Home Blog Page 129

Spoorzone – Op weg naar een mooiere stationsomgeving

0
Spoorzone - Op weg naar een mooiere stationsomgeving

De provincie Zuid-Holland en de gemeenten Dordrecht en Zwijndrecht werken samen om invulling te geven aan de verstedelijkingsopgave voor de Spoorzone. Het gaat om een omvangrijk gebied in Dordrecht en Zwijndrecht dat zich uitstrekt over een lengte van 7,5 kilometer met drie stations die elk op een afstand van twee kilometer van elkaar liggen.

De gezamenlijke inzet richt zich op verstedelijking met vijf ambities:

  • Bijdragen aan de woonopgave in de Drechtsteden en Zuid-Holland
  • Groei van banen en versterken economische positie
  • Maximaal verbinden van wijken en het opheffen van ruimtelijke barrières
  • Openbaar vervoer als drager van de verstedelijking en de economie
  • Duurzaam, gezond en kilmaatbestendig

De provincie Zuid-Holland staat voor een omvangrijke verstedelijkingsopgave. De ambitie is dat Dordrecht en Zwijndrecht binnen de Spoorzone 6.000 tot 9.000 woningen bouwen tot 2030 en ook na deze periode het woningaanbod vergroten.

Herontwikkeling

Dit wordt mogelijk gemaakt door herontwikkeling van de stationsomgevingen. Hiermee ontstaat een combinatie met variatie in woningaanbod, goede bereikbaarheid, de nabijheid van historisch centrum en moderne stedelijke voorzieningen.
Op fietsafstand ligt unieke natuur en landschappen zoals het buitengebied van de Zwijndrechtse Waard, de Biesbosch en IJsselmonde. Ook binnen de bebouwde kom van Zwijndrecht en Dordrecht zijn prachtige parken te vinden.

Informeren en samen doen

De gemeente Zwijndrecht gaat de samenleving en andere belanghebbenden intensief betrekken bij het ontwikkelen en uitvoeren van plannen variërend van informatie geven tot samen doen.

Ambitiedocument

De gemeenten Dordrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid Holland hebben een gezamenlijk ambitiedocument opgesteld voor de Spoorzone.

U kunt het document lezen via onderstaande link:

‘Naar een bereikbare stedelijke woon-werk leefomgeving langs het spoor’.

Wilt u reageren op het ambitiedocument, dan kan dat via een mail naar spoorzone@zwijndrecht.nl of een brief naar Gemeente Zwijndrecht, Postbus 15, 3330 AA Zwijndrecht. U kunt het ambitiedocument ook inzien bij de receptie op het gemeentehuis, Raadhuisplein 3 in Zwijndrecht.

Bekijk ook het filmpjeSpoorzone Zwijndrecht-Dordrecht met 7,5 km aan kansen

Bestuurders onderschrijven ambitie

Bestuurders van de gemeenten Dordrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid Holland onderschrijven de gezamenlijk gedragen ambities van het spotlight project Spoorzone. Dit is het startpunt van de drie partners om in gesprek te gaan met de raden en andere belangstellenden.

Boskalis ontvangt voornemen tot gunning EUR 100 miljoen contract voor deelproject RijnlandRoute

0
logo boskalis

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft het voornemen tot gunning ontvangen van de provincie Zuid-Holland voor een deelproject van de RijnlandRoute. Het project betreft de Aanpassing N206 Ir. G. Tjalmaweg, het tweede van de drie projecten in het kader van de RijnlandRoute. De totale waarde van het contract bedraagt ruim EUR 100 miljoen. De definitieve gunning van het contract vindt naar verwachting eind april plaats.

De RijnlandRoute is een nieuwe weg van Katwijk naar de snelweg A4 bij Leiden. De weg lost de huidige verkeersknelpunten op en draagt bij aan een betere doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rond Leiden en Katwijk. In het kader van de RijnlandRoute gaat Boskalis onder andere de Tjalmaweg verbreden en over een lengte van bijna twee kilometer verdiept aanleggen, twee ongelijkvloerse kruisingen realiseren, een deel van de Torenvlietbrug vervangen en een tweede brug bouwen. Naast deze werkzaamheden wordt Boskalis ook verantwoordelijk voor het 10-jarig onderhoud van de aangelegde weg.

