Home Blog Page 145

De laatste btw-aangifte van 2018, waar moet u op letten?

0

We mogen dan wel al in 2019 zitten, de laatste btw-aangifte van 2018 moeten we vaak nog opstellen en indienen. De laatste btw-aangifte van het jaar verschilt van de reguliere btw-aangiftes die we door het jaar heen indienen. Er dienen mogelijk een aantal correcties te worden verwerkt in deze laatste btw-aangifte. In dit nieuwsbericht gaan wij in op de belangrijkste aandachtspunten bij het opstellen van de laatste btw-aangifte van het jaar 2018.

Corrigeer de aftrek van btw in verband met privégebruik

In beginsel kunt u de btw op goederen en diensten die door uw bedrijf voor zakelijke doeleinden zijn gekocht in aftrek brengen voor zover uw onderneming recht heeft op aftrek van btw. Hierop bestaan echter enkele uitzonderingen. Eén van deze uitzonderingen is de BUA-correctie. In het kort zorgt deze correctie ervoor dat de aftrek van btw onder andere wordt uitgesloten bij het geven van relatiegeschenken. Dit geldt als de ontvanger geen of hoofdzakelijk geen recht heeft op aftrek van btw, maar ook bij het verstrekken van bepaalde voorzieningen aan het personeel.

Er dient overigens alleen een correctie van de aftrek plaats te vinden wanneer het drempelbedrag van €227 (exclusief btw) per persoon, per jaar wordt overschreden.

Indien het drempelbedrag van €227 wordt overschreden, bestaat er geen recht op aftrek van btw over deze kosten en dient de btw in de laatste btw-aangifte over 2018 in zijn geheel gecorrigeerd te worden. Voorbeelden van kosten die mogelijk onder de BUA-correctie vallen zijn:

  • het geven van een kerstpakket;
  • het geven van gelegenheid tot sport; en
  • het aan het personeel verlenen van huisvesting.

Let op! Indien er ook kantineverstrekkingen plaatsvinden, dient eveneens de speciale kantineregeling getoetst te worden.

Corrigeer de aftrek van btw als de auto van de zaak privé is gebruikt

Indien een auto van de zaak ook voor privédoeleinden wordt gebruikt, moet in de laatste btw-aangifte van 2018 een btw-correctie worden gemaakt voor dat privégebruik. In principe, kan de btw op de autokosten door het jaar heen in aftrek worden gebracht, mits uw onderneming recht heeft op aftrek van btw. Aan het einde van het jaar dient u vervolgens een btw-correctie voor het privégebruik te maken. Deze correctie moet in beginsel worden berekend op basis van het werkelijk gebruik.

Wanneer er geen gegevens beschikbaar zijn over het werkelijk gebruik (denk aan bijvoorbeeld kilometeradministratie) kan, als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, de correctie worden berekend aan de hand van een forfaitaire berekening. De btw-correctie bedraagt dan 2,7% van de catalogusprijs van de auto (inclusief btw en bpm). Wanneer de auto is gekocht zonder btw kan een afwijkend forfaitair percentage van 1,5% worden toegepast. Verder kan dit percentage van 1,5% ook worden toegepast wanneer een auto 5 jaar of langer in de onderneming is gebruikt.

Controleer de toegepaste pro rata

Ondernemers die zowel belaste als vrijgestelde activiteiten verrichten, krijgen voor de algemene kosten te maken met een ‘pro-rata’ recht op aftrek. Deze is gebaseerd op de verhouding tussen de btw-belaste en totale omzet.

Na afloop van het kalenderjaar 2018 moet de ondernemer aan de hand van een pro rata berekening voor het gehele jaar 2018 controleren of het reeds toegepaste pro rata percentage juist is. Wanneer dit niet het geval is, dient er een correctie te worden gemaakt. Deze correctie wordt in principe verwerkt in de laatste btw-aangifte over 2018 en kan leiden tot een extra te betalen dan wel een te ontvangen btw-bedrag.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Arnold Vredenbregt van Baker Tilly

MEPD: Een leven lang moeten werken. Of zijn er andere opties?

