Home Blog Page 87

Onderzoek naar inzet baatbelasting warmtenet Drechtsteden

24
Leidingen

Het Erasmus Studiecentrum voor Belastingen van Lokale overheden (ESBL) heeft in opdracht van de regio Drechtsteden onderzoek gedaan naar het inzetten van baatbelasting bij een warmtenet. Op 1 november jl. overhandigden de onderzoekers hun rapport aan wethouder Jacqueline van Dongen van de gemeente Zwijndrecht, tevens portefeuillehouder Energiestrategie Drechtsteden. Het rapport beschrijft de mogelijkheid om een deel van het geld voor de aanleg van een warmtenet bij elkaar te brengen via een gemeentelijke belasting.

De regio Drechtsteden (Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht) wil in 2050 energieneutraal zijn. Belangrijk voor de verduurzaming is een andere warmtevoorziening voor woningen. Geen verwarming meer op fossiel gas, maar bijvoorbeeld via een warmtenet. In Dordrecht ligt al een goed werkend warmtenet dat warmte uit afvalverbranding hergebruikt. De woningcorporaties, de gemeenten en het warmtebedrijf HVC verkennen de wenselijkheid van een warmtenet in meer woonwijken.

Hoge kosten

De aanleg van een warmtenet vraagt hoge investeringen. Woningcorporaties, die gelden als belangrijke initiële klant van het warmtenet, kunnen waarschijnlijk de hiermee voor hen gemoeide kosten niet in een keer zelf betalen. Het ESBL heeft met oog hierop onderzocht of een gemeentelijke belasting een oplossing kan bieden. Met belasting haal je immers geld binnen, dat je voor een publieke voorziening kunt inzetten.

Baatbelasting

Uit het onderzoek blijkt, dat een gemeentelijke baatbelasting een oplossing kan zijn. De gemeente financiert daarbij een deel van de aanleg van het warmtenet in één keer vooraf. Het voorgeschoten bedrag kan de gemeente vervolgens over een periode van maximaal 30 jaar terugvorderen via het innen van een baatbelasting. Voordeel is, dat de kosten hiermee voor corporaties over een langere periode worden uitgesmeerd, waardoor het betaalbaarder wordt. Uit aanvullend onderzoek van VBTM Advocaten blijkt bovendien dat een baatbelasting niet in strijd is met de financieringsregels die voor woningcorporaties gelden.

Uitvoering

Baatbelasting lijkt hiermee een mogelijke oplossing, al zitten er nog verschillende haken en ogen aan.

Punt van aandacht is bijvoorbeeld dat iedere woning die baat heeft van het warmtenet, via de baatbelasting móet bijdragen. Dat wil zeggen dat iedere woning die mogelijk aangesloten kan worden op het warmtenet, een aanslag baatbelasting krijgt.

Bij een wijk die alleen uit huurwoningen bestaat, die allemaal op het warmtenet worden aangesloten, is dat, mogelijk met aanvullende afspraken, geen probleem. Indien er ook particuliere woningen in de wijk staan, wordt het echter ingewikkelder. Niet elke woning is namelijk geschikt voor de nieuwe aansluiting én sommige particuliere woningeigenaren hebben liever een eigen warmtepomp dan een aansluiting op een warmtenet.

Haalbare en betaalbare warmtetransitie

Het Klimaatakkoord noemt ontwikkeling van gebouwgebonden financiering cruciaal voor het slagen van de energietransitie. Het in opdracht van de Drechtsteden uitgevoerde onderzoek naar baatbelasting maakt de kansen en bedreigingen van deze financieringsvorm inzichtelijk en biedt daarmee aangrijpingspunten voor verdere verdieping, bijvoorbeeld in het kader van de Warmtewet 2.0.

U kunt het volledige onderzoeksrapport via deze link downloaden.

Minister-President Rutte zet ondernemers in het zonnetje op Dag van de Ondernemer

28
Dag van de Ondernemer
Foto: Rolf van Koppen

Minister-president Mark Rutte heeft vandaag, op de Dag van de Ondernemer, vier mkb-ondernemers in het zonnetje gezet. Hij ontving hen vanochtend vroeg in het Torentje in Den Haag.