Boskalis maakt bij de uitvoering van het project gebruik van een groot aantal eigen specialismen, waaronder civiele betonbouw, drooggrondverzet en het leveren en verwerken van asfalt. Daarnaast zal Boskalis-dochter Cofra grondverbeteringswerkzaamheden uitvoeren. De voorbereidende werkzaamheden starten medio 2019 en worden naar verwachting medio 2022 afgerond.   

ONL voor Ondernemers wil duidelijkheid voor ZZP’ers en opdrachtgevers

0
ONL voor Ondernemers wil duidelijkheid voor ZZP’ers en opdrachtgevers

De stem van de ZZP’er en hun opdrachtgever ontbreken in Den Haag. Deze week lanceren wij het ZZP Manifest met zes kernpunten die wij als leidraad nemen in onze gesprekken met ambtenaren, politici, ondernemers en journalisten. ZZP’ers horen weer ongestoord te ondernemen. Opdrachtgevers moeten weer ongehinderd opdrachten kunnen verlenen. 

Er moet duidelijkheid komen. ONL biedt een heldere agenda. Op basis van de input van ondernemers en onze partners, ondernemerscollectief The Future Group en Brancheorganisatie Bovib, hebben wij het ZZP manifest samengesteld. Zo willen wij onder andere een duidelijke wettelijke en fiscale positie voor ZZP’ers, géén verplichte sociale zekerheid, géén verplicht pensioen en bescherming tegen de macht van grote bedrijven. 

‘Dit vormt een groot gedeelte van onze lobbyagenda de komende maanden. Hier gaan wij vol op inzetten’, zegt ONL-voorman Hans Biesheuvel. ‘Er mist een belangrijke gesprekpartner op deze thema’s in Den Haag die zowel de belangen van de MKB-opdrachtgever als de ZZP-er behartigt.’

Belangrijke aanleiding voor het manifest is volgens hem onder andere de onduidelijkheid rondom de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties: ‘De Wet DBA is ingevoerd in 2016 en na zes maanden eigenlijk on hold gezet. Het bestaat nog wel, maar wordt niet meer gehandhaafd.’ Dit komt omdat de overheid uitbuiting van ZZP’ers wil aanpakken. Daarbij wordt gesuggereerd dat het om een groot deel van de ZZP’ers gaat. Uit onderzoek blijkt het tegendeel. Het probleem is dat het grootste gedeelte van de ZZP’ers meegesleurd wordt door de ineffectieve aanpak van de overheid om de problemen op de lossen. Biesheuvel: ‘De stelling van ONL voor Ondernemers is altijd geweest: pak dat deel aan dat fout gaat, maar laat de rest van de ZZP’ers met rust.’ 

Steeds meer mensen vinden autonomie en flexibiliteit belangrijk. Zij vinden die aspecten in het zelfstandig ondernemerschap. Deze mensen verdienen duidelijkheid en zekerheid, iets wat er in het huidige wettelijke stelsel niet is.

Tot slot

Politici en ambtenaren weten vaak niet wat een wet of maatregel in de dagelijkse praktijk voor een ondernemer betekent. Dit kan desastreuze gevolgen hebben. Daarom laat ONL de stem van de ondernemer horen, door te lobbyen, problemen aan te kaarten en oplossingen aan te dragen. Samen Nederland ondernemender maken, dat is het doel van ONL.

file:///Users/Portofbusiness/Desktop/ONL%20voor%20Ondernemers%20-%20ZZP%20Manifest%20-%202019.pdf

Succesvolle vijfde editie van TEDxRotterdam doet de diversiteit van de stad eer aan

0
Henk Ovink Sjoerd Feenstra

 Wie vooruit wil, moet grenzen verleggen. Dat gegeven stond centraal bij TEDxRotterdam, dat deze vrijdag plaatsvond in Theater Rotterdam Schouwburg. De organisatie beschouwt de vijfde editie van het evenement als een groot succes. Ruim 600 bezoekers waren getuige van tien inspirerende sprekers, die onder leiding van presentator Peter van Drunen en met overkoepelend thema ‘Raising The Bar’ vertelden over hun vakgebied, geleerde levenslessen en ambities. Het evenement was live te volgen op internet en social media.

