Home Blog Page 126

Boskalis verwerft EUR 75 miljoen aan contracten voor baggerwerkzaamheden in Indonesië

0
Indonesie 550 resized

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft twee contracten verworven in Indonesië. Op het eiland Sulawesi gaat Boskalis de Makassar New Port containerterminal uitbreiden, en op Java gaat de onderneming land voorbereiden voor de aanleg van een nieuw petrochemisch complex. Beide projecten worden in de tweede helft van 2019 uitgevoerd en hebben een gezamenlijke waarde van circa EUR 75 miljoen.

Het eerste project is toegekend door bouwonderneming PT PP en betreft de uitbreiding met 45 hectare van een nieuwe terminal voor de Makassar New Port van havenexploitant PT Pelindo IV. De baggerwerkzaamheden omvatten het verwijderen van zachte klei en vervolgens het aanwinnen van land. De haven is een strategisch maritiem infrastructuurproject voor de Indonesische overheid en aangewezen als toegangspoort tot de Oost-Indonesische archipel voor de internationale containerscheepvaart. Voor dit project zal gedurende circa zes maanden een van de mega sleephopperzuigers van Boskalis worden ingezet.

Voor een nieuw aan te leggen petrochemisch complex voor Lotte Chemical in de Javaanse kuststad Cilegon gaat Boskalis 95 hectare land voorbereiden door middel van het aanbrengen van zand en het verbeteren van de grond met behulp van verticale drainagewerkzaamheden die uitgevoerd zullen worden door Boskalis-dochter Cofra. Dit project wordt uitgevoerd voor de engineering- en bouwtak van het Zuid-Koreaanse conglomeraat Lotte. Boskalis zal voor de baggerwerkzaamheden een jumbo sleephopperzuiger inzetten.

Start aanbesteding Personenvervoer over Water Rotterdam – Drechtsteden

0
bestuurders personenvervoer over water

Gedeputeerde Rik Janssen heeft 15 april met een druk op de knop de aanbesteding voor personenvervoer over water Rotterdam – Drechtsteden vanaf 2022 gestart.

Geïnteresseerde vervoerders kunnen vanaf dit moment hun biedingen gaan voorbereiden. De aanbesteding is vormgegeven binnen de kaders van het Beleidskader Personenvervoer over Water Rotterdam – Drechtsteden.

Gedeputeerde Rik Janssen: “De regio Rotterdam- Drechtsteden is een gebied met vele waterwegen en biedt uitstekende kansen voor personenvervoer over water. We hebben geïnvesteerd in goede verbindingen met andere vormen van vervoer en we zien dat mensen daardoor de weg naar het water goed weten te vinden. Door innovaties zorgen we er voor dat er een fijnmazig en duurzaam OV-netwerk komt waardoor Zuid-Holland ook over water de best bereikbare provincie van Nederland is”.

De afgelopen jaren heeft de ‘Waterbus’ al bewezen in een behoefte van reizigers te voorzien, met een zeer hoge klantwaardering (In 2018 zelfs de allerhoogste klantenwaardering van Nederland). Per 31 december 2021 loopt de huidige overeenkomst  voor personenvervoer over water tussen Rotterdam en Drechtsteden af. De provincie wil graag voortbouwen op het succes van deze dienst, omdat personenvervoer over water een belangrijke vorm van openbaar vervoer is in een drukke en waterrijke provincie als Zuid-Holland.

Nieuwe overeenkomst

De provincie zet met de aanbesteding een concrete stap om het voortbestaan van personenvervoer over water vanaf 2022 veilig te stellen. De nieuwe overeenkomst omvat het personenvervoer over water tussen Rotterdam en Drechtsteden voor een periode van 10 jaar, met een verlengingsoptie van nog eens 5 jaar. De overeenkomst geldt direct bij ingang op 1 januari 2022 voor een periode van 15 jaar als de winnende vervoerder al bij aanvang van start gaat met een volledige vloot aan nulemissieschepen. De regio Drechtsteden draagt – net als in het huidige contract- 15% van de kosten van de jaarlijkse provinciale exploitatiebijdrage van €5 miljoen.

