Home Blog Page 167

Zadkine past MBO-onderwijs drastisch aan

0

Onderwijsinstelling Zadkine neemt het mbo-onderwijs flink op de schop. Het praktijkonderwijs gaat weer gegeven worden in kleinere, gespecialiseerde scholen. Ook wil de school veel meer samenwerken met het bedrijfsleven dan nu gebeurt. Op die manier moeten leerlingen beter worden klaargestoomd voor de praktijk.  Volgens het Zadkine sluiten de huidige opleidingen niet altijd goed aan op de arbeidsmarkt. Het roc zoekt de oplossing in het oprichten van nieuwe scholen waar het bedrijfsleven nauw bij wordt betrokken.  Zo leren de leerlingen al direct op school de vaardigheden die ondernemers belangrijk vinden. Als bedrijven hun manier van werken veranderen, kunnen ze dat ook direct op school doorvoeren.  Een voorbeeld van de nieuwe aanpak is de opleiding logistiek van het Zadkine. De school in Rotterdam-Alexander heeft een speciale loods waarin een modern magazijn is nagebouwd. Door de contacten met het bedrijfsleven staan er echte goederen opgeslagen.  De leerlingen doen er onder meer vorkheftruckexamen. Ook moeten ze een bedrijfshulpverleningsdiploma halen. Met al die praktijkvaardigheden op zak is de kans groter om dat de leerlingen na hun studie een baan vinden, zegt het Zadkine.  Ook de opleiding luchtvaartdienstverlening gaat zo werken. Op dit moment wordt een deel van een vliegtuig in 1 van de lokalen nagebouwd. Leerlingen grondpersoneel en luchtvaartpersoneel weten dan precies wat ze in de praktijk aantreffen. Eerder werd er alleen geoefend in een lokaal met grote foto’s.  De nieuwe manier van werken heeft volgens Zadkine veel voordelen. Niet alleen zijn de contacten met het bedrijfsleven een stuk beter, ook zijn de leerlingen gemotiveerder, zo laat Zadkine weten.  De scholen zullen voor een deel een eigen, kleinere locatie krijgen. Sommige opleidingen blijven in een groot school gebouw zitten, maar met eigen afdelingen en ingangen.

Bron: Rijnmond.nl

Stijging van het aantal mbo-vacatures in Drechtsteden

0

Het aantal mbo-vacatures is sterk aan het toenemen. In de periode maart tot en met augustus van dit jaar ontstonden landelijk 207.600 vacatures op mbo-niveau, 9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In de regio Drechtsteden is de stijging met 5 procent lager dan landelijk. Doordat het beter gaat op de arbeidsmarkt, neemt het aantal jongeren dat een nieuwe WW-uitkering aanvraagt bij UWV af. In de regio Drechtsteden is de daling met 19 procent hoger dan landelijk. Dit staat in het rapport Basiscijfers Jeugd dat SBB en UWV deze week uitbrachten.

Van maart tot en met augustus 2016 ontstonden in de regio Drechtsteden 2.500 mbo-vacatures. Vergeleken met vorig jaar is dit aantal gestegen met 5 procent, zo blijkt uit cijfers van SBB. Het grootste aantal mbo-vacatures is er in de beroepsgroep retail, daarna volgt groothandel en internationale handel. Vergeleken met de landelijke verdeling van het aantal vacatures zijn er in Drechtsteden relatief weinig vacatures in de beroepsgroep gastvrijheid. Jongeren die nu starten met een mbo-opleiding hebben een goed baanperspectief als zij kiezen voor de richtingen verkoper, verkoopspecialisten mbo-verpleegkundige.

Aantal nieuwe WW-uitkeringen aan jongeren daalt In het afgelopen half jaar verstrekte UWV landelijk ruim 36.000 nieuwe WW-uitkeringen aan jongeren tot 27 jaar, een afname met 6.000 (-15 procent) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In Drechtsteden is de daling met 19 procent sterker dan landelijk. De daling in de regio is het grootst bij jongeren die voor de WW-uitkering in de horeca (-44 procent) werkten.

