Home Blog Page 127

Rotterdamse industrie stoot minder CO2 uit

0
co2-uitstoot_0

Foto: Kees Torn

De industrie in de Rotterdamse haven stoot voor het tweede jaar op rij minder CO2 uit. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Emissie Autoriteit (NEA). Over een periode van twee jaar is de uitstoot met 13,6% (4,2 miljoen ton) afgenomen.

De belangrijkste reden is het uitzetten van verouderde kolencentrales medio 2017. De op aardgas gestookte elektriciteitscentrales stonden vaker aan en produceerden daardoor meer CO2: in 2018 1,7 miljoen ton meer dan in 2016. De elektriciteitssector als geheel (kolen- en gascentrales) stootte in 2018 27% (4 miljoen ton) minder CO2 uit dan in 2016.

Opvallend aan de cijfers van de NEA is dat de raffinaderijen in 2018 6,6% (0,6 miljoen ton) minder CO2 uitstootten dan in 2016. Ook op lange termijn doen de Rotterdamse raffinaderijen het goed. De CO2-emissies van de raffinaderijen zijn sinds 2005 met maar liefst 20% afgenomen (2,1 miljoen ton), terwijl de productie in diezelfde periode met 4% is gestegen en er veel meer laagzwavelige producten worden gemaakt. Dat laatste vergt meer energie. De uitstoot van de bedrijven die industriële gassen maken nam tegelijkertijd toe. Zij maken onder andere waterstof waarmee brandstoffen ontzwaveld worden.

In de cijfers van de NEA zijn alle bedrijven die onder het ETS vallen meegenomen. Dit betreft 96% van de uitstoot van de Rotterdamse industrie.



BP, Nouryon en Havenbedrijf Rotterdam werken samen aan studie naar groene waterstof

0
BP, Nouryon en Havenbedrijf Rotterdam werken samen aan studie naar groene waterstof

BP, Nouryon (voorheen AkzoNobel Specialty Chemicals) en Havenbedrijf Rotterdam gaan samen de mogelijkheden onderzoeken voor de productie van “groene” waterstof door middel van waterelektrolyse voor de BP raffinaderij in Rotterdam. Dit biedt de potentie voor aanzienlijke vermindering van CO2 emissies.

Op dit moment gebruikt de raffinaderij waterstof gemaakt uit aardgas voor de ontzwaveling van producten. Door deze volledig te vervangen door groene waterstof geproduceerd uit water met hernieuwbare energie, zou de CO2 uitstoot – uitgaande van de huidige omstandigheden – met 350.000 ton per jaar kunnen afnemen.

De partijen hebben een intentieovereenkomst ondertekend om de haalbaarheid te onderzoeken van een waterelektrolyse-installatie van 250 megawatt voor de productie van maximaal 45.000 ton groene waterstof per jaar met hernieuwbare energie. Het gaat hier om de grootste in zijn soort in Europa.

De opzet is dat Nouryon, dat een leidende positie heeft op het gebied van elektrochemie, de installatie gaat bouwen en exploiteren. Havenbedrijf Rotterdam gaat de lokale infrastructuur faciliteren en onderzoekt opties voor verdere ontwikkeling van een groene waterstof hub in het gebied. De partners zijn van plan om in 2022 een definitieve investeringsbeslissing over het project nemen.

Ruben Beens, CEO BP Nederland: “BP is gecommitteerd te werken aan een toekomst met een lage CO2 uitstoot. We zetten in op vermindering van emissies van onze activiteiten, verbetering van onze producten om klanten te helpen hun emissies te reduceren en het ontwikkelen van koolfstofarme bedrijfsactiviteiten. Het gebruik van groene waterstof, gemaakt uit water met hernieuwbare energie, heeft de potentie om een aanzienlijke vermindering van emissies in Rotterdam te realiseren. Samenwerken met Nouryon en Havenbedrijf Rotterdam biedt ons de mogelijkheid de technische, operationele en financiële dimensies van deze potentiële mogelijkheid te onderzoeken en hierin een volledig inzicht te krijgen.”

