Home Blog Page 134

Fintechspeler BEEQUIP groeit in drie jaar naar bijna 250 miljoen euro productie

0
Fintechspeler BEEQUIP groeit

Leasen van gebruikt materieel slaat aan bij mkb

Rotterdam, 28 februari 2019 – In het derde jaar van haar bestaan groeide fintech leasemaatschappij BEEQUIP naar een jaarproductie van 244 miljoen euro, zo blijkt uit de jaarcijfers over 2018. De totale portefeuille steeg naar bijna 400 miljoen euro. BEEQUIP financiert gebruikt materieel voor mkb-bedrijven in onder andere de bouw, infra en logistieke sector. Met behulp van een zelfontwikkelde fintech-oplossing verwacht het Rotterdamse bedrijf de productie in 2019 zonder veel extra medewerkers naar 340 miljoen euro te tillen.

Het jaar 2018 kenmerkte zich door verdere ontwikkeling van software-oplossingen waardoor klanten zelf een financieringsaanvraag kunnen doen. De eigen database stelt BEEQUIP in staat snel in te schatten hoeveel gebruikt materieel waard is, zodat de financiering ervan snel geregeld is. Voor groter materieel maakt BEEQUIP gebruik van eigen expertise – mensen uit het veld die zelf inschatten wat gebruikt materieel waard is. 

Naast de financiering van gebruikt en nieuw materieel, kunnen ondernemers bij BEEQUIP hun bestaande materieel onderbrengen om zo meer liquiditeit te krijgen. Toegang tot financiering is een probleem dat vooral speelt bij kleine en middelgrote bedrijven, zo bevestigt ook de financieringsmonitor die het CBS op 28 januari 2019 publiceerde. Daaruit blijkt dat bijna een kwart van het mkb behoefte heeft aan externe financiering. BEEQUIP lost dat probleem voor veel ondernemers op.

BEEQUIP groter dan totale crowdfundingbranche
Met een portefeuille van bijna 400 miljoen euro biedt alternatieve financier BEEQUIP, de Nederlandse economie meer financiering aan, dan de gehele Nederlandse crowdfunding branche bij elkaar. Het mkb helpen groeien met financiering vormt daarbij het uitgangspunt. 

“De basis van BEEQUIP blijft onveranderd: kennis van materieel, kennis van de financiering ervan en slimme ICT-oplossingen,” zegt Joris Linders, een van de oprichters van BEEQUIP. “De kennis van gebruikt materieel komt van onze experts. Zij komen uit het veld en hebben verstand van de materieelwaarde. Het zijn stuk voor stuk mensen die gek zijn van kranen, graafmachines of andere voertuigen en de taal spreken van de mkb-ondernemers die bij ons leasen. Dit combineren we met financieringsmogelijkheden, software en een dosis gezond ondernemerschap. Dat maakt ons model schaalbaar, waardoor we snel kunnen doorgroeien.”

Bestaand materieel op de balans
In tegenstelling tot de banken beoordeelt BEEQUIP in eerste instantie de waarde van het materieel. Daarna wordt pas gekeken of de klant voldoende cashflow heeft (of gaat maken) om het terug te kunnen betalen. Door de waarde van het materieel als uitgangspunt te nemen, kan BEEQUIP ook gebruikt materieel financieren, wat een stuk goedkoper voor de ondernemer is.

Door dit ‘omdenken’ wordt BEEQUIP steeds vaker gevonden door financiële tussenpersonen. Steeds meer van hen zien in het verkopen en terugleasen (sale-en-leaseback) van het materieel van hun klanten een mooie oplossing om de bestaande machine- of voertuigenparken te gelde te kunnen maken. “Het principe is heel simpel,” legt Linders uit. “Heb je bijvoorbeeld drie kiepwagens, dan kan je deze bij ons onderbrengen en terugleasen. Het bedrag dat je ontvangt voor de verkoop kan je direct gebruiken voor de aankoop van een vierde kiepwagen. Zo financier je je eigen groei, los van bijvoorbeeld een bankfinanciering. Deze kruisbestuiving tussen de klant en financiële middelen is een van de kernwaarden van BEEQUIP.”   