Eind september 2016 stonden er in Drechtsteden 552 jongeren tot 27 jaar als werkzoekende geregistreerd bij UWV. Van deze jongeren heeft 43 procent geen startkwalificatie. Landelijk is dit aandeel groter (50 procent). De groep middelbaar opgeleiden (minimaal mbo-niveau 2, havo of vwo) heeft in deze regio een aandeel van 41 procent. Dat is iets boven het landelijk gemiddelde (39 procent). De uitzendbranche blijkt in 2015 voor jongeren de meeste succesvolle branche om vanuit de WW aan het werk te komen. Ruim een kwart van deze jongeren ging aan de slag via een uitzendbureau.

Aantal geworven leerbanen Tussen 1 juni en 1 oktober 2016 heeft SBB 12.584 leerbanen geworven en beschikbaar gesteld via Stagemarkt.nl. Er zijn landelijk nog 5.000 studenten zonder een geregistreerde leerbaan. In de regio Drechtsteden heeft SBB 210 leerbanen geworven. Via Stagemarkt.nl zijn de meeste leerbanen beschikbaar in de sectoren voedsel, groen en gastvrijheid en techniek en gebouwde omgeving.

Bron: hetkompassliedrecht.nl

Ferry van Buijtene nieuwe voorzitter Oostlanddag

0

Ferry van Buijtene volgt Monique Spek op als voorzitter van de Oostlanddag, het grootste ondernemersevent van de regio. Van Buijtene is bestuurslid van VNO-NCW Oostland en mede-eigenaar van Support IT. Spek is eigenaar van Projectbureau Anthe en voorzitter van ondernemersvereniging NOOVA en was voorzitter van de laatste twee edities van de Oostlanddag.

Doel van de Oostlanddag is door samenwerking, kennisdeling en samenkomen concrete resultaten te boeken en zo te zorgen voor een sterker Oostland. De meest recente editie van de Oostlanddag – op 12 oktober – bestond uit vijf workshops/bedrijfsbezoeken, een netwerkdiner, een avondprogramma en een netwerkborrel en trok zo’n 320 bezoekers, met name ondernemers uit de regio.

Initiatiefnemers van de Oostlanddag zijn de gemeente Lansingerland, de gemeente Pijnacker-Nootdorp, Rabobank Zuid-Holland Midden, NOOVA, Ondernemersvereniging Pijnacker-Nootdorp (OVPN), LTO Glaskracht Midden Zuid-Holland, VNO-NCW Oostland en Ondernemend Lansingerland. Deze partijen vormen samen een organisatiecomité.

Voorzitter
Monique Spek trad in 2014 toe tot het Oostlanddag-comité en was tijdens de Oostlanddag-edities van 2015 en 2016 voorzitter. Nu zij de voorzittershamer overdraagt kan ze zich weer volledig richten op Projectbureau Anthe. Met dat bedrijf – dat als werkgebied het Oostland heeft – helpt ze bedrijven hun doelstellingen te halen als specialist in projectleiding.

Ferry van Buijtene volgt Spek de komende twee jaar op als voorzitter. Van Buijtene richtte in 2007 samen met zijn studiegenoot Robbin Kuiper een bedrijf op: Support IT. Hij is daarnaast onder meer bestuurslid van ondernemersvereniging VNO-NCW Oostland en is sinds twee jaar betrokken bij de organisatie van de Oostlanddag. “Ik ben geboren en getogen in het Oostland. Daarom vind ik het een eer de voorzitter te mogen zijn van het grootste netwerkevenement van de regio en om samen met het Oostlanddag-team een mooi evenement te organiseren voor alle ondernemers uit de regio.”

Oostland Next Level
De negende editie van de Oostlanddag is in oktober 2017; de exacte datum wordt in een later stadium bekendgemaakt. Deze editie zal in het teken staan van ‘Oostland Next Level’. Ferry van Buijtene: “Tijdens de afgelopen editie van de Oostlanddag is bezoekers gevraagd hiervoor input te leveren. De komende maanden gaan we daarmee als organisatiecomité aan de slag.”

Rechtstreekse binnenvaartdienst voor containers tussen de havens van Gent, Zeeland en Rotterdam

1

Met ingang van 1 december start logistiek dienstverlener Danser Group een rechtstreekse containerbinnenvaartdienst tussen de havens van Rotterdam, Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen) en Gent. Met deze dienst wordt tegemoet gekomen aan de vraag naar een frequente grensoverschrijdende verbinding tussen deze havens.

