Home Blog Page 128

Waterbus best gewaardeerde OV van Nederland

0
Waterbus best gewaardeerde OV van Nederland

Reizigers zijn zeer tevreden als ze met de veerdiensten van Waterbus worden vervoerd. Ze waardeerden deze vorm van openbaar vervoer vorig jaar opnieuw met een hoog cijfer, een 8,5. Dat blijkt uit de jaarlijkse OV-klantenbarometer, een landelijk onafhankelijk onderzoek onder reizigers in het stads-en streekvervoer.

Inzet medewerkers

Rik Janssen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland: “In een dichtbevolkte en waterrijke provincie als Zuid-Holland is het noodzakelijk dat vervoer over water een goed alternatief is voor vervoer over de weg. Door innovaties zorgen we er voor dat er een fijnmazig en duurzaam OV-netwerk komt waardoor Zuid-Holland ook over water de best bereikbare provincie van Nederland is. Tevredenheid van reizigers staat hierbij centraal. Ik wil de medewerkers van de Waterbus hartelijk danken voor hun inzet iedere dag. Een mooi resultaat een paar dagen voor de start van de nieuwe aanbesteding voor personenvervoer over water”.

Hoogste score

De Waterbus, de veerdiensten tussen Dordrecht-Rotterdam en in de Drechtsteden, is met het cijfer van 8,5 eerste geworden in de landelijke rangordelijst. Na een score van een 8,0 in 2014, een 8,3 in 2015 een 8,5 in 2016, een 8,5 in 2017 wist Waterbus vorig jaar weer de waardering van een 8,5 van de reizigers te behouden. Het landelijk gemiddelde is een 7,7.

Reizigers van de Waterbus zijn vooral tevreden over de zitplaatsen in de Waterbus, de reissnelheid van het vervoermiddel, de vriendelijkheid van de medewerkers, het gemak bij het instappen en het kopen van een vervoersbewijs. De reizigers zien nog wel graag dat de informatie over vertragingen wordt verbeterd.

Ook tevreden over trein en bus

Ook over ‘land’ presteert Zuid-Holland met het openbaar vervoer in de jaarlijkse OV-klantenbarometer. De treindienst tussen Gouda en Alphen aan den Rijn wordt gewaardeerd met 7,8 als cijfer, hoger dan het landelijk gemiddelde van 7,7. Het busvervoer in de Hoekse Waard – Goeree-Overflakkee en de treindienst MerwedeLingelijn scoren een 7,6.

“Mooie scores waar we als Zuid-Holland trots op mogen zijn en een signaal dat we op de goede weg zijn het openbaar vervoer nog verder te verbeteren”, vertelde gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland bij het OV-Campus jaarcongres op 11 april, waar de resultaten van het jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek in het openbaar vervoer bekend werden gemaakt.

Boon Food Group breidt uit op Dordtse Kil III

0

Dordrecht – Boon Food Group koopt 4.800 vierkante meter extra grond op Dordtse Kil III. Het betreft een uitbreiding van de huidige locatie van 32.000 m2, waar momenteel 360 mensen werken. Dit aantal zal de komende jaren verder groeien. De koopovereenkomst werd op 27 maart door wethouder Burggraaf, directeur Vismans van Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden (ROM-D) en de directie van Boon Food Group ondertekend. 

In 2018 is het hoofdkantoor en het distributiecentrum van Boon, waaronder de MCD winkels vallen, verhuisd naar Dordrecht.

De Rotterdamse zakenvrouwen van 2019

0

De awards in drie categorieën werden dit jaar uitgereikt door wethouder Barbara Kathmann, en de opening werd verzorgd door plaatsvervangend gevolmachtigd Minister van Curaçao Eunice Eisden.

Chinese Rotterdamse

In de categorie Zakenvrouw Met Personeel ging de award naar Nan Su, eigenaar van het in Rotterdam gevestigde Dutch Sino Business Promotions. Nan Su kwam op haar 19e naar Nederland voor een studie in International Business.  Daarna startte Nan met haar zakenpartner, Dutch Sino Business Promotions (DSBP). Een bedrijf dat klanten in China of in Nederland begeleid in het behalen van concrete resultaten, door middel van advies, vertaling, training en/of business support. Op dit moment biedt DSBP in de regio Rotterdam werk aan zo’n 10 mensen. Tot de finalisten voor de Nationale-Nederlanden Zakenvrouw Met Personeel behoorden, naast Nan Su, ook Karin van Elten van Glazenwasserij van Elten en Emily Ansenk, directeur van Kunsthal Rotterdam.

