Home Blog Page 84

Nieuwe laagzwavelige bunkerolie populair in Rotterdam

23
Containerschip bunkeren haven Rotterdam

De nieuwe laagzwavelige bunkerolie VLSFO (Very Low Sulphur Fuel Oil met maximaal 0,5% zwavel) is in twee maanden zeer populair geworden in Rotterdam, de grootste bunkerhaven van Europa. De helft van alle verkochte bunkers in november betrof VLSFO. Dit blijkt uit de bunkermeldingen die gedaan zijn via de TimetoBunker app van het Havenbedrijf Rotterdam.

Per 1 januari 2020 mag de brandstof van zeeschepen op de wereldzeeën nog maar 0,5% zwavel bedragen. Nu is dat maximum nog 3,5%. Hoogzwavelige brandstof is dan alleen nog toegestaan op schepen met scrubbers – een geïnstalleerd filtersysteem – aan boord.

TimetoBunker app

Uit de TimetoBunker app, waarlangs een derde van alle bunkermeldingen verloopt, blijkt dat de laatste twee maanden de verkoop van VLSO enorm gestegen: september 1.700 ton, oktober 32.000 ton en november 95.000 ton. Daarmee is het percentage VLSFO binnen de totale verkoop van alle stookolie gegroeid van 1,8% in september naar 51,6% in november. De verkoop van distillaten (MGO en MDO) is in deze maanden stabiel.

In de reguliere bunkermeldingen staat niet het zwavelgehalte van stookolie vermeld. Toch vermoedt bunkerexpert Ronald Backers van het Havenbedrijf dat deze trend representatief is voor alle bunkerverkopen in Rotterdam: “De TimetoBunker app wordt sinds februari gebruikt en is een groot succes. ik zie geen reden om aan te nemen dat de bedrijven die nog reguliere bunkermeldingen doen, heel andere klanten hebben met een heel ander aankoopgedrag van stookolie.”

Hoewel voor de scheepvaart op de Noordzee nog strengere zwavelregelgeving geldt en bunkerolie slechts 0,1% zwavel mag bevatten, bestellen veel rederijen in Rotterdam VLSFO, omdat ze niet alleen over de Noordzee maar intercontinentaal varen.

Scrubberinzameling in Rotterdam op orde

22
Scrubbers clean seas Port of Rotterdam

IMO2020 komt met rasse schreden dichterbij. Rederijen hebben diverse mogelijkheden om te voldoen aan de nieuwe eisen. Wordt het overschakelen op laagzwavelige brandstof of het installeren van scrubbers om de zwavel uit de uitlaatgassen die vrijkomt bij de verbranding van hoogzwavelige stookolie te filteren? Ook in dat laatste geval kunnen schepen goed in Rotterdam terecht.

De scheepvaart moet schoner. De nieuwe regels van de International Maritime Organisation zien erop toe de uitstoot van zwaveloxiden, verantwoordelijk voor verzuring van de lucht, flink te verminderen. Binnen de zogeheten Sulphur Emission Control Area’s (SECA) waar Rotterdam onderdeel vanuit maakt, mogen sinds 2015 alleen nog maar brandstoffen worden verbrand met een zwavelgehalte van maximaal 0,1%. Per 1 januari 2020 moet het zwavelgehalte buiten de SECA-gebieden ook drastisch verlaagd worden van 3,5% naar maximaal 0,5%. Dit houdt in dat schepen nergens meer ter wereld hoogzwavelige stookolie mogen verbranden, tenzij er gebruik wordt gemaakt van ‘scrubbers’.

200 dollar

Met de komst van de nieuwe regelgeving kunnen rederijen hoogzwavelige stookolie blijven gebruiken als ze zogeheten ‘exhaust gas cleaning systems’ beter bekend onder de naam ‘scrubbers’ op hun schepen installeren die de uitlaatgassen door middel van wassing met water zuiveren. De installatie van zo’n filtersysteem kost, afhankelijk van de grootte van het schip, tussen de 1 en 5 miljoen euro. Het alternatief, laagzwavelige brandstof, is echter weer 200 dollar per ton duurder dan traditionele stookolie en de verwachting is dat dit prijsverschil gaat oplopen. Hierdoor kunnen scrubbers bedrijfseconomisch dus een aantrekkelijke keuze zijn.

