Home Blog Page 124

Havenbedrijf Rotterdam lanceert ‘Rotterdam Food Hub’

0
Havenbedrijf Rotterdam lanceert Rotterdam Food Hub

Rotterdam bouwt haar positie als grootste West-Europese doorvoerhaven voor producten uit de land- en tuinbouwsector en visserij verder uit. Onderdeel van die strategie is de inrichting van de Rotterdam Food Hub aan het Calandkanaal, bij de ingang van de Maasvlakte. Het bedrijventerrein van 60 hectare wordt speciaal ingericht om bedrijven uit de ‘agrofood’ sector optimaal te faciliteren. Over ruim de helft van 60 hectare groot bedrijfsterrein nabij Maasvlakte worden al gesprekken gevoerd met geïnteresseerden.

‘Agrofood’ is een groeimarkt vanwege de bevolkingstoename en welvaartsgroei, met name in opkomende economieën. Na de Verenigde Staten is Nederland de grootste landbouwexporteur ter wereld. In 2017 werd voor bijna € 92 miljard verhandeld. Het heeft er mede toe geleid dat de Rotterdamse haven met 16 miljoen ton overslag per jaar marktleider is in West-Europa.

Snelheid cruciaal
“We willen de groei van onze klanten in de agrofood graag verder accommoderen”, licht Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van het Havenbedrijf Rotterdam toe. “De Rotterdam Food Hub biedt daarvoor de kans bij uitstek: niet alleen liggen de grote deepsea containerterminals op de Maasvlakte op een steenworp afstand, maar de Rotterdam Food Hub krijgt zelf ook de beschikking over meerdere ligplaatsen voor zeeschepen die speciaal zijn ingericht voor gekoelde lading.” Tevens komen er ligplaatsen voor binnenvaartschepen en worden de warehouses direct aan de kades gesitueerd, waardoor gekoelde en bevroren lading snel opgeslagen, bewerkt of getransporteerd kan worden. “In agrofood werken we met bederfelijke waar en is snelheid dus cruciaal”, aldus Hoogsteden.

Hotspots
Een ander voordeel van de Rotterdam Food Hub is dat op het terrein diverse faciliteiten gemeenschappelijk gebruikt kunnen worden. Zo kunnen kades en voorzieningen op het gebied van onder andere transport, opslag, toegangscontrole en douane efficiënt gedeeld worden. Hoogsteden: “Daarmee vormt de Rotterdam Food Hub een prachtige en zeer welkome aanvulling op de reeds bestaande agrofood hotspots in de Rotterdamse haven, zoals Cool Port en de grote cold storage warehouses op onder andere de Maasvlakte en in de Eemhaven. Ook de nabijheid van Greenports als Barendrecht, Ridderkerk en het Westland is natuurlijk ideaal.”

Schop in de grond
Van de 60 hectare is circa 45 hectare beschikbaar voor uitgifte aan bedrijven. Over 35 hectare daarvan lopen reeds gesprekken met gegadigden. Voorbereidende werkzaamheden zoals bodemonderzoek hebben dit voorjaar reeds plaatsgevonden en de aanleg van een bouwweg en nutsvoorzieningen voor de bouw zullen vanaf juni plaatsvinden. Vanaf juli gaat bij de eerste klant de schop in de grond voor de ontwikkeling van het terrein op wat ook wel de ‘Kop van de Beer’ wordt genoemd. Eind 2020 zullen de eerste bedrijven er operationeel zijn.

Bananen, uien en… haring
Rotterdam is verreweg de grootste import- en exporthaven in West-Europa op het gebied van agrofood. Wat betreft import wordt de top-3 gevormd door achtereenvolgens citrusvruchten, bananen en druiven. Ook vinden veel sappen via Rotterdam hun weg naar de consument. Qua export zijn het groente, uien en aardappelen die de top vormen, gevolgd door varkensvlees, kipproducten, kaas, buitenplanten en haring. Het land waar vanuit Rotterdam het meeste agrofood naar geëxporteerd wordt, is China. Voor import komen de meeste producten uit Zuid-Afrika, Brazilië en Costa Rica.

Europese webwinkels zetten 1,6 miljard om in Nederland

0
Europese webwinkels zetten 1,6 miljard om in Nederland

Nederlandse consumenten kochten in 2018 voor ongeveer 1,6 miljard euro (excl. btw) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 17 procent meer dan in 2017. Het groeitempo van de aankopen van Nederlandse consumenten in EU-webwinkels is hiermee wat minder hoog dan in voorgaande jaren. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven die zijn gevestigd in de Europese Unie, maar niet in Nederland. De cijfers zijn berekend volgens een methode die nog in ontwikkeling is en zijn dus voorlopig.

In het vierde kwartaal van 2018 kochten Nederlandse consumenten voor 453 miljoen euro in Europese webwinkels. Dit is 22 procent meer dan in dezelfde periode van 2017.

Nederlandse internetverkopen 18 procent hoger in 2018
De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels lagen in 2018 bijna 18 procent hoger dan in 2017. Dat is iets meer dan de omzetgroei die Europese webwinkels door verkopen aan Nederlandse consumenten in deze periode behaalden. Net als bij de Europese webwinkels blijft het groeitempo van de Nederlandse webwinkels hoog, maar loopt deze groei na 2015 iets terug. In 2015 nam de omzet van Nederlandse webwinkels nog met 22 procent toe. 