Diversiteit
Van duurzame modeontwerpers tot de Rotterdamse leraar van het jaar, en van jonge ondernemers die een moeilijke jeugd een positieve draai wisten te geven tot architecten die de rafelranden van de stad succesvol weten te transformeren: TEDxRotterdam stond voor uiteenlopende sprekers, die zochten, groeiden, ontwikkelden en de lat steeds een stukje hoger legden, en in al hun diversiteit de stad Rotterdam eer aan deden.

Water kan dodelijk zijn, maar is ook een belangrijk middel om verandering te bewerkstellingen, betoogde ‘Watergezant’ en topambtenaar Henk Ovink. Hij reist met zijn kennis de wereld over en zet deze in om mensen en overheden te helpen met maatschappelijke en natuurlijke uitdagingen. De gedreven hoofddocente Studiesucces aan Hogeschool Rotterdam Jean Marie Molina leerde het publiek dat het onvermogen om te falen aan de basis ligt van veel studieproblemen. De jonge, bekroonde ondernemer Wesley dos Santos vertelde hoe experimenteren aan de basis ligt van succesvol ondernemen. En ook spoken-wordartist YMP maakte indruk met zijn levensverhaal. Hij slaagde erin om in een moeilijke tijd – hij zat in de gevangenis – zijn hart en talent te gaan volgen. Inmiddels is hij een succesvolle artiest.

Muziek was er ook, van voormalige The Voice Of Holland-deelnemer Kyara Harley, die vertelde na een periode van angst en onzekerheid nu met volle overtuiging door het leven te gaan als transgender vrouw. Onder begeleiding van haar gitarist speelde ze muziek van Édith Piaf en Drake.

Inspirerend
“We zijn alle bezoekers, sprekers en de vrijwilligers die hebben meegewerkt om TEDxRotterdam een succes te maken extreem dankbaar, ” zegt Oscar de Grave, mede-organisator en licentiehouder van het evenement. “Ik ben er trots dat we dit samen hebben neergezet. Met het thema ‘Raising The Bar’ van deze vijfde editie van TEDxRotterdam wilden we mensen raken en inspireren. Gezien de vele enthousiaste reacties van het publiek, zijn we daar volgens mij goed in geslaagd.”

TEDx is de lokale variant van de wereldwijd bekende TED Talks. Het is een onafhankelijk, door vrijwilligers georganiseerd evenement dat lokale sprekers een podium geeft. TED (Technology, Entertainment, Design) begon dertig jaar geleden als vierdaagse conferentie in Californië en is inmiddels wereldwijd bekend door lezingen waarin ’s werelds grootste denkers hun ‘ideas worth spreading’ in minder dan achttien minuten delen met het publiek. Vele van die talks zijn gratis online beschikbaar. Bekende sprekers uit het verleden zijn Bill Gates, Jane Goodall, Elizabeth Gilbert, Sir Richard Branson, Nandan Nilekani, Philippe Starck, Ngozi Okonjo-Iweala, Sal Khan and Daniel Kahneman.

Havenbedrijf Rotterdam gaat samenwerken met regio Noord-Brabant voor meer vrachtvervoer via binnenvaart

0
Emile vrachtvervoer binnenvaart

Havenbedrijf Rotterdam en Stichting Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum Brabant (MCA Brabant) hebben vandaag een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Doel van de samenwerking is om meer containervervoer tussen Rotterdam en Noord-Brabant via binnenvaart te realiseren.

