Ongeveer de helft minder broeikasgassen in 2030. Zo’n 50 plannen om dat doel te bereiken. Meer dan 100 partijen uit de stad die meedoen. Rotterdam presenteert het Rotterdams Klimaatakkoord.
Rotterdam zorgt voor ruim 20 procent van de landelijke CO2-uitstoot. Alle reden voor het stadsbestuur om samen met maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven afspraken te maken om die hoeveelheid fors te verminderen. ‘We willen van grootste vervuiler binnen tien jaar veranderen in koploper duurzaamheid’, vertelt wethouder Arno Bonte. ‘En het mooie is: onze ambitie biedt meteen enorme kansen voor extra bedrijvigheid en nieuwe banen.’
Het Rotterdams Klimaatakkoord is opgedeeld in vijf onderdelen met elk hun eigen plannen. Een overzicht.
Haven en Industrie
De eerste stap: energie slimmer inzetten. Bijvoorbeeld restwarmte om woningen, bedrijfsgebouwen en kassen te verwarmen. De volgende fase is nog meer energie gebruiken uit duurzame bronnen, zoals zon, wind en water. De laatste stap is volledige overstap van fossiele brandstof naar duurzame energie.
Woonomgeving
Allerlei woningbouwverenigingen en -corporaties, waaronder Woonstad, Woonbron en Havensteder, gaan aan de slag om hun woningen voor 2030 aardgasvrij te maken. Daarnaast nemen ze andere maatregelen, zoals beter isoleren, het plaatsen van zonnepanelen en hergebruik van sloopmateriaal.
‘Onze ambitie biedt meteen enorme kansen voor extra bedrijvigheid en nieuwe banen’
Arno Bonte – wethouder Duurzaamheid, Luchtkwaliteit & Energietransitie
Mobiliteit
Vervoer moet schoner worden én socialer, dus voor iedereen toegankelijk. Op verschillende plekken in wijken en bij stations komen ‘hubs’, waar elektrische deelauto’s, deelfietsen en deelbakfietsen staan. Zo wordt het makkelijker om die te gebruiken. En er komen daarnaast fietslessen om kinderen te leren fietsen in het dagelijkse verkeer.
Schone Energie
Op zoveel mogelijk daken van bedrijven in de haven en op andere bedrijventerreinen moeten zonnepanelen komen. Ander plan is het overkappen van parkeerterreinen met zonnedaken. Het liefst in combinatie met andere functies, zoals elektrische laadpalen.
Consumptie
Studenten van de Erasmus Universiteit onderzoeken manieren om groente-, fruit- en tuinafval (gft) in hoogbouwpanden te scheiden. Ook kunnen studenten een pakket met groente en fruit krijgen dat ‘over’ is. In ruil daarvoor doen zij drie uur vrijwilligerswerk bij een stichting die voedselverspilling tegengaat.
Als ondernemer denkt u regelmatig na of het slim is om uw bedrijf te verkopen en wat het juiste moment hiervoor is. Uw onderneming bewust voorbereiden en positioneren voor verkoop kan zorgen voor een hogere verkoopopbrengst.
Hoe dat werkt? Wijzig uw perspectief en denk als een potentiële koper. Dat geeft waardevolle inzichten waarmee u uw bedrijf optimaal kunt positioneren.
Waar let een potentiële koper op bij de keuze voor een investering?
Welke leiderschapsstructuur en -karakteristieken maken een onderneming aantrekkelijker voor overname?
Welke cijfers zijn interessant?
Hoe wordt het groeipotentieel van de onderneming beoordeeld?
Ontdek de antwoorden op deze vragen hieronder en krijg inzicht in de eventueel te ondernemen stappen om uw bedrijf beter in de etalage te zetten. Na het lezen van dit artikel weet u:
Wat het belang is van uw huidige positie in de markt.
Hoe huidig leiderschap een verkoop kan beïnvloeden.
Hoe een koper groeipotentieel benchmarkt en beoordeelt.
Wat belangrijk is in de voorbereiding van uw onderneming op een overname.
1. Waar let een potentiële koper op bij de keuze voor een investering?
Waar kijken kopers (zowel private equity als strategische partijen) naar bij het beoordelen van een investering in een onderneming en welke factoren spelen hierbij een rol? Allereerst kijkt een geïnteresseerde koper naar de markt en de rol van uw bedrijf in deze markt:
Hoe groot is de markt op dit moment?