0

Dat klinkt dramatisch. Maar het is een feit. We moeten steeds langer door werken. Met vervroegd pensioen gaan, is financieel lang niet altijd haalbaar. Nog geen 10 jaar geleden konden werknemers in de Metalektro, onder voorwaarden, vanaf hun 61e jaar gebruik maken van een vroegpensioenregeling. Tegenwoordig mag je al blij zijn als het financieel mogelijk is je pensioen iets ‘naar voren te halen’ om heel misschien vanaf 65 of 66 jaar vervroegd met pensioen te gaan. Dit wordt voor een grote groep medewerkers steeds lastiger. Mede door het opschuiven van de AOW-leeftijd naar 67 jaar en 3 maanden vanaf 2022 en het niet indexeren van de pensioenen de afgelopen jaren.

Hoe halen we (vitaal) ons pensioen? En wat als het pensioen halen lastig wordt? Vanwege leeftijd al dan niet in combinatie met het (type) werk?
Met deze vraag worstelen bedrijven en medewerkers. We merken bij MEPD, dat met name medewerkers in zware beroepen het werk niet langer aan kunnen of dreigen ziek uit te vallen. Duurzame inzetbaarheid is dan ook hét modewoord van de laatste jaren. Investeringen in ontwikkeling, opleiding en gezondheid moeten er voor zorgen dat mensen langer en beter inzetbaar blijven. Samen met voortschrijdende automatisering.

Toch biedt dit niet in álle gevallen een oplossing tot op latere leeftijd. MEPD probeert dan samen met bedrijven en medewerkers tot andere oplossingen te komen. Een manier waarop de medewerker wel zijn pensioen kan halen. Op een wijze dat het bedrijf en de medewerker samen tevreden zijn.

Wat zijn de opties?
Je kunt als medewerker natuurlijk in overleg minder gaan werken, bijvoorbeeld vier dagen per week. Maar dit heeft consequenties voor je inkomen, pensioenopbouw en sociale zekerheid. Daarom zijn in diverse sectoren regelingen getroffen om minder werken met volledige pensioenopbouw mogelijk te maken. Een dergelijke regeling, het generatiepact, is op dit moment inzet bij de huidige CAO onderhandelingen tussen werkgevers en vakbonden in de Metalektro.

Een ‘generatiepact’, wat houdt dat in?
Dat je bijvoorbeeld 80% gaat werken, waarbij het inkomen 90% bedraagt en de pensioenopbouw voor 100% wordt voortgezet. Aan de andere kant zorgt dit ervoor dat meer jongeren een vaste baan krijgen. Een andere optie kan zijn om gebruik te maken van deeltijdpensioen. Hierbij gaat voor het gedeelte waarvoor de medewerker minder gaat werken het pensioen vervroegd in. Moet er onverhoopt toch afscheid genomen worden van oudere medewerkers en/of zijn oplossingen als generatiepact of deeltijdpensioen niet de gewenste oplossing? Dan kan ook een op maat gemaakte regeling bij MEPD een oplossing zijn.

Een regeling bij MEPD kan enerzijds de oplossing zijn voor het bedrijf om relatief kostenvriendelijk en op een respectvolle wijze afscheid te nemen van een medewerker. Anderzijds voor de medewerker om met een gegarandeerd inkomen én volledige pensioenopbouw vitaal het (vroeg)pensioen te halen. De medewerker komt dan in dienst bij ons, bij Stichting MEPD en wordt begeleid tot aan het (vervroegd) pensioen.

Bel ons gerust als je meer wilt weten over de op-maat-regelingen.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Mariel Ganzeboom

MKB-Katalysatorfonds steunt ontwikkeling klein, duurzaam containerschip

0
Foto Rob Kamminga
Het Dordtse bedrijf Aqua Navis BV heeft een bijdrage ontvangen uit het MKB- katalysatorfonds Drechtsteden. Het bedrijf gebruikt deze cofinanciering om een haalbaarheidsonderzoek te doen naar een klein, duurzaam containerschip, dat voldoet aan de eisen van binnenvaartschepen. Het nieuwe schip vult volgens Aqua Navis een gat in de markt.