Knut Schwalenberg, Managing Director Industrial Chemicals Nouryon, voegt toe: “Deze samenwerking bouwt voort op onze ervaring in elektrolyse technologie om nieuwe waardeketens te creëren. Met groene waterstof kunnen we onze klanten duurzame oplossingen bieden, van koolstofarme brandstoffen en industriële processen tot nieuwe vormen van circulaire chemie.”

Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “De ontwikkeling van grootschalige elektrolysers die zijn aangesloten op offshore windparken is van cruciaal belang om vooruitgang te boeken met het creeëren van een nieuw energiesysteem, wat nodig is om onze klimaatdoelstellingen te realiseren. Deze elektrolyser van 250 megawatt laat zien dat Rotterdam koploper kan zijn in de energietransitie. Dat is een belangrijke onderscheidende factor voor de industrie in het havengebied.”

Minder controle aan de grens met een AEO vergunning

0
grens

Bij de meeste bedrijven is de AEO vergunning bekend. De interesse en het aantal bedrijven dat in bezit is van een AEO vergunning zijn flink gegroeid. De voordelen die de vergunning biedt, zijn terug te zien in de praktijk. In dit nieuwsbericht wordt ingegaan op het voordeel dat minder fysieke controles worden uitgevoerd door de Douane.

Minder fysieke controles

De Douane controleert de binnenkomende en uitgaande goederenstromen in Nederland. Op alle douaneaangiften die de Douane ontvangt, wordt naast een steekproefcontrole ook een risicogerichte controle uitgevoerd. De Douane kan van dergelijke administratieve controles ook overgaan tot fysieke controles. Een fysieke controle kan bestaan uit verschillende vormen, zoals een goederenonderzoek aan de hand van de aangeboden informatie of een onderzoek waarbij een monster wordt afgenomen van de goederen en onderzocht wordt in het laboratorium. Al deze fysieke controlevormen zijn noodzakelijk, maar kosten geld en met name tijd. Een bedrijf dat in bezit is van de AEO vergunning zal aan minder fysieke controles worden onderworpen.

Is het voordeel merkbaar?

De Douane verricht 50% minder fysieke controles ten opzichte van het standaard aantal controles wanneer de AEO-C of gecombineerde vergunninghouder als aangever op de invoer- of uitvoeraangifte vermeld staat. Ook bij een Controle Na Invoer (CNI) of een administratieve controle houdt de Douane rekening met het bezit van een AEO vergunning. Voor de praktijk betekent dit een verlaging in de kosten die gemaakt worden bij een fysieke controle en dat de goederen sneller beschikbaar zijn. Daarnaast biedt de Douane de faciliteit om de AEO houder te laten bepalen waar de fysieke controle wordt uitgevoerd.

Voorbeeld

Uit China worden per jaar 500 containers met plastic borden vervoerd naar Nederland. De importeur en ook aangever van de goederen is niet in bezit van een AEO vergunning. De aangifte ten invoer wordt gedaan op het moment dat de goederen worden aangebracht bij de Douane. Op jaarbasis krijgt de importeur te maken met veertig fysieke controles op de plastic borden. De goederenstroom wordt vanuit de ogen van de importeur veertig keer vertraagd. Tevens maakt de importeur extra kosten, zoals personeel ter plaatse en handelingskosten door de rederij, voor het laten uitvoeren van de fysieke controle op de terminal. De importeur neemt actie en besluit om de gecombineerde AEO vergunning aan te vragen en deze wordt toegewezen door de Douane. De importeur heeft nu 50% vermindering op het aantal fysieke controles dus twintig keer op jaarbasis voor de plastic borden. Naast de aanzienlijke vermindering in het aantal fysieke controles, maakt de importeur ook gebruik van de voorafaangifte en ontvangt de importeur de kennisgeving fysieke controle voordat de goederen aan worden gebracht bij de Douane. De importeur heeft meer tijd om de fysieke controle op een zelf gekozen locatie uit te laten voeren. De importeur maakt gebruikt van het verleggen van de fysieke controle en vermijdt hiermee de handelingskosten van de rederij. Kortom de planning voor een fysieke controle is optimaal en de kosten zijn lager.