Zit er nog groeipotentie in de markt? Zo ja, waar liggen de kansen?
Hoe ziet het marktlandschap eruit? Is er sprake van fragmentatie of is er al een consolidatieslag gaande?
Wat is uw marktpositie?
Hoe ziet uw historische groei eruit? Was u in staat harder te groeien dan de markt?
Wat voor marges behaalt u op uw producten? Is dit in lijn met de markt of juist veel beter/slechter (en waarom)?
Hoe ziet uw directe (en indirecte) concurrentie eruit?
Hoe ziet uw SWOT analyse eruit; met name: wat zijn de kansen (opportunities) en bedreigingen (threats)?
U kent uw markt als geen ander en kunt goed inschatten waar de kansen liggen. U weet waar uw onderneming staat en wat er voor nodig is die kansen te grijpen. Denk hier van tevoren over na en maak dit vervolgens inzichtelijk. Zo toont u een gedegen voorbereiding; een eigenschap die zeer gewaardeerd wordt door een wederpartij.
2. Welke leiderschapsstructuur en -karakteristieken maken een onderneming aantrekkelijker voor overname?
Na de markt- en concurrentieanalyse is de volgende stap om het managementteam door te lichten. Hoe afhankelijk is de onderneming bijvoorbeeld van u als ondernemer/aandeelhouder? Daarnaast probeert de koper inzicht te krijgen in een aantal leiderschap-gerelateerde zaken:
Hoe zit het met de opvolging van u als algemeen directeur? Is er intern iemand die de onderneming draaiende kan houden en mogelijk verder uitbouwen?
Wat zijn uw plannen na een eventuele overname? Wilt u betrokken blijven en/of bent u beschikbaar voor een transitieperiode?
Hoe ziet de beloningsstructuur eruit en hoe wordt talent behouden voor de onderneming?
Zijn er aanwijsbare ‘gaten’ in het managementteam wat betreft ervaring/kunde?
Wat is kenmerkend voor de bedrijfscultuur?
Hoe actief zijn de aandeelhouders betrokken in de gang van zaken en hoe essentieel zijn zij voor het welslagen van de onderneming?
U kunt uw onderneming een stuk aantrekkelijker maken voor een overnemende partij door deze vragen in een vroeg stadium de revue te laten passeren en waar nodig actie te ondernemen. Kopers hechten er doorgaans waarde aan als u beschikbaar bent voor een transitieperiode (om de nodige kennis en kunde over te dragen op uw opvolger). Bent u hier al eerder mee bent begonnen en heeft u bijvoorbeeld intern (of extern) al een nieuwe algemeen directeur? Dan geeft dit een potentiële koper nog meer comfort. De onderneming behoudt zo na de overname haar waarde, van waaruit kan worden doorgebouwd.
3. Welke cijfers zijn interessant?
Kopers kijken natuurlijk naar het totaalplaatje, maar zijn vooral geïnteresseerd in een aantal kengetallen. Zo voeren ze een analyse uit op de historische omzetgroei en de bijbehorende brutomarge-ontwikkeling. Hierbij kijken ze in het bijzonder naar de quality of earnings: hoe wordt de omzet gegenereerd? Het antwoord op deze vraag hangt sterk af van het businessmodel. Wordt het geld verdiend met abonnementsdiensten (bijvoorbeeld servicecontracten; veel wederkerige omzet) of juist op projectbasis? Over het algemeen is wederkerige omzet het meest wenselijk.
Daarnaast kijken kopers naar de (marges van) EBIT (inkomsten voor aftrek van rente en belasting) en EBITDA (inkomsten voor aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie). Hoe ontwikkelen deze zich over de jaren en liggen ze in lijn met de markt? Hoe zijn eventuele afwijkingen van het marktgemiddelde te verklaren? Ook worden de cijfers geanalyseerd om te beoordelen of het EBITDA-niveau duurzaam is. Zitten er grote (eenmalige) kostenposten in die na overname komen te vervallen? Tegelijkertijd wordt onderzocht waar eventuele synergievoordelen mogelijk zijn. Aansluitend kijken kopers naar de free cash flow (bedrag dat de onderneming vrijelijk kan spenderen zonder dat de bedrijfsvoering daardoor een risico loopt) . De hoogte van de ‘vrije kasstroom’ is met name voor private equity partijen van belang, omdat zij investeerders comfort willen geven over het verwachte rendement op hun investering dat in de deelnemingen behaald kan worden.