Vergezeld door voorzitter Jacco Vonhof en directeur Leendert-Jan Visser van MKB-Nederland gingen Christine Wauben (metaalbedrijf Wauben Productie bv, Den Haag), Tico Roozendaal (Tico Schoenmakerij, Zoetermeer), Andries de Vries (Van As Autoschade, Dordrecht e.o.) en Desiree Kon (Kon Installatietechniek, Hardinxveld Giessendam) met de premier in gesprek over hun bedrijf, de uitdagingen die zij daarbij tegenkomen en wat het kabinet daaraan zou kunnen doen. Voorzitter Vonhof overhandigde de premier een infographic met feitjes over het mkb.

Maatschappelijke bijdrage

Speciale aandacht was er in het gesprek  voor de maatschappelijke bijdrage die deze ondernemers, ieder op hun eigen manier, leveren. Zo zet Christine Wauben zich in voor verbetering van het onderwijs, het aanbieden van leer-werkplekken voor MBO-studenten en is zij druk bezig met hernieuwbare energiebronnen in het familiebedrijf. Tico Roozendaal zet zich onder meer in voor kansen voor ‘hangjongeren’. Hij leert hen in hun vrije tijd om hun eigen schoenen te repareren en gaat regelmatig met hen naar verzorgingshuizen, waar ze met elkaar kosteloos schoenen van ouderen poetsen en herstellen. Een van de jongeren die hij een paar jaar geleden “van de straat heeft geplukt”, is nu bedrijfsleider in een van zijn drie vestingen.

Jongeren met achterstand

Andries de Vries werkt samen met een aantal scholen voor speciaal onderwijs en biedt gerichte stageplaatsen aan leerlingen met een leerachterstand of beperking, met als doel om hen naar een baan op assistent-niveau te begeleiden. Desiree Kon, die vier jaar geleden haar baan in de zorg verruilde voor het ondernemerschap in de techniek, richt zich sterk op het opleiden en coachen van jongeren met problemen, die ze “specials” noemt. Zij werkt onder meer samen met de Stichting ANDERS, die ondernemers uitdaagt hun diensten, producten en talenten beschikbaar te stellen aan mensen die dat keihard nodig hebben.

De Dag van de Ondernemer

De Dag van de Ondernemer is een initiatief van MKB-Nederland, bedoeld om ondernemers op een vast moment in het jaar te bedanken voor hun lef, doorzettingsvermogen en enorme bijdrage aan economie, werkgelegenheid en maatschappij. Uit eerder onderzoek van Kantar in opdracht van MKB-Nederland blijkt dat de Nederlandse bevolking waardering en bewondering heeft voor ondernemers die hun nek uitsteken. Na medisch personeel zijn mkb-ondernemers, samen met politiemensen, de beroepsgroep waarin Nederland het meest vertrouwen heeft.

Op de groepsfoto (van links naar rechts):

1.       Christine Wauben (Wauben Productie bv, metaalbedrijf Den Haag)
2.       Tico Roozendaal (Tico Schoenmakerij, Zoetermeer)
3.       De MP
4.       Desiree Kon-Kruisinga (Installatiebedrijf Kon, Hardinxveld-Giessendam)
5.       Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland
6.       Leendert-Jan Visser, directeur MKB-Nederland
7.       Andries de Vries (Van As Autoschade, Dordrecht e.o.)

Werkbezoeken

Op de Dag van de Ondernemer 2019 gingen ook Tweede Kamerleden, Europarlementariërs, generaals en andere prominenten op werkbezoek bij een mkb-bedrijf. Daarna vonden er in ruim 100 gemeenten en op ambassades en buitenlandse hubs evenementen plaats waarbij een of meerdere ondernemers in het zonnetje zijn gezet. De #DagvandeOndernemer was de hele dag trending topic. Via de website www.dagvandeondernemer.nl konden mensen een (digitaal) kaartje sturen aan hun favoriete odernemer. Ook maakten velen gebruik van de mogelijkheid om via de Facebookpagina  DagvandeOndernemer een ondernemer te bedanken.

Flantua Kenniscafé – bent u gereed voor de WAB

1039
Kenniscafe WAB

Wat betekent de WAB voor uw onderneming?

Op 1 januari 2020 treedt de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) in werking en zal daarmee de huidige Wet Werk en Zekerheid (WWZ) vervangen. Het doel van de overheid is om met de wijziging het gat tussen vast en flexibel werk kleiner te maken.

Voor werkgevers hebben deze nieuwe regels flinke gevolgen. Als hier niet goed op wordt ingesprongen kan dit leiden tot onnodige hoge werkgeverslasten.