Paar keer per maand

Punt is wel dat het scrubberafval afgevoerd moet kunnen worden in de haven. In Rotterdam is dat geen probleem. In de haven zijn zeven bedrijven actief met apparatuur en kennis om scrubberafval in te zamelen en te verwerken te weten: CIMS, DTC, Martens, SWOC, Jongen, Renewi en Nature Group. Nature is daar al twee jaar geleden mee begonnen. “Onze klanten, waaronder CMA-CGM, DFDS en MSC, vroegen ons erom”, aldus CEO Andreas Drenthen. “Als grootste maritieme afvalinzamelaar van Nederland vonden we dat dit goed bij onze dienstverlening aansloot en bieden we het dus graag aan.” Inmiddels is de vraag vanuit diverse rederijen toegenomen tot een paar keer per maand.

Biologische reiniging

Drenthen: “Een aantal van onze lichters hebben aparte tanks aan boord om het scrubber waste af te kunnen voeren. BIJ ATM Moerdijk wordt het water door middel van biologische reiniging gezuiverd, en het residu wordt verbrand.” Vanwege de mate van verontreiniging liggen de kosten voor de afvoer dan ook hoger. “Bij normale ‘sludge’ moet je denken aan 30 euro per kuub. Hier gaat het om, afhankelijk van de hoeveelheid verontreiniging, tussen de 75 en een paar honderd euro per kuub.”

Boskalis verwerft EUR 325 miljoen landaanwinningsproject in de baai van Manila, Filipijnen

0
Kantoor Boskalis
Foto: Rick Huijzer

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft een Provisional Letter of Acceptance ontvangen voor een Design & Construct contract voor het Pasay Reclamation Development Project in de baai van Manila op de Filipijnen, in samenwerking met CHEC uit China. Het project is toegekend door het beursgenoteerde SM Prime Holdings Inc (SMPHI), een van de grootste vastgoedontwikkelaars in Zuidoost-Azië. Met dit ontwikkelingsproject wordt een nieuw gebied gecreëerd voor zowel commercieel vastgoed als woningbouw in een dichtbevolkt deel van de Filipijnse hoofdstad Manila. De geschatte totale contractwaarde bedraagt circa EUR 650 miljoen (USD 720 miljoen), waarvan het Boskalis aandeel circa EUR 325 miljoen bedraagt. 

Peter Berdowski, Boskalis CEO: “We zijn zeer verheugd over de toekenning van dit omvangrijke contract door SMPHI. Als Boskalis hebben we een rijke traditie in het creëren van nieuw land en we kijken ernaar uit bij te dragen aan een bescheiden uitbreiding van de Filipijnen en het beschermen van een deel van Manila tegen de gevolgen van klimaatverandering. Deze regio is van oudsher van groot belang voor Boskalis en met dit project hebben we de bezetting van de grote baggerschepen voor de komende jaren verzekerd.”

Het Pasay Reclamation Development Project is gericht op het ontwikkelen van nieuw en modern commercieel vastgoed en woningbouw in de baai van Manila. Het project omvat de aanleg van drie kunstmatige eilanden met een totaal oppervlak van circa 360 hectare. Deze worden volgens internationale standaarden aangelegd om te zorgen voor een veilige leefomgeving. De eilanden zijn tevens ontworpen om bestand te zijn tegen mogelijke zware aardbevingen en de kust- en oeverbescherming is ontworpen om tyfoons te kunnen weerstaan.

Voor de landaanwinningsactiviteiten zet Boskalis meerdere sleephopperzuigers in, waaronder megahoppers, voor een periode van twee jaar. Om het inklinken van de grond te bevorderen, wordt 60.000 kilometer verticale drainage aangebracht. Daarnaast wordt door middel van dynamische en vibrocompactie de grond in het gehele landaanwinningsgebied verdicht. De eilanden zullen worden voorzien van een stenen oeverbescherming in combinatie met een betonnen golfbreker. De voorbereidende werkzaamheden vangen in het eerste kwartaal 2020 aan. De baggerwerkzaamheden worden naar verwachting binnen drie jaar voltooid en het totale project kent een doorlooptijd van vijf jaar.