AEO internationaal

Inmiddels is het AEO voordeel ook internationaal van kracht, doordat het als een erkend veiligheidsprogramma wordt gezien. Bijvoorbeeld, de douaneautoriteiten van China en Nederland willen een betrouwbaar logistieke keten realiseren. Door gebruik te willen maken van deze logistieke keten, moet het bedrijf aan gestelde criteria voldoen net zoals een AEO bedrijf aan criteria moet voldoen. Wederzijdse erkenning van de veiligheidsprogramma’s is de eerste stap. Om de betrouwbare logistieke keten te realiseren, is een Pilot ‘Smart and Secure Trade Lanes (SSTL)’ opgezet. De SSTL Pilot is opgezet voor het AEO Programma om internationale handelaren een snellere douane vrijgave en een verbeterd logistiek proces te bieden. Kortom, een logistieke keten is gemaakt speciaal voor de ‘betrouwbare’ bedrijven. Het uitgangspunt van SSTL is dat het land van uitvoer de inspectie op de goederen kan uitvoeren en het land van invoer in beginsel geen controle instelt. Dit biedt een nieuwe aanpak voor zowel de Douane als het bedrijfsleven en werkt kostenbesparend.

Brexit

Ook al is de SSTL in een testfase; het voordeel dat de AEO vergunning biedt, is al te merken en meetbaar. De AEO vergunning kan tevens een goede voorbereiding zijn op de naderende Brexit. De verwachting is dat na de Brexit lange wachtrijen bij de grens ontstaan en dat het voordeel van minder fysieke controles een verlichting geeft. Denk aan de problemen voor de transporteurs die door lange wachttijden de extra (wacht)kosten door gaan belasten of bij het ontbreken van de juiste documentatie. AEO houders hebben een juiste beheersing van de bedrijfsprocessen en zijn op de hoogte van actuele zaken dus zullen voorbereid aan de grens staan.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Arnold Vredenbregt van Baker Tilly (Netherlands) N.V.

Genomineerden bekend Innovation Award ZHZ 2019

0

Elke Melk, De architect 2.0 en SUS-concept genomineerd voor Innovation Award ZHZ 2019

Op woensdag 22 mei wordt tijdens de uitreiking van de Innovation Award ZHZ bekend wie de winnaar is van de Innovation Award ZHZ 2019. Uit de inzendingen koos de jury drie genomineerden: Elke Melk, De architect 2.0 en het SUS-concept.

ElkeMelk

Door de melk per koe direct na het melken te pasteuriseren en apart te verpakken belooft ElkeMelk een product met een ongekende smaak, variatie en vooral beleving. Op de fles komt de naam van de koe, het moment van melken (en verpakken) en de gehalten vet, eiwit en lactose te staan. Over de koe van elke fles is informatie en een foto op de website te vinden, zo zet ElkeMelk de koe op tafel. ElkeMelk zal in mei op de Hazendonkhoeve in Molenaarsgraaf van start gaan en is eind mei in bijna alle vestigingen van Albert Heijn in Nederland verkrijgbaar. 

De architect 2.0

De architect 2.0 is een idee van RoosRos Architecten. Over tien jaar bestaat de architect in de huidige vorm niet meer. Aan de hand van vier pilotprojecten is onderzoek gedaan naar de toekomst. De Archi-o-loog maakt gebouwen van afval. De multifunctionele accommodatie De Boezem in Oud-Beijerland wordt nagenoeg helemaal gebouwd van (sloop)afval of herbruikbare materialen. Uit een sloopproject in Puttershoek worden materialen geoogst die in De Boezem een tweede leven krijgen.  De Arch-I-Tee van RoosRos ontwikkelde het Tiny House PetitPlace. Door de consument zelf samen te stellen vanachter de computer en als bouwpakket. Van copy-right naar copy-left. PetitPlace wordt aangeleverd als bouwpakket en is door de consument zelf in elkaar te zetten. Op dit moment zijn er tientallen aanvragen en concrete offertes. Daarnaast zijn er nog de Arch-i-naut (zelfvoorzienend bouwen) en de Arch-i-energy (energieneutraal bouwen zonder bouwer).