In 2018 werden er in de Rotterdamse haven ruim 8,6 miljoen containers overgeslagen (14,5 miljoen TEU). Noord-Brabant is met ruim 1 miljoen containers een van de belangrijkste achterland regio’s van Rotterdam maar kent een relatief hoog aandeel wegvervoer en daarmee een steeds toenemende druk op het wegennet. Meer vrachtvolume per binnenvaart in plaats van per truck (modal shift) zorgt voor een beter bereikbare haven én regio.

Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam: “Het slim verbinden van de haven van Rotterdam met Brabant zorgt voor een structureel hogere betrouwbaarheid van het multimodale transport en draagt daarmee bij aan de duurzame bereikbaarheid en groei van een van de belangrijkste logistieke hotspots in Nederland.”

Hendrik-Jan van Engelen, directeur MCA Brabant: “Een goede verbinding over water met de Rotterdamse haven is essentieel voor Brabantse verladers en transportbedrijven om verdere groei mogelijk te maken. Hierdoor worden niet alleen veel vrachtwagens van de weg gehaald, betrouwbare bargeverbindingen zorgen ook voor betrouwbaarheid in de totale supply chain. Wij kijken er zeer naar uit om alle initiatieven die we met deze samenwerking beogen in gang te gaan zetten.”

Een van de initiatieven die de partners in 2019 zullen implementeren is het verder opschalen van digitale informatie uitwisseling tussen de haven van Rotterdam en Brabantse binnenvaart terminals. Door tijdig de juiste informatie over bijvoorbeeld aankomsten van (zee)schepen en containers met elkaar te delen, kan er aan beide zijden efficiënter gepland worden en ontstaan minder vertragingen in het vervoer per binnenvaart. Ook zullen de partijen onderzoeken hoe het vervoer tussen Brabant en Rotterdam versneld verduurzaamd kan worden, bijvoorbeeld door het gebruik van containerbatterijen voor aandrijving van binnenvaartschepen.

De samenwerkingsovereenkomst borduurt voort op eerdere initiatieven van Havenbedrijf Rotterdam om meer containervracht te bundelen en via een vast vaarschema te vervoeren via punt-punt verbindingen. Zo zag in 2018 de West-Brabant Corridor het levenslicht. Deze verbinding tussen de deepsea containerterminals op de Maasvlakte en de
Brabantse binnenvaartterminals in Moerdijk, Oosterhout en Tilburg heeft al gezorgd voor 20% meer vracht via binnenvaart en 35% kortere havenverblijftijd van de binnenvaartschepen.

Loods 6 geeft boost aan bulkoverslag

0
Loods 6 geeft boost aan bulkoverslag

Met de oplevering van Loods 6 op de Laurenshaven terminal van EBS, is de Rotterdamse haven weer een troef rijker in de overslag van hoogwaardige mineralen en biomassa. Voor European Bulk Services betekent het tevens een volgende stap in de transitie van kolen naar andere producten.

De dimensies van het nieuwe complex zijn ronduit indrukwekkend. In totaal is 126.000 kubieke meter overdekte opslagcapaciteit toegevoegd, waarmee de totale capaciteit van EBS in Rotterdam op 650.000 kubieke meter uitkomt. Bijzonder aan deze loods is dat klant Hudig & Veder niet alleen een lange termijncontract heeft afgesloten voor de huur van het grootste deel van deze opslagcapaciteit, maar ook nog eens voor 25 procent van de financiering voor de nieuwbouw heeft zorg gedragen. “Door mede-eigenaar te worden, kunnen we, in coördinatie met EBS, meer maatwerk bieden aan onze opdrachtgevers”, licht Hans Lagendijk, manager Gans Cargo Operations (onderdeel van de Hudig & Veder groep) toe. “Dat versterkt onze marktpositie en daarmee de aantrekkelijkheid van Rotterdam als logistieke hub voor bijvoorbeeld mineralen, biomassa en gecalcineerde petcokes.”