Boskalis is ruim een eeuw als baggeraar actief en heeft een indrukwekkende staat van dienst. Spraakmakende landaanwinningsprojecten zijn onder meer uitgevoerd in Singapore (diverse projecten over de afgelopen decennia en momenteel worden Tuas Terminal phase two en de Tekong polder gerealiseerd), Zuid-Korea (onder andere Songdo International City), Bahrein (diverse landaanwinningsprojecten), Panama (Punta Pacifica islands), Indonesië (recente aanleg van vijf eilanden in Makassar) en in Nederland (de huidige ontwikkeling van IJburg in Amsterdam).

Ga naar vimeo.com/boskalis/pasay voor een animatievideo over de projectactiviteiten.

Drie genomineerden voor Het Vitaalste Bedrijf van Nederland bekend

27
Het vitaalste bedrijf

DPI Consultancy uit Halfweg, arbodienstverlener Perspectief uit Harderwijk en IT-bedrijf Xcellent uit Amersfoort zijn in de race voor de titel Het Vitaalste Bedrijf van Nederland. Dit heeft de jury onder leiding van Pieter van den Hoogenband en Louise Gunning bekendgemaakt.

De drie bedrijven behoren tot de absolute top van Nederland op vitaliteitsgebied. Zij scoren het best als het gaat om het investeren in het energieniveau van hun medewerkers en in een duurzaam succes voor de toekomst. Dinsdag 17 december wordt bekendgemaakt welk van deze bedrijven zich ‘Het Vitaalste Bedrijf van Nederland 2019’ mag noemen.

Keuze van de jury

Alle deelnemende bedrijven aan Het Vitaalste Bedrijf van Nederland hebben de Lifeguard Energy Scan ingevuld. Hier kwam een Net Vitality Score (NVS) uit. De acht bedrijven met de hoogste NVS zijn op dinsdag 26 november bij ONVZ langsgeweest om zich aan de jury te presenteren. Vervolgens gingen de bedrijven met de juryleden in gesprek. Hierbij werden zij beoordeeld op zes thema’s: strategie, cultuur en leiderschap, flexibiliteit, gezondheid en vitaliteit, gezond ondernemen, communicatie en betrokkenheid.

De jury, die bestaat uit olympisch zwemkampioen Pieter van den Hoogenband, universiteitshoogleraar Gezondheid en Maatschappij Louise Gunning, hoogleraar Psychologie Wilmar Schaufeli en voorzitter van MKB-Nederland Jacco Vonhof, heeft alle scores bij elkaar opgeteld. De drie best scorende bedrijven zijn vervolgens genomineerd.

Labradoodle als happiness officer

“Mensen zijn het hart van de organisatie,” zegt Laurens Laseur van DPI Consultancy. “Als consultants hebben onze medewerkers een erg afwisselende, maar ook intensieve baan. Dat kan een zware wissel trekken op je mentale gesteldheid. De werkgroep DPI Gezond zet zich daarom in voor de gezondheid van de medewerkers. En dan gaat het niet alleen om verstelbare bureaus of ergonomietrainingen, maar ook om bijvoorbeeld coachingstrajecten om te zorgen dat medewerkers goed in hun vel blijven zitten.”

Dit is overigens een van de vele initiatieven: het bedrijf kent onder andere een ontwikkelingssysteem, waarbij het persoonlijke groei laat aansluiten op organisatiedoelstellingen. Verder houdt DPI Consultancy van challenges. “Zoals een keer per jaar de trappenchallenge – ons kantoor zit op de tiende verdieping – en de doorlopende stappenchallenge. Ook loopt er drie dagen per week een labradoodle bij ons rond. Deze hond is onze happiness officer.”