Over BEEQUIP
Als jonge scale-up helpt BEEQUIP mkb-ondernemers groeien door het aanbieden van leaseoplossingen voor gebruikt en nieuw zwaar materieel (equipment). Collega’s die verstand hebben van de bouw-, infra-, en logistieke sector beoordelen de waarde van het equipment. Zelfontwikkelde software zorgt voor snelheid. De combinatie van persoonlijke aandacht in een fintech scale-up maakt BEEQUIP tot een succes. BEEQUIP heeft een strategisch partnership met NIBC bank. Kijk voor meer informatie op www.beequip.nl

Groeiend aantal banen dankzij buitenlandse bedrijven

0
Rotterdam partners logo

Internationale bedrijven komen af op ambities van Rotterdam

Rotterdam kon in 2018 rekenen op een groeiend aantal nieuwe banen als gevolg van de komst van buitenlandse bedrijven zoals Cogoport, Webhelp, Airlift Systems en GE Healthcare. Samen waren de 36 internationale bedrijven goed voor ruim 1430 nieuwe banen en een economische investering van 199 miljoen euro in de economie van de stad. Buitenlandse bedrijven komen in toenemende mate af op de Rotterdamse ambities om te bouwen aan de nieuwe economie en het innovatieve klimaat van de stad dat daarmee gepaard gaat.  

Deze internationale bedrijven zijn aangetrokken door Rotterdam Partners, verantwoordelijk voor de citymarketing en acquisitie van internationale bedrijven in de stad. Jeroen Kuyper, directeur Rotterdam Partners: “De cijfers van 2018 laten zien dat de positie van Rotterdam stabiel is gebleven in een internationaal speelveld dat zich het afgelopen jaar kenmerkte door veel beweging. De interesse van bedrijven om zich in Rotterdam te vestigen blijft aanhouden. Bedrijven komen onder andere af op ons innovatieve klimaat, de ruimte die Rotterdam biedt voor experiment, de aanwezigheid van het juiste talent en onze strategische ligging in Europa. Onze ambitie voor Rotterdam is om de groei vast te houden en verder in lijn te brengen met de ambities van de stad om te komen tot een next economy die duurzaam, digitaal en circulair is. In onze acquisitie richten we ons daarom nog steviger op internationale bedrijven die voorop lopen op het gebied van circulariteit, duurzaamheid, innovatie, digitalisering en inclusiviteit.”

De ambities van Rotterdam om te komen tot een economie van de toekomst was in 2018 reden voor veel buitenlandse bedrijven om zich hier te vestigen. Zo kondigde de International Solid Waste Association een verhuizing van het hoofdkantoor naar Rotterdam aan vanwege ‘de duurzame ambities van de stad’. Het Quatarese Airlift Systems koos voor Rotterdam en Nederland vanwege het innovatieve klimaat met – ook bij de overheid – ‘ruimte voor experiment’. Daarnaast vestigden zich ook bedrijven als Cogoport, Riase 3D, GE Healthcare en het VN klimaatcentrum in de stad.

Barbara Kathmann, wethouder Economie, Wijken en kleine kernen: “Wij willen graag een aantrekkelijke stad zijn voor bedrijven die onderdeel zijn van de economie in transitie. Dat dat loont laat de komst van deze bedrijven zien. Internationale start- en scale-ups zijn belangrijk voor Rotterdam. Met de kennis en durf die ze meebrengen, en hun internationale netwerk en uitstraling leveren ze een belangrijke bijdrage aan de economische infrastructuur die nodig is voor de transitie naar een economie die digitaal, duurzaam en circulair is.”

Internationale bedrijven komen af op ambities van Rotterdam

Rotterdam kon in 2018 rekenen op een groeiend aantal nieuwe banen als gevolg van de komst van buitenlandse bedrijven zoals Cogoport, Webhelp, Airlift Systems en GE Healthcare. Samen waren de 36 internationale bedrijven goed voor ruim 1430 nieuwe banen en een economische investering van 199 miljoen euro in de economie van de stad. Buitenlandse bedrijven komen in toenemende mate af op de Rotterdamse ambities om te bouwen aan de nieuwe economie en het innovatieve klimaat van de stad dat daarmee gepaard gaat.  