Online marketing en merkstrateeg

In de categorie Zakenvrouw Zonder Personeel nam winnaar Marieke Pijler het op tegen Mahesvari Autar van DesiYUP en Birgit van der Heide van Babs Oppasservice. Pijler is een online marketing en merkstrateeg. Met haar bedrijf Brand Density helpt zij ondernemers en marketing/communicatie professionals op het gebied van online groei. Dat doet zij met trainingen, strategie en coaching.

Platform voor nabestaanden

Winnaar in de categorie Aanstormend Talent was Graciëlla van Hamersveld. Zij was samen met Suzanne Knegt van RotterTram en Pauline Calmez van Netwerk Nieuw Rotterdam geselecteerd als finalist. Van Hamersveld is eigenaar van het platform Closure. Nabestaanden kunnen hierbij eenvoudig alle abonnementen, contracten en accounts van een overleden persoon afronden.

Veel gestemd

Het bestuur van de Stichting Rotterdamse Zakenvrouw is verheugd te zien dat er ook dit jaar weer veelvuldig voorgedragen en gestemd is. Ruim 3.100 Rotterdammers kozen hun favoriet. Deze publieksstemmen werden meegenomen als waardefactor van de publieke impact. Het juryoordeel was uiteindelijk doorslaggevend bij het bepalen van de winnaars. Per award is een jury samengesteld.

Bijna 3 op de 10 werknemers ervaren informatieovervloed

0
Er vindt overleg plaats in een kantoor. Een man zoekt iets op een tablet.

In 2018 kreeg 28 procent van alle werknemers (ruim 2,1 miljoen mensen) op een werkdag zoveel informatie dat zij vaak of altijd moeite hadden om dit snel genoeg te verwerken. In 2014 was dat nog 25 procent. Werknemers die een overvloed aan informatie ervaren, zijn ontevredener over hun arbeidsomstandigheden en hebben een sterkere wens om te vertrekken bij hun huidige werkgever. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) 2018, een onderzoek van CBS en TNO onder ruim 60 duizend werknemers van 15 tot 75 jaar.

Het percentage werknemers dat last heeft van informatieovervloed ligt onder hoogopgeleiden bijna drie keer zo hoog als onder laagopgeleiden, 40 tegen 14 procent. Bij hoogopgeleiden nam het percentage werknemers dat moeite heeft om alle informatie (zoals e-mail, telefoon en sociale media) te verwerken, tussen 2014 en 2018 bovendien het meest toe.

Mannen en vrouwen hebben ongeveer even vaak te maken met informatieovervloed: respectievelijk 28 en 29 procent. Wel zijn er leeftijdsverschillen: 25- tot 65-jarigen hebben er twee tot drie keer zo veel mee te maken als jongere of oudere werknemers.

Bron:CBS, TNO



20142018
Totaal25,228,4
Laag onderwijsniveau13,414,5
Middelbaar onderwijsniveau23,725,7
Hoog onderwijsniveau35,540,1
Bron: CBS, TNO

Vooral managers

Managers voeren de ranglijst aan van beroepen die kampen met een overvloed aan informatie. Bijna de helft (46 procent) zegt tijdens een werkdag vaak of altijd zoveel informatie te krijgen dat dit nauwelijks nog te verwerken is. Van de managers in zorg, onderwijs en ICT zijn dat er zelfs bijna 6 op de 10. Ook in andere ICT-beroepen, zoals databank- en netwerkspecialisten, hebben relatief veel werknemers moeite met alle informatie die op ze afkomt. Bij werknemers in dienstverlenende, agrarische en transportberoepen komt informatieovervloed relatief weinig voor

Vaak of altijd moeite
Managers46,1
ICT 38
Openbaar bestuur, veiligheid en juridisch37,6
Bedrijfseconomisch en administratief36,7
Pedagogisch35,7
Zorg en welzijn 35,2
Creatief en taalkundig 31,6
Commercieel25,4
Technisch20,2
Overig14,3
Dienstverlenend 9,6
Agrarisch 8
Transport en logistiek 7,2
Bron: CBS, TNO

Minder tevreden

Van de werknemers die vaak of altijd moeite hebben om alle informatie op het werk te verwerken, is een kleiner deel (66 procent) tevreden over hun arbeidsomstandigheden dan van degenen die aangeven dat hier nooit of soms sprake van is (75 procent). Ook heeft een groter deel de wens om een nieuwe werkgever te zoeken: 57 procent heeft het afgelopen jaar nagedacht over ander werk en 30 procent heeft daadwerkelijk iets ondernomen om een andere baan te vinden. Bij werknemers die geen of weinig moeite hebben met de hoeveelheid informatie op het werk gold dit voor respectievelijk 44 en 24 procent.