Fysiek, mentaal en loopbaanfitheid

Perspectief, een achttien jaar oud familiebedrijf, is een dienstverlener in arbeidsmobiliteit, arbodienstverlening en duurzame inzetbaarheid. “We zijn er vanaf het begin van overtuigd geweest dat wij daarom juist het goede voorbeeld moeten geven,” aldus Marleen Ruitenbeek. “De drie pijlers onder onze visie op een vitale organisatie zijn fysieke, mentale en loopbaanfitheid. Daarin ondersteunen wij niet alleen onze eigen medewerkers en hun gezinnen, maar ook onze klanten en hun medewerkers. Leiderschap speelt hierin een centrale rol, want als vitaliteit niet wordt gedragen vanuit het management, werkt het niet. We voeren bijvoorbeeld geen functioneringsgesprekken, maar hebben ontwikkelgesprekken. Wat willen mensen zelf? Wat zijn hun ambities? En dan denken wij daarin mee. Niet terugdenken, maar vooruit.”

Vinger aan de pols door gesprekken

Xcellent deed in 2017 al eens mee aan Het Vitaalste Bedrijf van Nederland en werd toen derde. “Een uitstekende score en dat motiveerde ons om het nog beter te willen doen,” zegt Edwin van Korlaar. “Sindsdien hebben we niet stil gezeten en is vitaliteit vastgelegd in onze strategie. Een concreet voorbeeld hiervan is het voeren van maandelijkse voortgangsgesprekken, in plaats van jaarlijkse functionerings- en beoordelingsgesprekken.” 2019 stond in het teken van impact op het welzijn van jezelf en je omgeving. Zo faciliteerde Xcellent een stoppen met roken-cursus en is iedereen die nog rookte hierdoor gestopt. Voor hulpbehoevenden uit de omgeving organiseren medewerkers van Xcellent maandelijks dagjes weg. “Vitaliteit is tenslotte veel meer dan sporten en gezonde voeding.”

De zoektocht naar Het Vitaalste Bedrijf van Nederland, die voor de zevende keer wordt georganiseerd, is een initiatief van zorgverzekeraar ONVZ en MKB-Nederland, in samenwerking met Lifeguard en Intermediair.

Oprichting Dutch Drone Delta met hulp van Havenbedrijf

30
Amsterdam Drone week

Drones hebben de onder andere de potentie om havens automatisch te Inspecteren. Om te zorgen dat dit op een veilige, efficiënte en maatschappelijk gewenste manier gebeurt, is het Havenbedrijf Rotterdam één van de partijen die op woensdag 4 december tijdens de Amsterdam Drone Week de handtekening gezet voor de oprichting van de Dutch Drone Delta (DDD).

De basis van de samenwerking is gericht op een veilige integratie van drones en UAM op een sociaal duurzame en economisch haalbare wijze. Volgens de partners is Nederland goed gepositioneerd om een leidende rol te vervullen, met de rijke historie in de luchtvaart, het innovatieve karakter en de wil om samen te werken. Zo kan er veel worden bereikt.

Dutch Drone Delta gaat vanaf 1 januari 2020 aan de slag met de volgende vijf tracks

Track 1: Maatschappelijke meerwaarde en sociale acceptatie
Track 2: Autonome lange afstandsvluchten
Track 3: Veilige integratie van bemand en onbemand verkeer
Track 4: Bezorging door drones
Track 5: Vervoer van vracht en personen tussen en binnen steden

Een Nederlandse coalitie De coalitie bestaat uit partners die naast een financiële inbreng, de benodigde kennis, kunde, ervaring en slagkracht hebben om toepassingen met drones te realiseren en te werken aan de toekomst van Urban Air Mobility. De partners zijn onder meer KLM, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), Royal Schiphol Group, Port of Rotterdam, KPN, a.s.r. schadeverzekeringen, RAI, Connekt, Antea Group, Space53, Koninklijke NLR, AirHub en Rijkswaterstaat.

Bruggen Theemswegtracé in elkaar gezet

31
Theemswegtrace brug laatste deel geplaatst

Woensdagmorgen 4 december wordt tussen 10.00 en 15.00 uur het laatste boogdeel ingehesen van de stalen brug van het toekomstige Theemswegtracé bij de Thomassentunnel. Dan zijn de twee boogbruggen op de voorbouwlocatie gereed om komend voorjaar over de weg heen op zijn plek te worden gereden. Dat gebeurt in maart met de brug bij de Rozenburgsesluis en twee maanden later met de brug bij de Thomassentunnel. De tussentijd gebruikt de bouwcombinatie onder andere voor verdere afbouw- en laswerkzaamheden, het storten van de pijlers en het uitharden van de oplegbalk.