Deze internationale bedrijven zijn aangetrokken door Rotterdam Partners, verantwoordelijk voor de citymarketing en acquisitie van internationale bedrijven in de stad. Jeroen Kuyper, directeur Rotterdam Partners: “De cijfers van 2018 laten zien dat de positie van Rotterdam stabiel is gebleven in een internationaal speelveld dat zich het afgelopen jaar kenmerkte door veel beweging. De interesse van bedrijven om zich in Rotterdam te vestigen blijft aanhouden. Bedrijven komen onder andere af op ons innovatieve klimaat, de ruimte die Rotterdam biedt voor experiment, de aanwezigheid van het juiste talent en onze strategische ligging in Europa. Onze ambitie voor Rotterdam is om de groei vast te houden en verder in lijn te brengen met de ambities van de stad om te komen tot een next economy die duurzaam, digitaal en circulair is. In onze acquisitie richten we ons daarom nog steviger op internationale bedrijven die voorop lopen op het gebied van circulariteit, duurzaamheid, innovatie, digitalisering en inclusiviteit.”

De ambities van Rotterdam om te komen tot een economie van de toekomst was in 2018 reden voor veel buitenlandse bedrijven om zich hier te vestigen. Zo kondigde de International Solid Waste Association een verhuizing van het hoofdkantoor naar Rotterdam aan vanwege ‘de duurzame ambities van de stad’. Het Quatarese Airlift Systems koos voor Rotterdam en Nederland vanwege het innovatieve klimaat met – ook bij de overheid – ‘ruimte voor experiment’. Daarnaast vestigden zich ook bedrijven als Cogoport, Riase 3D, GE Healthcare en het VN klimaatcentrum in de stad.

Barbara Kathmann, wethouder Economie, Wijken en kleine kernen: “Wij willen graag een aantrekkelijke stad zijn voor bedrijven die onderdeel zijn van de economie in transitie. Dat dat loont laat de komst van deze bedrijven zien. Internationale start- en scale-ups zijn belangrijk voor Rotterdam. Met de kennis en durf die ze meebrengen, en hun internationale netwerk en uitstraling leveren ze een belangrijke bijdrage aan de economische infrastructuur die nodig is voor de transitie naar een economie die digitaal, duurzaam en circulair is.”

Recordaantal cruiseschepen naar Rotterdam

0
Recordaantal cruiseschepen naar Rotterdam

Het jaar 2019 wordt een recordjaar voor Cruiseport Rotterdam, de haven zal dit jaar voor het eerst meer dan 100 schepen ontvangen. Voorgaande jaren waren dit er ongeveer tachtig. Het cruiseseizoen werd donderdag geopend door de AIDA Cara.

Voor twaalf cruiseschepen is het de eerste keer dat ze Rotterdam aandoen. ‘We zijn trots op deze gestage ontwikkeling. De cruisevaart is economisch belangrijk voor de stad en verduurzaamt snel. Er is veel constructiefs gaande en we zijn hiertoe in overleg met de cruiserederijen, havenbedrijf en gemeente. Deze samenwerking is op zich al uniek’, zegt Mai Elmar, directeur Cruiseport Rotterdam.

Green Cruising

Twee AIDA-schepen kregen de eer om het Rotterdamse cruiseseizoen te openen. Elmar: ‘Met hun ‘green cruising’ concept’ en de tewaterlating van de AIDA Nova – het eerste LNG aangedreven cruiseschip –  zet deze Duitse rederij de toon in de verdere verduurzaming van de cruisevaart. Onze cruisehaven, op slechts twee uur rijden van Aken, Keulen of Düsseldorf, is eigenlijk de natuurlijke cruisehaven voor dit gebied van Duitse cruiseliefhebbers.’ 

Hoogtepunten tijdens dit cruiseseizoen zijn de aankomsten van ms Costa Mediterranea op 6 mei, ms Costa Smeralda op 22 oktober (tweede cruiseschip ooit dat vaart op LNG) en ms MSC Grandiosa op 4 november. Daarnaast zijn er de reguliere bezoeken met verschillende schepen van AIDA, Cruise & Maritime Voyages en MSC Cruises. Vanzelfsprekend keert ook de ms Rotterdam terug dit jaar en bezoekt het ms Zuiderdam ook de cruisehaven.