Bij de Nederlandse internetverkopen kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en winkels waarvan online verkoop niet de hoofdactiviteit is. Pure webwinkels in Nederland zetten in 2018 bijna 13 procent meer om. Bij Nederlandse detailhandelsbedrijven met zowel een fysieke winkel als een webwinkel waren de internetverkopen in 2018 26 procent hoger. De internetverkopen stijgen veel sterker dan de totale omzet van de Nederlandse detailhandel. Die groeide in 2018 met ruim 3,4 procent.

Omzetaandeel Europese webwinkels klein
De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

Vijf weekenden N3 deels afgesloten

0
Vijf weekenden N3 eels afgesloten

Rijkswaterstaat voert vanaf begin mei tot en met medio juni vijf weekenden lang werkzaamheden uit voor de aanleg van de nieuwe aansluiting van de N3 op de A16. Het betreft vooral heiwerkzaamheden en het vervangen van het asfalt op de kruispunten van de aansluiting en op de N3 tot aan de Laan der Verenigde Naties. Hiervoor wordt telkens een deel van de N3 afgesloten. Vanaf vrijdag 7 juni 22.00 uur tot dinsdag 11 juni 05.00 uur (pinksterweekeinde) is het kruispunt A16/N3 compleet afgesloten. Weggebruikers moeten rekening houden met 10 tot 15 minuten extra reistijd.

Afsluitingen
· Weekendafsluiting N3 vanaf Laan der Verenigde Naties tot Rijksstraatweg in de richting van Papendrecht naar ’s Gravendeel.
Vrijdag 3 mei, 22.00 uur – maandag 6 mei, 05.00 uu

· Weekendafsluiting N3 richting Papendrecht tussen Rijksstraatweg en Laan der Verenigde Naties.
Vrijdag 10 mei, 22.00 uur – maandag 13 mei, 05.00 uur

· Weekendafsluiting N3 vanaf Laan der Verenigde Naties tot Rijksstraatweg in de richting van Papendrecht naar ’s Gravendeel.
Vrijdag 17 mei, 22.00 uur – maandag 20 mei, 05.00 uur

· Weekendafsluiting N3 richting Papendrecht vanaf de Rijksstraatweg tot Laan der Verenigde Naties.
Vrijdag 24 mei, 22.00 uur tot maandag 27 mei 05.00 uur

· Weekendafsluiting gehele aansluiting A16/N3 beide kanten op tussen Laan der Verenigde Naties en de Rijksstraatweg. Let op: dit is een lang weekend inclusief maandag (tweede Pinksterdag).
Vrijdag 7 juni 22.00 uur tot dinsdag 11 juni 05.00 uur

Omleidingen
De omleidingen staan aangegeven via borden langs de weg. De omleidingsroutes zijn ook te vinden op www.rws.nl/hinderA16N3.

Verwachte hinder
In totaal zijn er tien weekendafsluitingen gepland tot en met 8 september van dit jaar voor de aanleg van de nieuwe aansluiting. Weggebruikers moeten de komende maanden extra opletten ter hoogte van de
Rijksstraatweg en de op- en afritten van de A16 op de N3, want na elke weekendafsluiting wijzigt de verkeerssituatie ter plekke. Vooral werknemers op de bedrijventerreinen Dordtse Kil I, II en III zullen in de ochtend- en avondspits veel hinder ervaren van de werkzaamheden.
Rijkswaterstaat doet er samen met de aannemer Boskalis en de gemeente Dordrecht alles aan om de hinder te beperken. In korte tijd wordt zoveel mogelijk werk tegelijk uitgevoerd in de weekenden en vakantieperiodes. Vooraf bepalen we de beste omleidingsroutes en zorgen we voor duidelijke borden langs de weg.
We monitoren de drukte om waar nodig extra maatregelen te nemen.
Dat neemt niet weg dat hinder onvermijdelijk is. We adviseren werknemers op de bedrijventerreinen om zich vooraf goed te informeren en de komende maanden tot begin september zoveel mogelijk buiten de spits te reizen maar op andere tijden of niet met de auto te reizen en wanneer mogelijk met het openbaar vervoer, fiets etc. Actuele informatie over de afsluitingen is te vinden op rws.nl (via Aanpak Drechtsteden).

Verbetering bereikbaarheid regio Drechtsteden
Er rijdt veel verkeer op de aansluiting tussen de A16 en de N3. Hierdoor ontstaan in de spits regelmatig files. Het project vernieuwen aansluiting A16/N3 draagt bij aan een verbeterde bereikbaarheid van de bedrijventerreinen op de Westelijke Dordtse Oever en zorgt voor een goede verkeersafwikkeling van en naar Papendrecht en de Hoeksche Waard. In augustus wanneer de kwart klaverbladlus richting Breda in gebruik is genomen, stroomt het verkeer al wat beter door. Het totale effect van de aansluiting is echter pas zichtbaar in juli 2020 wanneer ook de nieuwe parallelbaan open gaat voor het verkeer.
Dit is het eerste project in een reeks van infrastructurele projecten in de regio Drechtsteden. Zo verbetert Rijkswaterstaat de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de Drechtsteden. Daarnaast zorgen we door groot onderhoud van de N3 en diverse bruggen en tunnels binnen de Drechtsteden voor veilige en betrouwbare wegen.

Meer informatie
Rijkswaterstaat bericht steeds enkele weken voor een weekendafsluiting over de omleidingsroutes en de verkeershinder die daarbij kan ontstaan. Zie hiervoor www.rws.nl/hinderA16N3

Ga goed voorbereid op weg en check voor vertrek de verkeersinformatie: https://rijkswaterstaatverkeersinformatie.nl

Meer informatie over groot onderhoud.