Het SUS-concept

Het SUS-concept, S(it) U(p) S(ystem), van Marine Innovators uit Papendrecht is een concept voor transport en installatie van windturbines met fundaties voor offshore windparken. Windmolens worden nu vaak in delen naar hun bestemming op zee gebracht en daar soms onder moeilijke (weers)omstandigheden in elkaar gezet. Met het SUS-concept is een manier bedacht om windmolens op de wal op te bouwen en deze inclusief fundatie in liggende positie offshore te brengen. Met het SUS-concept zijn geen zware hijsinstallaties vereist. De uitvinding zal voor een flinke vermindering van de kosten zorgen dankzij sneller en goedkoper transport en installatie en omdat er aanzienlijk minder personeelscapaciteit nodig is.

Feestelijk event

Tijdens een feestelijk event bij het Van der Valk Hotel ARA in Zwijndrecht op 22 mei zal bekend worden wie van deze genomineerden de prestigieuze award in ontvangst mag nemen. Naast de uitreiking van de Innovation Award ZHZ, zijn er ook prijzen als de Amega Super Stageplaats, de scholarships van NexTech en de uitreiking van de Da Vinci Impact Award.

Over de Innovation Award ZHZ

De Innovation Award ZHZ is een gezamenlijk initiatief van Werkgevers Drechtsteden en Port of BUSINESS en mag zich inmiddels verheugen in een breed draagvlak bij bedrijven, instellingen en de regionale en lokale overheden. Dit komt onder meer tot uiting in een divers samengesteld bestuur, een deskundige jury, een collectief van kennispartners en een ervaren Raad van Toezicht. De jury heeft er bij de beoordeling op gelet dat de innovatie ‘nieuw’ en van ‘waarde’ moet zijn en dat de innovatie betrekking kan hebben op product/dienst, een proces of businessmodel. Meer weten over de Innovation Award ZHZ 2019 en de uitreiking? Kijk dan op www.innovationawardzhz.nl

Nemesys en NC Automatisering starten Promisys

0
Foto persbericht Promisys

NC Automatisering en Nemesys bundelen hun krachten in een nieuw IT-bedrijf: Promisys, IT zoals beloofd.

 

Samen sterker

NC Automatisering en Nemesys zijn beiden al jaren actief als ICT-dienstverlener, met een sterke focus op netwerk- en werkplekbeheer. Om de huidige en toekomstige klanten nog beter en professioneler van dienst te kunnen zijn is er besloten om de krachten te bundelen en samen een nieuw IT-bedrijf te starten: Promisys.

Promisys

De kernactiviteiten van Promisys zijn het leveren van IT hard- en software, cloud-oplossingen en support- en beheerdiensten voor het MKB. Een moderne en soepel werkende IT-omgeving die ondernemers in staat stelt hun bedrijf goed te laten opereren is daarbij het streven.

De dagelijkse leiding van Promisys is in handen van Bas den Boer en Hans den Boer. Het Promisys-team bestaat verder uit alle huidige medewerkers van NC Automatisering en van de IT-afdeling van Nemesys. Bestaande klanten behouden dus hun reeds bekende contactpersonen. Promisys werkt vanuit het pand van de Nemesys Groep in Oud-Beijerland.

Nemesys Groep

De naam Nemesys verdwijnt overigens niet. De IT-dienstverlening loopt weliswaar straks via het nieuwe Promisys, maar Nemesys blijft actief als zakelijke telefonie specialist.

Zowel Promisys als Nemesys zijn zelfstandig onderdeel van de Nemesys Groep. Een complementaire groep bedrijven actief op het gebied van IT, Telecom en Energie. Professionele dienstverlening, klantgerichtheid en een no-nonsense mentaliteit zijn de belangrijkste kenmerken. Met 60 medewerkers werkt de Nemesys Groep aan uiteenlopende projecten voor hoofdzakelijk MKB-bedrijven, onderwijs-, zorg- en overheidsinstellingen in Zuidwest Nederland.

Naast Promisys bestaat de Nemesys Groep uit: Nemesys Telecom, HostedXL, De Gezonde Digitale Organisatie, 21Software, Hosted Energie en Telecombinatie Hoeksche Waard.