Regio Rotterdam Den Haag zoekt MaaS partijen met lef

0
Regio Rotterdam Den Haag zoekt MaaS partijen met lef

Marktconsultatie op 15 maart 2019

Met meer dan 2.5 miljoen inwoners is de regio Rotterdam Den Haag de dichtst bevolkte regio van Nederland. Er reizen dagelijks zo’n 1.2 miljoen mensen naar hun werk en bijna 2 miljoen mensen reizen jaarlijks via Rotterdam The Hague Airport. Dit biedt kansen voor Mobility as a Service (MaaS): reizigers nóg beter voorzien van persoonlijke en relevante reisopties. Schiphol Real Estate, Rotterdam The Hague Airport, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeenten Den Haag en Rotterdam, het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en De Verkeersonderneming slaan daarom de handen ineen en zoeken naar MaaS-partijen met lef. Dit is één van de zeven regionale MaaS pilots vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.  

Kansen voor Mobility as a Service in de regio
Naast dat Rotterdam Den Haag het meest dichtbevolkt is, is het ook een zeer diverse regio. Denk hierbij aan diversiteit in stedelijk en landelijk gebied en diversiteit aan mensen. Daarnaast worden er de komende vijftien jaar 240.000 woningen gebouwd, waardoor de druk op het bestaande mobiliteitsnetwerk verder wordt vergroot. Alle betrokkenen in de regio zien kansen voor MaaS in relatie tot de verstedelijkingsopgave in de regio zonder extra mobiliteitsuitstoot, het verlagen van de druk op het huidige mobiliteits- en ov-systeem in de regio en met kansen voor mensen.

Experiment Rotterdam The Hague Airport
Luchthaven Rotterdam The Hague Airport is met de auto het best bereikbaar. Het merendeel van de bezoekers komt dan ook met de auto. Naast (inter)nationale reizigers gaat het hier om mensen die op of rond de luchthaven werken. Rotterdam The Hague Airport en Schiphol Real Estate werken al langer aan het verbeteren van de bereikbaarheid anders dan met de auto. Een goede multimodale bereikbaarheid is voor luchthavens wereldwijd van belang. Een MaaS partij die voor deze uitdaging een oplossing kan bieden, zou weleens internationaal kunnen opschalen.

Marktconsultatie 15 maart 2019
Er wordt een marktconsultatie georganiseerd, voor de partijen binnen de raamovereenkomst van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, voorafgaande aan de minicompetitie die de komende periode uitgezet wordt. De marktconsultatie vindt plaats op vrijdag 15 maart van 10 uur tot 15 uur in het Worldhotel Wings, Rotterdam Airportplein 55, 3045 AP Rotterdam.

Wilt u zich aanmelden voor de marktconsultatie? Dat kan via info@verkeersonderneming.nl

Port of Rotterdam verlengt contract met Stichting Wereldhavendagen voor vijf jaar

0
Port of Rotterdam verlengt contract met Stichting Wereldhavendagen voor vijf jaar

Rotterdam, 7 maart 2019 – Met een bijeenkomst in de Van Ghentkazerne is vandaag de 42e editie van de Wereldhavendagen officieel afgetrapt. Ook werd hierbij het contract tussen Port of Rotterdam en Stichting Wereldhavendagen verlengd. Ook de sprekers namens de Koninklijke Marine en Rotterdam Festivals benadrukten in hun speeches de sterke band die ze met de Wereldhavendagen onderhouden.

De 42e editie van het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland vindt dit jaar plaats op 6, 7 en 8 september. Het thema is ‘MariTeam’. Hiermee wil de organisatie aandacht vragen voor alle teamspelers die dagelijks keihard werken aan het succes van de Rotterdamse haven. Het thema biedt ruimte om te laten zien welke beroepen er zijn in de haven, welke ontwikkelingen er plaatsvinden en in welke verrassende combinaties bedrijven samen maritieme uitdagingen aangaan.

Defensie
De Wereldhavendagen wordt inmiddels al een aantal jaar uitgenodigd om de aftrap van het evenement in de Van Ghentkazerne te organiseren. De commandant van de kazerne, luitenant-kolonel der mariniers Jan ten Hove, opende de bijeenkomst met een welkomstwoord: “Deze aftrap versterkt onze verbondenheid, zodat we de Wereldhavendagen 2019 wederom als team met enthousiasme en energie kunnen realiseren.” Ook dit jaar stuurt de Koninklijke Marine in september weer een uitgebreide afvaardiging schepen naar Rotterdam. Ook het Mariniersdorp is weer aanwezig.