De provincie zet in op personenvervoer over water dat goed is aangesloten op andere vervoersvormen, zoals fiets, overig openbaar vervoer en de auto. Het personenvervoer over water vormt zo een prima aanvulling op openbaar vervoer via de weg en draagt bij aan een snelle en comfortabele reis, ook voor grote groepen reizigers. Een vraaggerichte invulling biedt kansen voor flexibel en fijnmazig personenvervoer over water. En knooppunten voor verschillende vervoersvormen bieden zowel oplossingen voor snelle en comfortabele verbindingen tussen dorpen en steden, als fijnmazig openbaar vervoer in de kernen en het buitengebied. De provincie zet tevens in op het stimuleren van duurzame en innovatieve vormen van personenvervoer over water, waarbij volledig uitstootvrij vervoer de ambitie is.

Proces

Uiterlijk op 30 september 2019 kunnen geïnteresseerde vervoerders hun bieding inleveren bij de provincie. Medio november dit jaar hoopt de provincie Zuid-Holland de winnaar en het aanbestedingsresultaat openbaar te kunnen maken.

Huisman gaat grootste kraan ooit bouwen voor Jan De Nul

0
Huisman gaat grootste kraan ooit bouwen voor Jan De Nul

Huisman gaat het nieuwste schip van Jan de Nul ‘Voltaire’ uitrusten met de grootste leg encircling crane (kraan) die ooit voor een windturbine installatie schip is gebouwd én ze gaat met een flyjib de grootste haakhoogte ter wereld krijgen. Huisman heeft de order ontvangen voor het design, de engineering, de bouw en levering van de hoofdkraan. De kraan is uniek in haar grootte en capaciteit en daarmee in staat om de volgende generatie offshore windturbines efficiënt te kunnen installeren.

Het schip wordt gebouwd bij de scheepswerf COSCO Shipping Heavy Industry in China en de kraan wordt bij Huisman’s eigen Chinese productie locatie in Xiamen gebouwd en zal op de werf worden geïnstalleerd. Dankzij het ongeëvenaarde hijsvermogen van meer dan 3,000 ton en de ongeëvenaarde hijshoogte, kan dit schip de nieuwe generatie van windmolenparken op zee te bouwen. 

Turbines van 270 meter hoog en wieken van 120 meter lang

De offshore windsector wereldwijd investeert in de ontwikkeling van een nieuwe generatie van offshore windturbines. Deze turbines kunnen meer dan 270 meter hoog zijn en hebben wieken van 120 meter lang. De constante groei van de afmetingen en gewichten van offshore windmolens vraagt een groei van schepen en hijskranen om de molens te kunnen installeren.

De ontwikkeling van steeds grotere kranen voor windturbine installatie door Huisman stelt Jan De Nul in staat om de grootste molens te installeren en tevens goed voorbereid te zijn op verdere ontwikkelingen in deze markt.

Ook grootste monopile gripper

Dit is het tweede project voor Jan De Nul en volgt op een project van de ontwikkeling en productie van de grootste monopile gripper ter wereld die in een recordtijd is ontworpen en gebouwd voor het windturbine installatieschip ‘Vole au vent’ van Jan De Nul. Deze order won Huisman midden 2018 en wordt in de komende maanden opgeleverd.

“Wij blijven pionieren”

Joop Roodenburg, President van Huisman: “Aangezien de volgende generaties windturbines groter en groter worden, blijven wij pionieren om innovatieve oplossingen te vinden om deze efficiënt en veilig te kunnen installeren. Wij zijn erg blij met het vertrouwen dat Jan De Nul in Huisman heeft gesteld en dankbaar dat Jan De Nul ons dit tweede contract gunt.”

224 zware offshore kranen tot nu toe

Sinds 1984 heeft Huisman met succes meer dan 224 zware offshore kranen geleverd met hijsvermogens variërend van 300 tot 10.000 ton. Hun solide track record in het bouwen van innovatieve oplossingen vormt de basis waarop Huisman in staat is om ‘step changing’ hijstechnologie te leveren. Een voorbeeld daarvan is het door Huisman ontwikkelde gesegmenteerde zwenklager, waardoor het kraangewicht zo laag mogelijk is, en het volledig elektrische aandrijfsysteem, een technologie waar Huisman al sinds de jaren ’80 in gespecialiseerd is.


