Home Blog Page 81

Het team van Port of BUSINESS wenst je een in alle opzichten fantastisch 2020!

1
Wens pob Linkedin

Ook dit jaar informeren wij je weer graag over ontwikkelingen in de regio. Onze Port of BUSINESS edities Drechtsteden BUSINESS en Rijnmond BUSINESS verschijnen in 2020 maar liefst negen keer! In elke uitgave is er aandacht voor een of meerdere thema’s. Deze variëren van onderwijs en arbeidsmarkt tot topvrouwen, innovatie en mobiliteit, en van toerisme- en recreatie tot wonen en financiën. Naast alle inhoudelijke artikelen schrijven we ook interessante verhalen over ontwikkelingen bij bedrijven, instellingen en overheden, als ook over ontwikkelingen bij de members van Port of BUSINESS. Ook dit jaar organiseert Port of BUSINESS weer congressen en boeiende bijeenkomsten, waarbij je kennis en ervaring op kan doen, maar waarbij je ook nieuwe contacten kunt leggen en bestaande contacten kan verstevigen.

Om je zichtbaarheid te vergroten adviseren wij je graag over alle communicatiemogelijkheden die er zijn! Neem voor een vrijblijvend gesprek gerust contact met ons op. Bel 0180-331600 en vraag naar Kees van ’t Zelfde of Jurgen Klapwijk. Zij denken graag met je mee en kunnen je alles vertellen over een membership op Port of BUSINESS en de vele interessante en resultaatgerichte oplossingen die wij te bieden hebben.  

Boskalis verwerft omvangrijk FSRU-contract in El Salvador

1
logo boskalis

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft een omvangrijk contract verworven in El Salvador voor het installeren en verbinden van een offshore Floating Storage and Regasification Unit (FSRU) met een elektriciteitscentrale op het vasteland. Het contract werd toegekend door Energia del Pacifico (EDP). EDP is een nieuwe 378 MW vloeibaar aardgas (LNG) gestookte elektriciteitscentrale in de haven van Acajutla in El Salvador. Het project gaat begin 2020 van start en zal naar verwachting eind 2021 operationeel zijn.

Het project betreft de aanleg van een twee kilometer lange gaspijpleiding van de energiecentrale op het vasteland naar een offshore FSRU, inclusief de koppeling van de FSRU met de pijpleiding. De werkzaamheden omvatten het aanleggen van een microtunnel vanaf de energiecentrale en vervolgens het baggeren van een sleuf in het zeebed voor de pijpleiding. Met behulp van een construction support vessel (CSV) zal Boskalis de 24-inch pijpleiding door de microtunnel en de sleuf trekken. Op de offshore-locatie wordt de FSRU aan de pijpleiding gekoppeld door middel van een zogenoemde riser. Daarnaast worden 11 ankers in een specifiek patroon geïnstalleerd, waaraan de FSRU zal worden afgemeerd. De laatste fase van het project omvat het fysiek verankeren van de FSRU en het aansluiten ervan. Voor deze activiteiten zal Boskalis een CSV, een middelgrote sleephopperzuiger en een backhoe dredger inzetten.

Met de ontwikkeling van deze thermische centrale draagt EDP bij aan de diversificatie van de energiemix van El Salvador met een hoger rendement en een lagere milieu-impact. De belangrijkste projectpartner is Invenergy, een toonaangevende wereldwijd opererende Amerikaanse ontwikkelaar en exploitant van duurzame energieprojecten, met daarnaast een aantal lokale investeerders.

Boskalis verwerft meerjarig onderhoudscontract voor de haven van Rotterdam

1
logo boskalis

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft een meerjarig contract verworven voor onderhoudsbaggerwerkzaamheden, die ervoor moeten zorgen dat schepen veilig toegang blijven houden tot de haven van Rotterdam. Het contract werd toegekend door het Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat. De werkzaamheden hebben betrekking op het toegangskanaal van de Maasmond/Maasgeul en de havenbekkens. De gunningscriteria omvatten verschillende duurzaamheidsparameters, waaronder CO2-beperkende maatregelen. Het contract, waarvoor een middelgrote sleephopperzuiger wordt ingezet, heeft een initiële looptijd van drie jaar, vanaf maart 2020. Dit kan met maximaal vijf jaar verlengd worden tot en met 2028, op voorwaarde dat er innovatieve en erkende duurzaamheidsinitiatieven worden ontplooid. De recent ingevoerde landelijke beperkingen ten aanzien van stikstofuitstoot hebben geen gevolgen voor de toekenning van dit project. 