Contactgegevens Promisys

Promisys B.V.
Aston Martinlaan 2
3261 NB Oud-Beijerland
Tel. 088-643 2100
info@promisys.nl
www.promisys.nl

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Marcel Versteeg van Nemesys Groep

Kennissessie | Digitale uren- en projectregistratie bij Aspect ICT

0
Kennissessie digitale uren en projectregistratie

Nu er steeds vaker projectmatig gewerkt wordt, krijgt de urenregistratie van projecten binnen veel bedrijven een hogere prioriteit. Vaak lopen binnen een bedrijf meerdere projecten tegelijkertijd, waardoor werknemers aan meer dan één project tegelijk werken. Het is belangrijk om goed inzicht te hebben in de openstaande uren en de voortgang van het project.

In deze interactieve sessie gaan we aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden in op het digitaliseren van projecten- & urenregistratie. Heeft u mensen in de buitendienst waarvoor uren geregistreerd moeten worden? Zoekt u een aanvulling op uw bedrijfssoftware/ERP? Heeft u te maken met projecten of service of juist een combi? Gaat het u enkel om urenregistratie of zoekt u breder (foto’s, documenten, onkosten)? Aspect ICT toont u verschillende oplossingsrichtingen en de eigenschappen ervan.

Vele bedrijven in de regio zijn al verder geholpen op dit gebied. Uiteraard is er ruimte om uw vragen te stellen en zullen we waar nodig een individueel vervolg plannen om meer in te zoomen op uw eigen situatie.

Locatie
Aspect ICT
Handelsstraat 1
3381 XC Hardinxveld- Giessendam

Aanmelden kan via deze link.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Jeroen Jeroense van Aspect ICT

Nieuwe partners voor EnergieAkkoord Greenport

0
ondertekening energieakkoord

Het EnergieAkkoord van Greenport West-Holland heeft dertien nieuwe partners. Gasunie, Uniper, Havenbedrijf Rotterdam, Evides, Duurzaam Voorne/Hydreco GeoMEC en TU Delft (faculteit 3mE) en zeven warmtecoöperaties uit het Westland hebben het akkoord ondertekend. Daarmee komt het totaal aantal partners op bijna vijftig.

In de glastuinbouw wordt er met onderzoek, innovatie, praktijktoepassingen en veel projecten hard gewerkt aan een klimaatneutrale sector in 2040. Dat doel is ook vastgelegd in een EnergieAkkoord, dat in 2017 door 36 partijen in de Greenport werd ondertekend. Met het EnergieAkkoord verbindt Greenport West-Holland energieprojecten, zorgt voor kennisdeling tussen partners en wordt verantwoordelijk voor de gebiedsaanpak glastuinbouw in het kader van het Klimaat- en Energie Akkoord. Ook levert zij een sectorale inbreng in de Regionale EnergieStrategie.De ontwikkeling van warmtenetten gevoed door havenwarmte en door duurzame bronnen zoals geothermie is een van de belangrijke actuele thema’s. De levering van voldoende externe CO2 is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Daarnaast is er aandacht voor toepasbaarheid van nieuwe mogelijkheden zoals smart grids, waterstof, hoge temperatuuropslag en aquathermie in de glastuinbouw. Het EnergieAkkoord in de Greenport loopt nog tot en met 2020.Dertien nieuwe partners
Tijdens een bijeenkomst in TU Delft zetten dertien nieuwe partners hun handtekening onder het EnergieAkkoord: Gasunie, Uniper, Havenbedrijf Rotterdam, Evides, Duurzaam Voorne/Hydreco GeoMEC en TU Delft (faculteit 3mE) en zeven warmtecoöperaties uit het Westland. Erik Persoon van coöperatie Trias Westland: “Voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken kun je het beste samenwerken met andere partijen. Daarom is het niet meer dan logisch dat voor de verduurzaming van de tuinbouw partijen zich aansluiten bij het EnergieAkkoord.”Bas van Eijk van Evides: “Evides Waterbedrijf heeft als doelstelling om in 2025 energieneutraal te zijn en wil dat onder meer bereiken door deel te nemen aan deze samenwerking.” Namens Gasunie ondertekende René Schutte het EnergieAkkoord: “Gasunie is een publiek bedrijf met een publieke taak, zeker ook als het gaat om energietransitie. Energie-infrastructuur speelt daarbij een belangrijke rol. Om deze transitie te kunnen versnellen, moeten we ook regionaal en binnen de hele keten samenwerken. Het EnergieAkkoord is zo’n initiatief dat hier een goede bijdrage aan kan leveren.”