Tot slot is de kwaliteit van de activa van belang. Over het algemeen, en in het bijzonder bij PE-partijen, gaat een overname gepaard met externe financiering. Deze financiering wordt doorgaans aangetrokken op basis van toekomstige kasstromen uit de onderneming, met de zekerheidsstelling van activa. Wanneer deze activa in goede staat zijn, geeft dat ook weer comfort aan de koper om het gesprek aan te gaan.
4. Hoe wordt het groeipotentieel van de onderneming beoordeeld?
Kopers nemen bij de beoordeling van het groeipotentieel van uw onderneming twee zaken in ogenschouw: organische groei en niet-organische groei.
Organische groei duidt op het aantrekken van nieuwe klanten, uitbreiding van activiteiten naar nieuwe landen en het introductie van nieuwe producten; groei gegenereerd door de business as-is. Hoe zit het met de groei van de markt en waar liggen de kansen? Vragen die ook al bij het eerste punt voorbij zijn gekomen, maar die voor strategische kopers des te belangrijker zijn.
Daarnaast wordt vaak, vooral door PE-partijen, gekeken naar niet-organische groei. Dit duidt op uitbouw van activiteiten middels aanvullende acquisities, waardoor direct een nieuw product/nieuw segment kan worden aangeboord. Het buy-and-build principe is welbekend in de PE-markt, en staat voor acquisitie van één onderneming, waarna er door aanvullende add-ons (acquisities) een grootmacht in de sector ontstaat. Dit is interessant voor PE-partijen. Een dergelijke groep bedrijven biedt veel schaalvoordelen en daarnaast wordt doorgaans meer betaald voor het geheel, dan voor elk onderdeel afzonderlijk.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Denken vanuit het perspectief van een potentiële koper helpt u dus als verkopende partij om eventuele bottlenecks die (een) koper(s) afschrikken, vooraf te identificeren en te minimaliseren. Tegelijkertijd krijgt u meer inzicht in factoren die waardeverhogend werken voor uw verkoopprijs.
Wilt u eens sparren over de huidige staat van uw bedrijf en welke aspecten aandacht verdienen om uw bedrijf verkoopklaar te maken? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.
Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Arnold Vredenbregt van Baker Tilly
De afgelopen maanden is hard gewerkt aan de bodemsanering van de voormalige stortplaats ‘Rhoonse stort’. Donderdag 21 november werd het project officieel afgerond in aanwezigheid van omwonenden, burgemeester Jolanda de Witte, wethouder Martijn Heezen en gedeputeerde Berend Potjer. De komende maanden worden nog enkele afrondende werkzaamheden uitgevoerd.
“Voor de bodemsanering van de Rhoonse stort hadden we grond nodig die we in de naastgelegen Zegenpolder hebben gewonnen. Hierdoor konden we gelijk ook een deel van de plannen voor het Buijtenland van Rhoon realiseren”, vertelde gedeputeerde Potjer tijdens de opening. “In dit gebied zijn agrarisch ondernemers en natuurbeschermers samen aan de slag om nieuwe combinaties van landbouw, natuur en recreatie mogelijk te maken. We gaan van de ‘Rhoonse stort’ naar een ‘nieuwe start’ als entree van dit bijzondere gebied.”
“Wij zijn blij met deze nieuwe start! Albrandswaard is de groene long in een stedelijke omgeving; dankzij de bodemsanering kunnen we op deze plek nog meer groen en recreatiemogelijkheden in de regio bieden. Nu de werkzaamheden voor het grootste deel afgerond zijn zie je de samenhang van het gebied met het Buijtenland van Rhoon en de Rhoonse Grienden nog beter”, aldus Jolanda de Witte, burgemeester van Albrandswaard.
