbeslissing en Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Deze worden na de zomer gepubliceerd. De NRD beschrijft welke oplossingsrichtingen in de MIRT-verkenning verder worden onderzocht. Op de NRD kunnen ideeën worden ingediend.

Wat een pech…

1
Slechte bereikbaarheid

Wij kunnen het ons bijna niet voorstellen, maar er zijn ondernemers die met hun bedrijf nog steeds niet de overstap hebben gemaakt van ISDN naar VoIP. En dat is pech, want zeer binnenkort zijn je ISDN-lijnen definitief weg!

De tijd begint nu echt te dringen

Op 1 september a.s. – dus al over 6 weken! – komt er een einde aan ISDN 1/2. Deze verouderde verbinding, die 25 jaar als standaard gold, wordt dan uitgefaseerd. Bel je nog via ISDN, dan kun je niet langer meer wachten om over te stappen naar VoIP en cloud telefonie. Daarmee blijft je bedrijf bereikbaar én profiteer je direct van flexibelere zakelijke telefonie.

Voordelen van overstappen naar VoIP

Bij hosted telefonie verhuist je telefoniecentrale naar de cloud. Alle verkeer verloopt via het internet. Je maakt gebruik van een handige app, waardoor je bereikbaar bent op één nummer voor vast en mobiel. Samen met de uitgebreide beheermogelijkheden maakt dit van hosted telefonie een toekomstbestendige oplossing.

Dat alleen zou reden genoeg moeten zijn om nu al over te stappen. Omdat hosted telefonie een kwestie van maatwerk is, kan de overstap wat meer werk in beslag nemen. Anticipeer hierop door nu alvast over te stappen. Zo voorkom je dat je straks achter de feiten aanloopt en blijf je bereikbaar voor je klanten.

Hulp of advies nodig?

De deskundige medewerkers van HostedXL helpen en adviseren je graag bij de overstap naar VoIP en hosted telefonie. Neem vandaag nog contact met ons op. Vul het contactformulier in op de website of bel direct 0186-744 022.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Marcel Versteeg van HostedXL

DGDO eerste gecertificeerde NL-partner Kaspersky’s Automated Security Awareness Platform

7
Kaspersky Automated Security Awareness Platform

Met trots kunnen wij mededelen dat De Gezonde Digitale Organisatie als eerste Nederlandse partner gespecialiseerd en gecertificeerd is voor het Automated Security Awareness Platform van Kaspersky.

Kaspersky Automated Security Awareness Platform

Kaspersky Automated Security Awareness Platform, kortweg K-ASAP, is een geautomatiseerd online platform waarmee bedrijven en organisaties hun business kunnen beschermen tegen cybercriminaliteit, door de cybersecurity kennis van hun medewerkers te vergroten.

K-ASAP is een belangrijke pilaar voor Kaspersky, onderdeel van onze ambitie om de wereld veiliger te maken.

Martijn van Lom, general manager Kaspersky Noord-Europa

Kennis vergroten

Uit onderzoek blijkt dat 80% van de cyberincidenten worden veroorzaakt door menselijke fouten. Het online awareness platform helpt de cybersecurity kennis van medewerkers te vergroten met diverse trainingen, zodat cyberincidenten door menselijke fouten in het vervolg kunnen worden voorkomen.

Het platform is een puur online tool waarop medewerkers het hele jaar door hun praktische cybervaardigheden kunnen versterken. Voor de introductie en het beheer van het platform zijn geen specifieke middelen en voorzieningen vereist.