Contractverlenging
Centrale moment van de aftrap was de verlenging van het contract tussen Port Of Rotterdam en de Stichting Wereldhavendagen voor de komende vijf jaar. Allard Castelein, directeur van Port of Rotterdam: “Voor de Rotterdamse haven is het van groot belang om regelmatig de poorten open te gooien. Dat doen we jaarlijks samen met de Stichting Wereldhavendagen. Als ons boegbeeld brengt de Wereldhavendagen bedrijven en publiek samen, om ze te laten ervaren hoe het is om in de haven te werken, wonen en studeren. De haven van Rotterdam en Stichting Wereldhavendagen zijn daarmee al jaren een team. Vandaag leggen we vast, dat we ook in de komende vijf jaar een team blijven.”   

World Port Week
De Wereldhavendagen is dit jaar voor het eerst onderdeel van de World Port Week, een initiatief van Rotterdam Festivals. Vanaf 1 september staat de stad al in het teken van allerlei havenactiviteiten. De Wereldhavendagen vormt het sluitstuk van de week. Johan Moerman, directeur van Rotterdam Festivals: “Het Rotterdamse evenementenbeleid is nauw verweven met de sterke punten van de stad. Het is dan ook vanzelfsprekend dat de Wereldhavendagen een van de belangrijkste evenementen is. Net als bij de Art Rotterdam Week en North Sea Jazz hebben we de ambitie om uit te groeien naar een mooie week, waarin heel Rotterdam ieder jaar weer samen de haven viert.”

Sabine Bruijnincx, directeur van de Stichting Wereldhavendagen, was verheugd met de aanwezigheid van de partners en sponsoren van het evenement op de aftrap: “Ik ben onder de indruk van het teamwork dat ik hier vandaag zie. Ik kijk ernaar uit om samen op weg te gaan naar september.”

Boskalis boekt bij hogere omzet conform verwachting lager jaarresultaat

0
Boskalis logo

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft 2018 conform verwachting afgesloten met een lager resultaat. De operationele nettowinst bedroeg EUR 83 miljoen (2017: EUR 150 miljoen). Inclusief een nagenoeg volledige non-cash buitengewone last van EUR 519 miljoen, resteert een nettoverlies van EUR 436 miljoen. De omzet is ten opzichte van vorig jaar met 10% toegenomen tot EUR 2,57 miljard (2017: EUR 2,34 miljard).

Dredging & Inland Infra kende een relatief stabiel jaar. Met enkele grote werken in uitvoering in onder meer India en Oman, aangevuld met veel middelgrote projecten, nam de omzet en het resultaat met meer dan 10% toe. De bezetting van zowel de sleephopperzuigers als de snijkopzuigers was licht hoger dan vorig jaar. De marge was stabiel ten opzichte van 2017 met de gebruikelijke combinatie van resultaten uit lopende werken en afwikkelresultaten. Bij Towage & Salvage was het gecombineerde resultaat, gecorrigeerd voor bijzondere lasten, nagenoeg stabiel. De bijdrage van Towage nam af, vooral door lagere marges als gevolg van de consolidatie bij de grote containerrederijen. De gewijzigde marktsituatie was aanleiding voor een strategische heroriëntatie op de havensleep joint ventures, die heeft geresulteerd in de voorgenomen verkoop van het belang in de Saam Smit Towage en Kotug Smit Towage joint ventures. Salvage kende een druk jaar met een tweetal grote contracten, waaronder de succesvolle berging van het ultra grote containerschip Maersk Honam. Samen met een groot aantal kleinere opdrachten heeft dit geleid tot een hogere omzet en een toegenomen resultaat. De financiële positie van Boskalis is onverminderd sterk met een solvabiliteit van 56% en een beperkte netto-schuldenpositie van EUR 131 miljoen. De orderportefeuille, exclusief ons aandeel in de orderportefeuille van deelnemingen, is met 23% toegenomen tot EUR 4,29 miljard (ultimo 2017: EUR 3,50 miljard).