Laat u daarom goed informeren door Flantúa, want met wat aanpassingen zijn er vaak vele duizenden euro’s per jaar te besparen. Speciaal voor u organiseren we daarom een extra editie van het Flantúa Kenniscafé. Zodat u voor het einde van het jaar nog actie kunt ondernemen als dat nodig is.

Hieronder zetten we alvast een aantal belangrijke gevolgen van de WAB op een rij:

  • Transitievergoeding voor iedereen
  • WW-premie wordt duurder voor tijdelijke en oproepkrachten
  • Oproepkrachten worden beter beschermd
  • De ketenregeling is weer 3 jaar
  • Ontslagrecht wordt soepeler en goedkoper
  • Payrolling dezelfde arbeidsvoorwaarden

Spreker van de avond is Joop van Zijl. Joop is advocaat te Tilburg bij Kantoor Mr. van Zijl advocaten.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Nico Hardenbol van Flantua Accountants en Adviseurs

Dertien startups halen de eindstreep

31
Mobility lab

Derde editie Mobility Lab wederom een succes

Uit zeventig aanmeldingen werden in maart 2019 veertien startups geselecteerd voor de pilotfase. Zij bereikten bijna allemaal de eindstreep, het eindevent van Mobility Lab op 14 november. Gezamenlijk haalden de startups 2,7 miljoen euro op aan funding en realiseerden zij pilots met onder andere de Efteling, het Havenbedrijf Rotterdam en verschillende gemeenten. Doel van het Mobility Lab is om innovatieve ideeën die een bijdrage leveren aan een betere bereikbaarheid te testen. Gemeente Rotterdam is sinds de start van Mobility Lab betrokken en geeft ieder jaar een aantal startups de kans om in de stad te testen. Wethouder Judith Bokhove: “Je moet nieuwe dingen proberen, anders weet je nooit wat het kan opleveren. En Rotterdammers durven dat ook. Daarom geven we ruimte aan startups die in onze stad kansrijk zijn.”

Derde editie Mobility Lab
In totaal meldden 180 startups zich aan voor Mobility Lab gedurende de drie edities. Daarvan werden er zevenendertig geselecteerd om hun prototype in de praktijk te testen. Vierendertig startups zijn vandaag de dag nog steeds actief. Samen creëerden zijn 265 banen. Startups kregen in totaal € 500.000 aan financiële ondersteuning vanuit Mobility Lab. De startups wisten zelf maar liefst 13 miljoen euro aan private investeringen op te halen. Mobility Lab steunde de afgelopen jaren de meest uiteenlopende startups op het gebied van mobiliteit. Hippe scootmobielen, sensoren die brugstoringen voorkomen, elektrische scooters en autonoom varen; allemaal kregen zij support vanuit Mobility Lab om een concrete pilot uit te voeren.

Startups editie drie
Captain AI
Deze startup realiseert autonoom en veilig varen met behulp van software. Captain AI voerde de afgelopen periode testen uit bij het Havenbedrijf Rotterdam en voeren gesprekken met andere partijen. Filmpje Captain AI: https://youtu.be/RzBJdWT_L0I

Cargoroo
Cargoroo biedt elektrische deelbakfietsen aan voor gezinnen en ondernemers in de binnensteden. Ze staan op vaste locaties en kunnen worden gehuurd via een app. Er wordt momenteel getest in Den Haag met 50 bakfietsen en ze hebben inmiddels 1300 gebruikers. Filmpje Cargoroo: https://youtu.be/a9NBP2-GmVQ

DeltaTower
DeltaTower biedt modulaire systemen voor de mobiele telecommunicatie, voor bijvoorbeeld matrixborden en bewegwijzering. Deze startup start met een pilot voor Telenet Group in Leuven. Filmpje DeltaTower: https://youtu.be/N8EQ2OeFrqM

DEEL
Deze startup faciliteert groepen bewoners bij het oprichten van een coöperatie om auto’s te delen. In Den Haag is de eerste coöperatie inmiddels opgericht. Aankomend jaar moeten er 5 in Den haag en 5 in Rotterdam opgericht worden. Filmpje DEEL: https://youtu.be/etVfi4adrWs

Deel.auto
Deel.auto heeft meerdere elektrische deelproducten in één systeem, van elektrische scooters tot bestelwagens. Begin deze maand zijn zij gestart met een pilot op de High Tech Campus in Eindhoven. Filmpjes Deel.auto: https://youtu.be/9EGw0O85mzA

eVoltify
Deze startup levert mobiele laadapparatuur voor de elektrische auto zodat deze niet meer aan een laadpaal gezet hoeft te worden. eVoltify realiseerde een succesvolle demo bij De Efteling. Filmpje eVoltify: https://youtu.be/M0oKFjyNaYA