Prijsstijging in Nederland hoogste binnen eurozone

0
Prijsstijging in Nederland hoogste binnen eurozone

In maart 2019 stegen de consumentenprijzen in Nederland twee keer zo hard als gemiddeld in de eurozone. Het verschil in prijsstijging tussen Nederland (2,9 procent) en de eurozone (1,4 procent) is de afgelopen maanden sterk opgelopen. Dat komt vooral door de prijsstijging van energie en van eten en drinken in Nederland. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers gepubliceerd door Eurostat.

Het is voor het eerst sinds de meting van de HICP in 1997 gestart is, dat Nederland de sterkste prijsstijging heeft in de eurozone. In de Europese Unie was de prijsstijging alleen hoger in Hongarije en Roemenië. Gemiddeld stegen de prijzen in de Europese Unie 1,6 procent.

Prijsstijging energie het hoogst van de eurozone

De prijsstijging van energie voor verbruik in woningen is in Nederland het hoogst van de eurozone. De prijzen van energie waren in maart 2019 in Nederland 16,7 procent hoger dan een jaar eerder. In Cyprus was dat net iets minder: 12,9 procent. In België en Duitsland was de prijsstijging respectievelijk 8,8 en 4,7 procent. In Nederland stegen de prijzen het sterkst, mede als gevolg van de hogere tarieven en belastingen voor energie. In Nederland bestaat energie voor woningen voornamelijk uit elektriciteit, gas en stadsverwarming. In andere landen worden ook andere brandstoffen gebruikt, zoals huisbrandolie.

Eten en drinken duurder

Ook de prijsstijging van eten en drinken in Nederland was in Nederland het sterkst in de eurozone. Voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken in winkels waren in Nederland 3,6 procent duurder dan een jaar eerder. De stijging is bijna drie keer zo sterk als in de eurozone, waar de prijzen gemiddeld met 1,3 procent omhoog gingen. De prijzen van alcoholische dranken stegen in Nederland daarentegen minder sterk dan in de eurozone.

Niet alleen in de winkels was de prijsstijging van eten en drinken in maart 2019 hoog, ook in restaurants, cafés en kantines lagen de prijzen gemiddeld 4,7 procent hoger dan in maart 2018. Van alle landen in de eurozone was de prijsstijging alleen in Estland en Litouwen hoger. Afgelopen maand stegen deze prijzen in de eurozone gemiddeld 2,0 procent.

Belastingen verhoogd

In januari 2019 steeg het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent. Ook werden de energiebelasting en bepaalde accijnzen verhoogd. Deze belastingmaatregelen droegen bij aan de totale prijsveranderingen van goederen en diensten.

Om de theoretische bijdrage van de belastingmaatregelen te meten, berekenen het CBS en Eurostat een indexcijfer voor de consumentenprijzen zonder de invloed van veranderingen in belastingtarieven. Deze theoretische invloed is in Nederland het sterkst van alle landen in de eurozone. In welke mate de stijging van de belastingtarieven wordt doorberekend in de uiteindelijke consumentenprijzen, en welk deel van de prijsstijging dus is veroorzaakt door de belastingmaatregelen, is niet bekend.

Prijsstijging vergelijkbaar over langere periode

De prijsstijging in Nederland is doorgaans vergelijkbaar met die in de eurozone. In tien jaar tijd stegen de prijzen in zowel Nederland als gemiddeld in de eurozone met 14 procent.

In de eerste maanden van 2019 lag de prijsstijging in Nederland ver boven de gemiddelde prijsstijging in de eurozone. Een dergelijke sterkere prijsstijging in Nederland is vaker voorgekomen. In de periode 2009-2018 lag de prijsstijging in Nederland in drie jaren boven het gemiddelde van de eurozone. Dat gebeurde in 2009, toen de energieprijzen in de eurozone al eerder daalden dan in Nederland. Ook in 2012 en 2013 was de prijsstijging in Nederland hoger. Toen werd het hoge btw-tarief verhoogd van 19 naar 21 procent en werden andere belastingwijzigingen doorgevoerd.