Havenbedrijf Rotterdam opent eerste duizendknoopdepot

1
Duizenknoopdepot
Foto: Ries van Wendel de Joode

Havenbedrijf Rotterdam heeft een duizendknoopdepot aangelegd op de Maasvlakte. De van origine Japanse plant veroorzaakt veel schade in de Rotterdamse haven. Omdat er nog geen passend bestrijdingsmiddel is, komt het Havenbedrijf met deze voor Nederland unieke oplossing. Daarnaast is het Havenbedrijf dit jaar begonnen met diverse experimenten om ook andere locaties in de haven ‘duizendknoopvrij’ te maken.

“Het duizendknoopdepot past in het beleid van het Havenbedrijf dat er op gericht is om te genieten van de tijdelijke natuur in het haven- en industriegebied, zonder dat het een belemmering is voor de havenontwikkeling. Havenbedrijf zoekt nog naar de zo kostenefficiënte en milieuvriendelijk mogelijke bestrijdingsmethode. Het zal de opgedane ervaringen delen met belangstellende partijen, zodat de maatschappelijke kosten laag kunnen blijven. Gemeenten door het hele land worstelen met de bestrijding van de duizendknoop”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf.

7.500 vrachtwagens

Het depot ligt vlakbij de Coloradoweg, omdat op de Maasvlakte veel duizendknoop voorkwam en er ruimte was. Inmiddels is in dit havengebied alle duizendknoop inclusief de grond met wortels afgegraven. Het gaat om het weghalen van in totaal 125.000 kuub grond met ongeveer 7.500 vrachtwagens.

De grond is gestort in het depot. Daar is nu een berg ontstaan met een omvang van een hectare en een hoogte van ruim tien meter. De berg is ingepakt met dassengaas en een extra zandlaag om te voorkomen dat konijnen er kuilen graven. De verwachting is dat na een verouderingsproces van vijf jaar de plant geheel is afgestorven en dat de grond weer kan worden gebruikt. Ondertussen zal het Havenbedrijf het verouderingsproces monitoren.

Momenteel wordt naast deze berg ‘duizendknoopgrond’ gestort dat afkomstig is van het terrein rond de Rozenburgse sluis. Dat moet ook duizendknoopvrij zijn, want daarlangs wordt het Theemswegtracé aangelegd.

Meerdere experimenten

Het Havenbedrijf wil nog meer duizendknoopdepots aanleggen. Daarnaast is het dit jaar gestart met diverse experimenten om andere locaties ‘duizendknoop’ vrij te maken. Zo kampen glooiingen ook met de overlast, maar is het veel te kostbaar om die af te graven. Daar probeert het Havenbedrijf de plant te verdrijven met behulp van zout en/of het elektrocuteren van stengels en wortels.

Ook loopt er een experiment met verwarmingselementen. Daarbij wordt grond met duizendknoop uitgegraven en wordt bekeken hoe de duizendknoop reageert op dat opwarmen. In het voorjaar moet blijken hoe succesvol de experimenten zijn geweest. Dan komt de duizendknoop weer bovengronds en geeft hij al zijn energie om weer hard te groeien.

Nieuw baggercontract voor Van der Kamp en Boskalis

1
Ecodelta
Foto: H.v.d. Heijden

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) en Bagger- en Aannemingsmaatschappij Van der Kamp B.V. houden ook de komende jaren de Rotterdamse haven op diepte. De twee bedrijven hebben een meerjarig contract verworven voor onderhoudsbaggerwerkzaamheden van de toegangswegen en andere vaarwegen in het haven- industriegebied.

Het contract werd toegekend door het Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat. De werkzaamheden hebben betrekking op het toegangskanaal van de Maasmond/Maasgeul/Eurogeul (Boskalis) en de Nieuwe Waterweg/Maas en de aanliggende havenbekkens (Van der Kamp).

De gunningscriteria omvatten verschillende duurzaamheidsparameters, waaronder CO2-beperkende maatregelen.

Nieuwe CEO en structuur voor Damen

1
Arnout Damen nieuwe ceo
Foto: Damen Shipyards Group

Per 1 januari wordt Arnout Damen de nieuwe CEO van Damen Shipyards Group. Tegelijkertijd schakelt het scheepsbouwconcern over op een divisiestructuur om daarmee slagvaardiger en efficiënter de markt te kunnen bedienen.