Marktontwikkelingen en Strategie

Boskalis blijft zich richten op marktsegmenten die op langere termijn structurele groei vertonen en ook op korte termijn kansen bieden: Havens, Landaanwinning, Energie (olie, gas en wind) en Klimaat. Begin 2019 is een belangrijke stap gezet in de uitbouw van onze survey activiteiten met de acquisitie van een meerderheidsbelang in Horizon, het leidende surveybedrijf in het Midden-Oosten. De medio 2017 overgenomen survey activiteiten (Gardline) worden verder versterkt met de aanschaf van een nieuw, om te bouwen geophysical survey schip. In 2019 zullen we onze kabellegactiviteiten versterken met de voorgenomen acquisitie van Bohlen & Doyen offshore. Daarnaast is bij Dredging de medio 2017 in de vaart genomen mega-snijkopzuiger Helios verder geoptimaliseerd op het project in Duqm met recordproducties als gevolg. De nieuwbouw van het zusterschip Krios ligt op schema en de oplevering wordt medio 2020 voorzien. Gedreven door onze strategie, gericht op value adding assets, is het afgelopen jaar besloten om te stoppen met de low-end transportactiviteiten en deze over een periode van 18 maanden af te bouwen. Dit soort commodity activiteiten past niet in de strategie van Boskalis die zich richt op een hoge positie in de waardeketen. Tevens heeft in de loop van 2018 een herijking van de lange-termijn strategie voor de havensleepactiviteiten plaatsgevonden. In het geval van de joint venture Saam Smit Towage heeft dat geresulteerd in het voornemen tot verkoop van ons belang aan de partner SAAM en bij Kotug Smit Towage de voorgenomen verkoop van de gehele joint venture aan Boluda. 

Vooruitzichten

Het marktbeeld voor 2019 wijkt niet fundamenteel af van dat in 2018. Het zichtbare werkvolume trekt maar in beperkte mate aan, waardoor de druk op prijzen en marges blijft bestaan.Bij Dredging & Inland Infra zien wij voor de korte termijn een redelijk werkvolume in de markt. Voor Boskalis ligt de nadruk op het behoud van bezetting tegen verantwoorde projectrisico’s. Met de opdrachten in portefeuille is een goed deel van de vloot voor 2019 bezet.Gegeven het projectmatige karakter van een significant deel van onze activiteiten, met daarenboven de onzekere marktomstandigheden, is het moeilijk om vroeg in het jaar een concrete kwantitatieve uitspraak te doen over het jaarresultaat 2019. Wel wordt verwacht dat het EBITDA niveau stabiel zal zijn maar dat het overtreffen van de operationele nettowinst van 2018 uitdagend wordt. Voor 2019 wordt een investeringsbedrag van circa EUR 265 miljoen verwacht, inbegrepen de voorgenomen asset overname van Bohlen & Doyen offshore, maar exclusief acquisities. Dit zal uit de eigen kasstroom worden gefinancierd. De financiële positie is zeer solide en Boskalis voldoet ruimschoots aan zijn financiële convenanten.

Aandeleninkoop-programma

Begin februari 2019 is een voorgenomen aandeleninkoop-programma aangekondigd waarbij Boskalis voornemens is EUR 100 miljoen aan te wenden voor de inkoop van eigen aandelen. De daadwerkelijke aanvang en details van het programma zullen binnenkort via een persbericht worden bekendgemaakt.

Dividendbeleid en -voorstel Uitgangspunt voor het dividendbeleid van Boskalis is het beschikbaar stellen van 40% tot 50% van de nettowinst uit gewone bedrijfsvoering als dividend waarbij tevens voor de langere termijn een stabiele ontwikkeling van het dividend wordt nagestreefd. Bij de keuze voor de vorm van het dividend (in contanten en/of geheel of gedeeltelijk in aandelen) wordt rekening gehouden met de gewenste balansverhoudingen en de belangen en wensen van de aandeelhouders.Gelet op de robuuste balans is voor de bepaling van het dividend over 2018 besloten het nettoresultaat te corrigeren voor de bijzondere lasten. Bij de huidige koers van het aandeel wordt het uitbetalen van een deel van het dividend in de vorm van aandelen en de daaruit voortvloeiende verwatering onwenselijk geacht. Boskalis zal daarom aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 8 mei 2019 voorstellen om een dividend van EUR 0,50 per aandeel in contanten uit te keren, circa 80% van de operationele nettowinst. Het dividend zal vanaf 20 mei 2019 betaalbaar zijn

’s Werelds eerste energieopwekkende busbaan aangesloten in Spijkenisse

0
Opening Solaroad

In de busbaan langs de Groene Kruisweg (N218) in Spijkenisse en in de gemeente Haarlemmermeer is in totaal 150 meter zonnewegdek in gebruik genomen. Provincies Zuid-Holland en Noord-Holland gaan hiermee ervaring opdoen met het beheer en onderhoud van zonnewegdekken. SolaRoad zet met deze 2 wegtrajecten een belangrijke stap in de richting van de beoogde grootschalige toepassing van dit innovatieve product, waarbij zonnepanelen zijn geïntegreerd in het wegdek en zonlicht op grote schaal wordt omgezet in elektriciteit. Het is voor het eerst dat er in Nederland op een dergelijke schaal energie zal worden gewonnen uit ons wegennet.