De HICP wordt volgens de Europees geharmoniseerde methode berekend, zodat de prijsontwikkeling vergeleken kan worden met andere lidstaten van de Europese Unie. De prijsindexcijfers voor de eurozone en de Europese Unie als geheel worden berekend uit de HICP’s van de afzonderlijke lidstaten.


Goederenoverslag in haven Rotterdam groeit in eerste kwartaal 2019 met 5,1%

0
Goederenoverslag in haven Rotterdam

In de Rotterdamse haven zijn in het eerste kwartaal van 2019 5,1% meer goederen overgeslagen dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal is 123,9 miljoen ton overgeslagen tegen 117,8 miljoen ton in dezelfde periode in 2018. De toename betrof vooral de overslag van containers (+7,3% in TEU, +5,9% in tonnen) en brandstoffen. De overslag van minerale olieproducten, ijzererts en schroot nam af.

Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “Het jaar 2019 is uitstekend begonnen met een record overslagvolume in het eerste kwartaal. De kwartaalcijfers bevestigen bovendien dat Rotterdam wederom zijn knooppuntpositie versterkt in de opslag en doorvoer van containers en LNG. Voor het hele jaar houden we vast aan onze prognose dat het overslagvolume in 2019 licht zal groeien.”

Nat massagoed

In totaal nam de overslag van nat massagoed toe met 4,6% naar 58,5 miljoen ton. Binnen dit marktsegment werd meer ruwe olie (+10,4% naar 28,1 miljoen ton) aangevoerd dan in het eerste kwartaal vorig jaar. Dit verschil betrof meer aanvoer van olie uit de VS. Deze olie is relatief goedkoop en levert hogere marges op voor de raffinaderijen. De overslag van minerale olieproducten liet in het voorbije kwartaal een daling zien (-7,4%) doordat er minder handel in stookolie is tussen Rusland en Azië. Wederom is in het eerste kwartaal veel meer LNG overgeslagen dan vorig jaar (+143% naar 1,8 miljoen ton), met een recordvolume van ruim 500.000 ton in februari. Deze groei betreft zowel aanvoer als afvoer van LNG. Dit bevestigt het belang van Rotterdam als trading hub voor LNG.

Droog massagoed

Binnen het marktsegment droog massagoed zijn ijzererts & schroot en kolen de belangrijkste goederensoorten. Waar de overslag van ijzererts & schroot daalde met 17,9% naar 5,9 miljoen ton als gevolg van een 5% lagere staalproductie in Duitsland, steeg de overslag van kolen met 15,7% naar 7,5 miljoen ton. De lage kolenprijzen leidden tot meer inkoop en voorraadvorming.
De overslag van agribulk bleef vrijwel gelijk op 2,6 miljoen ton. De overslag van overig droog massagoed steeg aanzienlijk met 38,8% tot 3,3 miljoen ton. Alles bij elkaar steeg de overslag van droog massagoed met 3,7% naar 19,4 miljoen ton.

Containers

De overslag van containers nam in gewicht met 5,9% toe tot 38,0 miljoen ton en in volume met 7,3% tot 3,7 miljoen TEU (standaardmaat voor containers). Deze groei is een voortzetting van de sterke stijging die vorig jaar is gerealiseerd en is vooral het gevolg van een sterke stijging van de transhipment-volumes afkomstig uit Azië met een bestemming elders in Europa. De rederijen die in drie grote allianties varen zien Rotterdam als een belangrijke draaischijf in hun netwerken waardoor steeds meer ladingoverslag wordt geconcentreerd in Rotterdam. De toename van feeder tonnage bleef hierdoor sterk stijgen met 15,1% naar 7,3 miljoen ton. Feederschepen vervoeren containers met intercontinentale lading naar en van andere havens die niet rechtstreeks worden aangelopen door de intercontinentale, zogenoemde deepsea diensten. Ook vindt in Rotterdam steeds meer uitwisseling tussen deepsea diensten plaats, waarmee rederijen meer combinaties tussen laad- en loshavens in Azië en in Europa kunnen aanbieden aan hun klanten. Shortsea overslag, het intra-Europese vervoer, daalde met 7,8% naar 6,9 miljoen ton door minder handel met Rusland en in januari-februari door lagere volumes naar het Verenigd Koninkrijk. Een vergrote onbalans tussen Azië en Europa zorgt voor veel meer lege-containeroverslag waardoor de groei in TEU fors hoger ligt dan die in ton.