Arnout Damen neemt het stokje over van René Berkvens die ruim dertien jaar als CEO aan het roer heeft gestaan van Damen Shipyards Group. “We zijn René enorm veel dank verschuldigd voor zijn inzet als topman van ons bedrijf”, aldus Kommer Damen. “Onder zijn leiding is Damen uitgegroeid tot een wereldwijd opererende, toonaangevende speler. Wij zijn dan ook blij dat hij zijn kennis, netwerk en ervaring blijft inzetten voor het bedrijf in voorbereiding op zijn toetreding tot de Raad van Commissarissen.”

Logische omvorming

Arnout Damen heeft zich al vele jaren voorbereid op de stap naar CEO. In de afgelopen negen jaar was hij reeds lid van de Executive Board, verantwoordelijk voor achtereenvolgens operations en commerciële zaken.

In zijn nieuwe functie als CEO is zijn eerste prioriteit de verdere implementatie van de divisiestructuur. “De voorbereidingen hiervoor lopen al enige maanden. Per 1 januari gaan we officieel over”, licht Arnout Damen toe. “Damen staat bekend als een innovatief en daadkrachtig bedrijf dat heel nauw samenwerkt met zijn opdrachtgevers. Dat willen we graag behouden. Met de groei van afgelopen jaren, is de omschakeling naar een divisiestructuur logisch geworden om dicht op de diverse markten te blijven zitten en daarin onze koploperspositie op het gebied van kwaliteit, digitalisering en verduurzaming verder uit te bouwen.”

In zijn functie als Chief Commercial Officer wordt Arnout Damen per 1 januari opgevolgd door Jan-Wim Dekker.

Veer Dordrecht – Werkendam compleet elektrisch

1
Afbeelding schip met autos

Vanaf 2022 vaart een compleet elektrisch veer tussen Dordrecht en Werkendam. Swets ODV Maritiem stelde dit voor in hun aanbieding. Hiermee wonnen zij de aanbesteding. De komende 12 jaar zorgen zij ervoor dat auto’s, vrachtwagens, fietsers en voetgangers vanaf de Kop van ’t Land naar de overkant kunnen. Een compleet elektrische veerpont van dit formaat is uniek in Nederland. Swets ODV Maritiem bouwt een deel van de veerpont in de regio af.

Duurzaamheid was een belangrijk in de aanbesteding. Elektrisch vervoer past perfect bij het gebied als poort naar de Biesbosch. Dordrecht en de gemeente Altena hebben duurzaamheid hoog op de agenda staan.

Wethouder Rik van der Linden: “Dit is echt een mooi resultaat! We wisten dat we in de aanbesteding de lat hoog hebben gelegd, zeker op het gebied van duurzaamheid. Maar je moet ook ambitieus zijn om daar stappen in te zetten. Geweldig dat hier straks een compleet elektrische veerpont vaart. Dat past niet alleen bij onze ambitie, maar ook bij de omgeving. En het feit dat dit in onze regio zorgt voor werk, is een kers op de taart.”

Swets ODV Maritiem vaart nu ook al op de lijn Dordrecht – Werkendam. De veerpont die er nu is, blijft in de vaart totdat de nieuwe klaar is.
De gemeente Dordrecht en Altena betalen samen voor het veer Dordrecht – Werkendam.

Drie gemeenten in 2020 onder preventief toezicht

1
Euro briefjes

De provincie Zuid-Holland stelt komend jaar 3 gemeenten onder preventief toezicht. Het gaat om Den Haag, Vlaardingen en Zwijndrecht. De gemeente Den Haag diende te laat haar begroting bij de provincie in. De provincie gaat samen met Vlaardingen en Zwijndrecht bekijken wat er nodig is om hun financiën weer in goed evenwicht te krijgen.

De Zuid-Hollandse gemeenten moesten voor 15 november jl. hun begroting voor het jaar 2020 bij de provincie inleveren. Gecontroleerd is of alle posten realistisch begroot zijn en of de terugkerende uitgaven ook structureel financieel gedekt kunnen worden. Als hierin geen balans is, plaatst de provincie de gemeente onder preventief (verscherpt) toezicht. Dit betekent dat de provincie de begroting en wijzigingen daarvan vooraf moet goedkeuren.