Bron:CBS, TNO

vaak/altijd informatieovervloednooit/soms informatieovervloed
Tevreden over
arbeidsomstandigheden
66
75
Nagedacht over andere
werkgever
5744
Ander werk gezocht3024
Bron: CBS, TNO

bron:https://www.cbs.nl/nl-nl/publicatie/2019/15/nationale-enquete-arbeidsomstandigheden-2018

Opening Royal Caribbean Maritime Training Center in Rotterdam

0
Opening Royal Caribbean Maritime Training Center in Rotterdam

Cruiserederij Royal Caribbean – bekend van onder andere de Symphony of the Seas, het grootste cruiseschip ter wereld – heeft onlangs een nieuw maritiem trainingscentrum gevestigd in Simwave, Barendrecht. Het gaat hier in het vervolg al haar technische en maritieme bemanningsleden trainen.

Launch Royal Caribbean Maritime Training Center

Het trainings- en simulatiecentrum is ultramodern. Met 59 simulatoren is het op het Barendrechtse bedrijventerrein Reijerswaard gevestigde bedrijf een van de uitgebreidste trainingscentra ter wereld.

Royal Caribbean International is een Amerikaans bedrijf dat cruiseschepen exploiteert. Het heeft een hoofdzetel in Miami. Het werd in 1968 opgericht en het is een merknaam van Royal Caribbean Cruises Ltd. Het bedrijf heeft vijfentwintig schepen in bedrijf, waarvan elk schip een naam heeft dat eindigt op ‘of the Seas’.

Marco Stolk Operationeel Directeur bij Van der Mark Transport

0
Marco Stolk Operationeel Directeur bij Van der Mark Transport

Met het aantrekken van Marco Stolk als Operationeel Directeur heeft VDM het managementteam versterkt. “De senioriteit, ervaring en het organisatietalent van Marco kunnen we goed gebruiken. Dit past in de professionalisatieslag die wij maken en is een extra waarborg voor de continuïteit,” verklaart CEO Simon van der Mark.

Marco Stolk was jarenlang Group Manager Logistics & Quality Management bij de PACOMBI GROUP. Vanwaar de overstap naar VDM? “Ik wil ondernemen, organiseren en richting geven en dat is wat ik hier ga doen. Simon en ik zijn als persoon best verschillend, maar vullen elkaar goed aan en delen dezelfde visie; voortbouwen op het goede van vroeger en klanten ontzorgen met innovatieve logistieke oplossingen van nu!”

Bij Van der Mark werken momenteel 70 medewerkers in vaste dienst. Het bedrijf beschikt over ruim 100 trekkende eenheden, 20.000 vierkante meter warehouseruimte en 25.000 palletplaatsen.

RTV Rijnmond en AD Rotterdams Dagblad doen samen onderzoek naar energietransitie

0
RTV Rijnmond en AD Rotterdams Dagblad doen samen onderzoek naar energietransitie

Wat kunnen inwoners van hun gemeente verwachten als het gaat om advies, subsidies en hulp bij bijvoorbeeld het plaatsen van laadpalen? Welke plaats doet het meest haar best om bewoners wegwijs te maken in grote of kleine maatregelen om energie te sparen of juist op te wekken?

Samenwerking
De redacties van RTV Rijnmond, AD Rotterdams Dagblad en AD De Dordtenaar/Rivierenland gaan op projectbasis onderzoek doen naar de energietransitie in de regio’s Rotterdam, Dordrecht en Rivierenland. Welke projecten zijn er al? Wat zijn de ambities? Wat doet het bedrijfsleven? Maar ook: wat kunnen de bewoners zelf doen? En welke kosten zijn daaraan verbonden? Waar komt sowieso de rekening te liggen? 

De resultaten worden in verschillende vormen worden: in de krant, online, video en met interactieve tools. Met onze lezers, kijkers, luisteraars en volgers als middelpunt. Als aftrap starten RTV Rijnmond en AD Rotterdams Dagblad met een brede enquête onder gemeenten, wooncorporaties en energiemaatschappijen in onze regio en de provincie Zuid-Holland. Het komend jaar gaan we geregeld over dit onderwerp berichten. 