K-ASAP trainingsonderdelen

  • E-mail en phishing
  • Websurfen
  • Wachtwoorden
  • Sociale netwerken en messengers
  • PC-beveiliging
  • Mobiele apparaten
  • Vertrouwelijke gegevens
  • Persoonlijke gegevens
  • GDPR
  • Social engineering
  • Beveiliging thuis en onderweg

Meer weten of een demo?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van het Automated Security Awareness Platform of over security awareness in het algemeen? Of wil je graag vrijblijvend een demo zien van dit gebruiksvriendelijke platform? Maak dan snel een afspraak. Bel direct naar 088-633 1070 of vul het contactformulier in.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Marcel Versteeg van De Gezonde Digitale Organisatie

Pilot met deelvervoer van Lev

0
lev auto

Kleine elektrische brommobielen voor in de stad

Na deelfietsen en deelscooters start in Rotterdam een proef met het delen van kleine elektrische voertuigen. De elektrische voertuigen van Lev bieden een nieuwe manier om je makkelijk en comfortabel te verplaatsen in de stad.

Wethouder Judith Bokhove gaf vandaag het officiële startschot voor de nieuwe duurzame deeldienst. Rotterdam zoekt naar slimme oplossingen die bijdragen aan een gezonde en bereikbare stad voor Rotterdammers en bezoekers. Met de inzet van deelmobiliteit kunnen meer Rotterdammers zich in de stad verplaatsen met minder voertuigen.

‘We willen Rotterdam bereikbaar houden. Daarom geven we nieuwe deelconcepten een kans. De wagens van Lev kunnen goed stadsritjes met de auto vervangen.’

Judith Bokhove – wethouder

Nieuwe deelconcepten

Wethouder Bokhove is enthousiast over de nieuwe deelmobiliteit: ‘We willen Rotterdam bereikbaar houden. Daarom geven we nieuwe deelconcepten een kans. De wagens van Lev kunnen goed stadsritjes met de auto vervangen. Zo hebben minder Rotterdammers een auto nodig die een groot deel van de tijd alleen maar geparkeerd staat in de binnenstad of woonwijken. Op die parkeerplekken zie ik liever groen of ruimte om je fiets neer te zetten. De elektrische voertuigen van Lev helpen, omdat één zo’n Lev gebruikt kan worden door veel mensen. En ze zijn ook nog elektrisch, dus ze zorgen voor minder geluid, CO2 uitstoot en luchtvervuiling in de stad.’

Begin juli is in Rotterdam ook Share’nGo gestart. Een aanbieder van een elektrisch autodeelsysteem, waarmee je deze auto bijna overal in Rotterdam gratis kan parkeren.

Klein in omvang, groots in gemak

De Lev neemt aanzienlijk minder ruimte in beslag dan een auto. Er is voldoende ruimte voor 2 personen en een klein beetje bagage. De 100% elektrische wagens rijden maximaal 45 km/uur. Op je bestemming parkeer je de Lev gratis op een parkeerplek. De Lev staat dan klaar voor jouw volgende rit of de volgende gebruiker. Ytzen Zeilstra, Managing Director Lev: ‘Lev streeft naar een leefbare stad met minder luchtvervuiling, minder files, en meer groen. We starten deze pilot in Rotterdam aangezien ons concept goed aansluit bij de richting die de gemeente heeft gekozen om uitdagingen in de stad aan te pakken. Rotterdam loopt daarmee voorop met het creëren van een groene en duurzame stad.’

Hoe werkt het?

Lev is het netwerk van kleine elektrische voertuigen die voor iedereen vanaf 18 jaar met een geldig rijbewijs toegankelijk zijn. Met de app van Lev boek, ontgrendel en start je de Lev. De app is beschikbaar voor iOs en Android. Je betaalt alleen voor de rit en parkeren is gratis en eenvoudig in het servicegebied. De Lev is een brommobiel en mag dus alleen op de weg rijden en parkeren op een autoparkeerplek.

Bereikbaarheid Distripark pluspunt

0
Banner Distri Park

Dordrecht werkt aan een nieuw logistiek bedrijventerrein: DistriPark. Geïnteresseerde ondernemers vinden de bereikbaarheid van het terrein de grootste kwaliteit.

Het meest positief vinden zij de aanleg van een nieuwe op- en afrit aan de snelweg A16. Verder is de strategische ligging tussen Rotterdam, Moerdijk en Antwerpen een pluspunt. De ligging en het aantal beschikbare arbeidskrachten in de regio zien zij als onderscheidend ten opzichte van andere bedrijventerreinen.