Fietspad
Tijdens de officiële oplevering van het bodemsaneringsproject werd ook het fietspad langs de Albrandswaardsedijk weer in gebruik genomen. Dit fietspad, dat veel gebruikt wordt zowel door forensen als recreanten, was tijdens de werkzaamheden tijdelijk buiten gebruik gesteld. Burgemeester De Witte – zelf enthousiast fietser en gebruiker van het fietspad – en gedeputeerde Potjer reden als eersten op de fiets een stukje over het opnieuw aangelegde pad.
Eten met de buren
Aansluitend genoten omwonenden, ondernemers, aannemer en andere betrokkenen samen van een eenvoudige maaltijd. Dit “Eten met de buren” was een gebaar van aannemer Ploegam – Den Ouden en de provincie naar al die mensen die het geduld hadden opgebracht voor de onvermijdelijke overlast die een project als dit met zich meebrengt.
Werkzaamheden
De Rhoonse stort is een voormalige stortplaats langs de Oude Maas. Van 1960 tot 1968 is hier allerlei afval gestort tegen de rivierdijk; naast huisvuil ook bedrijfsafval en chemisch afval. Uit diverse bodemonderzoeken is gebleken dat de grond hierdoor ernstig vervuild was geraakt. De grond is nu afgedekt met een extra laag grond, waardoor deze ook in de toekomst geen risico meer vormt voor de omgeving.
Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) heeft onlangs een handvol contracten voor zwaar zeetransport in de wacht gesleept. De contracten zijn toegekend door verschillende opdrachtgevers en hebben een gezamenlijke waarde van circa USD 120 miljoen. Het merendeel van de projecten zal naar verwachting in 2021 en 2022 worden uitgevoerd.
Na het succesvolle transport vorig jaar van een grote zogenoemde box-shaped FPSO (Floating Production, Storage & Offloading unit) heeft Boskalis het contract verworven om een soortgelijke FPSO van China naar Brazilië te transporteren. Met een gewicht van ruim 91.000 ton betekent dit transport, waarmee eind 2019 zal worden gestart, opnieuw een nieuw record voor de BOKA Vanguard.
Boskalis heeft tevens een contract binnengehaald voor het transport van verschillende grote LNG-modules van een productiewerf in China naar Rusland. Het contract zorgt voor bezetting van de twee high-end zware-ladingschepen Blue Marlin en de Black Marlin vanaf het tweede kwartaal van 2021.
Daarnaast heeft Boskalis het contract verworven voor het transport van een FPSO van de productiewerf in China naar de Noordzee in 2021 en het vervoer van twee zogenoemde Floating Production Systems van Singapore naar de Golf van Mexico in de periode 2011-2022. De White Marlin en Blue Marlin zullen deze transporten verzorgen.
Ondertekening van deze contracten heeft in het derde en vierde kwartaal van 2019 plaatsgevonden. Circa de helft van de totale contractwaarde is in het vierde kwartaal aangenomen.
Op donderdag 21 november heeft Rotterdam The Hague Airport voor het in eerst in haar bestaan de 2 miljoenste passagier verwelkomd. Een nieuw passagiersrecord voor de luchthaven! We zijn dan ook trots dat steeds meer reizigers kiezen voor een luchthaven waar bereikbaarheid, service en snelheid voorop staan.
Aantal passagiers verdubbeld in 10 jaar
In 2004 verwelkomde de luchthaven voor het eerst 1 miljoen passagiers in een jaar. In de jaren erna bleef het reizigersaantal rondom dit getal schommelen, maar sinds 2009 steeg het aantal reizigers gestaag verder. Het verwelkomen van de 2 miljoenste passagier betekent dat de luchthaven in 10 jaar tijd twee keer zoveel passagiers heeft mogen ontvangen. De stijging is vooral te danken aan de inzet van grotere vliegtuigen, het efficiënt gebruiken van de bestaande geluidsruimte en nieuwe luchtvaartmaatschappijen. De geluidsruimte waarbinnen de luchthaven opereert is in deze periode niet gewijzigd.
Vliegtuigbewegingen
Het aantal vliegtuigbewegingen in 2019 steeg tot op heden met 6%, dit in vergelijking tot dezelfde periode in 2018. Het passagiersaantal is tot nu toe gestegen met 9%. Zo voegde Pegasus Airlines de bestemming Istanbul toe aan het netwerk en werden er meer passagiers vervoerd op bestaande routes zoals London City en Alicante.