Den Haag heeft niet op tijd haar begroting kunnen vaststellen door de politieke situatie die in oktober bij deze gemeente ontstond. De provincie verwacht dat Den Haag begin 2020 alsnog een begroting indient door de komst van een nieuw stadsbestuur. Als de begroting structureel en reëel sluitend is dan kan het preventief toezicht komen te vervallen.

Structurele tekorten in Vlaardingen en Zwijndrecht

Voor Vlaardingen en Zwijndrecht zorgen structurele tekorten voor financiële problemen. Bij de gemeente Vlaardingen hebben deze tekorten zo’n impact op de begroting 2020 en de jaren die volgen dat dit leidt tot structurele tekorten in de gehele begroting en meerjarenraming. Zwijndrecht heeft er bewust voor gekozen haar begroting niet sluitend in te dienen. Deze gemeente wil hiermee een signaal afgeven dat het Rijk te weinig geld uittrekt voor het sociaal domein.

“Het valt de provincie op dat veel gemeenten moeite hebben om structureel hun begroting op orde te krijgen”, constateert gedeputeerde Floor Vermeulen. “Sommige gemeenten moeten ingrijpende keuzes maken om tekorten op bijvoorbeeld jeugdzorg of thuishulp te compenseren. Niet elke gemeente slaagt hierin. We hebben hiervoor onlangs ook aandacht gevraagd bij het kabinet.”

De gemeenten Den Haag, Vlaardingen en Zwijndrecht zijn per brief geïnformeerd over het besluit van de provincie.

Bladpresentatie Drechtsteden en Rijnmond BUSINESS

1
Ontmoeting evenement

Met extra special: havens in BUSINESS

Nog voor de kerstvakantie vond op 19 december de achtste bladpresentatie van 2019 plaats. Nadat we afgelopen keren te gast waren bij één van onze members openden we dit keer weer onze eigen deuren voor de members van Port of BUSINESS. Tijdens een smakelijke lunch onthulden we niet alleen de nieuwste edities van de magazines maar ook nog een extra Havenspecial die tot stand is gekomen met onze collega’s van Zeeland BUSINESS.

Allereerst heette Kees ’t Zelfde van Port of BUSINESS de genodigden hartelijk welkom. Hij blikte terug op het afgelopen jaar en vertelde onder meer over de verschillende evenementen die hebben plaatsgevonden. Tevens lichtte hij een tipje van de sluier op door meer te vertellen over de plannen van 2020. Zo krijgen de magazines een andere uitstraling, een ander formaat en zullen de bladen maar liefst negen keer per jaar verschijnen. Vervolgens was er aandacht voor het Postillion Hotels die de coverstory vulde. Namens Postillion Hotels was resident manager Wouter Noels aanwezig. Noels vertelde over de ontwikkelingen binnen Postillion Hotels zoals uitbreiding in het WTC Rotterdam. Verwachting is dat het nieuwe hotel in oktober 2020 wordt geopend. Volgens traditie werden eveneens de ingelijste covers van zowel Drechtsteden als Rijnmond BUSINESS aan hem overhandigd.

Terwijl de gasten daarna konden genieten van de verschillende rijkelijk belegde broodjes werd de extra Havenspecial in het zonnetje gezet. Hans Klaasse van Port of BUSINESS vertelde trots dat deze special is gewijd aan de haven. “Niet alleen de Rotterdamse haven maar ook de havens van Zeeland, Gent, Dordrecht en Moerdijk worden belicht. Bij de totstandkoming van dit magazine hebben we prettig samengewerkt met Zeeland BUSINESS. Volgend jaar gaan we deze trend voortzetten, ook met andere partners waaronder de Hogeschool Rotterdam.”

Natuurlijk lagen de magazines ‘vers van de pers’ klaar om te bewonderen en was er volop ruimte om van gedachten te wisselen met collega-ondernemers. Wij kijken terug op een geslaagde bladpresentatie en willen de aanwezige members daarom hartelijk danken voor hun komst. Wilt u meer weten over Port of BUSINESS of een bijeenkomst bijwonen? Neem dan contact op met Kees van ’t Zelfde (06–51429756 / kees@hjmediagroep.nl of Jurgen Klapwijk (06-23965575 / jurgen@hjmediagroep.nl).