Dat bleek 28 juni 2019 tijdens het business event van DistriPark Dordrecht. Dit evenement vond was op een plek waar nu nog een suikerbietenloods staat. Binnen  enkele jaren komt hier een duurzaam, logistiek bedrijventerrein. Zo’n 40 partijen uit de vastgoedsector kwamen samen om te horen over de plannen van de gemeente.

Er is al veel interesse in het bedrijventerrein Distripark, groot 67 hectare. Zo gaf 76% van de aanwezigen aan concrete belangstelling te hebben om grond te kopen of een partij te kennen die interesse heeft. Er zijn verkoopgesprekken gaande.

Extra banen

Ook wethouder Maarten Burggraaf was op het event aanwezig. Hij sprak over het belang van de ontwikkeling van DistriPark Dordrecht voor de werkgelegenheid. Het nieuwe bedrijventerrein moet voor 2.000 extra banen zorgen. Hiermee wordt het streven van 4.000 extra banen in Dordrecht voor een groot deel gehaald.

Simulatie met ‘Just-In-Time-varen’ leidt tot aanzienlijke vermindering van emissies

0
Vertegenwoordigers van haven van Rotterdam Maersk

‘Just-In-Time’ (JIT)-activiteiten zorgen er niet alleen voor dat de tijd dat schepen buiten de haven verblijven wordt verkort, maar kunnen ook schadelijke emissies verminderen en brandstof besparen. Dit kan worden bereikt door het schip vooraf de relevante informatie betreffende de gewenste aankomsttijd te verstrekken, zodat het schip zich kan aanpassen aan de optimale snelheid. Een simulatie op het gebied van Just-In-Time scheepvaartactiviteiten heeft positieve resultaten opgeleverd, waaruit blijkt dat emissies aanzienlijk kunnen worden verminderd. De simulatie werd uitgevoerd door leden van de door de IMO geleide Global Industry Alliance to Support Low Carbon Shipping (GIA) in de haven van Rotterdam (10 juli).

Groepsfoto vertegenwoordigers van de haven van Rotterdam, Maersk, MSC, IMO en Inchcape Shipping.
Vertegenwoordigers van de haven van Rotterdam, Maersk, MSC, IMO en Inchcape Shipping.

Technisch adviseur Astrid Dispert: “Er is meer validatie nodig en uiteindelijk een real-time Just-in-Time-simulatie, waar we momenteel aan werken. Maar de simulatie toonde het potentieel en het duidelijke voordeel aan van een vroegtijdige communicatie tussen schepen, havenautoriteiten en terminals, waardoor de snelheid tijdens de reis kan worden geoptimaliseerd”.

Tijdens de simulatie werd een reis tussen Bremerhaven en Rotterdam (een afstand van 247 nm) een aantal malen nagebootst. In het eerste ‘business as usual’-scenario krijgt het schip een update betreffende de gewenste aankomsttijd op de loodsopstapplaats bij het eerste oproeppunt (wanneer het schip zich binnen marifoonbereik bevindt, ongeveer 30 nm van de haven). De tijd dat het schip wordt gevraagd om op de loodsopstapplaats aan te komen is afhankelijk van een aantal variabelen, waaronder de beschikbaarheid van de terminal, en van loodsen en sleepboten. De informatie wordt vaak echter pas verstuurd wanneer het schip zich al relatief dicht bij de haven bevindt.

In het tweede ‘Just-In-Time’-scenario krijgt het schip al veel eerder tijdens de reis naar Rotterdam een aantal updates over wanneer het op de loodsopstapplaats moet aankomen. Het schip kan dan de optimale snelheid aannemen.

Bij de vergelijking tussen de twee scenario’s werd in het ‘Just-In-Time’-scenario 23% minder brandstof verbruikt – een aanzienlijke vermindering van brandstof en derhalve van emissies.