Duurzame weginnovaties stimuleren

“Bij al onze nieuwe wegenprojecten is het uitgangspunt dat we CO2-uitstoot drastisch verminderen en de ruimte geven aan kansrijke, duurzame innovaties die daarbij helpen”, aldus gedeputeerde Floor Vermeulen, “Als het nodig is, geven we innovaties met een investering het laatste zetje naar marktintroductie en openen we de weg naar toepassing elders.”

Provincies Zuid-Holland en Noord-Holland zijn als eerste afnemers zeer enthousiast over SolaRoad. Als wegbeheerder wil Zuid-Holland ervaring opdoen met het beheer, onderhoud en in de toekomst ook aanbesteding van zonnewegdekken. De provincie heeft veel oppervlak in beheer dat hiermee een dubbele functie kan krijgen, zonder enige vorm van hinder voor de weggebruiker of de omgeving. De zonneweg kan daarmee een forse bijdrage leveren aan de doelstellingen om meer duurzame energie op te wekken.

Wegen naar de toekomst

De duurzame ambities van Zuid-Holland leiden ook in andere projecten tot doorbraken. Zo werd in november de CO2-negatieve weg N211 tussen Den Haag en Poeldijk die in gebruik genomen met daarin 21 innovaties die 4 keer meer CO2 besparen en compenseren dan tijdens de werkzaamheden is uitgestoten. Ook de N470 wordt op eenzelfde wijze komend jaar vernieuwd.

De verwachte elektriciteitsopbrengst van de 100 meter zonnebusbaan langs de N218 is ca. 30.000 kWh per jaar: voldoende voor 10 huishoudens. Die energie kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld wegverlichting, verkeersinstallaties, elektrische auto’s of levering aan bedrijven in de buurt.

Enthousiaste ondernemers Spijkenisse

De zonnebusbaan is ook lokaal een inspirerend platform gebleken. Door de aanleg van de SolaRoad werden ondernemers van naastgelegen bedrijventerrein Halfweg-Molenwatering en de gemeente Nissewaard enthousiast om het gehele bedrijventerrein versneld energieneutraal te maken.

In het project DIME HUB Nissewaard werken ondernemers, overheid en onderwijs werken samen om onder andere decentrale energieopslag en een opstap- en laadfaciliteit voor duurzaam vervoer te realiseren. 
De ondernemers langs de busbaan zien ook allerlei mogelijkheden om de aanwezige bushalte beter te gebruiken als toegangspoort naar hun bedrijven.

In deze Halte van de Toekomst worden nieuwe functies en voorzieningen voor de overstappende busreizigers aangeboden in het kader van bereikbaarheid op de laatste kilometer.

Het SolaRoad-project is gerealiseerd in een samenwerkingsverband van de provincies Zuid-Holland en Noord-Holland, TNO en bouwbedrijf Strukton Civiel.

Wegbeheerder in Zuid-Holland en bezig met innovatieve infrastructuur projecten? Bekijk de subsidieregeling Energietransitie in mobiliteit voor financieringsmogelijkheden.

SmartPort ontvangt half miljoen subsidie voor versterking van innovatienetwerk

0
SmartPort ontvangt half miljoen subsidie voor versterking van innovatienetwerk

SmartPort mag komende jaren rekenen op de steun van de provincie Zuid-Holland. De provincie heeft een subsidie toegekend van een half miljoen voor het versterken van het netwerk tussen het havenbedrijfsleven, de kennisinstellingen en de overheden die gericht zijn op het versnellen van de innovaties in de haven van Rotterdam.

“Netwerken als SmartPort helpen bij de aanpak van grote maatschappelijke vragen die op ons afkomen. Energietransitie, circulaire economie. In de haven liggen kansen om het verschil te maken. Samenwerken en kennisdelen zijn daarbij belangrijke voorwaarden. Dat willen we stimuleren met deze subsidie.”