RoRo en Overig Stukgoed

De totale overslag van het marktsegment breakbulk (Roll on Roll off en overig stukgoed) steeg met 9,2% naar 7,9 miljoen ton. Het RoRo verkeer is gestegen met 10,7% naar 6,4 miljoen ton ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. Vooral in maart stegen de volumes sterk door het inslaan van voorraden in verband met een mogelijke harde Brexit. De overslag van overig stukgoed won 3,1% naar 1,5 miljoen ton.

‘Micronorm lokale lasten goed voor bedrijven én burgers’

0
Micronorm lokale lasten goed voor bedrijven en burgers

MKB-Nederland en VNO-NCW zijn ontstemd dat het Rijk wel afspraken met de gemeenten heeft gemaakt over de ontwikkeling van de lokale lasten voor burgers, maar ondertussen niets doet voor ondernemers. ‘Hun lasten stijgen alleen maar. Het is wat ons betreft wel een keertje klaar’, aldus de ondernemersorganisaties.

Tot 53 procent

Uit de meest recente cijfers blijkt dat in meer dan 60 gemeenten de lokale lasten voor ondernemers met 6 tot zelfs 53 procent zijn gestegen. Vooral de horeca, de detailhandel en de recreatieve sector hebben daarnaast met een stapeling van lokale lasten te maken.

Miskenning

Het Rijk heeft nu afspraken gemaakt met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over de beperking van de lokale lasten voor burgers. ‘Prima, maar het is niet fair om ondernemers daarvoor op te laten draaien. Dat is een miskenning van de belangen van lokale bedrijven en hun toegevoegde waarde voor de lokale economie en leefbaarheid’, aldus MKB-Nederland en VNO-NCW.

Geen macro- maar micronorm

In een brief vragen zij de Tweede Kamer niet akkoord te gaan met de afspraken met de VNG en in plaats daarvan aan te sturen op de instelling van een micronorm. Die verplicht gemeenten de belastingopbrengst met niet meer dan het inflatiepercentage te laten stijgen. ‘Daar hebben zowel burgers als bedrijven baat bij.’ De huidig geldende macronorm werkt volgens de ondernemersorganisaties niet. Die stelt een maximum aan de stijging van de OZB-opbrengsten van alle gemeenten samen.

Ondernemers versterken lobby in politiek Den Haag

0
Ondernemers versterken lobby in politiek Den Haag

De 10 samenwerkende ondernemersverenigingen in de Drechtsteden (de Federatie Ondernemersverenigingen Drechtsteden) hebben op 16 April in Den Haag in het Ondernemershuis Nederland gezamenlijk een samenwerkingsovereenkomst getekend met de Stichting ONL voor Ondernemers. Doel van deze samenwerking is voor de Federatie om de politieke lobbykracht verder uit te breiden.

De Federatie heeft in ONL een partner gevonden met directe dagelijkse lijnen naar de Haagse politiek. In de afgelopen jaren heeft ONL onder leiding van voorzitter Hans Biesheuvel zich nadrukkelijk gemanifesteerd als een actieve belangenbehartiger voor het midden- en kleinbedrijf. Via ONL wil de Federatie in eerste instantie twee thema’s in Den Haag versterkt onder de aandacht brengen: de aanpak van de mobiliteit in de Drechtsteden (problematiek A15, A 16 en N3) en de relatie arbeidsmarkt-onderwijs (o.a. belang technisch onderwijs in de regio). Federatie voorzitter Wico van Helden: “Dit soort zaken vragen een regionale aanpak, door samen te werken met ONL krijgen we meer mogelijkheden om de Drechtstedelijke regionale belangen onder de aandacht te brengen, essentieel als je bedenkt dat de regio qua inwonertal in feite ‘de vijfde stad’ van Nederland is”.

Op de dag van de ondertekening opende Minister-President Mark Rutte het Ondernemershuis Nederland, waarin behalve ONL ook de brancheorganisaties Novaa en Novak (accountants), het Instituut voor het  Midden- en Kleinbedrijf IMK en Sira Consulting gevestigd zijn. Het Ondernemershuis Nederland ligt op een steenworp afstand van het Binnenhof.