In het project wordt nadrukkelijk de verbinding gezocht met de Duurzaamheidsfabriek en het onderwijs (Da Vinci College), waardoor het ook bijdraagt aan open innovatie in de regio.

Compact, duurzaam containerschip

Om aan de uiteenlopende logistieke vragen van klanten te kunnen voldoen, heeft de binnenvaart verschillende formaten schepen nodig. De afgelopen 10-20 jaar zijn er echter voornamelijk schepen gebouwd voor groot vaarwater, waarmee er een tekort ontstaat aan kleinere schepen. Heel concreet lijkt er een markt te zijn voor het vervoer van ladingen tussen de Scheldebekken en de Seinebekken (Parijs). Aqua Navis heeft nu een concept bedacht voor een compact containerschip, dat slim gebruik maakt van de fysieke ruimte én de ruimte in de meest actuele wet- en regelgeving. Door het schip bovendien modulair geschikt te maken voor huidige én toekomstige schonere brandstofconcepten, voorziet het bovendien in de vraag naar verduurzaming in de binnenvaart.

Technische én economische haalbaarheid

In de haalbaarheidsstudie wil Aqua Navis onderzoeken hoe hun concept voor een compact, duurzaam containerschip technisch realiseerbaar is. Wat zijn de nieuwste inzichten, technieken en materialen die kunnen bijdragen aan een optimaal en hoogwaardig resultaat? Tegelijk is de studie ook bedoeld om te kijken hoe groot dat ‘gat in de markt’ nu werkelijk is. Daarvoor is het wel essentieel om een redelijk concreet beeld te hebben van het uiteindelijke schip. “Het is een beetje een kip-ei verhaal,” legt Henk Schipper, eigenaar van Aqua Navis, uit. “Als je bedrijven geïnteresseerd wilt krijgen, moet je ze eerst laten zien welke oplossing je te bieden hebt. Tegelijk kun je pas écht schepen gaan bouwen als je weet dat er straks voldoende vraag naar is. Daarom is deze bijdrage vanuit het MKB-katalysatorfonds zo belangrijk.”

Zicht op nieuwe kennis en markten voor regionale scheepsbouw

De Dordtse wethouder Maarten Burggraaf is trots op de innovatieve plannen van Aqua navis: “Het is geweldig om te zien hoeveel bedrijven in Dordrecht en de regio volop bezig zijn met innovatie en daarin ook de samenwerking zoeken. Deze haalbaarheidsstudie levert inzichten op waar het gaat om het slim bouwen van nieuwe, kleine schepen en vooral de toepassing daarbij van nieuwe duurzame systemen. De scheepsbouw in de regio krijgt daarmee zicht op hernieuwde markten en de binnenvaart een extra impuls waar het gaat om schoner varen.”

MKB-katalysatorfonds Drechtsteden

Het MKB-katalysatorfonds Drechtsteden biedt cofinanciering, ontsluit relevante netwerken en biedt faciliteiten aan. Bedrijven met innovatieve ideeën in de (maritieme) maakindustrie kunnen een beroep doen op dit fonds. Voor meer informatie kijk op: www.mkbkatalysatorfondsdrechtsteden.nl .

Hartelsluis permanent open

0

Vrijdagmiddag 11 januari opende Rob Gutteling, plaatsvervangend havenmeester van Rotterdam, officieel de Hartelsluis permanent. “Deze aanpassing is doorgevoerd in het kader van efficiëntere bediening en inzet van de sluis, dus alleen wanneer dit écht nodig is. Door de permanente openstelling hoeft de scheepvaart bij het passeren van de sluis zich niet meer vier uur van te voren aan te melden”, aldus Gutteling.