Bauxiet en bentoniet

Het deel dat Hudig & Veder in gebruik heeft, is verdeeld in tien compartimenten van 3.500 kuub en zeven compartimenten van 5.000 kuub. Eén van deze compartimenten heeft een overdekte doorvoer naar een aangrenzende vlakloods van 20.000 vierkante meter waarin door middel van verplaatsbare tussenwanden diverse mineralen en biomassa separaat opgeslagen kunnen worden. “Met deze nieuwe opslagfaciliteit zijn we niet alleen flexibel, maar kunnen we de verschillende partijen ook schoon, droog en vrij van contaminatie opslaan”, aldus Henk Hoepel, manager Hudig & Veder Bulk. “Dat is belangrijk, omdat we voornamelijk werken met hoogwaardige mineralen en kleisoorten zoals bauxiet, bentoniet en perliet. Die worden vaak maar in kleine hoeveelheden tegelijk in de productieprocessen van onze klanten gebruikt. In Rotterdam beheren we dan de voorraad, die vanuit daar, doorgaans per lichter of truck, doorgaat naar tussenopslag in de buurt van fabrieken in Duitsland, Oostenrijk, België en Noord-Frankrijk.”

Luikensysteem

Eén van de mooie, innovatieve aspecten van de loods is dat deze voorzien is van een door EBS zelf ontwikkeld luikensysteem. De kraanmachinist kan met één druk op de knop het juiste deel van de loods openen en sluiten, waardoor bulkgoederen zonder enig transport, direct vanuit het schip in de loods worden opgeslagen. Dankzij luifels aan de buitenzijde van de loods kan het beladen van vrachtwagens nu, anders dan voorheen, gewoon doorgaan tijdens regenachtig weer. Dat maakt de processen in en om de loods ook nog eens efficiënter.

Grijperkraan

Naast de bouw van de loods is geïnvesteerd in een 50 tons mobiele Gottwald 6 grijperkraan. De bak bevat een gekalibreerd elektronisch weegsysteem. Hoepel: “Dat is een hele verbetering ten opzichte van de traditionele gewichtsvaststelling door middel van ijkopname en draft-survey. De nauwkeurigheid is ongekend. Behoorlijk relevant als je met kostbare mineralen werkt.”

Energietransitie

Het enthousiasme over de nieuwe opslag en kraan wordt gedeeld door EBS. “Een prachtige combinatie”, noemt Jan de Wit, algemeen directeur EBS, het. Naast de capaciteit die Hudig & Veder gebruikt, heeft EBS nog eens 40.000 kuub in het nieuwe complex gerealiseerd, waar eveneens al volop gebruik van wordt gemaakt. “De loods symboliseert ook mooi de transitie die we als overslagbedrijf doormaken. Draaide vroeger vrijwel alles om kolen, nu doen we heel veel in andere producten als mineralen, agribulk en biomassa. We volgen de energietransitie.”

Staalindustrie

Het betekent niet dat er helemaal geen kolen meer door de locaties van het dochterbedrijf van HES International B.V. in de Laurenshaven en Europoort gaan. “Voor energieopwekking is het echt heel veel minder, maar voor de staalindustrie wordt er natuurlijk nog wel gebruik van gemaakt.”

Food & feed

De realisatie van de nieuwe loods, wil niet zeggen dat er achterover geleund kan worden bij EBS. De plannenmakerij draait volop door. De Wit: “We hopen binnenkort, in samenspraak met het Havenbedrijf, de diepgang voor Loods 6 naar twaalf meter te kunnen vergroten. Dat geeft nog meer mogelijkheden voor efficiënte aan- en afvoer. Daarnaast wordt er, onder andere met Hudig & Veder, gekeken naar mogelijkheden voor verdere uitbreiding van gesloten opslag op de Laurenshaven terminal.” Maar ook op de locatie Europoort gaat binnenkort de schop in de grond. “Daar willen we een nieuwe loods met 50.000 kubieke meter capaciteit realiseren voor ‘food & feed’. Je moet dan denken aan sojameel, mais, tarwe en granen. Dat is natuurlijk heel wat anders, maar het toont wel mooi de diversiteit van ons bedrijf en de mogelijkheden van Rotterdam als leidende Europese logistieke hub aan.”

