Voorkeur voor LNG aangedreven werkschepen in Rotterdamse haven
De Werkendam van Van Oord is deze week aan zijn eerste project begonnen. Dit eerste kraanschip ter wereld dat draait op LNG, verricht onderhoudswerkzaamheden in de Botlek. De baggerdiepte van circa 12 meter en korte transportafstand naar het stort lenen zich bij uitstek voor dit eerste project.
Opdrachtgever Havenbedrijf is blij met de ingebruikname: “We stimuleren de transitie van stookolie naar LNG als brandstof voor de scheepvaart. Het is goed dat maritieme dienstverleners en de aannemerij voor hun vloot nu ook het voortouw nemen. Wij zullen daar als Havenbedrijf ook meer op gaan inzetten”, aldus Ronald Paul, COO van het Havenbedrijf.
De Werkendam is ook het eerste schip van Van Oord dat volledig draait op LNG. Met een opslagtank op het achterdek kan de Werkendam genoeg LNG opslaan om veertien dagen te varen en te opereren zonder bij te tanken. Ten opzichte van een diesel-aangedreven schip stoot de Werkendam ruim 80% minder fijnstof uit en 70% minder stikstof. Bovendien wordt er een CO2-reductie geboekt van 25%.
“Wij zijn trots op dit ingenieuze kraanschip. Het schip is een concrete invulling van onze voortrekkersrol op het gebied van duurzaamheid”, aldus Ronald Schinagl, Directeur Nederland bij Van Oord. Van Oord gaat het kraanschip vooral inzetten op Nederlandse projecten van dochteronderneming Paans Van Oord.
Zuinige kraan
Behalve de voortstuwing op LNG heeft De Werkendam meer duurzame innovaties aan boord. Zo is de elektrische kraan uitgevoerd met zogeheten ultracaps. Daarmee wint hij energie terug bij bijvoorbeeld het laten vieren van een last.
De Werkendam is medegefinancierd door de Europese Unie.