In het zonnetje
De 2 miljoenste passagier werd feestelijk onthaald op een British Airways vlucht vanuit London City Airport. Het vliegtuig is binnengehaald door de luchthavenbrandweer met een ereboog. Ook andere passagiers genoten mee van deze bijzondere dag. Zij werden getrakteerd op een lekkernij in de terminal.
De OndernemersVereniging Zwijndrecht (OVZ) en de BIZ Groote Lindt (Bedrijven Investeringszone) willen een betere ontsluiting van de bedrijventerreinen richting rijksweg A16. Hierover zijn zij in gesprek gegaan met de raadsfracties van de gemeenteraad. Op woensdag 20 november 2019 overhandigden Gerard Vaandrager (voorzitter OVZ) en John van Belle (voorzitter BIZ Groote Lindt) hun voorstel met rapportage aan de wethouders Jos Huizinga (Verkeer) en Tycho Jansen (Economie).
De overhandiging vond plaats in aanwezigheid van een aantal leden van OVZ en BIZ Groote Lindt. John van Belle (BIZ Groote Lindt) wees erop dat het aantal op- en afritten van de A16 in de afgelopen 60 jaar onveranderd is gebleven. “Intussen is de bevolking verdrievoudigd en de omvang van het bedrijfsleven navenant toegenomen.” Gerard Vaandrager (OVZ): “We discussiëren al enige tijd over verbetering van de ontsluiting en kwamen in een patstelling terecht, waar we uit wilden geraken.”
OVZ en BIZ Groote Lindt maakten een nieuw voorstel en bespraken dit met de raadsfracties. Daar vonden zij bij een meerderheid van de fracties gehoor voor het nieuwe plan.
Nadrukkelijk aandacht
Wethouder Jos Huizinga reageerde positief op het voorstel van de ondernemers. “In het nieuwe gemeentelijk verkeer- en vervoersplan komt er nadrukkelijk aandacht voor routes voor het vrachtverkeer. Vooruitlopend op het vervoersplan zijn we al bezig met verbetering van de verkeersveiligheid op Groote Lindt.”
Ondernemers nemen verantwoordelijkheid
Wethouder Tycho Jansen (Economie) is blij met deze aanpak van de OVZ en BIZ Groote Lindt. “Dit is een mooie manier van meedenken door het bedrijfsleven over een onderwerp waarin we vanuit het publieke belang keuzes moeten maken. Ik zie ook dat de ondernemers hun verantwoordelijkheid willen nemen waar het gaat om instrueren van de chauffeurs. Dit is een belangrijke stap in goede samenwerking tussen bedrijfsleven en overheid.”
De kernpunten van het voorstel van OVZ en BIZ zijn:
– Het vrachtverkeer richting op- en afritten zo logisch mogelijk te verdelen om filevorming (zeker tijdens de spitstijden) te verminderen en de ritten door de woonwijken zo veel mogelijk te beperken dan wel te verbieden.
– Het vrachtverkeer door het stationsgebied te beperken en het gebruik van de Kerkweg voor vrachtverkeer te verbieden (behoudens voor leveranciers van de winkels).
– De zogenaamde Blauwe Brug (Burg. Van ’t Hoffweg) voor een nader te bepalen proefperiode ook open te stellen voor afrijdend vrachtverkeer richting Dordrecht/Breda/Antwerpen tussen 7.00 en 19.00 uur.
– Aankomend vrachtverkeer voor De Geer en Groote Lindt zo veel mogelijk buiten de bebouwde kom om naar deze bedrijventerreinen te laten rijden (via de Munnikensteeg). Dit moet leiden tot minder oprijdend vrachtverkeer op de Blauwe Brug.
Het bedrijfsleven verplicht zich om via een persoonlijke benadering van de chauffeurs hen in te lichten over de gewenste aan- en afvoerroute (mede door speciaal te ontwerpen routekaarten).
Op een goed bezocht congres -met circa 135 deelnemers- in het bruisende hart van Rotterdam ging het er op z’n ‘Rotterdams’ aan toe. Duidelijke -recht toe, recht aan- boodschappen voor de deelnemers. In niet mis te verstane woorden gaven een aantal prominente inleiders onder leiding van Cees Vingerling hun mening over één van de meest knellende problemen van deze tijd ”De mobiliteit en de bereikbaarheid van Rotterdam!”
