Home Blog Page 55

We missen de Rotterdamse Horeca

0

Trenchcoat media, de Buik en MissPublicity brengen ode aan Rotterdamse Horeca

Een film van het Rotterdamse Trenchcoat media in samenwerking met het platform de Buik steekt Rotterdamse Horeca een hart onder de riem. Nu bekend is dat de horeca nog minimaal een maand dicht blijft, willen de makers van de film horeca laten weten dat we hen missen en steunen. Veel horecaondernemers bedenken creatieve ideeën om de zaak toch draaiende te houden, waardoor we nog meer waarderen wat al deze mensen voor ons betekenen. Het Rotterdamse PR bureau MissPublicity steunt dit mooie initiatief, zodat horeca en hun initiatieven in deze moeilijke tijd toch zichtbaar blijven.

Bekijk hier de film: https://vimeo.com/411109201

Steun via #wijhelpendehoreca

Rotterdammers kunnen met de hashtag #wijhelpendehoreca hun steunbetuigingen en de film delen via sociale media. Uiteraard zijn er ook verschillende initiatieven om de horeca financieel te steunen. Bestel bijvoorbeeld bij meer dan honderd restaurants in de regio en laat thuis bezorgen of haal af. Doe mee met #deliverydonderdag of bestel een van de vele  bezorgenboxen, zoals de ‘support your locals’ box.

De video is geheel belangeloos gemaakt door de Buik en is een productie van Trenchcoat Film. Met dank aan Tim Treurniet (concept), Robin Zom (regie), Rory van den Berg (camera), Tommy Fortuin (editor), Sjoerd Limberger (componist), Robin IJzerman (stem) en Fine Tune Voices (sound design en voice-over).

Voorne-Putten levert constructieve bijdrage aan Regionale Energiestrategie Rotterdam-Den Haag

0

De vier gemeenten op Voorne-Putten, Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne, werken constructief en proactief mee aan de ontwikkeling van een Regionale Energiestrategie (RES) voor de energieregio Rotterdam-Den Haag. Samen met 19 andere gemeenten, 4 waterschappen en de provincie, geven zij met de oplevering van de concept-RES een tussenstand van waar de regio staat in de planvorming.

In de conceptversie van de RES staan de voorlopige praktische stappen omschreven die de regio moet zetten om te komen tot een betaalbare, betrouwbare, schone en veilige energievoorziening voor iedereen. Daarmee wordt invulling gegeven aan de afspraken die landelijk zijn gemaakt in het Klimaatakkoord. Naast de energieregio Rotterdam-Den Haag zijn nog 29 andere energieregio’s in ons land op dit moment bezig een RES op te stellen.

De vier gemeenten hebben de gezamenlijk ambitie om in de toekomst een energieneutraal eiland te worden. Eerder hebben de vier gemeenten al laten verkennen op welke wijze duurzame opwekking van energie een plek in het landschap van Voorne-Putten kan krijgen. Op zo’n manier dat het een eiland van rust en ontspanning blijft, waar het prettig is om te wonen en te recreëren. De samenwerking op Voorne-Putten is essentieel omdat energie en klimaat niet ophouden bij een gemeentegrens.

In de concept-RES is de inbreng van alle 23 gemeenten uit de energieregio Rotterdam-Den Haag verwerkt. De gemeenteraden krijgen nu de gelegenheid hun wensen en bedenkingen aan te geven. Vanwege de maatregelen rondom het coronavirus is hiervoor extra tijd ingeruimd tot 1 oktober 2020. Ook gaan de gemeenten in gesprek met inwoners en andere belanghebbenden over de concept-RES. Door de coronamaatregelen zal het participatietraject in aangepaste vorm plaatsvinden.

De concept-RES’sen van de 30 energieregio’s in Nederland moeten voor 1 oktober worden ingediend bij het Nationaal Programma RES (NP RES). Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) rekent de 30 concept-RES’en door en telt ze bij elkaar op. Uiterlijk op 1 februari 2021 zijn de resultaten van deze analyse beschikbaar. In 2030 moet landelijk 35 Terawattuur (TWh) aan duurzame energie op land worden opgewekt. Als uit de optelling van de RES’sen blijkt dat deze doelstelling niet wordt gehaald, dan zal het Rijk een (her)verdeelsystematiek toepassen. De energieregio’s moeten hun definitieve RES inleveren op 1 juli 2021.