In het verleden was de sluis permanent gesloten en werd alleen geopend als een schip de sluis moest passeren. In 2017 is dit al aangepast, toen werd de sluis al permanent opengezet tijdens het zomerseizoen. Met de laatste aanpassing wordt de sluis het hele jaar door opengezet voor de scheepvaart.

Om deze wijziging mogelijk te maken hebben Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam in de aanloop naar het stormseizoen 2018/2019 intensief samengewerkt. Rijkswaterstaat als beheerder van de Hartelkering en het Havenbedrijf Rotterdam als beheerder van de Hartelsluis. Tijdens de laatste functioneringssluiting van de Europoortkering (Maeslantkering en Hartelkering) op 15 september is de aangepaste procedure succesvol getest.

Europoortkering

De Hartelsluis is onderdeel van de Hartelkering, die op haar beurt weer onderdeel is van de Europoortkering. De Hartelkering sluit in principe tegelijk met de Maeslantkering. De sluitcriteria zijn dezelfde als bij de Maeslantkering. De Maeslantkering en Hartelkering sluiten als een waterpeil van meer dan 3 m boven NAP is voorspeld bij Rotterdam en meer dan 2,9 m boven NAP bij Dordrecht.

Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven

0

11 januari 2019 heeft mevrouw Jolies van der Kamp de Ecodelta gedoopt aan de Holland Amerikakade te Rotterdam. Dit is de eerste door LNG aangedreven sleephopperzuiger van Nederland. Het schip is gebouwd in opdracht van het Zwolse Bagger- en Aannemingsmaatschappij Van der Kamp.

De Ecodelta gaat de komende jaren het westelijk havengebied van Rotterdam op diepte houden. “Het Havenbedrijf had bij de aanbesteding met een incentive bewust aangestuurd op een significante duurzaamheidsverbetering gericht op luchtkwaliteit. Van der Kamp reageerde daarop met het voorstel om een nieuw schip te bouwen dat op LNG vaart. Het won daardoor met vlag en wimpel de aanbesteding want het Havenbedrijf ondersteunt van harte de transitie van stookolie naar LNG als brandstof voor de scheepvaart”, aldus Ronald Paul, operationeel directeur van het Havenbedrijf.

Het schip vervangt de 60 jaar oude Rijndelta, de sleephopperzuiger die de haven sinds de jaren tachtig op diepte hield. “De Ecodelta is van puur Nederlands fabricaat. Onder regie van Van der Kamp bouwde het Friese Barkmeijer het casco in segmenten. Dat gebeurde met installatiedelen van onder andere IHC. In Delfzijl werden de segmenten door Niestern in elkaar gelast. Daarna is de Ecodelta naar Harlingen gesleept en verder afgebouwd”, aldus Arie Faasse, directievoerder van Van der Kamp. Conoship ontwierp het vaartuig. Het schip is 134,1 m lang en heeft een capaciteit van 6.000 kuub. Dat is 2.000 kuub meer dan de Rijndelta. Meer informatie over het schip.

Van der Kamp zal naast de Ecodelta ook de Hein inzetten om de Rotterdamse haven op diepte houden. Dit vaartuig heeft onlangs een zogenoemde ‘midlife conversie’ ondergaan.

Jaarlijks wordt 20 miljoen specie gebaggerd in het aanloopgebied en de Rotterdamse haven. Ongeveer de helft daarvan wordt verzorgd door Rijkswaterstaat en de andere helft door het Havenbedrijf Rotterdam.

Port of BUSINESS lanceert nieuwe website

0

Tijdens een feestelijke nieuwjaarslunch op vrijdag 11 januari heeft Port of BUSINESS haar nieuwe website gelanceerd. De nieuwe website is volledig up-to-date en voldoet aan alle technische eisen anno 2019, waardoor de site weer volledig bestand is tegen het hoge bezoekersaantal. Met een nieuwe lay-out is ook de look and feel helemaal van deze tijd.