De gegevens van deze oefening zullen worden opgenomen in een Just-In-Time-gids die door de GIA wordt voorbereid. De oefening werd uitgevoerd door vertegenwoordigers van de haven van Rotterdam, Maersk, MSC, IMO en Inchcape Shipping.

De GIA is een innovatief publiek-privaat partnerschapsinitiatief van de IMO, in het kader van het GEF-UNDP-IMO Global Maritime Energy Efficiency Partnerships (GloMEEP)-project, dat tot doel heeft leiders uit de maritieme sector samen te brengen om een energie-efficiënt en koolstofarm maritiem vervoersysteem te ondersteunen.

Bron: IMO

Binden en boeien van zorgprofessionals: volg hun reis door uw organisatie

0
Zorg

“Met regelmaat verzorgt Baker Tilly workshops voor zorginstellingen waarin zij organisatorische vraagstukken in de zorg behandelen. Een van de belangrijkste vraagstukken op dit moment is het gebrek aan voldoende deskundig personeel en de consequenties voor het leveren van kwalitatief goede zorg in verpleeghuizen. Ondanks dat de overheid € 2,1 miljard beschikbaar heeft gesteld voor meer handen aan het bed in verpleeghuizen, worstelen zorginstellingen met het aantrekken en behouden van personeel.”

“Onlangs gaven zij een workshop aan een groep HR-, kwaliteit- en zorgmanagers over het binden en boeien van zorgprofessionals in de zorg. Met als doel een aantrekkelijke werkgever te zijn en het verloop van personeel terug te dringen. Het leverde interessante praktijkvoorbeelden op, die zij graag delen om ook andere zorginstellingen te inspireren.’’

Beleving medewerkers positief beïnvloeden

Heeft u voldoende scherp wat uw zorgprofessionals positief of negatief beïnvloedt binnen uw organisatie? De methode die wij gebruiken om dit in kaart te brengen is de zogenaamde ‘employee journey’. De employee journey geeft inzicht in de werkbeleving van medewerkers en biedt aanknopingspunten om te bepalen hoe je als werkgever die beleving in positieve zin kunt beïnvloeden. Door het volgen van de reis van uw medewerkers, ervaart u op welke momenten zij positief of negatief worden beïnvloed. Vanaf het moment dat een medewerker de organisatie binnenkomt (instroom), voor de organisatie werkzaam is (doorstroom) en tot wanneer hij of zij de organisatie verlaat (uitstroom).

Praktijkvoorbeelden

Een aantal voorbeelden (per fase) die tijdens de workshop naar voren kwamen:

  • Biedt oriëntatiebaan aan voor eerste kennismaking
    Om personeel aan te trekken, is het aanbieden van oriëntatiebanen voor een of meerdere maanden een laagdrempelige manier om te onderzoeken of er een goede match is tussen organisatie en medewerker. Denk aan scholieren, studenten of zij-instromers die ingezet worden als begeleider op de huiskamer en zo bijdragen aan het welzijn van de bewoners. Een betaalde baan en gelijktijdig kennis maken met het werk, de organisatie en de collega’s blijkt een effectieve manier om nieuwe medewerkers te binden aan de organisatie.
  • Feedbackapp om verbondenheid en betrokkenheid te vergroten
    Werken in teamverband verhoogt de betrokkenheid en productiviteit van medewerkers. Een van de knelpunten in de employee journey is dat er door tijdgebrek te weinig aandacht is voor teamoverleg en teamleren. Om hier meer aandacht aan te besteden kan gebruik worden gemaakt van een feedbackapp. Geen vervanging van een goed gesprek, maar juist een mogelijkheid om laagdrempelig informatie met elkaar te delen en elkaar feedback te geven. Dit hulpmiddel maakt het ook voor de leidinggevende eenvoudiger om vaker waardering uit te spreken en aandacht te geven aan medewerkers.
  • Neem contact op met de vertrokken medewerkers
    Wat had er tijdens het dienstverband anders gekund? Waarom is het gras groener bij de buren? Het blijkt effectief om een of twee maanden na vertrek contact op te nemen met de vertrokken medewerker om te vragen hoe teruggekeken wordt op het dienstverband en wat de overstap heeft opgeleverd. Een goed gesprek levert interessante informatie op en in sommige gevallen bleken waardevolle medewerkers zelfs terug te keren.