Herstelplan Rotterdam Partners

0

Rotterdam Partners heeft als doel om – zodra we kunnen – snel te bouwen aan herstel van de Rotterdamse economie. Binnen Rotterdam Partners is daarom een recoveryteam aangesteld dat kijkt naar het hersteltraject op de korte en lange termijn. Onze stad heeft heel veel te bieden, maar hoe voeren we dit samen uit gegeven de beperkingen? Welke acties kunnen wij bijvoorbeeld op de korte termijn ondernemen als straks de maatregelen weer iets worden versoepeld? Hoe ziet dan die anderhalve meter samenleving eruit? Wat is er nodig om binnen die kaders bezoekers op een veilige manier te kunnen ontvangen? En hoe kunnen we Rotterdam dan op de juiste manier promoten? Samen met het NBTC en de Gemeente Rotterdam brengt ons recoveryteam dit nu in kaart. Een meer gedetailleerd plan volgt binnenkort. Wij houden u op de hoogte.

Heeft u een goed idee of een creatief concept om uw business vorm te geven in de nieuwe anderhalve meter samenleving, en wilt u daarover met ons in gesprek, onze (virtuele) deur staat wijd open!

Port of BUSINESS binnenkort bij u op de mat

0

Volgende week vallen de nieuwe edities van Drechtsteden en Rijnmond BUSINESS bij u op de mat. Uiteraard besteden we hierin aandacht aan de gevolgen van de coronacrisis en krijgt u verschillende tips en adviezen van kenners op zijn of haar vakgebied. Wij staan stil bij de wijze waarop u juist nú in contact blijft met uw klanten. Hoe kunt u een interessante en passievolle partner in business blijven. Tevens zoomen we in op actuele onderwerpen zoals digitalisering, cybersecurity en healthcare. Kortom; interessant leesvoer voor u als ondernemer, bestuurder of manager.

Het volgende nummer van Port of BUSINESS staat in het teken van mobiliteit, onderwijs, financiën en diversiteit binnen organisaties. We doen eveneens verslag van onze jaarlijkse (voor dit jaar aangepaste) autotestdag in de editie Rijnmond. Bovendien komen er vragen aan de orde over de verwachtingen in het post coronatijdperk zoals over het thuiswerken en het op afstand lesgeven. Het thema diversiteit binnen organisaties komt eveneens aan bod in dit nummer, met o.a. een verslag van de (volledig virtuele) bijeenkomst op 15 juni, waarbij ook de Topvrouw 2020 voor de regio Rijnmond en Drechtsteden bekend zal worden gemaakt.

Het betreft een gecombineerde editie van Drechtsteden BUSINESS en Rijnmond BUSINESS, met een totaalbereik van bijna 30.000 lezers! Meer weten? Neemt u gerust contact op met Kees van ’t Zelfde (kees@portofbusiness.nl/ 06-51429756)

Doneer een Mondkapje bezorgt tienduizend mondkapjes bij het Maasstad Ziekenhuis

0

Personeel en medewerkers van het Maasstad Ziekenhuis zagen hem woensdag 22 april al van verre aankomen, de enorme vrachtauto van de stichting Doneer een Mondkapje. Zelden werd een vrachtauto zo enthousiast ontvangen door een ziekenhuis. De vrachtwagen kwam dan ook met een bijzondere lading: 10.000 gecertificeerde mondkapjes, gedoneerd via de actie www.doneereenmondkapje.nl.

Het Maasstad Ziekenhuis is niet het enige ziekenhuis waar de Doneer een Mondkapje-vrachtauto halt zal houden. De inzamelingsactie heeft inmiddels ruim 650.000 euro aan donaties ontvangen. Dit bedrag is goed voor de inkoop van 500.000 mondkapjes, die momenteel door heel Nederland worden bezorgd.