Fenix I winnaar Architectuurprijs 2019

1
Docks codarts
Foto: Frank Hanswijk

Fenix I is de unanieme winnaar van de vakjuryprijs én de publieksprijs Rotterdam Architectuurprijs 2019. ‘Alles waar de stad Rotterdam voor staat zit in dit gebouw’

Fenix I werd afgelopen woensdagavond 18 december met de juryprijs én de publieksprijs bekroond tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Burgerzaal van het stadhuis Rotterdam. Zowel bij de vakjury als bij het grote publiek kon Fenix I rekenen op grote waardering. Dit jaar werd de Rotterdam Architectuurprijs voor de tiende keer uitgereikt.

Vakjuryprijs

Fenix I is een gebouw als stad, constateert de jury. Het gebouw dat is ontworpen door Mei architects & planners met als opdrachtgever en bouwer Heijmans combineert wonen en stedelijk leven, en bouwt letterlijk door op de geschiedenis van Rotterdam. Bovenop een oude loods verrees een hoogwaardig nieuw woongebouw en daarmee bewijst het team van Fenix I dat voor het verdichten in de gelaagde stad geen brug te ver is. Fenix I is tegelijk stoer en verfijnd en toont een kwaliteit die door alle schalen heen is doorgevoerd, van de subtiel bewerkte schijfkolommen in de woningen tot de integratie van de oude betonconstructies van de loods. Het gebouw ademt de bevlogenheid van alle betrokkenen – opdrachtgever, architect, bouwer en gebruikers – die in een langdurig en soms ingewikkeld proces dat zich deels tijdens de crisis voltrok, hebben doorgezet en zijn blijven puzzelen en zoeken naar nieuwe oplossingen. Het resultaat is een gebouw waar echt niemand omheen kan. Fenix I maakt impact, het is een nieuw icoon voor Rotterdam dat de jury met groot genoegen bekroont als winnaar van de Rotterdam Architectuurprijs 2019.

De eervolle vermeldingen gingen naar Penthouse West399 en Buitenplaats Brienenoord. Penthouse West399 is van opdrachtgever Nanne de Ru & Nolly Vos, ontworpen door Powerhouse Company en uitgevoerd door Valleibouw. ‘Een nieuwe klassieker die zich op waardige wijze voegt in de villatraditie van Rotterdam en waar studenten architectuur over 30 jaar nog komen kijken,’ aldus de jury. Buitenplaats Brienenoord kwam tot stand in opdracht van Stichting Grondvesten, ontworpen door Superuse Studios en uitgevoerd door Aannemingsbedrijf T. Mostert BV. De jury zegt erover: ‘Dit project heeft de jury op meerdere fronten overrompeld. Opdrachtgeverschap, financiering, proces en architectonisch ontwerp, op alle gebieden daagt dit circulaire project architectonische conventies uit.’

Jury

De vakjury van 2019 stond onder leiding van Esther Agricola (Directeur Ruimte en Duurzaamheid gemeente Amsterdam) met verder Do Janne Vermeulen (Architect/Directeur Team V Architectuur) , Niraj Sewraj (Stadsontwikkelaar bij BPD), Marianne van der Sanden (Architect/Partner, Braaksma & Roos Architectenbureau) en Jan Bruil (Hoofd Ontwikkeling & Realisatie Nederland Bouwinvest).

Publieksprijs

Ruim 5.000 mensen brachten deze editie hun stem uit voor de publieksprijs en velen schreven er een motivatie bij. Wethouder Bas Kurvers (Bouwen, Wonen en Energietransitie gebouwde omgeving) reikte de prijs uit aan het team van Fenix I. Het publiek is verheugd dat Rotterdams erfgoed hier een nieuwe toekomst krijgt, zo blijkt uit de motivaties. En Fenix I helpt de omgeving van Katendrecht nieuw leven in te blazen. Veel stemmers zien Fenix I als een symbool voor Rotterdam: ‘De feniks van Katendrecht is herrezen. Rotterdamser wordt het niet. Prachtige transformatie van industrieel erfgoed met nieuwe functies. Iconisch, gewaagd, edgy en dus typisch Rotterdam.’

De tweede plaats van de publieksprijs ging naar Paradijshof in opdracht van Woonstad Rotterdam, ontworpen door West 8 (Edzo Bindels), HP architecten en Office Winhov, met bouwer riz bouw. De derde prijs was voor Slaakhuys in opdracht van Frame Vastgoed, met architecten Jeroen Hoorn en Marge Architecten, uitgevoerd door BIKbouw.