Hogere winst Van Leeuwen Buizen Groep

0
Hogere winst Van Leeuwen Buizen Groep
    Hogere winst Van Leeuwen Buizen GroepStijging van omzet, bedrijfsresultaat en nettowinstSterkere marktpositie in zowel industrie- als energiesegmentVerdere investeringen in innovatieve distributieconcepten en digitaliseringZWIJNDRECHT, 10 april 2019 – De Van Leeuwen Buizen Groep realiseerde in 2018 een verdere verbetering van het resultaat ten opzichte van voorgaande jaren. Marktomstandigheden en economische activiteit waren in de meeste business-segmenten gunstig. Het netwerk is uitgebreid met een acquisitie in Duitsland. Van Leeuwen investeerde in distributie- en servicefaciliteiten en innovatieve oplossingen voor de klant. De omzet van de internationale handelsonderneming en specialist in stalen buizen en buistoepassingen bedroeg € 630 miljoen, een stijging van 3% ten opzichte van 2017 (€ 613 miljoen). Bedrijfsresultaat en nettowinst stegen en kwamen respectievelijk uit op € 13,5 miljoen (2017: € 12,4 miljoen) en € 9,7 miljoen (2017: € 6,3 miljoen). De solvabiliteit blijft sterk met 44%.In zowel de Europese industriemarkt als de wereldwijde energiemarkt ontwikkelde de vraag zich goed in 2018. In alle industrie-marktsegmenten behaalde Van Leeuwen betere resultaten dan in 2017. Ook de ontwikkelingen in de energiemarkt waren goed. In belangrijke markten zoals Azië en Noord-Amerika was er significant herstel en behaalde Van Leeuwen goede resultaten. Met name in het pijpleidingsegment groeit de omzet van Van Leeuwen. Op 1 mei 2018 nam Van Leeuwen de activiteiten van Ferrostaal Piping Supply over, een Duits-Nederlandse buizenhandelaar. Hiermee heeft Van Leeuwen een betere toegang tot de Duitse en Centraal-Europese markt voor onder andere de chemie, petrochemie en machinebouw. Onder het wereldwijde contract met ExxonMobil leverde Van Leeuwen in Europa, Noord-Amerika en Azië materialen voor MRO en projecten. Van Leeuwen investeert in de uitbreiding van het internationale netwerk van voorraadlocaties, modernisering van het machinepark en in digitalisering. In Sydney, Australië is met de bouw gestart van een extra magazijn van 2.000 m2. In Vyškov, Tsjechië komt een nieuwe hal van 4.000 m² met een state-of-the-art opslagsysteem. Om te voldoen aan de groeiende vraag naar data-uitwisseling met klanten en leveranciers wordt in 2019 de verdere implementatie van Electronic Data Interchange (EDI) versneld.Peter Rietberg, Voorzitter van de Raad van Bestuur: “Van Leeuwen heeft in 2018 een solide resultaat neergezet. Als toonaangevende specialist blijven we investeren in innovatie en het versterken van de verbinding met onze klanten. Ons merk Van Leeuwen, dat al 95 jaar staat voor een betrouwbare en vakkundige distributiepartner, is hierbij van grote waarde.”Meer informatie over de resultaten 2018: www.vanleeuwen-report.comVan Leeuwen Buizen GroepDe Van Leeuwen Buizen Groep is een wereldwijd opererende handelsonderneming en specialist in stalen buizen en buistoepassingen. Het bedrijf is in vrijwel alle industriële sectoren actief. De basis van het bedrijf is gelegd in 1924. De Groep telt meer dan veertig vestigingen verspreid over Europa, het Midden-Oosten, Azië, Australië en Noord-Amerika.

https://www.vanleeuwen.com/

Loodswezen verlaagt CO2_foodprint met duurzame biobrandstof GoodFuels

0

Na succesvolle ervaring in 2018 gaan nu alle schepen van het Nederlands Loodswezen in de regio Rotterdam-Rijnmond over op de duurzame biobrandstof van GoodFuels. Een 30%-blend zorgt dat er een 25% CO2-reductie versus traditionele brandstof wordt gerealiseerd. Nederlands Loodswezen heeft hoge verduurzamings-ambities en gebruikt GoodFuels in haar vloot om deze te realiseren. 