De hoofdredacties van AD en RTV Rijnmond benadrukken dat hun redacties elkaar dagelijks blijven beconcurreren op journalistieke onderwerpen en thema’s. “Maar dit onderwerp is voor ons een mooie gelegenheid om eens verder te kijken”, zegt Paul van den Bosch, hoofdredacteur AD Regio. “Het staat vol in het maatschappelijke debat, zeker in industrierijke gebieden als rond Rotterdam en Dordrecht. Samen kunnen we bij dit project iets doen waar we ieder afzonderlijk niet zo snel aan toe zouden komen. Dit moet journalistiek mooie producties opleveren, dat is het uitgangspunt van ons beiden. En los hiervan zullen we natuurlijk ook onafhankelijk van elkaar over deze thema’s berichten.” 

Ib Haarsma, hoofdredacteur RTV Rijnmond: “In het huidige krachtenveld is het goed om af en toe de journalistieke krachten te bundelen en het lef te hebben om over je eigen schaduw heen te springen. RTV Rijnmond en AD doen dat in dit belangrijke dossier. Ik kijk uit naar deze samenwerking omdat het uiteindelijk één van de belangrijkste taken van de journalistiek ondersteunt: de waakhondfunctie.”

Young professionals adviseren over aantrekkelijk werkklimaat:

0
Young professionals adviseren over aantrekkelijk werkklimaat

‘Bied jonge haven-medewerkers perspectief op ontwikkeling’


Als het aan jonge havenmedewerkers ligt gaan beleidsmakers in de Rotterdamse Haven heel snel aan de slag met het creëren van meer ontwikkelingsmogelijkheden voor medewerkers. Alleen dan kan een arbeidsmarktklimaat ontstaan waarin het havengebied aantrekkelijk blijft voor jongeren om in te werken.

 
Dat is één van de uitkomsten van de PorTalx-bijeenkomst die eind maart werd georganiseerd door de Jong Havenvereniging in samenwerking met RISI*. De hele avond gingen ‘jong’ en ‘oud’ in het Drijvende Paviljoen met elkaar in dialoog. Centraal in de levendige discussie stond het thema arbeidsmarkt en met name de toekomst daarvan. De huidige arbeidsmarkt wordt namelijk steeds krapper en het vooruitzicht is dat dit voorlopig zo blijft. Hoe kun je er dan voor zorgen dat de Rotterdamse haven een aantrekkelijk werkklimaat blijft bieden voor jongeren?


Aantrekkelijk blijven

Deelnemers waren aan de ene kant, young professionals die werkzaam zijn in het Rotterdamse havengebied. CEO’s, DGA’s en HR-verantwoordelijken zaten aan de andere kant. Uit de discussie werd al snel duidelijk jonge mensen hun ontwikkeling van groot belang vinden. Opvallend daarbij is dat ze de mogelijkheid om carrière te maken belangrijker vinden dan een hoog salaris. Aan de andere kant bleken de HR-professionals proactieve investeringen in werknemers ook belangrijk te vinden. Ze beschouwen het als een investering in de sector en de meerderheid is daarom niet bang dat ze werknemers opleiden voor de concurrent.


Breed begrip

De young professionals vinden ontwikkeling overigens meer dan alleen het volgen van een opleiding of cursus. Ook bijvoorbeeld meelopen met een ervaren iemand, het toegewezen krijgen van een coach of het volgen van een traineeship vallen daar volgens hen onder.


Bedrijfscultuur
Daarnaast vinden jongeren een verandering van bedrijfscultuur ook belangrijk, en dan met name de manier van leidinggeven. De gangbare opvatting ‘niet lullen maar poetsen’ moet om naar een vertrouwenscultuur, waarbij de soft skills van leidinggevenden heel belangrijk zijn. De jongeren hadden daarbij ook meteen advies voor de HR-professionals: Geef bij vacatures niet alleen aan wat je moet gaan doen, maar vertel ook wat je gaat leren in de baan. Laat kandidaten een dagje meelopen of maak een filmpje over wat de baan inhoudt.

Portcast

Als samenvatting van deze avond heeft de Jong Havenvereniging ook de allereerste ‘Haven Podcast’ gelanceerd met de naam Portcast. Hierin wordt teruggeblikt op Portalx en staat de arbeidsmarkt centraal. De Podcast is te vinden op www.portcast.nl en Spotify!


* RISI is Rotterdams Initiatief voor Sociale Innovatie, een samenwerkingsverband van

werkgeverskoepel Deltalinqs, Havenbedrijf Rotterdam en CNV Vakmensen.