Mondkapjes zijn zeer hard nodig in de zorg en de ziekenhuizen. Het coronavirus vraagt optimale hygiëne voor medewerkers en patiënten van de ziekhuizen. Per dag worden er bij topdrukte dan ook vele honderden verbruikt. Toch zijn gecertificeerde mondkapjes van hoge kwaliteit moeilijk te krijgen.

Een groep ondernemers uit de omgeving van Hoorn besloot enkele weken geleden actie te ondernemen. Producenten van mondkapjes uit het netwerk in China werden benaderd en de inzamelingsactie kreeg via www.doneereenmondkapje.nl vorm. Alle betrokken ondernemers spannen zich zonder betaling en zonder winstoogmerk in om de actie tot een succes te maken. Ook grotere ondernemingen als Action en Deen Supermarkten sloten zich aan. Diverse artiesten en influencers deelden de boodschap met hun talrijke volgers en al snel stond de teller op 100.000 euro. Binnen een week werd de eerste serie van 100.000 gecertificeerde mondkapjes dankbaar in ontvangst genomen.

Doneer een Mondkapje heeft medio april voldoende geld opgehaald om een half miljoen mondkapjes te bestellen. Dat lijkt veel, aldus de stichting, maar het publiek wordt nog steeds opgeroepen om te doneren. De coronacrisis is nog lang niet voorbij en de behoefte aan mondkapjes blijft onverminderd groot. Doneren kan via www.doneereenmondkapje.nl

Provincie Zuid-Holland start marktplaats

0

Provincie Zuid-Holland

Het coronavirus houdt ons land in de greep. Als provincie willen zij graag de helpende hand bieden, vooral op die plekken waar dat het hardst nodig is. Voor sommige medewerkers valt nu een deel van de werkzaamheden weg. Zij hebben aangegeven graag andere organisaties te willen helpen in deze moeilijke tijd. Daarom zijn zij ‘Marktplaats Zuid-Holland’ gestart.

Op deze marktplaats brengen zij enerzijds in kaart welke semi-overheidsorganisaties in Zuid-Holland nu behoefte hebben aan extra menskracht. Én anderzijds inventariseren zij de collega’s van wie werk (deels) wegvalt; tientallen provinciale collega’s hebben zich al aangemeld.

Zij maken op dit moment de balans op bij welke overheidsorganisaties het in onze regio het meeste knelt. Zij zijn hiervoor in gesprek met gemeenten en instanties belast met de uitvoer van compensatie- en subsidieregelingen. Zij ervaren een grote werkdruk als eerste aanspreekpunt voor verontruste inwoners en ondernemers. Veel van hun hulpvragen hebben betrekking op administratie en toezicht. Zo wordt o.a. gedacht aan het inzetten van vrijwilligers als toezichthouders.

Zodra de inventarisatie naar de behoeften van deze organisaties is afgerond, zullen medewerkers van de provincie Zuid-Holland gaan ondersteunen bij de meest dringende klussen. Marktplaats Zuid-Holland is daarmee één van de maatregelen van de provincie om de maatschappelijke gevolgen van het coronavirus op te vangen.

Heb je vragen of suggesties over Marktplaats Zuid-Holland? Bel dan met het contactcentrum van de provincie Zuid-Holland. Algemene telefoonnummer: 0704416611. Ook kun je op onze website het contactformulier invullen.

Provincie Zuid-Holland helpt financieel en met menskracht in corona-tijd

0

Provincie Zuid-Holland

De provincie Zuid-Holland werkt er hard aan het leed door de coronacrisis voor iedereen zoveel mogelijk te verzachten. Gedeputeerde Staten bieden de uitgestoken hand ook aan andere overheden, blijkt uit de jongste brief van hen aan Provinciale Staten.

Vooral kleine ondernemers zijn de dupe van de coronacrisis. Gedeputeerde Staten willen ambassadeurs inzetten om nieuwe samenwerkingen te organiseren tussen ondernemers. Bestaande samenwerkingen krijgen steun. Daarnaast wordt gewerkt aan een kennisnetwerk van gemeenten en MKB’ers om ondernemers te helpen bij digitalisering. Hoe dat in de praktijk eruit komt te zien wordt door alle partijen snel verder uitgewerkt.