Hoe samenwerking ons verder kan brengen. De deelnemers vernamen op het congres uit de mond van de Nederlandse Consul-Generaal (Antwerpen) Bart van der Linden dat aldaar hetzelfde probleem speelt. Opstoppingen, files en slechte bereikbaarheid. Hij vertelde over de plannen op het niveau van de regering,-de regio,- en het stadsbestuur van Antwerpen. Maatregelen en plannen rondom mobiliteit. Inzet: 80% vermindering van broeikasgassen, het bedenken van alternatieven voor de auto en de verdubbeling van fietspaden. Onder het thema ‘combi-mobiliteit’ tracht men een visie op multimodale bereikbaarheid te ontwikkelen. De achterliggende vraag is: ’Hoe krijgen we mensen uit de auto?’ Tegen 2030 moeten 50% van alle verplaatsingen geschieden per fiets, openbaar vervoer, taxi of watertaxi. Een mooie casus voor Rotterdam! Moeten al deze zaken middels dwang worden gerealiseerd? Nee. “Bied vrije keuzes aan, stel de gebruiker centraal, ondersteun bij het kiezen voor alternatieven zowel aan werknemers als werkgevers, zorg voor gebruiksgemak en stimuleer groepsinitiatieven”, aldus van der Linden. Samenwerking met Nederland krijgt gestalte in het gezamenlijk inzetten van uitvoeringscapaciteit, het bundelen van innovatieve bouwmethodes en kennisuitwisseling van omgevingsmanagement.
De idealen, maar ook de overtuiging. Prof. Dr. Derk Loorbach nam ons mee in zijn idealen, passie en drijfveren. “We lopen in Rotterdam aan tegen een aantal hardnekkige problemen”, aldus de hoogleraar. Wat is de mobiliteitstransitie? We moeten maatschappelijk overtuigd zijn van de noodzaak tot verandering, in de mobiliteitssector moeten zelfstandige en vrijwillige innovaties plaatsvinden en -last, but not least- moet er een als ‘normaal’ te kwalificeren behoefte tot verandering zijn. Wat is de missie? In 2030 emissieloze deelmobiliteit in Rotterdam toegankelijk en betaalbaar maken. Gedeelde en schone mobiliteit moet de norm zijn, volgens Loorbach.
Bereikbaarheid voor een ieder en overal. Ook Ruud Vat van ‘Neele-Vat’ en bestuurder bij VNO/NCW deed het woord. Hij waarschuwde voor teveel aandacht voor de bereikbaarheid van de binnenstad van Rotterdam. Ook de haven vraagt attentie. Doorstroming van het vrachtvervoer en de bereikbaarheid van de verschillende havenlocaties is een punt van aandacht. “Hoe krijgen we mensen de haven in als werknemer. Heel belangrijk voor de sector! Ze hebben vaak geen eigen mobiliteit. Het openbaar vervoer werkt niet in de afgelegen gebieden. We moeten dus flexibele vormen zoeken. Laten we vooral niet teveel ‘polderen’, maar concrete plannen en maatregelen nemen. Besluiten nemen!”, was zijn boodschap.
Verandering is gezamenlijk te bewerkstelligen
Petra de Jongh van Erasmus MC is één van de initiatiefnemers van het ‘Maastunnel overleg’. Deze verkeersader is een tijdje buiten gebruik geweest. Reden om als één van de grootste werkgevers in Rotterdam (ruim 14.000 werknemers) actief te participeren. En daar is het niet bij gebleven. Petra heeft allerlei zaken geïnitieerd. Binnen het Erasmus MC is er beleid geformuleerd voor medewerkers om de mobiliteit te verbeteren, zoals het stimuleren van mensen die overstappen naar openbaar vervoer. Nu komt nog maar 8% van de Erasmus MC populatie met de auto. “Wij maken het financieel aantrekkelijk om voor deze alternatieven te kiezen. Mensen worden hierdoor creatiever”, aldus Petra. Uiteraard doet het Erasmus MC er alles aan om ook de bezoeker (de patiënt en diens aanhang) beter te informeren. Een mooi voorbeeld van praktisch en pragmatisch denken en doen!