Kennissessie | Maak kennis met de mogelijkheden van Microsoft365 bij Aspect ICT

0
Two people working on computer

We zijn allemaal bekend met de programma’s Excel, Word, PowerPoint en Outlook. Met Microsoft365 wordt de volgende stap gemaakt. De programma’s staan ‘in de cloud’. Hierdoor bent u veel flexibeler. Het maakt niet uit op welk apparaat en welke locatie u de applicaties gebruikt. Naast bovenstaande programma’s, zijn er nog veel meer handige programma’s. Zoals bijvoorbeeld Teams om efficiënter samen te werken, een eigen intranet voor interne communicatie of een portaal voor contact met uw relaties/partners.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Microsoft365 binnen uw bedrijf? Dan is deze sessie zeker interessant.

Meld u hier aan!

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Jeroen Jeroense van Aspect ICT

Boskalis verwerft offshore exportkabelcontract voor windpark Hornsea 2

0
Boskalis verwerft offshore exportkabelcontract voor windpark Hornsea

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft het contract verworven voor het leggen van de offshore exportkabels voor het offshore windparkHornsea 2. Het contract, dat werd toegekend door Ørsted Wind Power A/S, heeft een waarde van meer dan EUR 100 miljoen en betreft drie exportkabelcircuits met een totale lengte van circa 380 kilometer.

De werkzaamheden voor het project omvatten het voorbereiden van het offshore kabeltracé (geofysische surveydiensten, grote zwerfkeien verwijderen en baggerwerkzaamheden om de zeebodem te egaliseren) evenals het installeren en beschermen van de kabels. De drie 130 kilometer lange exportkabels waarmee het offshore substation wordt aangesloten op het onshore substation zullen worden gelegd door middel van horizontaal gestuurd boren over een lengte van 300 meter door de zeewering bij Horseshoe Point aan de Britse kust. Het project gaat naar verwachting later dit jaar van start en de oplevering staat gepland voor eind 2021. Boskalis streeft ernaar de werkzaamheden zoveel mogelijk met lokale toeleveranciers uit te voeren.

Boskalis zal een breed scala aan eigen specialistische diensten en materieel inzetten, waaronder een sleephopperzuiger, een surveyschip voor geofysisch onderzoek en meerdere kabellegschepen. Daarnaast heeft Boskalis geïnvesteerd in een nieuwe multifunctionele ploeg voor zowel het graven van de kabelsleuven als het weer opvullen van deze sleuven nadat de kabels gelegd zijn. De ploeg kan met een constante kracht van 200 ton voortgetrokken worden en sleuven graven op verschillende diepten en in veel verschillende bodemsoorten, en is ontworpen om de milieu-impact te minimaliseren. De ploeg zal worden voortgetrokken door de recent aan de vloot toegevoegde moderne construction support vessel Boka Falcon.

Het offshore windpark Hornsea 2 zal bestaan uit maximaal 165 turbines met een maximumvermogen van 1,4GW en ligt circa 90 kilometer voor de kust van Yorkshire. Na voltooiing zal het park tot 1,6 miljoen huishoudens kunnen voorzien van schone energie.

De strategie van Boskalis is erop gericht om in te spelen op de belangrijkste macro-economische factoren die de wereldwijde vraag opdrijven op onze markten: de groei van de wereldeconomie, stijgende energieconsumptie, de groeiende wereldbevolking en de uitdagingen die gepaard gaan met klimaatverandering. Dit project hangt samen met de ontwikkeling van duurzame energieopwekking als gevolg van de verandering van het klimaat en een toenemende energieconsumptie

Significante procesverbetering op ECT Delta Terminal Rotterdam

0
Pronto Visual

In de Rotterdamse haven delen steeds meer rederijen, terminals en nautisch dienstverleners real time informatie via het digitale platform Pronto. Tijdens een pilot op de ECT Delta Terminal van Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) bleek dat dit single point of truth tot significante verbeteringen kan leiden, mede dankzij een vlottere communicatie-uitwisseling tussen de betrokkenen.

Containerrederij MSC werkt al enige tijd met Pronto en stimuleert haar partners dit ook te doen. “Voor ons is dit de toekomst”, aldus Bob den Ouden, Special Projects Manager bij MSC en Erwin de Jong, Operations Manager. “Pronto is een kijkdoos waarin data van verschillende schakels in de keten real time bij elkaar komen. Als iedereen op hetzelfde moment naar dezelfde data kijkt, is er één waarheid en hoef je niet meer over data te discussiëren. Daardoor kun je met z’n allen veel sneller keuzes maken en acties uitzetten.

Pronto gebruikt de functionele definities van de Port Call Optimization Taskforce. Hierdoor is de kwaliteit van informatie-input verhoogd. Data-eigenaren kunnen hun informatie rechtstreeks aanleveren, waardoor je schakels in de communicatieketen weghaalt. De input is inherent aan de output, wat de kwaliteit van de informatie-uitwisseling verhoogt. Het is een gebruiksvriendelijke, 24/7 beschikbare applicatie. Dat is de kracht van dit centrale, digitale platform, en daarom vinden wij dat iedereen eraan mee zou moeten doen. De afstemming kan eerder in het proces plaatsvinden en is kwalitatiever. Dit maakt processen efficiënter en kwalitatief beter.