Meer weten over biomassa? Dit jaar vindt de 10e editie plaats van Europa’s grootste internationale biomassa conferentie van 8-10 april in Londen, UK. Tijdens Argus Biomass ontmoet u de belangrijkste spelers uit de Europese, Amerikaanse, Canadese en Aziatische biomassa industrie die de richting van de industrie de komende jaren zullen beïnvloeden. Er zijn meer dan 400 beslissers van 275 bedrijven uit 40 landen onder één dak aanwezig.

NEPTUNES wil keurmerk voor stillere scheepvaart

0
NEPTUNES wil keurmerk voor stillere scheepvaart

Een nieuw keurmerk moet havens de mogelijkheid bieden om stillere scheepvaart te belonen. NEPTUNES – een twee jaar geleden door het Havenbedrijf Rotterdam opgerichte projectorganisatie van elf havens voor de reductie van scheepsgeluid –presenteerde vandaag – donderdag 28 maart – dit zogenoemde noise label op haar conferentie in Rotterdam. De IAPH Environmental Ship Index voor duurzame scheepvaart heeft aangegeven ook geïnteresseerd te zijn in dit label.

NEPTUNES staat voor Noise Exploration Program To Understand Noise Emitted by Seagoing Ships. Op de conferentie kwam de projectorganisatie met een gids vol aanbevelingen voor maatregelen, kwalificering en vermindering van geluidsemissies door schepen op hun ligplaatsen in havens. Naast Rotterdam zijn de volgende havens ook betrokken bij dit initiatief: Amsterdam, Turku, Hamburg, Vancouver, Gothenburg, Cork, New South Wales, Koper, Stockholm en Kopenhagen-Malmö.

Missionarissenwerk

“Havenbedrijf Rotterdam is blij met dit nieuwe geluid. Zeeschepen kennen tot nu toe internationaal alleen geluidseisen op het gebied van arbeidsomstandigheden. Maar omwonenden van ligplaatsen kampen soms ook met geluidoverlast. Vandaar dat Havenbedrijf Rotterdam twee jaar geleden het initiatief heeft genomen tot de vormgeving van Neptunes. We beseffen dat het in dit stadium vooral gaat om missionarissenwerk, maar we zijn blij met deze eerste stappen naar mogelijke geluidreductie door de scheepvaart”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf.

Basis voor het keurmerk is een meetprotocol dat door NEPTUNES is opgesteld. Door het uniform meten van het geluid van schepen is het mogelijk om verschillende type schepen te classificeren van 0 tot 100 punten. Het gaat daarbij zowel om het typische laagfrequente geluid als het totale geluidniveau. Havenbedrijven en andere organisaties kunnen deze index gebruiken om stillere schepen te belonen.

TerugblIQ 2018 / Bouwen aan de nieuwe economie in Zuid-Holland

0
TerugblIQ 2018 /Bouwen aan de nieuwe economie in Zuid-Holland

Met 24 investeringen, het aantrekken van 53 buitenlandse bedrijven naar Zuid-Holland en het realiseren van ruim 30 innovatieve samenwerkingsverbanden tussen bedrijven heeft InnovationQuarter in haar  vijfjarig jubileumjaar een stevige bijdrage aan de economie van Zuid-Holland geleverd. Dat blijkt uit het jaarverslag 2018, de TerugblIQ, dat vandaag is gepubliceerd. Deze activiteiten van InnovationQuarter hebben in 2018 geleid tot een totaal aangetrokken vermogen van € 298 mln. en zo’n 1.500 hoogwaardige arbeidsplaatsen in de regio.