Gedeputeerde Staten proberen zoveel mogelijk de woningbouw op gang te houden en de ontwikkeling van gebieden. Als het mogelijk is worden versneld vergunningen afgegeven en er is extra inzet van de Vliegende Brigade. Dat is een team van ingehuurde experts dat maatwerk kan bieden bij woningbouw en de ontwikkeling van een gebied.

Het opleggen van leges door de provincie wordt voorlopig uitgesteld. Leges zijn vergoedingen voor het werk dat de provincie uitvoert. Vervoersbedrijven bij wie het aantal betalende reizigers door de crisis fors is teruggelopen kunnen rekenen op financiële steun.

Helpende hand

De provincie helpt medeoverheden tijdens de crisis. Het afgelopen Paasweekeinde hielpen handhavers van de Dienst Beheer en Infrastructuur bij het in goede banen leiden van het verkeer op Goeree-Overflakkee en Voorne-Putten. De gemeenten hadden hierom gevraagd. Daarnaast hebben collega’s toezicht gehouden op recreatieve vaarroutes zoals de Kagerplassen en de Braassemermeer. Naast deze extra inzet informeren ze tijdens hun inspectierondes (vaar)weggebruikers actief over de coronamaatregelen.

De coronacrisis heeft ook gevolgen voor het werk op het provinciehuis. Voor sommige medewerkers is daardoor minder werk, terwijl collega’s op andere afdelingen extra hulp kunnen gebruiken. Sinds deze maand heeft de ambtelijke organisatie van de provincie een ‘Marktplaats Zuid-Holland’ opgezet. Op dit platform komen vraag en aanbod bij elkaar. Ook kan er gekeken worden of provinciale medewerkers bijvoorbeeld gemeenten kunnen helpen.

Grootste daling consumentenvertrouwen ooit

0

Door de coronacrisis is in april het vertrouwen van consumenten enorm verslechterd. Het consumentenvertrouwen daalt van -2 in maart naar -22 in april. Dat is de grootste daling ooit, maar niet de laagste stand ooit. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid zijn fors verslechterd.

Met -22 ligt het consumentenvertrouwen in april ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-5). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).

Nog nooit zo negatief over economische situatie in de komende 12 maanden

Consumenten oordelen fors negatiever over de economie dan in maart. De deelindicator economisch klimaat gaat van -8 naar -31. Over de economie in de komende twaalf maanden zijn consumenten nog nooit zo negatief geweest als in april 2020. Het vorige dieptepunt werd bereikt in november 2011, tijdens de eurocrisis. Over de economie van de afgelopen 12 maanden zijn consumenten nagenoeg even positief als in maart.

Grootste daling koopbereidheid ooit

Ook de koopbereidheid is fors verslechterd. Deze deelindicator gaat van 2 in maart naar -17 in april, de grootste daling ooit. Het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de komende 12 maanden verslechtert flink. Ook vinden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen veel ongunstiger dan in de voorgaande maand. De verslechteringen van deze twee onderdelen van de koopbereidheid zijn ook de grootste ooit. Daarentegen is het oordeel van consumenten over hun financiële situatie in de afgelopen 12 maanden positiever.

Merendeel consumenten verwacht stijging werkloosheid

Het hebben van een baan speelt een grote rol bij de koopbereidheid van consumenten. Ze waren veel negatiever over de toekomstige werkloosheid dan in maart. Ook hier was de verslechtering de grootste ooit. Ongeveer 85 procent van de respondenten verwacht dat de werkloosheid in de komende 12 maanden zal toenemen, 8 procent voorziet een daling. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden komt hiermee afgerond uit op -78. Het dieptepunt van de werkloosheidsverwachting was -88 in maart 1993.