Tijdige updates

Op de noordzijde van de ECT Delta Terminal worden vooral schepen van MSC behandeld. Deze grote containerschepen moeten efficiënt worden gelost, beladen, gebunkerd en bevoorraad. Sander de Jong, Consultant Operations bij ECT, schetst de uitdagingen die hiermee gepaard gaan: “Havens zijn dynamische en volcontinue omgevingen waarin planningen voortdurend wijzigen. Als terminal zijn we afhankelijk van updates die klanten ons telefonisch of per e-mail verstrekken. Niet altijd ontvangen we deze even tijdig. Vooral ’s nachts is de communicatie soms moeilijk. In dat gat springt Pronto.”

Kade beter benutten

Op de Delta Terminal is onlangs voor het eerst gedurende zes weken met Pronto gewerkt. De operationeel medewerkers van ECT stelden significante verbeteringen vast. De Jong: “Twee collega’s hebben in de dag- en avonddienst met Pronto gewerkt en zijn enthousiast. Het is belangrijk dat schepen die wij voor een bepaald tijdvenster plannen, ook binnen dit window volledig worden afgehandeld. Het werken met Pronto heeft op dit vlak tot significante verbeteringen geleid. We krijgen nu tijdiger updates van de rederijen en kunnen onze kade beter benutten. Informatie komt sneller en eenduidig binnen, waardoor we betere beslissingen kunnen nemen en onze processen kunnen optimaliseren.”

Correct voor de kant

Tijdens de proefperiode met Pronto kwam het niet één keer voor dat een schip op de terminal verkeerd afmeerde. Pronto geeft dan ook een waarschuwing wanneer de mooring-informatie van de terminal afwijkt van die van de havenmeester of scheepsagent. Den Ouden legt uit: “Bij het aanmeren van schepen vragen havenautoriteiten de agent, in dit geval ons, hoe het schip voor de kant komt. De terminal is echter in the lead om dit te bepalen. In een volgende stap zou hij deze informatie via Pronto rechtstreeks kunnen delen met de havenautoriteit, die op basis hiervan de loods juist kan instrueren. Dit zou voor alle betrokkenen positief zijn. Stel, een schip komt verkeerd voor de kant. Een paar uur later moet een ander schip ernaast gaan liggen. Dan moeten wij de Havenmeester weer vragen om het schip een paar meter te mogen opschuiven. Dat kost tijd en geld.”

Idle time gereduceerd

De idle time bij het vertrek van schepen vanaf de Delta Terminal nam af van 19 naar 12 minuten. Hierbij gaat het om de tijdsperiode tussen het bestellen van de loods of andere nautische dienstverleners en cargo completion incl. lashing/securing. Den Ouden: “Van de terminal moeten wij weten wanneer hij verwacht de operatie af te ronden. Wij moeten minimaal twee uur van tevoren de nautisch dienstverleners bestellen die het schip begeleiden bij het vertrek. Een kortere idle time van 12 minuten is zuivere winst. We denken dat het nog strakker zou kunnen als meer partijen hun planning en informatie met Pronto zouden delen.

Berth visit efficiency

De kortere idle time bij vertrek levert voor MSC ook andere positieve neveneffecten op. “80% van onze schepen wisselt uit op deze terminal. Als een schip sneller kan vertrekken, kan het volgende schip vlotter binnenkomen. Ook hier hebben we een significante verbetering gezien. De berth visit efficiency is gestegen van 91% naar 95%. Wij kunnen met andere woorden nauwkeurig en betrouwbaar voorspellen hoe lang het duurt vanaf het moment dat een schip aanmeert op de terminal tot het moment van vertrek.”

Gebruiksvriendelijk

Nora van Breugel, coördinator captainsroom bij MSC, noemt Pronto een gebruiksvriendelijke tool. “Ik heb snel een overzicht van mijn werkzaamheden en zie duidelijk waar ik aandacht aan moet besteden. Hierdoor kan ik de kapiteins goed informeren. Als informatie real time wordt gedeeld, is Pronto een optimale tool voor de Rotterdamse haven.” Den Ouden: “Als iedereen meedoet kunnen we echt uit Pronto halen wat erin zit. Wie data deelt, krijgt er relevante informatie voor terug.”

Port-to-port

Den Ouden kijkt nog verder: “Wij gaan niet voor sub-optimalisatie maar voor volledige optimalisatie. Als de haven van Rotterdam aantrekkelijker wordt, vervoeren wij wellicht in de toekomst meer containers via deze haven. De grootste winst zit ‘m echter op port-port-gebied. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als de havens van Rotterdam, Antwerpen en Felixstowe via dit digitale platform informatie gaan delen. Ieder brokje informatie dat bij ons met vertraging aankomt is verspilde tijd. Als een schip in Felixstowe drie uur later vertrekt dan voorzien en wij horen dit pas vier uur later, dan kunnen we dit niet meer inlopen. Het liefst zouden wij in alle havens just-in-time aankomen. Daartoe moet je tijdig weten wanneer het schip de haven binnen kan. Als een schip op weg is naar de haven, maar er is nog geen kaderuimte beschikbaar kunnen wij de kapitein adviseren om vaart te minderen. Goed voor het brandstofverbruik én het schip hoeft niet te wachten in het ankergebied van de haven.”