ONL zal ook aanwezig zijn op de september bijeenkomst van de Federatie van Ondernemersverenigingen.

Eventuele achtergrond info en toelichting is te verkrijgen bij Wico van Helden (voorzitter FOD) via 06-49 360 954.

Open huis Gorinchem groot succes

0
Foto pand Gorinchem

Het open huis van Visser & Visser vond afgelopen donderdagmiddag plaats in het nieuwe kantoor aan de Einsteinweg 2 in Gorinchem. Tijdens de borrel werden ondernemers, collega’s en familieleden rondgeleid door het enthousiaste team. Ook was er gelegenheid voor de aanwezigen om elkaar te spreken. Lokale ondernemers lieten de bezoekers kennismaken met heerlijke wijn, kaas, koffie, chocolade en ijs.

Visser & Visser Gorinchem mocht ruim 150 bezoekers verwelkomen en is met recht trots! De bezoekers kregen na afloop minidonuts mee, zodat ze thuis nog even konden nagenieten. De foto’s zijn terug te vinden op de Facebookpagina van Visser & Visser.

In het nieuwe pand huisvest ook Arpentus, gelieerd aan Visser & Visser, om ondernemers te ondersteunen bij de verkoop en aankoop van een onderneming. Vestiging Gorinchem is daarnaast actief voor ondernemers in de zorg of zorginstellingen en heeft daarvoor een Branchegroep Zorg. Met kennis en ervaring heeft Visser & Visser specifieke branchekennis opgebouwd, waarmee ze meedenkt over de toekomst van ondernemers.

Genomineerden bekend Innovation Award ZHZ 2019

0
innovatieaward_logo_white

Elke Melk, De architect 2.0 en SUS-concept genomineerd voor Innovation Award ZHZ 2019

Op woensdag 22 mei wordt tijdens de uitreiking van de Innovation Award ZHZ bekend wie de winnaar is van de Innovation Award ZHZ 2019. Uit de inzendingen koos de jury drie genomineerden: Elke Melk, De architect 2.0 en het SUS-concept.

ElkeMelk

Door de melk per koe direct na het melken te pasteuriseren en apart te verpakken belooft ElkeMelk een product met een ongekende smaak, variatie en vooral beleving. Op de fles komt de naam van de koe, het moment van melken (en verpakken) en de gehalten vet, eiwit en lactose te staan. Over de koe van elke fles is informatie en een foto op de website te vinden, zo zet ElkeMelk de koe op tafel. ElkeMelk zal in mei op de Hazendonkhoeve in Molenaarsgraaf van start gaan en is eind mei in bijna alle vestigingen van Albert Heijn in Nederland verkrijgbaar. 

De architect 2.0

De architect 2.0 is een idee van RoosRos Architecten. Over tien jaar bestaat de architect in de huidige vorm niet meer. Aan de hand van vier pilotprojecten is onderzoek gedaan naar de toekomst. De Archi-o-loog maakt gebouwen van afval. De multifunctionele accommodatie De Boezem in Oud-Beijerland wordt nagenoeg helemaal gebouwd van (sloop)afval of herbruikbare materialen. Uit een sloopproject in Puttershoek worden materialen geoogst die in De Boezem een tweede leven krijgen.  De Arch-I-Tee van RoosRos ontwikkelde het Tiny House PetitPlace. Door de consument zelf samen te stellen vanachter de computer en als bouwpakket. Van copy-right naar copy-left. PetitPlace wordt aangeleverd als bouwpakket en is door de consument zelf in elkaar te zetten. Op dit moment zijn er tientallen aanvragen en concrete offertes. Daarnaast zijn er nog de Arch-i-naut (zelfvoorzienend bouwen) en de Arch-i-energy (energieneutraal bouwen zonder bouwer).

Het SUS-concept

Het SUS-concept, S(it) U(p) S(ystem), van Marine Innovators uit Papendrecht is een concept voor transport en installatie van windturbines met fundaties voor offshore windparken. Windmolens worden nu vaak in delen naar hun bestemming op zee gebracht en daar soms onder moeilijke (weers)omstandigheden in elkaar gezet. Met het SUS-concept is een manier bedacht om windmolens op de wal op te bouwen en deze inclusief fundatie in liggende positie offshore te brengen. Met het SUS-concept zijn geen zware hijsinstallaties vereist. De uitvinding zal voor een flinke vermindering van de kosten zorgen dankzij sneller en goedkoper transport en installatie en omdat er aanzienlijk minder personeelscapaciteit nodig is.