Het gaat om een boogbrug met een overspanning van 156,1 m en een totale lengte, met aanbruggen, van 269,1 m. Deze brug komt vanaf volgend jaar nogal prominent in zicht te liggen, want na het voorjaar rijdt het verkeer op de A15 er onderdoor. De andere boogbrug, bij de Rozenburgsesluis, heeft een totale lengte van 176,8 m. De bouw van het Theemswegtracé verloopt nog geheel volgens schema. Naar verwachting rijdt eind 2021 de eerste trein erover.

Theemswegtracé

In het Rotterdams havengebied wordt de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute, verlegd. Het nieuwe stuk spoor van ruim 4 kilometer, het Theemswegtracé, wordt eind 2021 opgeleverd en vormt een oplossing voor het capaciteitsknelpunt bij de Calandbrug bij Rozenburg.

Meer zzp’ers positief over financiële positie bedrijf

29
Timmermannen aan het werk in een te renoveren woning
© Hollandse Hoogte / Dolph Cantrijn

In 2019 zijn meer zelfstandig ondernemers zonder personeel positief over de financiële situatie van hun bedrijf dan vier jaar geleden (53 tegen 43 procent). Ook zijn zij vaker tevreden met hun inkomen en over het behoud van opdrachten. Een gunstige beoordeling van de financiën gaat samen met meer animo om te sparen voor het pensioen. Dit blijkt uit de Zelfstandigen Enquête Arbeid (ZEA) van het CBS en TNO.

Nederland telt 1,1 miljoen zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers). Hun aantal is de afgelopen jaren voortdurend gestegen. De meeste zzp’ers zijn zelfstandig ondernemers: zij werken voor eigen risico of rekening in een eigen praktijk of bedrijf. Via de ZEA is bekend hoe zij de financiële positie van hun bedrijf beoordelen, of zij tevreden zijn met hun inkomen en het behoud van opdrachten, en welke pensioenvoorzieningen zij hebben getroffen.

Ruim de helft positief over financiële situatie bedrijf

Met het aantrekken van de economie en de toename van de koopkracht in de afgelopen paar jaar is de stemming onder zelfstandig ondernemers zonder personeel verbeterd. In 2019 is 53 procent positief over de financiële situatie van het bedrijf. Vier jaar eerder was dat nog 43 procent. De ondernemers zijn ook iets vaker tevreden over de hoogte van hun inkomen en hebben meer vertrouwen in het behoud van opdrachten. Bovendien maakt een groter deel van de ondernemers zich geen zorgen over de toekomst van het bedrijf.

Zelfstandig ondernemers zonder personeel die voornamelijk eigen arbeid aanbieden zijn positiever over de financiële situatie van hun bedrijf dan degenen die voornamelijk producten verkopen. Bij beide groepen is de afgelopen vier jaar het aandeel toegenomen dat de financiële situatie van het bedrijf positief beoordeelt. Het grootste verschil is te vinden bij de laagopgeleide zelfstandig ondernemers die arbeid aanbieden. In 2015 waren die het minst positief, nu ligt het aandeel dat de financiële situatie als (zeer) goed beoordeelt op ongeveer hetzelfde niveau als dat van middelbaar en hoogopgeleiden.

Laagopgeleide zelfstandig ondernemers die eigen arbeid aanbieden, werken vaak als bouwarbeider (28 procent), als persoonlijk dienstverlener, schoonmaker of keukenhulp (13 procent) of in beroepen in transport en logistiek (12 procent). Vooral de laagopgeleide bouwarbeiders beoordelen hun situatie in 2019 beduidend beter. Hoogopgeleide ondernemers die voornamelijk eigen arbeid aanbieden, werken vaak in bedrijfseconomische en administratieve beroepen (24 procent) of in zorg- en welzijnsberoepen (17 procent). Zelfstandig ondernemers die voornamelijk producten verkopen, werken ongeacht hun onderwijsniveau meestal in commerciële beroepen (32 procent) of als tuinder, akkerbouwer of veeteler (21 procent).