Fesla
Met Fesla kun je e-bikes contactloos opladen met een zogenoemde laadtegel. Ze hebben de laatste tijd hard gewerkt aan een nieuw prototype en gaan nu aan de slag met een pilot voor medewerkers van Ahoy. Filmpje Fesla: https://youtu.be/zfVPWEPvY3E

Fimilio
Een licht elektrisch voertuig dat over de fietspaden maximaal 500 kilo kan vervoeren. Het prototype is nu in productie en de eerste honderd stuks zijn inmiddels verkocht.

IM Efficiency
Een Solar systeem voor vrachtwagens om zo duurzamer vrachtvervoer te bevorderen. IM Efficiency realiseerde een aantal testen bij Emons.

LightMotion
LightMotion ontwikkelt lantaarnpalen met smart technologie waaronder oplaadpunten voor elektrische auto’s. De eerste drie palen zijn in productie en worden in december in Rotterdam geplaatst en samen met gemeente Rotterdam getest. Filmpje LightMotion: https://youtu.be/EAXVQyrPUZg

Mobility Sensing
Sensoren die straten online brengen door het verkeer te tellen en condities van het wegdek te meten. Met de laatste technische aanpassingen gaat deze startup samen met gemeente Den Bosch voor het eerst langdurig en grootschalig testen. Filmpje Mobility Sensing: https://youtu.be/AX60LWOmY04

Peazy
Maakt met behulp van data voorspellingen, veranderingen in parkeerbeleid. Peazy gaat binnenkort testen met de gemeente Venlo.

Bird
Elektrische deelsteps op ritbasis en reserveren via een app. Bird wacht op goedkeuring van RDW en kunnen daarna direct aan de slag in een aantal gemeenten.

Mobility Lab in 2020
In 2020 start weer een nieuwe editie. De inschrijvingen openen in het voorjaar.

Initiatief
Mobility Lab is drie jaar geleden gestart als een initiatief van De Verkeersonderneming. Inmiddels hebben SmartwayZ.NL (zuid Nederland), ZO Slim Bereikbaar (Brabant) en gemeente Den Haag zich aangesloten bij dit initiatief.

Dit artikel is partnernieuws en is geschreven door Monique Monster Monster van De Verkeersonderneming

We kiezen steeds vaker voor duurzaam geproduceerd voedsel

26
Caraloa Schouten

Volgens ‘het nieuwsbericht’ -dat regelmatig verschijnt- van het Ministerie Land- bouw, Natuur en Voedselkwaliteit is er een goede ontwikkeling omtrent het kiezen voor duurzaam voedsel. Dat is goed nieuws!

Nederlanders kiezen steeds vaker voor voedsel dat voorzien is van een duurzaamheidskeurmerk. In 2018 kochten huishoudens voor € 4,9 miljard aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. Het marktaandeel van duurzaam voedsel kwam daarmee vorig jaar uit op 11% van de totale bestedingen aan voedsel in Nederland. Dit staat in de Monitor Duurzaam Voedsel 2018, die minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Uit de monitor blijkt dat de Nederlandse consument in 2018 € 4,9 miljard besteedde aan duurzamer geproduceerd voedsel; een toename van 7% ten opzichte van 2017. Duurzamer geproduceerd voedsel is voor de consument herkenbaar als het een duurzaamheidskenmerk heeft. Consumenten besteden in 2018 het meest aan het ‘Beter Leven’ keurmerk (ruim € 1,6 miljard), gevolgd door Biologisch (ruim € 1,3 mld.) en UTZ Certified (ruim € 1,0 mld.).

Eieren was de productgroep met de grootste relatieve stijging in omzet voor duurzaam voedsel in 2018 (25%). Dit heeft te maken met een herstel in aanbod van eieren met een duurzaamheidskeurmerk na de fipronil affaire en de ophokplicht in het voorgaande jaar. Koffie en thee (+€ 105 mln.), houdbare producten (+€ 59 mln.) en vis (+€ 46 mln.) waren de productgroepen met de grootste absolute stijging van 2017 naar 2018.