De site van Port of BUSINESS biedt u naast interessante zakelijke artikelen en berichten ook dagelijks regionaal nieuws. Members van Port of BUSINESS krijgen bovendien toegang tot het ledenportaal en het kennisarchief en kunnen eigen nieuws plaatsen en zich presenteren met een bedrijfsprofiel. Op deze manier helpt het communicatieplatform eveneens online om de zichtbaarheid van bedrijven te vergroten.

Erasmus MC sluit aan bij Rotterdam Make It Happen

0

Erasmus MC sluit per 8 januari 2019 aan bij de Rotterdam Make It Happen merkalliantie. Tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van Rotterdam Partners, de gemeente Rotterdam en Rotterdam Festivals tekenden burgemeester Aboutaleb namens de merkalliantie en Ernst Kuipers namens Erasmus MC hiertoe de formele overeenkomst. De toetreding van Erasmus MC betekent dat opnieuw een sterk Rotterdams merk zich verbindt aan het Rotterdam Make It Happen gedachtegoed.

De Rotterdam Make It Happen merkalliantie is het samenwerkingsverband van de gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, Rotterdam Partners, Rotterdam Festivals en Rotterdam Topsport, die sinds december 2014 via de pay-off ‘Rotterdam Make It Happen’ gezamenlijk werken aan het vergroten van de nationale en internationale aantrekkingskracht van Rotterdam. In oktober 2017 sloten nog eens tien sterke Rotterdamse merken zich bij de alliantie aan en per 8 januari treedt dus ook Erasmus MC de ‘make it happen wereld’ binnen.

Jannelieke Aalstein, voorzitter merkalliantie: “De toetreding van Erasmus MC tot de Rotterdam Make It Happen familie betekent dat de slagkracht en het bereik van Rotterdam Make It Happen verder wordt vergroot. Erasmus MC is nationaal en internationaal een sterke en vooraanstaande speler op het terrein van zorg, wetenschap en -onderwijs; belangrijke speerpunten binnen de Rotterdamse economie. Daarnaast is het in Rotterdam een gezichtsbepalende instelling, een ‘stad binnen de stad’ en één van de grootste werkgevers in de stad en regio. Wij zijn enorm trots dat Erasmus MC zich aan het merk en het gedachtegoed van Rotterdam Make It Happen wil verbinden en zien uit naar een zeer succesvolle samenwerking.”

,,Het is geweldig om de handen ineen te slaan met de partners van Rotterdam Make it Happen Merkalliantie, stuk voor stuk organisaties die van Rotterdam een betere, mooiere, leukere stad maken. Ik kijk er naar uit om kennis en inzichten van het Erasmus MC te delen en te leren van die van anderen zodat we de stad samen ook gezonder kunnen maken. Met zijn allen bereiken we nóg meer ‘’, zegt Ernst Kuipers, voorzitter van de Raad van bestuur.

Port of Rotterdam: Nautische jaarcijfers

2
Containerschip Noordzee

Het afgelopen jaar arriveerden 29.475 zeeschepen in de Rotterdamse haven. Dat zijn er 200 minder dan vorig jaar (29.646) en net zo veel als in 2013 (29.436). Het aantal ongelukken daalde van 129 naar 118 op een kleine miljoen scheepvaartbewegingen ( zee- en binnenvaart). Daaronder bevonden zich 14 ongevallen met pleziervaart. “Rijkelijk veel voor zo’n kleine groep vaarweggebruikers. Daar willen we dit jaar wat aan doen”, aldus havenmeester René de Vries vandaag – dinsdag 8 januari – op zijn kantoor in het World Port Center. “We gaan de gemeente helpen met het waarmaken van haar ambitie om meer te profiteren van de ligging aan het water en de recreatie- en passagiersvaart te promoten. Maar varen doe je wel samen.”