Meer ondernemers leggen geld opzij voor pensioen

De meeste zelfstandig ondernemers zonder personeel hebben pensioenvoorzieningen getroffen (82 procent). Ondernemers die de financiële situatie van hun bedrijf als slecht beoordelen, treffen minder vaak voorzieningen (68 procent) dan degenen die hun situatie als goed (87 procent) of zeer goed (94 procent) beoordelen.

De grootste groep zelfstandig ondernemers bouwt pensioen op of heeft dat gedaan in een pensioenfonds via werk in loondienst (45 procent). Zij hebben eerder in loondienst gewerkt of hebben naast hun werk als zelfstandig ondernemer tevens een baan als werknemer.

Vanaf 2017 vraagt het CBS naar de pensioenvoorzieningen van zelfstandig ondernemers. Vergeleken met 2017 bouwen zelfstandig ondernemers in 2019 vaker pensioen op door te sparen of te beleggen. In 2017 was dat 37 procent, in 2019 43 procent. Vooral de ondernemers die de financiële situatie van hun bedrijf als goed of zeer goed beoordelen, sparen of beleggen, respectievelijk 51 procent en 72 procent.

Bron: CBS

CCS-project Porthos stap dichterbij

26
Opslag CO2 Porthos

De projectorganisatie Porthos heeft met vier bedrijven een overeenkomst gesloten om de komende driekwart jaar parallel te werken aan de voorbereiding van afvang, transport en opslag van CO₂. Het gaat om ExxonMobil, Shell, Air Liquide en Air Products. De afvang moet bij deze raffinaderijen en waterstofproducenten in Rotterdam gaan plaatsvinden. Transport naar en opslag onder de Noordzee wordt voorbereid door Porthos, een projectorganisatie van EBN,Gasunie en Havenbedrijf Rotterdam.

CCS (CarbonCapture and Storage) wordt door deskundigen gezien als een van de weinige manieren waarmee de industrie op korte termijn grote hoeveelheden CO₂ tegen relatief lage kosten uit de atmosfeer kan houden. CCS is daarom een belangrijk onderdeel in het behalen van de doelen van het Nederlandse en het Rotterdamse Klimaatakkoord. Ook is CCS nodig om klimaatneutrale, blauwe waterstof te kunnen maken, waarmee de waterstofeconomie snel op gang gebracht wordt.

De projectorganisatie Porthos is inmiddels gestart met de FEED-fase. In deze fase worden enkele tientallen miljoenen euro uitgegeven aan technische voorbereidingen. Daarom is voor Porthos een vorm van commitment wenselijk van de kant van het bedrijfsleven om in de toekomst daadwerkelijk gebruik te gaan maken van de CO₂-infrastructuur. Dat commitment is nu door deze vier bedrijven gegeven. Er blijkt ruim voldoende belangstelling om CO₂ aan te leveren. Het commitment van het bedrijfsleven is overigens niet bindend: de bedrijven kunnen zich nog terugtrekken en er kunnen ook andere bedrijven aansluiten. Tegelijkertijd heeft Porthos zich gecommitteerd om door te gaan met de voorbereidingen voor het transport en de opslag van CO₂ onder de Noordzee.

Planning is dat in september 2020 de SDE++ tender, het nationale subsidieprogramma voor CO₂-reductie, van start gaat. SDE++ subsidie is nodig om het verschil in de kosten voor ETS en de totale kosten voor afvang, transport en opslag te overbruggen.Hierdoor kunnen de bedrijven een bijdrage leveren aan het behalen van de Nederlandse klimaatdoelen én tegelijkertijd concurrerend blijven. Verwachting is dat vroeg in 2021 duidelijk is of deze subsidie wordt verstrekt en hoe het financiële plaatje er voor alle betrokken partijen uitziet. Bedrijven maken dan de finale afweging CO₂ af te vangen en aan Porthos te leveren. Eind 2023 kan de eerste CO₂ diep onder de Noordzee worden opgeborgen.