Port Call Efficiency

Het Rotterdamse Havenbedrijf stelt inmiddels vast dat door het inzetten van Pronto de Overall Port Call Efficiency toeneemt. “Het hele proces van samenwerking tussen spelers in de keten wordt stabieler”, aldus Port Call Optimization Specialist Rob Koggel. “Reden voor ons om nog meer spelers in de haven bij Pronto te betrekken. Wij horen van alle deelnemers positieve verhalen. Planningswijzigingen worden binnen de logistieke keten sneller doorgegeven, het aantal telefoontjes en e-mails neemt af, en de kwaliteit hiervan wordt beter.” Dita Bruijn, Project Lead Port Call Optimization bij Port of Rotterdam geeft aan: “We zijn erg trots op de mooie pilotresultaten op de Delta Terminal en gaan verder met het optimaliseren van processen via de implementatie van Pronto. In de Rotterdamse haven maar ook daarbuiten.”

Zuid-Holland is slimmer, schoner en sterker

0
ZHO kaart resultaten 2018

De laatste jaarrekening van de collegeperiode 2015 – 2019 laat zien dat het college van Gedeputeerde Staten (GS(Gedeputeerde Staten)) flink doorgepakt heeft om Zuid-Holland slimmer, schoner en sterker te maken. 2018 was het laatste volledige jaar van dit college en met €272 miljoen is wederom fors geïnvesteerd en meer gerealiseerd in ons gebied. De accountant heeft de controle over 2018 afgerond en heeft een goedkeurende verklaring afgegeven.

“De provincie heeft de afgelopen collegeperiode flink aan de weg getimmerd om Zuid-Holland slimmer, schoner en sterker te maken. Wij zijn trots dat we onze plannen uit het coalitieakkoord 2015-2019 samen met onze inwoners en partners hebben kunnen realiseren”, aldus gedeputeerde Jeannette Baljeu.

Gezonde en aantrekkelijke leefomgeving

Er zijn meer groengebieden in Zuid-Holland bijgekomen. Zo is gewerkt aan nieuwe recreatiegebieden in de Nieuwe Dordtse Biesbosch en de Nieuwe Driemanspolder. Verder is het provinciaal wandelroutenetwerk uitgebreid met circa 650 km in de regio’s Leiden, Hoeksche Waard en Rotterdam Zuid. Hiermee is een provinciedekkend wandelroutenetwerk ontstaan. Wij hebben ons onverminderd ingezet voor de verbetering van de luchtkwaliteit. Samen met andere overheden dringen we Zeer Zorgwekkende Stoffen in het milieu terug.

Best bereikbare provincie

Op de fiets kom je steeds verder in Zuid-Holland. Er zijn 13 fietsprojecten afgerond, bijvoorbeeld tussen Kinderdijk en Nieuw-Lekkerland, Den Haag en Leidschendam-Voorburg, Naaldwijk en Rijswijk. Fietspaden langs onze kust zijn opgeknapt: van Hoek van Holland tot de noordelijke provinciegrens. Ons openbaar vervoer wordt beter en schoner. Wij hebben afgesproken dat de stadsdienst Leiden geheel elektrisch uitgevoerd gaat worden. In 2019 gaan er 23 elektrische bussen rijden op groene stroom. We hebben 2 van onze wegen CO2 neutraal gemaakt. Bij de N211 en de N470 wordt door innovatieve aanbesteding en toepassing van nieuwe technieken zelfs de hoeveelheid CO2 teruggedrongen.

Naar een nieuwe economie: the next level

In onze regio neemt het innovatievermogen en het aantal snelle groeiers toe. Zuid-Holland heeft zelfs de meeste snelgroeiende bedrijven én de meeste jonge snelle groeiers. De Zuid-Hollandse economische groei bedroeg op jaarbasis 2,9%. Daarmee groeien wij sneller dan het nationaal gemiddelde van 2,5%. Wij hebben nieuwe buitenlandse bedrijven weten te binden aan Zuid-Holland. Dit is gelukt mede dankzij succesvolle samenwerking met onze partners zoals de Economic Board Zuid Holland (EBZ), de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en het InnovationQuarter (IQ). De ruimtevaartactiviteiten in Zuid-Holland zijn versterkt. Samen met het Rijk hebben wij afgesproken extra geld te stoppen in de Space Campus Noordwijk.

Energievernieuwing

De energievoorziening in Zuid-Holland wordt schoner en duurzamer. De provincie heeft de ontwikkeling van een Zuid-Hollands warmtenet een impuls gegeven. Dit doen wij samen met gemeenten, energiebedrijven en andere partners in De Warmtealliantie. De industrie in de Rotterdamse Haven hebben wij gestimuleerd tot energiebesparing en ontwikkeling van bijvoorbeeld waterstof. Hiervoor hebben wij het Deltalinqs Cooperation Climate Program ondertekend. Samen met de Zuid-Hollandse regio’s zijn wij gestart met de Regionale Energiestrategieën, waarin plannen staan over o.a. de duurzame opwekking van elektriciteit en de warmtetransitie in de gebouwde omgeving.

Naar een levendige meerkernige metropool

Het Actieplan Woningbouw is opgesteld. Hiermee dragen wij bij aan de versnelling van de woningbouw in Zuid-Holland. Ook helpen we hiermee bij de vermindering van leegstand van met name kantoorgebouwen. De ruimtelijke impact van de energietransitie en klimaatadaptatie is in kaart gebracht. Dit heeft geresulteerd in een advies op welke wijze duurzame energie kan passen in verschillende soorten landschap. Zuid-Hollands erfgoed wordt steeds meer gewaardeerd. Wij hebben onze 7 erfgoedlijnen een kwaliteitsslag gegeven.