Met deze nieuwe containerbinnenvaartdienst breiden de havens het huidige dienstenaanbod uit en versterken zij het vervoer via de binnenvaart met hun (achterland)netwerk. De havens verwachten met deze dienst een groei in de containeroverslag te realiseren zowel wat import als export betreft. Deze verwachte groei geldt voor de corridor Rotterdam-Zeeland-Gent en de diverse havens in het zuiden van België en het noorden van Frankrijk.

De dienst zal bij de start wekelijks de havens aandoen met de verwachting dat de frequentie binnen afzienbare tijd zal toenemen. Met deze service wordt optimaal gebruik gemaakt van de sterke zee- en doorvoerfuncties van de deelnemende havens. Door de dienst verschuift lading van de weg naar de binnenvaart en wordt de frequentie opgevoerd. De verwachting is dat de dienst binnen twee jaar naar zo’n 15.000 TEU zal groeien.

Danser Group gaat de nieuwe dienst integreren in haar uitgebreide netwerk tussen de (zee-) havens en het achterland.

Eerste expo in Nederland over energiewinning op zee

0

Midden in de wereldwijde overgang naar een CO₂ neutraal energiesysteem opent het Maritiem Museum Rotterdam op vrijdag 16 december de Offshore Experience. Het startsein wordt gegeven door Marjan van Loon, president-directeur van Shell Nederland, het grootste energiebedrijf van ons land. De Offshore Experience is de eerste tentoonstelling in Nederland over de offshore-industrie, een sector waar ons land groot in is. Hollands glorie van onze tijd, maar tegelijk onbekend en soms onbemind bij het grote publiek. De Offshore Experience, waarin bezoekers zich aan boord van een platform op zee wanen, brengt hier voorgoed verandering in én inspireert kinderen vanaf 8 jaar voor een toekomst in techniek. De Offshore Experience is vanaf zaterdag 17 december te zien voor publiek.

Maritieme rocket science
Energie is van groot belang voor de economie en essentieel voor ons dagelijks leven. Zonder energie kunnen we onze mobiele telefoon niet opladen, benzine tanken of eten koken. Een derde van deze energie uit olie, gas, wind en andere bronnen wordt gewonnen op zee; offshore dus. Nederlandse bedrijven worden wereldwijd gevraagd voor complexe high tech offshore-projecten onder de meest extreme omstandigheden. Hoe plaats je een windmolen op zee? Hoe zet je een platform van 30.000 ton zwaar op de centimeter nauwkeurig op de zeebodem? Hoe voorkom je een gaslek op 3 km diepte? Uitdagingen die soms moeilijker zijn dan een man op de maan zetten. De vraag voor de toekomst is daarom niet of we nog dieper kunnen boren of onder nog moeilijkere omstandigheden, want dat kan. Maar hoe kan het duurzamer? In een wereld waarin het thema energie actueler is dan ooit, presenteert het Maritiem Museum zijn bezoekers – in samenwerking met de offshore en maritieme industrie –  een unieke beleving over de rol en betekenis van de offshore sector, nu én in de toekomst.

Bezoekers wanen zich op zee en 3 km onder water
In de Offshore Experience gaan jonge en volwassen bezoekers op een uitdagende zoektocht naar energie op zee. Met een veiligheidshesje aan en een helm op het hoofd wanen ze zich aan boord van een offshore platform midden op zee. Een 360 graden filmprojectie prikkelt de zintuigen. Schepen varen af en aan en helikopters landen. Speciaal voor de tentoonstelling gebouwde modellen van de nieuwste en meest geavanceerde offshore schepen laten bezoekers zien waar ze toe in staat zijn. Offshore werknemers geven een kijkje in hun leven op zee en door simulatiespellen ervaren bezoekers zélf hoe boormeesters, kraanmachinisten, windturbinespecialisten en helikopterpiloten hun spectaculaire werk op volle zee weten te klaren. Een lift brengt bezoekers naar een mysterieuze onderwaterwereld. Van net onder het zeeoppervlak tot 3 km diep. Het avontuur eindigt in de toekomst. Bezoekers stemmen op het beste duurzame idee voor energiewinning op zee. Komt dat van een professionele offshore ingenieur of van een 8-jarige basisschoolleerling? De Offshore Experience is een ontwerp van Kossmann.DeJong, een internationale ontwerpstudio voor tentoonstellingsontwerpen en interieurarchitectuur.