Rotterdam Festivals wil organisatoren zekerheid bieden

0

Rotterdam Festivals breekt een lans voor de festivalsector. Nu de (grote) festivals en evenementen vanwege het Coronavirus tot 1 september niet door kunnen gaan, zet de organisatie zich in om alle afgelaste evenementen zo snel mogelijk een plek te geven op de kalender van volgend jaar. Alternatieve programmering wordt extra onder de aandacht gebracht via de nieuwe platforms: OPEN Rotterdam FESTIVAL TV en Thuisagenda Rotterdam. Zo hoopt de organisatie de festivalsector ook deze zomer onder de aandacht  te houden en iedereen die thuis zit het festivalgevoel mee te geven.

Johan Moerman, directeur Rotterdam Festivals:

“Wij zijn heel erg trots op onze festivalorganisatoren die er ieder jaar weer in slagen om bijzondere evenementen neer te zetten in onze stad. Door het afgelasten van zoveel mooie festivals als gevolg van de coronacrisis hebben velen het zwaar. Rotterdam Festivals staat voor een sterke evenementensector. Wij zien het dan ook als noodzaak om in deze onzekere tijd bij te dragen aan het voortbestaan van de evenementensector door een lans te breken voor de organisaties”.

De festivalorganisatie is in gesprek met de gemeente Rotterdam om zo snel mogelijk zekerheid te bieden over de kalender van 2021. Ook doen we onze uiterste best om de financieel ondersteunde evenementen, die uitgesteld zijn naar volgend jaar, op dezelfde wijze te kunnen steunen als dit jaar was afgesproken. “Hiermee kunnen we enige zekerheid bieden aan de getroffen organisatoren en houden we het evenwicht van onze prachtige Rotterdamse evenementenkalender in stand”, aldus Moerman.

Hoewel het verlengen van de maatregelen er bij de sector behoorlijk hard inhakt, buigen veel organisatoren zich momenteel over hun huidige programmering, op zoek naar mogelijke (online) alternatieven. “De creativiteit, daadkracht en flexibiliteit waarmee deze nieuwe initiatieven al direct na de eerste getroffen maatregelen tot stand kwamen is bewonderenswaardig en verdienen een platform”, aldus de organisatie. Rotterdam Festivals brengt al het aanbod daarom samen via diverse (nieuwe) kanalen: OPEN Rotterdam FESTIVAL TV, Thuisagenda Rotterdam en op de eigen website (www.rotterdamfestivals.nl).

Tot slot wil de organisatie het belang benadrukken van initiatieven die de sector ondersteunen, waaronder de landelijke actie ‘Bewaar je ticket, geniet later’. Hierbij doen theaters, concertzalen, poppodia, evenementenorganisatoren, musea en festivals gezamenlijk een beroep op de bezoekers om hun tickets te bewaren en deze op een later moment te verzilveren. Consumenten wordt een tegoedbon aangeboden, die tot minimaal 12 maanden te besteden is bij dezelfde organisator. Ook kunnen zij ervoor kiezen om hun kaartje (deels) om te zetten in een donatie.

“De klant behoudt ook gewoon het recht om zijn geld terug te vragen, maar ook wij doen graag nog een keer een beroep op alle festivalbezoekers en cultuurliefhebbers om voor de tegoedbon te gaan en de sector zo de broodnodige steun te geven”.

Producten ter bescherming tegen het coronavirus voor op de werkplek

0

Bent u voor uw medewerkers, collega’s en uw relaties of klanten op zoek naar beschermingsmateriaal tegen het coronavirus? Bij De Giessen Kantoorefficiency hebben wij volop 1,5 meter benodigdheden voor op de werkplek. Denk bijvoorbeeld aan coronaschermen, deur en vloerstickers etc.

Wij kunnen ondernemers en bedrijven in de basis en voor de korte termijn van deze en andere hulpmiddelen voorzien. Maar eveneens bij de realisatie van een op 1,5 meter maatschappij ingericht kantoor. Kijk via onderstaande link op onze website voor de gewenste coronaproducten en andere kantoormaterialen.

Uiteraard kunt u ook voor uw reguliere kantoorbenodigdheden bij ons terecht. Voor uw kantoorinrichting maken wij graag een afspraak.

https://www.giessen.nl/c/?q=corona

De Giessen Kantoorefficiency,  Handelsstraat 4, 3371 XC Hardinxveld-Giessendam. T: 0184-675430.