De netwerksubsidie, verspreidt over 4 jaar, geeft een belangrijke impuls aan de doelstelling van SmartPort, het versnellen van de transitie naar de Smartest Port in 2050. Vanuit de Roadmaps Smart Logistics, Smart Energy & Industry en Futureproof Port Infrastructure wordt vraag gestuurd wetenschappelijk onderzoek geïnitieerd, mede gefinancierd en coalities gevormd. Dit met het doel impact te realiseren door vrij deelbare kennis en noodzakelijke beslisinformatie op te leveren voor de bedrijven in de haven van Rotterdam.

‘SmartPort bouwt verder aan een brug tussen kennisinstellingen en het havenbedrijfsleven. De provincie Zuid-holland is hierin als regionale publieke speler onmisbaar’, aldus Elisabeth van Opstall, managing director SmartPort.


Vlog: van ISDN naar VoIP

0
Vlog van ISDN naar VoIP

ISDN stopt per 1 september 2019. Is jouw bedrijf nog niet overgestapt op een alternatief, zoals VoIP? Dan wordt het nu tijd om actie te ondernemen. 

In deze vlog legt Rob de Zwart je uit hoe en waarom.

 

Meer weten?

Meer weten over de overstap van ISDN naar VoIP en hoe NEMESYS jouw bedrijf daarbij kan helpen? Bel 088-633 1000 of maak een afspraak voor een nadere kennismaking.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Marcel Versteeg van NEMESYS ICT

Ames Autobedrijf officieel Erkend Duurzaam

0
Ames Autobedrijf officieel Erkend Duurzaam

Wethouder Jansen opent met Ames-directeur De Koning officieel dak met 350 zonnepanelen

Wethouder Tycho Jansen (Economie) heeft gistermiddag met directeur Leen de Koning van Ames Autobedrijf bij de vestiging in Zwijndrecht het dak met 350 nieuwe zonnepanelen officieel geopend. Daarmee zet Ames weer een extra stap in het verduurzamen van de bedrijfsvoering en mag het bedrijf zich nu een officieel Erkend Duurzaam autobedrijf noemen.

Het certificaat Erkend Duurzaam* wordt uitgereikt door IvDM (Instituut voor Duurzame Mobiliteit) en is het bewijs dat Ames Autobedrijf in alle facetten van de bedrijfsvoering duurzame verbeteringen heeft doorgevoerd. “Met de 350 zonnepanelen kunnen we met gemak 2.500 tot 3.000 elektrische bestelwagens met groene stroom afleveren”, zegt Leen de Koning. “Anders gezegd: de hoeveelheid stroom die we hiermee in een jaar opwekken, staat gelijk aan het stroomverbruik van 30 huishoudens.”

Inspirerend voorbeeld
Wethouder Jansen is onder de indruk van de duurzaamheidsmaatregelen die Ames Autobedrijf heeft doorgevoerd. “Duurzaamheid, klimaatadaptatie en de energiestrategie zijn essentieel om ons voor te bereiden op de toekomst. Ames is een prachtig voorbeeld van een bedrijf dat zijn verantwoordelijkheid neemt, meebeweegt met de veranderingen in de maatschappij en serieus werk maakt van een duurzame voorbereiding op de toekomst. Ames is een parel voor Zwijndrecht en kan op het gebied van duurzaamheid een inspirerend voorbeeld voor andere bedrijven zijn.”

Wat betekent Erkend Duurzaam concreet in de dagelijkse praktijk van het autobedrijf? De Koning: “Wij hebben maatschappelijk verantwoord en duurzaam handelen in onze bedrijfsvoering verankerd. Dat betekent dat wij bijvoorbeeld alleen nog maar stille en zuinige banden verkopen en de gebruikte banden op een milieuvriendelijke wijze afvoeren. Datzelfde geldt voor de smeermiddelen en andere onbruikbare materialen. We hebben groene stroom en gaan zuinig om met energie.”

Duurzame werkgever

Ook als werkgever heeft Ames Autobedrijf zijn zaken op orde. Duurzaam betekent in dat opzicht dat er aandacht is voor het welzijn van de medewerkers door goede arbeidsomstandigheden en toekomstperspectieven te bieden. Buiten het bedrijf neemt Ames Autobedrijf zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid door de sponsoring van allerlei activiteiten.