Gamechanger
Met de Offshore Experience realiseert het Maritiem Museum een gamechanger in museumland. Naast het ontwikkelen van de tentoonstelling rekt het museum de grenzen op van de Nederlandse maritieme erfgoedcollectie door offshore toe te voegen aan zijn verzamelbeleid. Het doet uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar de geschiedenis van de offshore sector in samenwerking met de Erasmus Universiteit en zet een innovatieve koers uit op het gebied van techniekeducatie en projectfinanciering. Meer dan vijftig bedrijven uit de offshore en maritieme sector en vele fondsen, waaronder de BankGiro Loterij, financieren 2/3 van het project en dragen bij in de vorm van kennis en collectie.

Techniekonderwijs
De Offshore Experience is tevens te programmeren als onderwijslocatie voor basis-, voortgezet- en beroepsonderwijs. Daarmee vormt de tentoonstelling de basis van een nieuw op te zetten techniek-educatieprogramma in het museum dat aansluit op het Nationaal Techniekpact 2020. Overheid en sociale partners markeren met dit pact een langjarige aanpak om te zorgen voor meer technisch geschoolde vakmensen.

Kerstvakantie waar je energie van krijgt
De kerstvakantie in het Maritiem Museum staat in het teken van de Offshore Experience en de zoektocht naar energie. Bezoekers verlichten de dansvloer met de energie die hun dans-moves opwekken, versturen een kerstgroet naar een werknemer offshore en luisteren naar muziek van Mr Funkel. Kinderen experimenteren met energie onder leiding van de gekke wetenschapper van Mad Science, bouwen een systeem van pijpleidingen door het museum en ontwerpen hun eigen windmolen. En wie heeft genoeg energie om de kerstverlichting aan te fietsen?

De Offshore Experience is 7 jaar te zien in het Maritiem Museum Rotterdam en krijgt elk jaar een update.

Het Maritiem Museum bedankt de partners van de Offshore Experience voor hun financiële en inhoudelijke bijdrage:

Bedrijven:
Van Oord Dredging and Marine Contractors B.V., IRO, Royal IHC, Huisman, Heerema Marine Contractors, Tideway Offshore Solutions, SBM Offshore N.V., Bluewater Energy Services B.V., Wärtsilä Netherlands B.V., Allseas Group S.A., Seaway Heavy Lifting, Oranje-Nassau Energie B.V., Teijin Aramid B.V., Saab Seaeye Ltd., JB Systems, MARIN, Jumbo, Smulders Group, Peterson, ENGIE E&P Nederland B.V., HSM Offshore B.V., GustoMSC B.V., TOS Netherlands B.V., STC-Group, Vroon B.V., Navingo B.V., Volker Staal en Funderingen B.V., Van Beest B.V, RedWave BV, Nature Group, RH Marine Netherlands B.V., Gunneman Group IMO, VSTEP B.V., InterDam B.V., Sif Group B.V., Viking Life-Saving Equipment B.V., Hydac B.V., Primo Marine, Falck, Intramar Insurances, Batenburg Mechatronica B.V., Dräger Nederland B.V., Halliburton B.V., International Paint (Nederland) B.V. onderdeel van AkzoNobel, Scheepvaartkrant, AncoferWaldram Steelplates B.V., Bureau Veritas Marine Netherlands B.V., Stemat B.V., Koninklijke Niestern Sander Scheepsbouw B.V., Fugro N.V., IHC Hytec B.V., Rederij Groen, TNO, Ulstein Design & Solutions B.V., CHC Helicopters Netherlands B.V.