InnovationQuarter’s resultaten in cijfers

Sinds onze start in 2014 richt InnovationQuarter zich als regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland op het versterken van de economische structuur in de regio en het ontsluiten van het innovatief vermogen. In 2018 heeft InnovationQuarter op nagenoeg alle terreinen haar doelstellingen overtroffen:

  • Door Business Development zijn 33 business cases en innovatieprojecten gerealiseerd met een investeringsvolume van € 21 mln. Hierbij is samengewerkt met enkele honderden bedrijven, kennisinstellingen en clusterorganisaties. Het gaat hier vaak om cross-sectorale projecten gericht op de transitie naar de Next Economy, zoals het programma SMITZH ter promotie van Smart Manufacturing in de regio.
  • Foreign Investments heeft 53 bedrijven geassisteerd bij vestiging, dan wel verhuizing of uitbreiding in Zuid-Holland. Deze bedrijven verwachten binnen drie jaar 1.113 arbeidsplaatsen te realiseren in de regio en € 214 mln. additioneel te hebben geïnvesteerd.
  • Capital heeft in 24 bedrijven geïnvesteerd, waarvan 10 uit IQCapital en 11 vanuit het UNIIQ-fonds en 3 vanuit het ENERGIIQ-fonds dat InnovationQuarter beheerd. Het additioneel aangetrokken kapitaal voor de regio komt met deze investeringen op € 63 mln. De bedrijven verwachten binnen drie jaar 379 additionele arbeidsplaatsen te realiseren.

InnovationQuarter doet nog meer

Zo ondersteunen wij ook ondernemers uit de regio bij hun internationaliseringsambities, zijn we de schakel tussen het nationale topsectorenbeleid en het regionale bedrijfsleven, en profileren we Zuid-Holland als unieke deltaregio, een 24/7 real-life proeftuin voor kansrijke innovaties.

“Ik ben trots op de resultaten die we de afgelopen vijf jaar hebben geboekt, op de samenwerkingen die we hebben opgezet, op de organisatie die we met elkaar hebben opgebouwd en op de economische impact die we voor Zuid-Holland hebben gecreëerd,” aldus Rinke Zonneveld, directeur van InnovationQuarter.

De sleutel tot het oplossen van maatschappelijke uitdagingen

“Bedrijven bieden, samen met kennisinstellingen en overheden, de sleutel tot het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. En op deze wijze leveren ze gezamenlijk een concrete bijdrage aan de transitie naar een Next Economy,” aldus Zonneveld.

InnovationQuarter vervult hierbij een belangrijke rol door met een team van ruim 75 gepassioneerde medewerkers te zorgen voor meer samenwerking tussen ondernemers onderling en met kennisinstellingen en overheden. Door te zorgen dat ondernemingen die willen (door)groeien daar financiering voor vinden. En door de regio nationaal en internationaal op de kaart te zetten als aantrekkelijke vestigingsplaats.

Remco Pikaart, van Shipping Factory werkte samen met Business Developer Jacqueline Schardijn aan het innovatieproject Blockchain in de binnenvaart: “Ik dacht dat mijn eerste gesprek met Jacqueline een kennismakingsgesprek was zoals de meeste: leuk, maar je hoort er niks meer van. Zo niet bij Jacqueline. Die kwam razendsnel met financieringsmogelijkheden en zette een aantal partijen bij elkaar. Ik denk dat dat een van de grootste krachten is van InnovationQuarter: snel schakelen. En partijen boven hun eigen belang uitlaten stijgen naar een overkoepelend belang.”

Het jaarverslag biedt naast de rapportage over de resultaten ook interviews met ondernemers met vooruitstrevende innovaties en inspirerende plannen in de regio.

Inloopbijeenkomst over Verbindingsweg en IJsselmondse Knoop

0
Fotovlucht nieuwe Reijerwaard
Fotovlucht nieuwe Reijerwaard 26-02-2019

Op maandag 15 april 2019 van 19:00 tot 21:00 uur organiseert de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR) een inloopbijeenkomst over de Verbindingsweg en de IJsselmondse Knoop bij Van der Valk Ridderkerk, Krommeweg 1, 2988 CB Ridderkerk.