Inzicht in verbeteringen realiseren

Deelnemers aan de workshop gaven aan dat het binden en boeien van zorgprofessionals zo eenvoudig lijkt, maar dat de praktijk weerbarstiger is. Het advies van Baker Tilly: gebruik de employee journey! Het helpt in kaart te brengen wat er al wordt ondernomen voor het behoud van personeel, maar geeft ook inzicht in waar verbeteringen te realiseren zijn. Overigens zien zij in de praktijk dat het vaak misgaat doordat het binden en boeien van personeel wordt gezien als de taak van de HR-afdeling. Door management en collega’s bij personeelsbehoud te betrekken vergroot je de kans op een succesvolle implementatie.

Continue proces

Het doorlopen van de employee journey is geen eenmalige actie, maar kan steeds opnieuw worden ingezet om de ervaringen van medewerkers te toetsen en mee te gaan met de ontwikkelingen. Bedenk vooraf welk effect een eventuele aanpassing heeft, zodat de impact gemeten, geëvalueerd en waar nodig kan worden bijgesteld.

Samenwerkingen

Het gesprek, met een diverse groep deelnemers uit het werkveld, heeft veel opgeleverd. Er zijn mogelijkheden over onderlinge samenwerkingen besproken om gezamenlijk de krapte op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden. Een eenduidige oplossing hiervoor is er niet, maar het helpt om praktijkervaringen te delen en elkaar te inspireren. “Voor Baker Tilly een aanleiding om nog een workshop te organiseren.”

Ook deelnemen aan de workshop ‘Binden en boeien van zorgpersoneel’?

U kunt zich hier aanmelden om deel te nemen aan de workshop op 7 november. Contactpersoon: Loes Hooijdonk (Employment Advisory) en Marlijn Althuizen (Advisory Healthcare).

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Arnold Vredenbregt van Baker Tilly

NMT ziet veel kansen voor maritieme maakindustrie door verlenging Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw

287
Egbert Wagenborg

Op 11 juli informeerde Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keijzer de Tweede Kamer per brief over de evaluatie van de Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS). In de kamerbrief is te lezen dat de looptijd van deze subsidieregeling met 3 jaar wordt verlengd. Dat is zeer goed nieuws voor de Nederlandse maritieme maakindustrie. Zo wordt namelijk ook de komende de 3 jaar een financiële impuls gegeven aan de verdere verduurzaming van de scheepvaart. Brancheorganisatie NMT is als belangenbehartiger namens haar leden nauw betrokken geweest bij de evaluatie van de SDS-regeling. Deze inspanningen hebben er mede toe geleid dat de regeling nu voor meerdere jaren is verlengd.

De Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) heeft tot doel de marktintroductie van duurzaamheid-bevorderende innovaties in de scheeps(om)bouw en op offshore-constructies te bevorderen. Scheepswerven lopen een risico bij de ontwikkeling van maritieme innovaties met betrekking tot de goede werking hiervan. Door gebruik te maken van de SDS-subsidie kunnen zij deze risico’s ondervangen.  

NMT is nauw betrokken geweest bij de evaluatie van de SDS-regeling, die de afgelopen maanden is uitgevoerd door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Bovendien heeft NMT, samen de betrokken Kamerleden Eppo Bruins (CU) en Hayke Veldman (VVD), het belang van een structurele verlenging voor maritieme bedrijven continu onder de aandacht gebracht in de Tweede Kamer. Tot nu toe is de SDS-regeling steeds jaarlijks verlengd via een amendement. Een regeling voor meerdere jaren biedt de maritieme sector meer zekerheid over de beschikbare subsidie en komt de inhoudelijke kwaliteit van de aanvragen ten goede.