Fondsen:
BankGiro Loterij, Mondriaan Fonds, Stichting VSBfonds, Stichting Bevordering van Volkskracht, G.Ph. Verhagen-Stichting, Stichting Zabawas, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Ondersteuningsfonds N.I.S.S., Vaderlandsch Fonds ter Aanmoediging van ‘s-Lands Zeedienst, Van Cappellen Stichting, Erasmusstichting, Stichting Swart-van Essen, Directie der Oostersche Handel en Rederijen, Dorus Rijkers Fonds, Stichting Job Dura Fonds, Janivo Stichting, Stichting Doelwijk, Van der Mandele Stichting, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, STOER, NSGK, Stichting Physico, Rotterdamse Stichting Blindenbelangen, Stichting Blindenhulp, Landelijke Stichting voor Blinden en Slechtzienden.

Aernout van der Bend volgt Judith Schueler op als nieuwe directeur NGinfra

0

Per 1 januari 2017 wordt Aernout van der Bend Algemeen Directeur van NGinfra. Hij volgt Judith Schueler op die NGinfra als samenwerkingsverband heeft opgestart in mei 2014. Van der Bend is vijf jaar directeur geweest van De Verkeersonderneming, een organisatie die in de Rotterdamse regio werkt aan het verbeteren van de bereikbaarheid. Zijn ervaring ligt in de publiek- private samenwerking op het gebied van mobiliteit. Met zijn collega’s realiseerde hij in het eerste programma van Beter Benutten dagelijks meer dan 14.000 spitsmijdingen.

Bestuursvoorzitter van NGinfra, Lieve Declercq: “Binnen NGInfra werken verschillende netbeheerders met internationale wetenschappers samen om tot een integrale visie te komen van de infrastructuur van de toekomst. Dat vraagt om een directeur met overzicht, daadkracht en visie. We zijn dan ook heel blij dat Aernout van der Bend met zijn ervaring de nieuwe directeur wordt van ons samenwerkingsverband. Van der Bend zal de door Judith Schueler mede geformuleerde ambities zeker kunnen omzetten in tastbare resultaten.”

Nieuwe uitdaging
Schueler zoekt na de overdracht een nieuwe maatschappelijke uitdaging. “In de afgelopen acht jaren heb ik praktijk en onderzoek dicht bij elkaar gebracht. Eerst binnen het onderzoeksprogramma Next Generation Infrastructures (2004- 2014). Vervolgens hebben we van het onderzoeksprogramma een samenwerkingsverband van en voor infrabeheerders gemaakt die onder dezelfde naam doorgaat. Dat was mijn doel en die is bereikt. Mijn blik gaat nu weer breder naar buiten.” In Van der Bend ziet Schueler een ideale opvolger die verder kan bouwen aan deze unieke samenwerking in infrabeheer.

NGinfra
NGinfra staat voor Next Generation Infrastructures en is de naam van het samenwerkingsverband waarin Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, Alliander, Schiphol, ProRail en Vitens zich hebben verenigd om de infrastructuur van Nederland adequaat in te laten spelen op toekomstige veranderingen. Wij bouwen samen aan ‘responsive connections’. Meer over NGinfra is te vinden op www.nextgenerationinfrastructures.eu

De Verkeersonderneming
De Verkeersonderneming is de uitvoeringsorganisatie voor het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de regio Rotterdam. Initiatiefnemers van deze samenwerkingsorganisatie zijn de gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Havenbedrijf Rotterdam N.V. en het ministerie van Infrastructuur en Milieu/Rijkswaterstaat. VNO-NCW, MKB Rotterdam, Deltalinqs, EVO, TLN, provincie Zuid-Holland, gemeente Nissewaard en politie Rotterdam-Rijnmond zijn de belangrijkste adviseurs. Het doel is het bereikbaar maken en houden van Rotterdam (haven, stad en regio) door slim gebruik van het huidige asfalt, Slim Reizen en Slim Werken. De Verkeersonderneming is winnaar van Het Gouden RAI Wiel “omdat zij op verfrissende en praktische wijze regionale uitdagingen op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid oppakt.”

Groningen bezocht door DEAL! Drecht Cities

0

DEAL! Drecht Cities heeft de afgelopen weken intensief de regio Groningen bezocht met een roadshow (o.a. Stroobos, Groningen, Delfzijl en Farmsum). Er is contact gelegd met bedrijven in de meest noordelijke regio van het land, met als missie om bedrijven te interesseren om zich te vestigen in de regio Drecht Cities. Daarnaast zijn ook kansen besproken om bedrijfsprocessen logistiek gezien gemakkelijker te maken door samenwerking aan te gaan met bedrijven in de regio. Naast de bedrijfsbezoeken zijn ook de organisaties Samenwerkende Bedrijven Eemsdelta (SBE) en Groningen Seaports bezocht in het kader van kennisuitwisseling.