Slagvaardig en transparant bestuur

De nieuwe gemeente Hoeksche Waard is tot stand gekomen. Na een zorgvuldig proces zijn de gemeenten Binnenmaas, Cromstrijen, Korendijk, Oud-Beijerland en Strijen per 1 januari 2019 gefuseerd tot 1 krachtige gemeente. Ook de nieuwe gemeenten Noordwijk, Molenlanden en Vijfheerenlanden zijn tot stand gekomen. In Europa spelen we in op actuele ontwikkelingen. Zo hebben we in het kader van het jaarlijkse GS(Gedeputeerde Staten)-Brussel-bezoek de conferentie ‘Joining forces towards an EU Green Hydrogen Economy’ georganiseerd samen met Noord Nederland.

Meer begeleiding langdurig werkzoekenden

0
Meer begeleiding langdurig werkzoekenden

Foto: Joep Boute

Rotterdam gaat 9000 langdurig werklozen intensiever ondersteunen bij het vinden van een baan. Zo kunnen zij een (laagdrempelige) opleiding volgen als dat hun kans op werk vergroot.

Het gaat dan bijvoorbeeld om een opleiding tot bedrijfshulpverlener of het behalen van een VCA-diploma (om risicovol werk veilig uit te voeren).

Scholing is één van de nieuwe onderdelen van het programma Prestatie010 (voorheen Tegenprestatie), dat is bedoeld om mensen in de bijstand zoveel mogelijk hulp op maat te bieden. Naast scholing gaat de gemeente hen intensiever begeleiden. Zo kunnen de werkzoekenden samen met een coach werken aan hun sollicitatie- en presentatietechnieken, hun schulden aanpakken.

11 jaar in de bijstand

In Rotterdam zitten ruim 35.000 mensen in de bijstand. Van hen vallen er 20.000 onder het programma Prestatie010. Deze langdurig werkzoekenden zijn gemiddeld 51 jaar en zitten gemiddeld bijna 11 jaar in de bijstand. Ze hebben vaak allerlei problemen waardoor een baan vinden lastig is. Maar 9000 mensen uit deze groep hebben hun leven weer zo ver op orde, dat een baan weer in zicht komt.

Met het nieuwe programma hoopt de gemeente 4000 van hen in de komende drie jaar aan het werk te helpen.

Banenmarkt

Om werkzoekenden te helpen bij het vinden van een baan, vinden regelmatig banenmarkten plaats. Zo is donderdag 18 april in het Maasgebouw (bij De Kuip) de banenmarkt Hand in Hand naar Werk. Hier bieden in totaal 80 werkgevers uit de regio Rotterdam-Rijnmond met 400 banen. Het gaat onder meer om bedrijven als Albron, Securitas, Albert Heijn, Defensie, Binck en Tempo-Team.

Hulp bij solliciteren

De banenmarkt draait om meer dan alleen het direct vinden van een baan. De bezoekers krijgen hulp bij het opstellen van een goed cv, het inzetten van social media bij hun sollicitatie, het ontdekken van hun sterke kanten en hoe ze deze kunnen laten zien.

Voetbalclub Feyenoord is nauw betrokken. De club organiseert deze dag sport en spellen als pictionairy en 30 seconds. Hier kunnen werkzoekenden en werkgevers met elkaar kennismaken. ‘Sport en spel nemen drempels weg. Het is een makkelijke manier om met elkaar in contact te komen. Daarna kunnen ze met elkaar over vacatures praten’, zegt een woordvoerster daarover.

Banenmarkt op 7 mei

In Rotterdam vinden regelmatig banenmarkten plaats. De volgende banenmarkt is op 7 mei en vindt plaats in Postillion WTC. Ontvangt u een uitkering en wilt u een banenmarkt bezoeken? Neem dan contact op met uw contactpersoon van de gemeente.

Provincie haalt 10 startups in huis

0
Provincie haalt 10 startups in huis

De provincie heeft 10 startups geselecteerd die gaan nadenken over de opgaves van de toekomst, zoals afval circulair benutten en CO2 neutrale wegen. Hiermee is het tweede Startup in Residence-programma officieel gestart.

Wie gaan er aan de slag?

De startups richten zich op verschillende uitdagingen in de regio en gaan samenwerken met verschillende afdelingen van de provincie. Zo gaat Blooey samen met een sociale werkplaats aan de slag om high-end design producten te maken uit oud metaal van de verkeersborden (en palen), StaticAir aan de slag met CO2 neutrale wegen, zij zijn bezig met het bouwen van een fijnstof reductie systeem, dat kan worden toegepast in tunnels en zijn ook integreerbaar met geluidswanden en Noria gaat ons helpen met het verwijderen van plastic uit onze vaarwegen.

Adri Bom-Lemstra, gedeputeerde Economie en Innovatie ziet uit naar de samenwerking. “In Zuid-Holland zijn er ontzettend veel innovatieve ondernemers en zij zijn van groot belang voor onze regionale economie. Via het Startup in Residence-programma kunnen zij hun product of dienst verder brengen. Tegelijk worden wij verder geholpen met innovatieve oplossingen. Zo snijdt het mes aan 2 kanten.”

Startup in Residence

Het Startup in Residence-programma is een programma waarbij de provincie startups in huis haalt om na te denken over de opgaves van de toekomst. Na een succesvolle editie vorig jaar gaat Startup in Residence dit jaar weer van start met 10 nieuwe opgaves.

De 10 startende ondernemingen zijn geselecteerd uit een totaal van 159 aanmeldingen. Dat is het hoogste aantal inschrijvingen van alle Startup in Residence-programma’s in heel Nederland.