Bij vlees en vleeswaren is de groei van omzetten met een duurzaamheidskeurmerk in 2018 niet doorgezet (€ 1.404 mln., -1% groei ten opzichte van 2017). Sinds 2014 hebben de bestedingen aan vlees en vleeswaren met een keurmerk jaarlijks een groei tussen 19% en 102% gekend die vooral gedreven werd door de groei in supermarkten. In 2018 droeg nagenoeg alle gekoelde vlees- en vleeswaren van varken in supermarkten een keurmerk. Daar lijkt er sprake te zijn van het bereiken van het plafond.

De Monitor Duurzaam Voedsel is een jaarlijkse publicatie van ‘Wageningen Economic Research’ in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Gebaseerd op een steekproef wordt met de monitor inzicht verkregen in de bestedingen van de Nederlandse consument aan duurzamer geproduceerd voedsel in de verkoopkanalen supermarkten, foodservices en speciaalzaken.

Elke editie van Port of BUSINESS staat er een topsector centraal. Dit keer is dat Agri en Food. Het artikel sluit aan bij het thema en wordt u aangeboden door Port of BUSINESS.

Duurzaam eten, lekker en gezond!

1
Carrots cucumber delicious

Er zijn verschillende manieren om duurzaam met eten om te gaan. Zorgen dat je niet te veel weggooit, opletten met koken, maar ook in de winkel kun je duurzamere keuzes maken. Door te kiezen voor producten met een milieukeurmerk of voor streekproducten.

Er zijn nogal wat redenen om duurzamer te willen eten. Omdat je dierenwelzijn belangrijk vindt, graag mensen de kans geeft om eerlijke handel te drijven of omdat je je impact op het milieu en klimaat wilt verminderen. Deze tips maken je het net wat makkelijker om dit na te leven.

Keurmerken

Een goede hint of je te maken hebt met een duurzaam geproduceerd product is een keurmerk zoals EKO, Beter Leven of On the way to PlanetProof. Met duurzame keurmerken kun je makkelijker kiezen op het gebied van dierenwelzijn, eerlijke handel en natuur en milieu.

Maar er zijn in Nederland nog veel meer keurmerken in omloop. Sommige zijn een soort verkapte marketingtruc, anderen worden gecontroleerd door een onafhankelijke organisatie. Maar dat is niet altijd even duidelijk. Er zijn ook keurmerken die staan voor dierenwelzijn of die iets zeggen over de samenstelling van een product, zoals 100% volkoren, of de productiemethode, zoals ‘halal’. Er zijn tien topkeurmerken die hoog scoren op de gebieden controle, transparantie en milieu, dierenwelzijn of mens en werk.

Producten uit eigen streek

Als vuistregel kun je aanhouden dat alles wat van dichtbij komt, minder belastend is voor het milieu. Vaak kun je makkelijk nagaan uit welk land of regio je eten komt. Fabrikanten zijn verplicht om het volgende te vermelden op de verpakking:

• Groente en fruit: in welk land het is geteeld.
• Honing: in welk land het is gewonnen.
• Olie: bij plantaardige oliën of vetten wat de oorsprong is, bijvoorbeeld palmolie of zonnebloemolie. Bij olijfolie in welk land de olijven zijn geteeld. Voor dierlijke oliën of vetten is het niet verplicht de oorsprong te vermelden.
• Vis: waar de vis gevangen of gekweekt is. Vaak gebruiken producenten hiervoor het zogenaamde FAO-nummer. Dit nummer staat voor een bepaalde zee of oceaan.
• Rundvlees: in welk land het dier is geboren, waar het is grootgebracht en uiteindelijk is geslacht. Dit geldt alleen voor vers, gekoeld of diepgevroren vlees en niet voor vlees in een samengesteld product.
• Varkensvlees, kip, geitenvlees en schapenvlees: in welk land het dier is gehouden en waar het is grootgebracht. Dit geldt alleen voor vers, gekoeld of diepgevroren en niet voor vlees in een samengesteld product.
• Zuivel: voor zuivel is nog geen verplichting voor het vermelden van het land van herkomst.

Soms lijkt de naam al aan te geven waar een product vandaan komt, maar schijn kan bedriegen. Zo kan bijvoorbeeld Zwitserse strooikaas gewoon uit Nederland komen. Dit staat dan op het etiket vermeld. Maar voor sommige producten is de herkomst of oorsprong door de Europese Unie beschermd. Bijvoorbeeld parmaham, die mag alleen in de streek Parma gemaakt worden.

Elke editie van Port of BUSINESS staat er een topsector centraal. Dit keer is dat Agri en Food. Het artikel sluit aan bij het thema en wordt u aangeboden door Port of BUSINESS.