Teaser bij white paper smart media direct mail campagne

29
Direct Mail

Direct mail is een effectief middel om jouw producten of diensten onder de aandacht van de klant te brengen. Heeft het altijd effect? Zijn de resultaten meetbaar beter? Helaas. Vaak is dit benedenmaats. Hoe komt dit? Veel direct mail campagnes zijn onpersoonlijk. Ze treffen geen doel. Het gaat met de grote massa post mee. Mailboxen stromen over van dit soort berichten, nieuwsbrieven en aanbiedingen. Het resultaat? Wegklikken of weggooien! Een smart direct mail campagne daarentegen is persoonlijk, gepersonaliseerd, afgestemd op de wensen en behoeften van de klant. Dat maakt het grote verschil. Het is schieten met scherp. Doelgericht en aantrekkelijk.

Hj Media Groep is gespecialiseerd in smart media.  Door middel van intelligente databases worden klantprofielen aangemaakt en krijgt iedere klant zijn eigen online of geprinte boodschap. Op het juiste moment met de -op maat samengestelde- persoonlijke inhoud. De klant voelt zich aangesproken. Dat nodigt uit tot het kennisnemen van de boodschap. Het is geen algemeen verhaal maar een persoonlijk aanbod. De vormgeving klopt, de foto’s spreken aan en de mailing straalt één en al kwaliteit uit. Zo krijgt de mailing de aandacht die het verdient . Op deze wijze wekt de mailing de volle aandacht van de (potentiële) klant op.  Een mooi uitgangspunt om tot een deal te komen.

Wilt u meer weten over smart media direct mail campagnes? Download dan de white paper over dit onderwerp.

Herijkte Havenvisie geeft richting aan ambities haven Rotterdam

24
Natuur haven recreatie

De gemeenteraad van Rotterdam heeft gisteravond de herijkte Havenvisie vastgesteld. Het creëren van economische en maatschappelijke waarde en het realiseren van duurzame groei is de kern van de herijkte Havenvisie. Eerder dit jaar is de herijkte Havenvisie al goedgekeurd door de Raad van Commissarissen van Havenbedrijf Rotterdam. Nu ook de Rotterdamse gemeenteraad de herijkte Havenvisie heeft vastgesteld, vervangt deze daarmee definitief de Havenvisie 2030 uit het jaar 2011.

“Na een intensief proces is er een mooi en breed gedragen visie uitgekomen die inzet op verdere uitbouw van de koploperspositie van de haven van Rotterdam op het gebied van energietransitie en logistiek.”

Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam

De Havenvisie geeft de ambitie aan voor de toekomst van de Rotterdamse haven en fungeert als kompas: de ambities staan als een stip op de horizon, ook als de omstandigheden veranderen. De herijkte Havenvisie is tot stand gekomen in samenwerking tussen Havenbedrijf Rotterdam, gemeente Rotterdam, het Rijk, Deltalinqs en Provincie Zuid-Holland. De partners zullen de vorderingen volgen via jaarlijkse voortgangsrapportages.

Aanleiding voor herijking

De wereld om ons heen verandert en dat beïnvloedt ook het Rotterdamse haven- en industriecomplex. Het gaat daarbij onder andere om de energietransitie, de grondstoffentransitie en digitalisering. Dat was de aanleiding om de Havenvisie 2030 te herijken. Deze herijkte versie beschrijft het toekomstperspectief voor het haven- en industriecomplex op basis van de huidige inzichten en maakt daarmee de visie uit 2011 toekomstbestendig.

Ambities aangescherpt met accent op vergroten maatschappelijke waarde

Rotterdam streeft ernaar om koploper te zijn op het gebied van duurzame en efficiënte ketens. De herijkte Havenvisie neemt de ambitieuze doelstellingen zoals opgenomen in de Rotterdamse bijdrage aan het klimaatakkoord (Rotterdam-Moerdijk) één op één over. Daarnaast krijgen de door de Verenigde Naties vastgestelde Sustainable Development Goals (SGDs) voor duurzame economische ontwikkeling een centrale plaats. Hiermee onderstrepen de eerder genoemde vijf partijen het belang van het creëren van maatschappelijke en economische waarde.

LEES DE HERIJKTE HAVENVISIE