Samen moeten we zorgen voor echte verandering. Als laatste kwam Roger Demkes aan het woord. De directeur -van zoals het in de volksmond weleens wordt genoemd- ‘De filebestrijders organisatie van de Rotterdamse regio’. Maar ‘De Verkeersonderneming’ doet meer, veel meer. Zij zoeken naar ‘mobiliteitsgeluk’, naar samenhang tussen werkgevers en de overheid, naar eigen initiatief en gemeenschappelijk belang. “Wij trachten bij te dragen aan het besef dat overheid en bedrijfsleven samen de regio bereikbaar moeten houden. Wij zoeken die samenwerking en stimuleren en steunen ieder initiatief op dit terrein. Ons initiatief ‘ways2go.nl’ is daar een voorbeeld van. Wij zoeken heel concreet naar het met elkaar oplossen van de file- en mobiliteitsproblematiek. Gedragsverandering ontstaat pas als er bewustwording en acceptatie ontstaat. Daar willen we de komende tijd aan werken!”
Kortom, een geslaagd congres onder leiding van Cees Vingerling en een gedegen voorbereiding en organisatie van de initiatiefnemers. Een mooi voorbeeld hoe samenwerking met verschillende partijen zoals ‘De Verkeersonderneming’, VNO-NCW en Port of BUSINESS het verschil kan maken. Een mooi Rotterdams initiatief!
Redactie: Ing. Hans J. Klaasse MBA CMC, Directeur Strategie & Organisatie van Port of Business
Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Jurgen Klapwijk van Port of BUSINESS
Ondernemers
Ronald Hagenstein en Otto de Groot ontving de award uit handen van wethouder
Barbara Kathmann. De bekendmaking van de Nieuwe Heldenprijs, sinds kort onderdeel
van de Rotterdamse Ondernemersprijs, was op 18 november in Poppodium Annabel.
Nieuwe Held gekozen door jury en publiek
Ronald Hagenstein: “Wij zijn enorm vereerd dat wij ons de Nieuwste Helden
van de Rotterdamse regio mogen noemen! Het was fantastisch om ons verhaal
te delen op dit mooie podium. Een verhaal dat ik met veel enthousiasme vertel,
want ik ben er trots op OTFLOW te vertegenwoordigen en daarmee ons slimme
product tegen voedselverspilling onder de aandacht te brengen.”
Otflow ontwikkelde een 11-meter lange
mat van gerecycled papier-karton dat de luchtstroom in koelcontainers
verbetert. De OTFLOW is de eerste oplossing als ‘mat’ die de temperatuur
tijdens zeetransport optimaal houdt door het optimaliseren van de luchtstroom.
Deze optimale luchtstroom zorgt voor minder weggegooid fruit en daardoor ook
minder financieel verlies voor exporterende en importerende partijen.
De andere twee genomineerden van de
Nieuwe Heldenprijs waren Bio4Life (Capelle ad IJssel) en Juuve (Rotterdam).
Kim Tchai ontving de award uit handen van wethouder Barbara Kathmann tijdens de bekendmaking in Poppodium Annabel. Het bedrijf is daarmee de 35ste winnaar van deze gerenommeerde ondernemersprijs en liet de andere genomineerden, Intermax en The Little Green Bag, achter zich.
Vakjury beloont transitie door 3e generatie
Juryvoorzitter
Ton van Welie legt uit dat Tchai het DNA van bekende, internationale merken feilloos
in brandspaces en flagship stores weet neer te zetten. “In een tijd waarin
online shoppen hand over hand toeneemt en goede webshops de enige weg naar
gezonde omzet lijken, groeit Tchai in een markt met forse tegenwind – de
fysieke winkel – door het creëren van exceptionele shopbelevingen voor klanten.
Deze
succesvolle projecten bereikt Tchai door steeds eerder bij de klant aan tafel
te komen. En zo vanaf strategiebepaling mee te kunnen denken over (creatieve)
belevingsvraagstukken. Kim Tchai slaagde er, als derde generatie, in om een
noodzakelijke transitie in het familiebedrijf door te voeren. De
dienstverlening werd gemoderniseerd met behoud van de Chinese roots en het
bedrijf werd anders georganiseerd. Kim Tchai heeft met haar eigen manier van
leiding geven in een competitieve markt een prestatie van formaat neergezet. De
Tchi van Tchai, de bijzondere drive en het commitment, maken dit
grensverleggende bedrijf daarom winnaar van de Rotterdamse Ondernemersprijs
2019!