Erasmus MC sluit beheer- en onderhoudsovereenkomst met BAM en ULC

1
Entree voor onderhoudscombinatie Erasmus

Erasmus MC heeft na een EMVI-aanbesteding de onderhoudscombinatie Erasmus MC geselecteerd voor het integraal beheer en onderhoud van het Erasmus MC in Rotterdam. Het duurzaam gebouwde ziekenhuiscomplex heeft een vloeroppervlak van 230.000 m2 en kent veel bedrijfskritische installaties die 24/7 operationeel dienen te zijn. Het contract heeft een looptijd van tien jaar en gaat in per 1 januari 2020. Op 13 november 2019 ondertekenden de betrokken partijen de overeenkomst.

Onderhoudscombinatie Erasmus MC is een samenwerkingsverband tussen BAM Bouw en Techniek – Regio Zuidwest en ULC Groep. Voor dit beheer- en onderhoudscontract verlengen zijn hun eerdere samenwerking voor Erasmus MC. BAM en ULC hebben in 2009 gezamenlijk de technische installaties in de nieuwbouw gerealiseerd. De onderhoudscombinatie Erasmus MC is tot 2030 verantwoordelijk voor zowel de elektrotechnische als werktuigbouwkundige installaties.

Een duurzame samenwerking

Tijdens de looptijd van deze overeenkomst dragen partijen samen zorg voor een omgeving waarin patiënten, bezoekers en medewerkers zich prettig voelen. Het Erasmus MC streeft er naar om alle gebouwen de komende jaren op BREEAM-NL niveau ‘Outstanding’ te brengen. Met duurzaam onderhoud en innovatieve oplossingen levert de onderhoudscombinatie EMC een bijdrage aan de duurzaamheidsdoelstellingen van het Erasmus MC. De onderhoudscombinatie besteedt in de projecten en programma’s veel aandacht aan commissioning. Dit leidt tot betere kwaliteit, lagere kosten en een lagere milieu-impact. Daarnaast stellen zij BREEAM-experts beschikbaar die het ziekenhuis voorzien van advies en begeleiden in het proces. 

Over Erasmus MC

Het Erasmus MC is één organisatie met één identiteit. Alle onderdelen van het Erasmus MC presenteren zich met één naam, één logo en één huisstijl. Het hele aanbod van de geneeskunde komt hier samen. Binnen de Erasmus MC-organisatie zijn er twee submerken: Erasmus MC-Sophia en Erasmus MC Kanker Instituut. Beide organisatieonderdelen staan voor gespecialiseerde terreinen met een eigen bekendheid in de universitaire gezondheidszorg.

Over BAM Bouw en Techniek

BAM Bouw en Techniek kent de wereld van haar klant en de wens van de gebruiker. Integraal denken en doen begint bij ons. Professioneel en met maximale focus op de wereld van de gebruikers van onze gebouwen. We realiseren huisvestingsoplossingen die flexibel zijn in functie, ruimte en gebruik. Zodoende zijn het gebouw én de installaties klaar voor de veranderende functie en technologie van de toekomst. Opdrachtgevers vragen ons niet alleen een gebouw of installatie op te leveren, maar willen dat wij het hele proces verzorgen. Als onderdeel van Koninklijke BAM Groep bieden wij een totaalaanbod, van planvorming en bouw tot langdurige exploitatie en onderhoud: we zijn een partner voor de volledige levenscyclus van een gebouw. www.bambouwentechniek.nl

Over ULC

ULC biedt als multidisciplinair totaalinstallateur op maat gemaakte oplossingen. Technische installaties zijn vaak onzichtbaar in gebouwen, maar tegelijkertijd onmisbaar. Een gebouw functioneert door implementatie van de juiste toepassingen. Pas dan komt een gebouw tot leven. ULC creëert een perfect duurzaam (binnen)klimaat voor iedere eindgebruiker. Gespecialiseerd in het ontwerpen, realiseren en onderhouden van technische installaties in gebouwen. Door haar brede portfolio en rijke geschiedenis voorziet zij als multidisciplinaire installateur in iedere gewenste techniek.