Onder de 118 ongevallen vielen vijf ‘ernstige ongelukken’ te betreuren. Dat zijn er net zo veel als in 2012, 2013, 2014 en 2015, maar vier meer dan in 2016 en 2017. Naast de oliemorsing van de Bow Jubail, botste een watertaxi op een sloep, zonk een pleziervaartuig, liep een patrouillevaartuig aan de grond tijdens een proefvaart en raakte een vlet bijna klem tussen wal en schip.

Passagiers- en recreatievaart
‘Varen doe je samen’ is de naam van het landelijk platform voor beroepsvaart en recreatievaart, maar het zou ook het credo kunnen zijn van ons beleid voor 2019, vindt De Vries. “Afgelopen zomer werden we opgeschrikt door een incident tussen een sloep met passagiers en een watertaxi. Het was een ernstig ongeval en het had nog veel ernstiger kunnen zijn. In termen van risico vormen de passagiersvaart en recreatievaart een bijzondere categorie, omdat de mensen aan boord kwetsbaar zijn. De gemeente Rotterdam heeft ambitieuze plannen en als havenmeester draag ik daar graag aan bij. De stad, de rivier en de scheepvaart moeten naast elkaar kunnen bestaan. Voor het Havenbedrijf is daarbij de veiligheid van primair belang.”

De havenmeester heeft conclusies getrokken uit een nieuw risk assessment met stakeholders. De regelgeving voor snelheidsbeperking langs de oever en bij in- en uitvaren van havens moet beter tussen de oren van de vaarweggebruikers komen en het Havenbedrijf moet intensiever controleren op vaargedrag. Het gaat om basale regels als op elkaar letten, rekening houden met elkaar, netjes varen, recht oversteken, duidelijk zijn en uiteraard voldoen aan de verkeersregels.

€ 300.000 voor innovatieve oplossing e-bikes

0
Delftse startup Tracefy ontvangt € 300.000 om hun track & trace tool voor e-bikes een stap verder te brengen. De tool helpt diefstal voorkomen, maar biedt ook nuttige data voor bezorgdiensten en overheden.De innovatieve ondernemers ontvingen de investering, gesymboliseerd door een bouwsteen, uit handen van gedeputeerden Adri Bom-Lemstra (Economie en Innovatie) en Floor Vermeulen (Verkeer). Het bedrag is afkomstig uit het fonds UNIIQ, opgericht om ondernemers te helpen hun innovatie sneller naar de markt te brengen. Het fonds is mede mogelijk gemaakt door de provincie, en een van de manieren waarop de provincie innovatief mkb ondersteunt. Zij zijn namelijk van groot belang voor de regionale economie. Deze specifieke innovatie sluit goed aan bij de doelstelling van de provincie om best bereikbare provincie zijn, ook per fiets. Het doel is dat meer mensen voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer voor de fiets kiezen en dat ze er een langere afstand mee afleggen.

Nuttige data

Startup Tracefy ontwikkelt een tracking en tracing oplossing voor e-bikes, die steeds vaker worden gebruikt door inwoners, maar ook door bijvoorbeeld bezorgdiensten. Dankzij de tool kunnen gebruikers en beheerders de fietsen volgen. Dat zorgt voor diefstalpreventie, maar biedt ook andere oplossingen. De data biedt inzichten voor onderhoud en beheer of bijvoorbeeld de status van een bezorging. Daarnaast biedt de tool data over infrastructuur: welke fietspaden worden veel gebruikt, waar is behoefte aan extra fietsvoorzieningen? Nuttige informatie voor overheden. Met de extra impuls van € 300.000 kan Tracey de oplossing doorontwikkelen en opschalen.

Kunsthal Rotterdam wint de Marketing Award Rotterdam 2018

0

Kunsthal Rotterdam heeft de Marketing Award Rotterdam 2018 gewonnen. Directeur Emily Ansenk en haar team ontvingen de award voor hun bijdrage aan de promotie van Rotterdam in binnen- en buitenland in het afgelopen jaar. De Marketing Award Rotterdam Aanstormend Talent ging naar het gebied Merwe-Vierhavens (M4H) en de mensen daar. M4H is uitgegroeid tot een bruisende proeftuin en etalage van de stad voor de nieuwe economie die vorig jaar wereldwijd aandacht wist te genereren. Beide Marketing Awards werden dinsdagavond tijdens de Nieuwjaarsborrel Rotterdam uitgereikt door burgemeester Aboutaleb.