Blockchain biedt kansen voor samenwerking in netwerk zonder vertrouwen

0
insight innovatie

De eerste blockchain-toepassingen in de Rotterdamse haven krijgen steeds meer vorm. Trekker van die toepassingen is BlockLab, opgericht door Havenbedrijf Rotterdam en Gemeente Rotterdam. Het team van Aljosja Beije en Janjoost Jullens concentreert zich op twee domeinen: logistiek en energie. “Blockchain is zeker niet de oplossing voor alle problemen, maar elimineert wel het gebrek aan vertrouwen dat oplossingen in de weg staat.”

Blockchain is bij uitstek geschikt voor coördinatie van processen in decentrale netwerken van bedrijven en instellingen. In een netwerk zonder centrale leiding ontbreekt vaak vertrouwen. Juist dat vertrouwen is noodzakelijk om data op grote schaal te delen en daardoor processen te vereenvoudigen en versnellen. Blockchain levert dat vertrouwen, onder meer door alle relevante data op een veilige manier vast te leggen op een groot aantal computers. Manipuleren of verwijderen van data is praktisch onmogelijk.

Duurzame energie

In de Rotterdamse haven bestaan twee belangrijke netwerken waarin juist het decentrale kenmerk een belangrijke rol speelt. De eerste is het van oudsher centraal geleide elektriciteitsnetwerk, dat wordt gevoed door een paar dominante stroomleveranciers met kolencentrales. Dat is aan het veranderen nu de energietransitie langzaam vorm krijgt. In en rond de haven staan inmiddels talrijke windmolens en zonnepanelen die stroom leveren aan het elektriciteitsnetwerk. Dat leidt tot een netwerk dat steeds meer decentrale kenmerken vertoont.

Dit decentrale elektriciteitsnetwerk kent een aantal grote uitdagingen. Het aanbod van duurzame energiebronnen is bijvoorbeeld uiterst onregelmatig. Dat vraagt om een slim netwerk dat vraag en aanbod voortdurend op elkaar afstemt. “Blockchain is de technologie die zo’n slim, decentraal netwerk kan faciliteren en de belofte van de energietransitie helpt waarmaken. Inzetten op blockchain is een offensieve strategie, gericht op vergroting van het aandeel van duurzame energie”, vertelt Janjoost Jullens, energy lead by BlockLab.

Efficiëntie in logistiek

Hoe anders is dat in het logistieke netwerk zoals dat vandaag de dag functioneert. Dat is een decentraal netwerk waarin het midden- en kleinbedrijf het merendeel van de posities inneemt. Bij het transport van een zeecontainer zijn gemiddeld 28 partijen betrokken, die opgeteld 200 keer data moeten uitwisselen om een container op de plaats van bestemming te krijgen.

Met blockchain kan dat een stuk efficiënter. “In dit netwerk is het inzetten op blockchain juist veel meer een defensieve strategie, gericht op het behoud van marktaandeel”, vertelt Aljosja Beije, logistics lead bij BlockLab. “Platformen als Amazon en Alibaba zijn ook op logistiek gebied sterk in opkomst. Zie ze als het equivalent van kolencentrales: efficiëntie wordt gecreëerd door centralisatie. Voor bestaande partijen in decentrale netwerken is samenwerking de enige mogelijkheid om hun eigen efficiëntie te vergroten.”

De hype voorbij

Even leek blockchain de oplossing voor elk probleem te zijn, maar het afgelopen jaar zijn steeds meer sceptische geluiden te horen. Het blijkt volgens verhalen lastig te zijn om alle partijen in een netwerk op een blockchain te laten aanhaken. Als dat wel is gelukt, ontstaat volgens sceptici vaak een toepassing die net zo goed met bestaande technologieën gebouwd had kunnen worden. Is de hype voorbij?

Beije kent die sceptische geluiden. “De hype had meer betrekking op bitcoin en andere cryptomunten. Dat waren mooie experimenten waarvan we veel hebben geleerd. Daarnaast zagen we veel mislukte ‘proof of concepts’ bij overheden, maar het is lastig om een decentrale oplossing te implementeren bij een organisatie die per definitie centraal is ingericht. En ja, veel oplossingen zijn in principe ook mogelijk zonder blockchain. Maar waar zijn die oplossingen dan? Blockchain is zeker niet de oplossing voor alles, maar kan wel het probleem van vertrouwen tackelen dat oplossingen in de weg staat.”

Sectoroverstijgende toepassingen

De kansen voor blockchain liggen met name in sectoroverstijgende toepassingen: toepassingen waarbij partijen uit verschillende sectoren betrokken zijn. Samenwerking tussen die partijen is vaak niet vanzelfsprekend. Als voorbeeld noemt Beije we.trade, dat is opgezet door een consortium van banken om internationale transacties van handelsbedrijven te faciliteren. Normaal zijn voor een internationale transactie verschillende processen nodig die na elkaar worden uitgevoerd. Blockchain maakt het mogelijk om die processen gelijktijdig te laten uitvoeren, zodat betrokken partijen niet meer op elkaar hoeven te wachten.

Een andere succesvolle toepassing is komgo, een platform van onder meer Shell, ABN Amro, ING, Rabobank en Gunvor. Het doel van komgo is eliminatie van het papierwerk dat gepaard gaat bij de handel in commodities. “Vergeet niet dat de technologie eigenlijk nog maar vier jaar oud is. Het concept bestaat al langer, maar we beschikken pas vier jaar over blockchainprotocollen waarop we concrete toepassingen kunnen bouwen.”