Rotterdam benadert innovatieve internationale koplopers actief

29
Acquisitie strategie

Rotterdam gaat internationale bedrijven aantrekken die bijdragen aan ‘goede’ en ‘groene’ groei van de economie en het vestigingsklimaat van Rotterdam. Gemeente Rotterdam, Rotterdam Partners, InnovationQuarter en het Havenbedrijf (Port of Rotterdam) zetten in hun gezamenlijke visie in op meer aandacht voor de innovatieve technologische ontwikkelingen en de impact daarvan op de stad. Zodat Rotterdam uitgroeit tot een digitale, duurzame, circulaire én inclusieve economie. De stad investeert een half miljoen euro extra per jaar om deze bedrijven actief te werven.

De nieuwe gezamenlijke strategie richt zich op het aantrekken van internationale bedrijven die zich inzetten voor de digitale, duurzame, circulaire én inclusieve economie, ook wel aangeduid als ‘goede’ en ‘groene’ groei: meer werkgelegenheid, een stad waar het fijn is om te wonen en werken en bedrijven die werken aan duurzame oplossingen voor de stad. Hiervoor hebben gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf Rotterdam, Rotterdam Partners en InnovationQuarter gezamenlijk een visie en een aanpak ontwikkeld met een heldere en optimale rolverdeling tussen de vier partners.

Actieve benadering koplopers

Binnen de voor Rotterdam belangrijkste sectoren; maritiem, energie en chemie, agrifood en lifesciences en health, gaat het om bedrijven werkzaam in industrieel-, product- en software-design, prototyping, experimenten en innovatie. Zij dragen bij uitstek bij aan duurzame economische groei en werkgelegenheid. De buitenlandse acquisitie richt zich specifiek op dit type bedrijven. Rotterdam gaat meer dan nu de wereld over om innovatieve koplopers te benaderen. De afgelopen jaren zijn bedrijven als CIC, Webhelp, Rambus, Swisscom, BYD en Innocent aangetrokken. Deze koers wordt de komende jaren verder aangescherpt en geïntensiveerd.

Samenwerken aan banen en nieuwe economie

Wethouder Barbara Kathmann (Economie): “Met onze acquisitie-partners trekken we samen op om enerzijds Rotterdam nog aantrekkelijker te maken voor het internationaal bedrijfsleven en anderzijds Rotterdammers maximaal te laten profiteren van extra bedrijvigheid. Dit uit zich in focus op werkgelegenheid en focus op de economie van de toekomst die duurzaam, circulair en digitaal is.”

Afwegingskader

Bedrijven die niet direct passen in de strategie, maar wél duurzame banen opleveren blijven welkom in Rotterdam. Een afwegingskader kan onderbouwen of ondersteuning door de gemeente wenselijk is. Met criteria en indicatoren die gericht zijn op een digitale, duurzame, circulaire én inclusieve economie.

Acquisitiecoördinator als spil

De samenwerkingspartners hebben de rolverdeling aangescherpt. Zo stelt de gemeente een acquisitiecoördinator aan als spil tussen de acquisitie-organisaties. De gemeente is beleidsmaker, subsidievertrekker, aandeelhouder en vergunningverlener. Rotterdam Partners is de uitvoeringsorganisatie van de internationale acquisitie en ontvangt subsidie van de gemeente. Vanuit regionaal verband (Zuid-Holland) is InnovationQuarter de partij die acquireert en bedrijvigheid en business development in de regio stimuleert. Zij ontvangt hiervoor eveneens een jaarlijkse bijdrage van de gemeente. De vierde belangrijke organisatie is het Havenbedrijf Rotterdam, dat zich binnen het havengebied richt op bedrijvigheid. Het Havenbedrijf opereert vanwege haar eigen exclusieve werkgebied primair op basis van de Havenvisie 2030.

Ondernemers zeer kritisch over PFAS-beleid kabinet

1
Webbericht Mark Rutte

Ronduit negatief zijn ondernemers over het PFAS-beleid dat het kabinet woensdag bekend heeft gemaakt. Daarom gaan de organisaties met een aantal branches een schadeclaim voorbereiden. 

Onduidelijk

Met het nieuwe beleid gebeurt er feitelijk niks tot 1 december en wat daarna gebeurt, is ook nog onduidelijk. Voor grondverzet en baggeraars biedt het beleid geen soelaas op korte termijn. Terwijl steeds meer werk stilvalt door de nieuwe regels die gelden sinds 1 oktober. Ondernemers zijn wel voorzichtig positief over het stikstofbeleid van het kabinet. Wel hebben zij nog heel veel vragen. Hoe snel gaan de maatregelen zorgen dat de vergunningverlening weer op gang komt? En komt de zandwinning weer op gang? Dat is allemaal nog volstrekt onduidelijk. 