R10: Gedragsverandering? Gewoon doen!

0

Woensdag 30 november was Ames Audi Centrum in Dordrecht middelpunt voor de werkgevers van het werkgeversnetwerk R10. Tijdens het informatieve R10 werkgeversontbijt wisselden ondernemers met elkaar ideeën uit hoe je met gedragsverandering slimmer vervoer binnen je bedrijf kunt realiseren.

VNO-NCW Regio Rotterdam, De Verkeersonderneming, Samen Bereikbaar en Ames Audi Centrum organiseerden de bijeenkomst en waren verheugd met de actieve inbreng. Veel werkgevers deelden graag hun visie op het pakken van kansen met openbaar vervoer, de fiets en slimme mobiliteit.

We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst met dank aan iedereen die heeft bijgedragen!

Bouw van 250 woningen in Parkstad

0

In de Rotterdamse wijk Parkstad komen 250 koop- en huurwoningen. Stevast Baas & Groen en Syntrus Achmea Real Estate & Finance hebben gezamenlijk een tender gewonnen voor de ontwikkeling van “Het Remisehof”, tussen de Kop van Zuid en de Afrikaanderwijk. De architect van het plan is Powerhouse Company en Dura Vermeer Bouw Zuid West is als bouwer en mededrager bij het proces betrokken.

De 250 koop- en huurwoningen komen op de bouwkavels H en K van Parkstad  en worden ontwikkeld door Stevast Baas & Groen, die ook de verkoop van 113 koopwoningen verzorgt. Syntrus Achmea RE&F verwerft 137 vrije sector huurwoningen voor het Achmea Dutch Residential Fund (ADRF), waarin meerdere pensioenfondsen participeren.

De woningen kennen een diversiteit in grootte, indeling en prijs. Dit maakt het Remisehof aantrekkelijk voor verschillende inkomensgroepen. Enerzijds kunnen bewoners uit de Afrikaanderwijk een volgende stap maken in hun wooncarrière, anderzijds wordt met comfort en gemak een doelgroep aangetrokken die een koopkrachtige impuls geeft aan de Afrikaanderwijk. Inwoners kunnen elkaar ontmoeten in collectieve binnentuinen en in een autoluwe binnenstraat.

Verbinding
Volgens wethouder Ronald Schneider van Stedelijke Ontwikkeling en Integratie is de nieuwbouw belangrijk voor Zuid, maar ook voor Rotterdam.  “Er is veel vraag naar middeldure woningen in de stad. Roterdam is een gewilde stad om in te wonen. De vraag overtreft dan ook ruim het aanbod op dit moment. Eerder deze week werd bekend dat de Marconitorens worden verbouwd tot ruim 800 huurwoningen, hoofdzakelijk in de vrije sector. En nu wordt ook met deze bouwplannen in Parkstad goed ingespeeld op deze vraag,” aldus de wethouder.

Planning
De bouw van de eerste woningen begint in 2018. De oplevering wordt eind 2019, begin 2020 verwacht. De huurtarieven worden bekendgemaakt bij de start van de verhuur, een half jaar voor de oplevering.

Duurzaamheidsfabriek wordt Fieldlab Smart Industry

0

Op woensdag 30 november reikte mevrouw Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink, voorzitter van FME, de ondernemersorganisatie voor de technologische industrie en voorzitter van de stuurgroep Smart Industry, de officiële Fieldlabstatus uit aan de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. De Duurzaamheidsfabriek is daarmee het 15e landelijke project dat de titel Fieldlab Smart Industry mag dragen. Het is het project Toegepaste Innovaties voor Maritieme Automatisering (TIMA), dat de Duurzaamheidsfabriek bij uitstek een voorbeeld maakt voor ontwikkelingen in de Smart Industry. De Europese Unie verleent € 1,5 miljoen euro subsidie voor dit project. Bijzonder aan dit Fieldlab is de sterke verwevenheid met het beroepsonderwijs.