Feestelijk event

Tijdens een feestelijk event bij het Van der Valk Hotel ARA in Zwijndrecht op 22 mei zal bekend worden wie van deze genomineerden de prestigieuze award in ontvangst mag nemen. Naast de uitreiking van de Innovation Award ZHZ, zijn er ook prijzen als de Amega Super Stageplaats, de scholarships van NexTech en de uitreiking van de Da Vinci Impact Award.

Over de Innovation Award ZHZ

De Innovation Award ZHZ is een gezamenlijk initiatief van Werkgevers Drechtsteden en Port of BUSINESS en mag zich inmiddels verheugen in een breed draagvlak bij bedrijven, instellingen en de regionale en lokale overheden. Dit komt onder meer tot uiting in een divers samengesteld bestuur, een deskundige jury, een collectief van kennispartners en een ervaren Raad van Toezicht. De jury heeft er bij de beoordeling op gelet dat de innovatie ‘nieuw’ en van ‘waarde’ moet zijn en dat de innovatie betrekking kan hebben op product/dienst, een proces of businessmodel. Meer weten over de Innovation Award ZHZ 2019 en de uitreiking? Kijk dan op www.innovationawardzhz.nl

Peter Blangé nieuwe directeur Rotterdam Topsport

0
Peter-Blange-nieuwe-directeur-Rotterdam-Topsport

De Raad van Toezicht van Stichting Rotterdam Topsport heeft Peter Blangé (54) benoemd tot nieuwe directeur-bestuurder van de stichting. Hij volgt hiermee Hans den Oudendammer op die na 20 jaar inzet voor de topsport in Rotterdam afscheid neemt op 1 september. 

Blangé is geen onbekende in de sportwereld. Na een succesvolle carrière als professioneel volleyballer met als hoogtepunt een Olympische gouden plak op de OS van Atlanta, heeft hij een kleine 20 jaar ervaring opgedaan in leidinggevende functies onder andere bij de Nevobo als bondscoach, bij ORTEC als commercieel directeur van de sportafdeling, als manager van het Innosport Lab Papendal en als prestatie-innovatie manager bij de KNVB. Buiten deze functies heeft hij  diverse bestuurlijke en representatieve posities bekleed, zoals het voorzitterschap van de atletencommissie van het NOC*NSF en toernooidirecteur bij het EK volleybal vrouwen 2015 in Rotterdam.

Blangé is erg enthousiast over zijn benoeming en kijkt er naar uit om te starten: “De functie van directeur-bestuurder van Rotterdam Topsport is enorm veelzijdig en biedt mij de kans een inspirerend boegbeeld en verbinder te mogen zijn tussen de sport, de stad Rotterdam en de regio. Gezien mijn sportachtergrond en positieve ervaringen in verschillende samenwerkingsverbanden met Rotterdam Topsport en haar betrokken medewerkers heb ik enorm veel zin om samen met hen, onze sponsoren en partners de positie van de topsport in deze prachtige stad verder uit te bouwen en het maatschappelijke belang van topsport verder te ontwikkelen.”

Hans Stam, voorzitter van de Raad van Toezicht, is verheugd met de aanstelling van Blangé: “Wij zijn overtuigd dat we in Peter Blangé de juiste man hebben gevonden die zich met passie in zal zetten voor de belangrijke topsportopgaven van Rotterdam Topsport voor de komende jaren, zoals de verdere doorontwikkeling CTO Metropool (centrum voor topsport en onderwijs), het acquireren en faciliteren van grote internationale topsportevenementen en het aangaan van duurzame samenwerkingen met het bedrijfsleven, onderwijs- en kennisinstellingen, politiek, sportbonden en NOC*NSF.”

Blangé start 1 september met zijn werkzaamheden bij Rotterdam Topsport. Tijdens een aantal topsportevenementen die deze zomer plaatsvinden zal hij aanwezig zijn voor een eerste kennismaking met het uitgebreide netwerk.