De bedrijvigheid op Nieuw Reijerwaard gaat groeien. Steeds meer groente en fruit gaat de weg op. Medewerkers gaan naar hun werk op het bedrijventerrein reizen. Leveranciers gaan hun producten afleveren bij een van de ondernemers op Nieuw Reijerwaard.

Om een vlotte bereikbaarheid te kunnen blijven garanderen, moeten we nu investeren in de reconstructie van de Verbindingsweg en op termijn ook in de aanpassing van de IJsselmondse Knoop.

Bewoners en betrokkenen zijn van harte welkom op maandag 15 april, men kan binnenlopen tussen 19 tot 21 uur. Er is informatie beschikbaar over de planning van de reconstructie van de Verbindingsweg, wat de werkzaamheden precies inhouden, wie het aanspreekpunt is tijdens de werkzaamheden en hoe het ontwerp van de IJsselmondse Knoop eruit ziet.

Verbindingsweg werkzaamheden starten op 29 april

Aannemer BAM start op maandag 29 april met de werkzaamheden aan de Verbindingsweg. Volgens planning zijn de werkzaamheden half november 2019 klaar, de weg blijft al die tijd in gebruik.

IJsselmondse Knoop

De IJsselmondse Knoop is de entree van het gebied Dutch Fresh Port en wordt door de GRNR heringericht. Deze werkzaamheden starten medio 2021.

Smart Internet Media in de Top 250 Groeibedrijven

0
Smart Internet Media in de Top 250 Groeibedrijven

Smart Internet Media staat in de Top 250 Groeibedrijven van 2019. Dit heeft het Erasmus Centre for Entrepreneurship vrijdag 22 maart bekend gemaakt. De Top 250 Groeibedrijven bestaat uit Nederlandse bedrijven die de meeste groei hebben laten zien in de periode van 2014 tot en met 2018.

Smart Internet Media is erg trots en verheugd over het nieuws. De lijst wordt georganiseerd door nlgroeit . Het jaar 2018 heeft Smart Internet Media mooi kunnen afsluiten als winnaar van de FD Gazellen Award. Met de plek in de Top 250 Groeibedrijven , is ook een goed begin van 2019 een feit.

Relevant blijven door continue ontwikkeling

Niet alleen qua omzet, ook qua personeel- en klantenbestand groeide Smart Internet Media de afgelopen jaren enorm. CEO Bas de Goeje verwacht de komende jaren een verdere groei, zowel kwalitatief als kwantitatief. Bas de Goeje: ‘Wij timmeren enorm hard aan de weg en willen ons blijven ontwikkelen. Niet alleen het bedrijf, maar vooral ook onze klanten moeten baat hebben bij deze constante ontwikkeling.‘

Criteria Top 250 Groeibedrijven

De Top 250 Groeibedrijven is een lijst van bedrijven met minimaal 10 FTE en/of minstens 5 miljoen euro omzet. Voorwaarde is ook dat deze bedrijven drie opeenvolgende jaren jaarlijks een groei van minimaal 20% in FTE en/of omzet realiseren. Het zijn stuk voor stuk bedrijven, die de Nederlandse economie ieder jaar weer een boost geven.

Over Smart Internet Media

Als grondlegger van zoekmachinemarketing en optimalisatie in Nederland, is Smart Internet Media uitgegroeid tot een fris full-funnel online marketingbureau. Smart Internet Media heeft dik 15 jaar ervaring. Het ambitieuze bedrijf telt inmiddels ruim 35 medewerkers en dat aantal stijgt.

Ook de diensten die Smart Internet Media aanbiedt, groeien mee. Door klantbehoeften te herkennen en hier gehoor aan te geven, groeit Smart Internet Media voortdurend met haar klanten mee. Dit betaalt zich uit in jaarlijkse groei, waarvoor Smart internet Media nu is beloond met een plek in de Top 250 Groeibedrijven .