Handelsplatform voor energie

Logistiek en energie zijn twee voorbeelden van sectoverstijgende domeinen waarin blockchain kansrijk is. Om een internationale goederenstroom tot stand te brengen, zijn niet alleen logistiek dienstverleners maar ook banken, douaneinstanties en andere partiien nodig. In de energie gaat het om zowel producenten als afnemers van energie.

BlockLab werkt hard aan een aantal concrete projecten. Samen met S&P Global Platts bouwt BlockLab een platform dat vraag en aanbod van energie op elkaar afstemt. “Zon en wind kun je niet aan- en uitzetten. Dat maakt het lastig om deze duurzame energiebronnen optimaal te benutten. Het gebeurt nu dat windparken worden betaald om de molens stil te zetten, simpelweg om de netbeheerders de stroom niet kwijt kunnen. In Europa en Noord-Amerika verliezen we miljarden door dit soort inefficiënties”, verklaart Jullens.

Prijsprikkels

Een intelligent handelsplatform kan prijsprikkels geven die afnemers ertoe kunnen verleiden om hun gedrag aan te passen. Bijvoorbeeld door energie tijdelijk op te slaan totdat ze die nodig hebben. Of om energie te gebruiken op het moment dat veel aanbod bestaat. Denk aan een vrieshuis dat ’s nachts met gebruik van windenergie de temperatuur een paar graden extra verlaagt om overdag de vriesinstallatie te kunnen uitzetten.

“Met blockchain kunnen we dat handelsplatform veilig en efficiënt inrichten. Bovendien kunnen we de handel automatiseren door ‘smart contracts’ op te stellen. Zo’n smart contract is een verzameling logische regels die het mogelijk maakt om beslissingsprocessen te automatiseren. Denk aan de mogelijkheid om automatisch energie uit een opgeladen batterij te gaan gebruiken als de energieprijs boven een bepaalde waarde komt.”

Digitale notaris

Het team van Beije werkt samen met ABN Amro en Samsung aan Deliver, een toepassing waarmee documenten, data en andere assets met behoud van integriteit van de ene naar de andere blockchain kunnen worden overgezet. Beije maakt de vergelijking met een notaris. “Neem als voorbeeld het belangrijkste document bij zeevracht, de bill-of-lading. Wie de bill-of-lading heeft, is eigenaar van de lading. De eigenaar van de bill-of-lading kan die gebruiken als onderpand voor het verkrijgen van handelsfinanciering, maar dat kan natuurlijk maar één keer.”

In de praktijk bestaan voorbeelden van bedrijven die de bill-of-lading hebben misbruikt. “Met blockchain kunnen we documenten zoals de bill of lading daadwerkelijk uniek maken. We kunnen de rol van notaris spelen, maar ook bewijzen dat er maar één exemplaar van een document is en van welke bron dat document afkomstig is. Als notaris zorgen we voor gevalideerde en dus betrouwbare data. Hierdoor ontstaan ongekende mogelijkheden voor automatisering van transacties en zelfs nieuwe verdienmodellen.”

Containers uit Zuid-Korea

Op basis van de blockchain willen de drie initiatiefnemers verschillende praktische applicaties ontwikkelen. “Zo is er al een app voor tracking & tracing waarmee we in de eerste pilot, containers tussen Zuid-Korea en Nederland hebben gevolgd, maar ook voor supply chain finance. We willen het aantal apps blijvend uitbreiden en op die manier een complete appstore bouwen”, legt Beije uit. “Belangrijk is dat deze notaris geen data vasthoudt. In de blockchain leggen we niet de bill of lading vast, maar alleen wat voor soort document het betreft en waar die staat. De bron van het document moet eigenaar van de data blijven.”

Volgens Beije is in blockchain-land nu veel discussie over de interoperabiliteit van verschillende blockchains. De ontwikkelingen in de afgelopen jaren hebben namelijk duidelijk gemaakt dat in de toekomst verschillende blockchains naast elkaar zullen bestaan. “Dat hoeft geen probleem te zijn, maar dan moeten die blockchains wel met elkaar kunnen praten. Dat is een thema waarmee we ons veel bezighouden.”

Belangrijkste hobbels

Het energieplatform dat BlockLab samen met S&P Global Platts opzet, is in principe gereed. De komende maanden volgt een eerste praktijktest in het Innovation Dock in Rotterdam. “Dat is het eigen terrein met slimme energiemeters van het havenbedrijf. In die omgeving kunnen we gemakkelijk laten zien dat we met het platform vraag en aanbod in het Innovation Dock op elkaar kunnen afstemmen”, vertelt Jullens.

Het belangrijkste is dat grote organisaties vertrouwen krijgen in de blockchain. Zij moeten de stap durven zetten naar gebruik op grote schaal. “Dat heeft te maken met vertrouwen, maar ook met regelgeving en met hardware. Neem het energiedomein. Om optimaal te profiteren van duurzame energie, hebben we hardware voor tijdelijke opslag van energie nodig. Die hardware begint nu pas te komen”, vertelt Jullens, die goede hoop heeft dat het platform een succes kan worden. “Wij zien op andere locaties al problemen ontstaan door congestie op het energienetwerk. Problemen die we met onze oplossing kunnen helpen voorkomen. Maar voordat onze oplossing op grote schaal in de haven wordt gebruikt, zijn we een paar jaar verder.”