De Marketing Award Rotterdam wordt jaarlijks toegekend aan mensen die een belangrijke bijdrage leveren aan het imago van de stad. Volgens de jury brengt de Kunsthal programmering die vernieuwend, uitdagend en anders is en daarmee past bij Rotterdam. ‘De Kunsthal krijgt bijzondere dingen voor elkaar en weet zaken te realiseren die de laatste jaren keer op keer een succes bleken. Daarmee geeft zij telkens een visitekaartje af en weet ze ook de spotlights op onze stad te zetten,” aldus het juryrapport.

Kunsthal Rotterdam beleefde in 2018 een bezoekersrecord met 415.000 bezoekers, mede dankzij de succesvolle tentoonstellingen ‘Hyperrealisme Sculptuur’ en ‘Viktor&Rolf: Fashion Artists 25 Years’. “Op wereldtoneel weet de Kunsthal bovendien mensen aan zich te binden die er niet om liegen: Jean Paul Gaultier, Viktor & Rolf, Peter Lindbergh en Daan Roosegaarde. Allemaal zijn ze fan van de Kunsthal, het team en de plek. En daarmee zijn het ambassadeurs van Rotterdam geworden,” stelt de jury. Zij roemt de Kunsthal tevens om het feit dat ze blijft vernieuwen en verrassen en daarmee veel en steeds weer nieuwe mensen naar Rotterdam trekt. De Marketing Award Rotterdam werd vanavond voor de achttiende keer uitgereikt.

Aanstormend talent
De Marketing Award Rotterdam Aanstormend Talent werd dit jaar voor de derde keer uitgereikt. Deze award is bedoeld voor iemand die aan het begin van zijn of haar carrière staat en een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan het imago van Rotterdam, of dit nu bedoeld is of niet. Met de award wil de jury de winnaar aanmoedigen om dit in de toekomst te blijven doen.

De jury koos ervoor om de award ditmaal toe te kennen aan de Merwe-Vierhavens. “Merwe-Vierhavens is een bloeiend, innovatief, rauw en ondernemend gebied. Dat bruist dankzij de mensen die er wonen, werken en innoveren. Die de leegstaande loodsen gebruiken om te experimenteren met nieuwe producten of processen. Die er nieuwe technologieën uitdenken, testen en toepassen en samen het gebied op de kaart zetten als dé proeftuin en etalage van de nieuwe economie,” aldus de jury die stelt dat M4H is uitgegroeid tot dé plek voor pioniers, jonge starters, uitvinders en kunstenaars en anderen die geloven in de toekomst van Rotterdam.

De award werd uitgereikt aan vier vertegenwoordigers uit het gebied die volgens de jury staan voor de diversiteit aan ontwikkelingen die in 2018 plaatsvonden in de M4H: Linda Post van The Talk of The Town, die interieurproducten maakt van restmateriaal van dé bekende iconen van Rotterdam. Peter van Wingerden van The Floating Farm, ‘s werelds eerste zelfvoorzienende drijvende boerderij. Dave vanderHeijden, van Rewriters en Hiphopinjesmoel, die het internationale POW! WOW! streetart festival in 2018 naar het M4H en Rotterdam haalde. En Bas van den Berg en René Boonekamp van Keilewerf, een broedplaats voor creatieve ondernemers.

Burgemeester Aboutaleb reikte beide Marketing Awards uit tijdens de Nieuwjaarsborrel Rotterdam, georganiseerd door Rotterdam Partners, samen met de gemeente Rotterdam en Rotterdam Festivals. De nieuwjaarsborrel vond plaats in de Cruise Terminal Rotterdam.