Open huis Gorinchem groot succes

0
Foto pand Gorinchem

Open huis Gorinchem groot succes

Het open huis van Visser & Visser vond afgelopen donderdagmiddag plaats in het nieuwe kantoor aan de Einsteinweg 2 in Gorinchem. Tijdens de borrel werden ondernemers, collega’s en familieleden rondgeleid door het enthousiaste team. Ook was er gelegenheid voor de aanwezigen om elkaar te spreken. Lokale ondernemers lieten de bezoekers kennismaken met heerlijke wijn, kaas, koffie, chocolade en ijs.

Visser & Visser Gorinchem mocht ruim 150 bezoekers verwelkomen en is met recht trots! De bezoekers kregen na afloop minidonuts mee, zodat ze thuis nog even konden nagenieten. De foto’s zijn terug te vinden op de Facebookpagina van Visser & Visser.

In het nieuwe pand huisvest ook Arpentus, gelieerd aan Visser & Visser, om ondernemers te ondersteunen bij de verkoop en aankoop van een onderneming. Vestiging Gorinchem is daarnaast actief voor ondernemers in de zorg of zorginstellingen en heeft daarvoor een Branchegroep Zorg. Met kennis en ervaring heeft Visser & Visser specifieke branchekennis opgebouwd, waarmee ze meedenkt over de toekomst van ondernemers.

Roparun en Luminis gaan samenwerking aan

0
Roparun en Luminis gaan samenwerking aan

Rotterdam – Op 1 maart 2019 zijn Roparun en Luminis een samenwerking gestart om te komen tot een vernieuwde IT-omgeving voor Roparun. Het doel is om Roparun klaar te krijgen voor de toekomst, inclusief Cloud-diensten en intelligent gebruik van gegevens. Het uiteindelijke doel is om als organisatie meer geld over te houden voor steun aan het goede doel.

Roparun klaar voor de toekomst

Sinds 1992 zet Roparun zich in voor ondersteunende zorg voor mensen met kanker. De jaarlijkse Roparun in het Pinksterweekend wordt dan ook de run op het leven genoemd. Honderden vrijwilligers, met ondersteuning van een aantal vaste krachten, maken de Roparun ieder jaar mogelijk voor de duizenden deelnemers. Het evenement is door de jaren heen flink gegroeid, maar de automatisering is hierin achtergebleven. Nu worden de eerste stappen gezet om in de toekomst medewerkers, vrijwilligers en deelnemers nog beter te kunnen ondersteunen.

Strategisch partner

Om deze plannen te realiseren gaat Roparun een intensieve samenwerking aan met Luminis. Roparun-directeur Wiljan Vloet: “We hebben in Luminis een strategische partner gevonden waar wij voor langere tijd mee willen samenwerken. Het is goed te weten dat zij ook geloven in de doelstelling van Roparun en actief meedenken in de beste oplossingen”. Het eerste te ontwikkelen systeem dient als basis voor de totale automatisering binnen Roparun en wordt in de toekomst verder uitgebouwd. Luminis zal, in de vorm van extra diensten, een deel van de kosten voor haar rekening nemen. Directeur van de Luminis-vestiging in Rotterdam Alex Hoeksma: “Roparun is een prachtig Rotterdams initiatief, en we zijn dan ook trots dit te mogen ondersteunen. Luminis ontwikkelt maatwerksoftware met impact, en we helpen graag om nog meer geld op te halen voor de palliatieve zorg.”.

De run op het leven

Roparun is een estafetteloop van Parijs en Hamburg naar Rotterdam waarmee deelnemers geld inzamelen voor palliatieve zorgprojecten voor mensen met kanker. In 2018 haalden de teams ruim 5 miljoen euro bij elkaar. Jaarlijks ontvangen vele tientallen projecten financiële steun van Stichting Roparun. De 28e editie van de Roparun vindt plaats van 8 tot en met 10 juni 2019.

Innovatief ondernemerschap met een hart

Luminis ontwikkelt innovatieve IT-oplossingen voor klanten voor wie informatietechnologie en het Internet strategische waarde hebben. De bijna 200 medewerkers werken verdeeld over Nederland in kleine vestigingen. Zo houdt Luminis de samenwerking met haar klanten toegankelijk. Met de combinatie van consultancy services en, veelal Cloud-gebaseerde, producten biedt Luminis oplossingen die optimaal gebruikmaken van de Cloud, IoT en big data. Hierbij wordt waar mogelijk gekozen voor Open Source en Open Standaarden.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Bert Breeman van Luminis Rotterdam B.V.