Nederlands Loodswezen heeft hoge verduurzamings-ambities en gebruikt geavanceerde biobrandstof van GoodFuels in haar vloot. Foto, Nederlands Loodswezen
Nederlands Loodswezen heeft hoge verduurzamings-ambities en gebruikt geavanceerde biobrandstof van GoodFuels in haar vloot. Foto, Nederlands Loodswezen

Vermindering van 10%

De overstap naar een 30%-blend voor de schepen in de regio Rotterdam-Rijnmond vermindert de totale CO2-uitstoot voor het Loodswezen met 10%. Het streven is de inzet van de GoodFuels 30%-blend in de toekomst uit te breiden naar andere regio’s en dit is ook waarom GoodFuels en het Nederlands Loodswezen een partnerschap aan gaan voor de lange termijn. 

3 maatregelen om CO2-footprint te verlagen

GoodFuels en partner Reinplus Fiwado Bunker voorzien de schepen van deze geavanceerde biobrandstof. De inzet van GoodFuels’ geavanceerde biobrandstoffen is één van de drie maatregelen die het Nederlands Loodswezen heeft genomen om haar CO2-footprint te verlagen, naast het implementeren van lichtere schepen (van 54 naar 42 ton) en focus op efficiënter varen. 

Mark Snijders, Hoofd Inkoop bij Nederlands Loodswezen: “Aangezien onze loodsvaartuigen in kustgebieden varen, vinden wij het belangrijk dat onze emissies teruggedrongen worden. Naast CO2, reduceren biobrandstoffen ook significant op lokale emissies zoals zwavel, fijnstof en stikstof. Daarnaast is het voor ons van groot belang dat de biobrandstoffen op de juiste manier, uit de juiste grondstoffen geproduceerd zijn. GoodFuels is voor ons hierin de juiste partner.” 

Over het Nederlands Loodswezen

Nederlands Loodswezen draagt bij aan het veilig en vlot afhandelen van het scheepvaartverkeer. Het loodsen van zeeschepen gebeurt door circa 450 registerloodsen, die met actuele kennis van getijden, stromingen, procedures, verkeersstromen, havens en ligplaatsen de kapitein adviseren. Het Loodswezen is 24 uur per dag inzetbaar onder alle weersomstandigheden. Continuïteit van operatie is cruciaal. 

Rotterdamse industrie stoot minder CO2 uit

0
Rotterdamse industrie stoot minder CO2 uit

De industrie in de Rotterdamse haven stoot voor het tweede jaar op rij minder CO2 uit. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Emissie Autoriteit (NEA). Over een periode van twee jaar is de uitstoot met 13,6% (4,2 miljoen ton) afgenomen.

Foto: Kees Torn

De belangrijkste reden is het uitzetten van verouderde kolencentrales medio 2017. De op aardgas gestookte elektriciteitscentrales stonden vaker aan en produceerden daardoor meer CO2: in 2018 1,7 miljoen ton meer dan in 2016. De elektriciteitssector als geheel (kolen- en gascentrales) stootte in 2018 27% (4 miljoen ton) minder CO2 uit dan in 2016.

Opvallend aan de cijfers van de NEA is dat de raffinaderijen in 2018 6,6% (0,6 miljoen ton) minder CO2 uitstootten dan in 2016. Ook op lange termijn doen de Rotterdamse raffinaderijen het goed. De CO2-emissies van de raffinaderijen zijn sinds 2005 met maar liefst 20% afgenomen (2,1 miljoen ton), terwijl de productie in diezelfde periode met 4% is gestegen en er veel meer laagzwavelige producten worden gemaakt. Dat laatste vergt meer energie. De uitstoot van de bedrijven die industriële gassen maken nam tegelijkertijd toe. Zij maken onder andere waterstof waarmee brandstoffen ontzwaveld worden.

In de cijfers van de NEA zijn alle bedrijven die onder het ETS vallen meegenomen. Dit betreft 96% van de uitstoot van de Rotterdamse industrie.