Janboel

Een janboel, noemt Hans de Boer (voorzitter VNO-NCW) PFAS. ‘En rondom stikstof is het de hamvraag of alles daar snel genoeg gaat voor de bouw, infrasector en alle toeleverende sectoren. Daar hebben we twijfels over.’ De Boer is wel blij met de drempelwaarde voor stikstof die er komt en waar MKB-Nederland en VNO-NCW steeds voor hebben gepleit. ‘Wel is de vraag hoe lang we moeten wachten voordat het werkelijk zo ver is, want het moet eerst nog door de Eerste en Tweede Kamer.’

IJskoude sanering

Jacco Vonhof, voorzitter MKB-Nederland: ‘In onze achterban is veel boosheid over met name PFAS. Het is gewoon een ijskoude sanering die gaande is in bijvoorbeeld het grondverzet, en dan krijg je nu weer te horen dat het allemaal niet sneller kan. Terwijl dat wél kan. Dit is aan ondernemers niet uit te leggen. Daarom gaan we met de branches die het treft een schadeclaim voorbereiden. Gewoon nadeelcompensatie’, aldus Vonhof.

VORM ontvangt bouwvergunning en gaat terug naar Rotterdam

1
De Nieuwe Maaskant

De gemeente Rotterdam heeft deze week de bouwvergunning verleend aan VORM Ontwikkeling B.V. om de renovatie van het monumentale kantoor ‘De Nieuwe Maaskant’ te realiseren. VORM Transformatie en Renovatie B.V. start begin 2020 met de bouw. Het nieuwe kantoor wordt naar verwachting na de bouwvak 2020 feestelijk geopend.

Rotterdam; terug naar de roots
Al sinds de jaren ‘60 is het hoofdkantoor van VORM gevestigd in Papendrecht. Door de groei die de organisatie de afgelopen jaren heeft doorgemaakt wordt het kantoor te klein. Uitbreiding op de huidige locatie bleek niet mogelijk, waarna is besloten een passende locatie of gebouw in Rotterdam te zoeken. Dat is de stad waar de opa van Daan van der Vorm een eeuw geleden zijn bouwbedrijf startte. ‘Wij wilden een pand dat echt bij ons past’, zegt Hans Meurs. ‘Liefst niet helemaal af, zodat we ons eigen stempel er nog op konden drukken. Geen nieuwbouw, want er is al genoeg leegstand. We gaan voor duurzaam. Dan kom je vanzelf uit bij een bestaand pand.’ En toen kwam onverwacht ineens het poortgebouw van Maaskant voorbij. ‘Dit was in één keer goed’. Daan van der Vorm bevestigt dat. ‘Wij kunnen onze ambities vanuit het nieuwe pand veel beter realiseren. Wij worden herkend als Rotterdams bedrijf: positief, no nonsense, duidelijk. Wij zijn geen praatjesmakers, maar houden wel van helder communiceren. Daar moesten ze in Amsterdam best aan wennen, maar inmiddels wordt het gewaardeerd, want mensen weten: wat we zeggen, maken we waar.’

Renovatie
Het bestaande pand wordt zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Dat betekent dat gangetjes en hallen die er in de loop der tijd in geknutseld zijn worden afgebroken en er een grote, open ruimte ontstaat. Een eigentijds kantoor, gericht efficiëntie en werkplezier, waar de verschillende functies in harmonie met elkaar vormgegeven zijn. Dat betekent: aparte plekken voor concentratie, ontmoeting of ontspanning met de juiste overgangen tussen de verschillende dynamieken. Een flinke klus. Om de vaart erin te houden, wordt de volledige uitbreiding van het gebouw elders gebouwd, parallel aan de renovatie van het pand. Daarna worden beide samengevoegd. Dat wordt een spektakel, want de nieuwe ‘glazen doos’ wordt over het water aangevoerd en met een grote kraan op het dak gehesen.

Klaar voor de toekomst
Onlangs zei Hans Meurs, algemeen directeur VORM: “Ons nieuwe kantoor wordt door onze specialisten getransformeerd voor een optimaal eigen gebruik. Wij koesteren het gebouw en de functie bij de herontwikkeling en bewaken dat de monumentale waarde van het bouwwerk niet wordt aangetast.” Met deze herontwikkeling gaan wij vol trots terug naar onze roots in Rotterdam. Klaar voor de toekomst.