Annelies van der Vorm ontvangt mr. K.P. van
der Mandele Penning
Wethouder
Kathmann reikte deze avond de 10de mr. K.P. van der Mandele Penning
uit aan Annelies van der Vorm. Annelies van
der Vorm heeft haar sporen als sociaal ondernemer ruimschoots verdiend. Zij
ondersteunde bijzonder veel start ups die met hun bedrijf de wereld een beetje
beter willen maken. Daarnaast verbindt ze continue mensen aan elkaar die
iets voor elkaar kunnen betekenen, bekleedt zeer verschillende bestuursfuncties
en schroomt niet het werk van goede doelen financieel te steunen. Het
geldbedrag van € 10.000,- dat de Van der Mandele Stichting aan de penning koppelt,
schenkt Annelies van der Vorm aan de theatergroep Women Connected.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland willen zo snel mogelijk een heraanbesteding doen van het Personenvervoer over Water Rotterdam – Drechtsteden (PoW). Een nieuw Programma van Eisen en bestek zal hiertoe op 19 november a.s. worden vastgesteld. Gedeputeerde Staten hebben dit donderdag jl. in een brief aan PS(Provinciale Staten) medegedeeld. Provinciale Staten bespreken het vervolgtraject voor de aanbesteding in de Statencommissie op 27 november.
De heraanbesteding is nodig omdat er bij de eerste aanbesteding geen inschrijvers waren. De provincie deed vervolgens een marktconsultatie. Hieruit bleek dat een uitvraag in de markt is neergelegd, waarin werd overvraagd gezien het beschikbare, gelijkblijvende budget.
Gedeputeerde Jeannette Baljeu: “De Waterbus is een succes, maar kan alleen blijven varen als marktpartijen voldoende ruimte krijgen om te bewegen. Zo zijn er reële kostenstijgingen, bijvoorbeeld voor wat betreft de vervanging van schepen. Een verhoging van de jaarlijkse exploitatiebijdrage met maximaal 700.000 euro en het omzetten van een aantal vervoerskundige eisen in wensen, moeten een succesvolle heraanbesteding mogelijk maken.”
Traject Dordrecht – Sliedrecht
De eis tot het bedienen van Kinderdijk in de winter wordt omgezet in een wens. De toegestane maximale vaartijd Rotterdam – Dordrecht wordt verruimd van 60 naar 75 minuten, zodat inschrijvers hun dienstregeling efficiënter kunnen inregelen. En de eis voor minimaal oproepafhankelijke bediening van het traject Dordrecht – Sliedrecht wordt omgezet in een wens, gezien het huidige lage gebruik dat mede een gevolg is van de opwaardering van de MerwedeLingelijn. Voor het omzetten van elk van deze eisen in wensen geldt dat het desalniettemin door een inschrijver aanbieden ervan, gunstig zal worden beoordeeld in het gunningsmodel. Als uitkomst van de aanbesteding zouden deze wensen dus mogelijk alsnog kunnen worden gerealiseerd.
Het contract zal daarnaast flexibiliteit bevatten zodat ook tijdens de contractduur kan worden ingespeeld op een zich ontwikkelende vraag op het traject Dordrecht – Sliedrecht, bijvoorbeeld in de vorm van bedrijfsvervoer.
Zero-emissie
Daarnaast is de oorspronkelijke contractperiode voor de heraanbesteding ingekort van 10 naar 8 jaar. Hiermee vervalt de verplichte transitie naar zero-emissie die zou gelden voor de laatste 2 jaar. Dit heeft te maken met de sterk wisselende geluiden over de technische mogelijkheden om met zero-emissie te kunnen varen. Een vervoerder die wel meteen vanaf de start van het contract wil gaan varen met een vloot die volledig zero-emissie is, kan wel direct een contract van 15 jaar krijgen. Het is nu aan de marktpartijen om te laten zien wat ze op dit gebied wel of niet kunnen leveren.
De nieuwe sluitingsdatum voor het indienen van inschrijvingen wordt gesteld op maandag 27 januari 2020.