Partnernieuws

Samen innoveren met creativiteit.

1051
Create laptop

Innovatie heeft veel te maken met creativiteit. Zonder creativiteit geen nieuwe dingen. Innovatie is steeds minder een kwestie kiezen, het is een noodzakelijkheid. Maar hoe doet u dat? Hoe krijgt u de medewerkers mee? Of gaat u het allemaal alleen doen? En dan maar hopen dat uw medewerkers het allemaal begrijpen en  vanzelf mee gaan doen. Wel, niets gaat vanzelf. Zij gaan niet vanzelf uw bedrijf promoten, vanuit het niets uw producten verkopen en uw toekomstplannen onder de aandacht van de kopers brengen. Zoiets als: “Een cadeautje van de baas!” Juist in een gebied als Voorne-Putten kent men elkaar. Samen creativiteit ontwikkelen. Samen met uw personeel maar ook met andere ondernemers en business-partners. Samen innoveren is samen presteren. Sluimerend innovatievermogen ontplooien. Betrek vooral uw talentvolle medewerkers hierbij!

Het blijkt uit onderzoek dat er veel talent verborgen blijft. Hierdoor komen sommige zaken niet van de grond. De noodzakelijke veranderingen gaan vervolgens traag en innovatie komt niet tot ontplooiing. Alles blijft een beetje steken in goede voornemens. Veel blijft bij het oude en dat is vandaag de dag de dood in de pot. Er moet dus iets veranderen. Wat? U dient uw mensen bij de hand te nemen en te inspireren. Creativiteit organiseren. Een inspirerende werkomgeving creëren. Hoe organiseer je creativiteit? Door mensen hier geenszins op een abstracte wijze, maar op een heel concrete wijze mee te confronteren. Het juiste klimaat te scheppen van vernieuwing, zingeving, inspiratie en toekomstige doelstellingen. U wilt toch niet achterblijven? Niet geforceerd, maar open, transparant en met plezier. Creativiteit zorgt namelijk voor innovatievermogen, nieuwe oplossingen en betere producten én diensten. Productieve creativiteit! Het komt pas écht goed op gang wanneer u de medewerkers nieuwe ervaringen laat opdoen, ideeën laat delen, kennis toegankelijk maakt en nieuwsgierigheid weet te stimuleren!

Heeft u weleens gedacht aan vormen van samenwerking met andere bedrijven op Voorne-Putten? Met elkaar samenwerken om nieuwe technologische innovaties van de grond te krijgen?! In plaats van elkaar te beconcurreren is het soms constructiever om een vorm van toenadering te zoeken. Van elkaar leren en proberen elkaar te helpen. Ik ken vanuit de praktijk mooie vormen van samenwerking. Strategische allianties en gezamenlijke deelname in projecten. Er zijn veel combinaties denkbaar. Er is veel koudwatervrees en onterechte angst. Juist door samen te werken zijn er oplossingen denkbaar. Denk aan de krapte op de arbeidsmarkt van goed geschoold personeel. Denk aan de investeringen in vernieuwende oplossingen. Samen met anderen staat u sterker dan alleen. Een oude waarheid die nog steeds opgaat. Kijk er eens met een andere bril naar, met een open blik en vanuit een coöperatieve houding. Bent u nieuwsgierig naar hoe anderen het doen? Zijn uw medewerkers nieuwsgierig of houden zij het liever bij het oude? Gaan dan bij u de alarmbellen al rinkelen?  

Nieuwsgierige mensen zijn wars van platgetreden paden, zij slaan gemakkelijk nieuwe wegen in. Op zoek naar vernieuwing. Gun hen die ruimte. Wees niet bang voor fouten. Creatieve medewerkers zijn mededeelzaam, zij verbinden zich makkelijk aan nieuwe initiatieven. Zij wisselen graag ideeën en oplossingen uit. Kortom, ze zijn bezig met verbetering, de toekomst en vernieuwing. En daar moet een onderneming het –volgens mij– van hebben. Van vernieuwingsdrang en innovatievermogen! Innovatievermogen ontstaat wanneer mensen in de juiste mix en met een duidelijke verwachting met- en naar elkaar kunnen werken binnen een inspirerende omgeving. Weet u zo’n omgeving te scheppen? Daar is erkenning van de noodzaak tot innovatie, de mogelijkheid om kansen te benutten en ontmoeting en chemie voor nodig. Medewerkers die met elkaar verbonden zijn en met een frisse blik en ‘een nieuwe kijk’ de markt –de klant– willen verrassen met mooie nieuwe producten en diensten. Zij zijn wars van het blijven ‘verbeteren’ tot het onherroepelijke verzadigingsmoment toeslaat!

De markt vraagt om radicale veranderingen, om nieuwe mogelijkheden. Disruptie is het spookbeeld van veel ondernemingen. De klant is veeleisend. Gevestigde bedrijven verliezen hun marktpositie door te lang te blijven teren op oude successen. Ik zie hele branches achterblijven! Nieuwe concepten en ‘nieuwkomers’ zorgen voor onrust in hun ogen. Jammer, maar de trein dendert door. Het gaat allemaal op de schop. Kijk naar de voorbeelden om u heen. Totale markten staan op hun kop omdat één van de schakels vernieuwt en de rest achterblijft. Dit hoeft u echter allemaal niet te gebeuren. Zorg dus voor creativiteit en innovatievermogen binnen uw onderneming. Ga eens na wat er de afgelopen jaren is veranderd en wat er de komende jaren op stapel staat. Probeer de positie van uw bedrijf opnieuw te bepalen binnen al dit marktgeweld. Wat is nodig om te anticiperen en tijdig te reageren? Welke stappen moet u nú nemen? Overtuig uw medewerkers hier van, stimuleer hen en biedt de kans om creatief met u mee te denken. Op weg naar de toekomst. Weifelende ondernemers delven het onderspit. Ga dus aan de slag, intern en extern. Zorg voor nieuwe vormen van samenwerking, stimuleer uw mensen om na te denken over de toekomst van uw bedrijf. Voorne-Putten moet het -ook in de toekomst- hebben van succesvolle en innovatieve bedrijven. Is het uwe er één van?

Zij die te lang blijven teren op oude successen en niet innoveren gaan ten onder in al het geweld. In iedere branche liggen de gevaren op de loer. Het oude! Innoveer creatief door middel van jonge medewerkers met verborgen talenten. Zonder nieuwe kwaliteiten komt het verzadigingsmoment ras nabij. Ontplooi talent en innoveer!

Meld u ook aan voor het congres Voorne-Putten Futureproof:
https://voorne-puttenfutureproof.nl/aanmelden/

Ing. Hans Klaasse MBA CMC is als directeur strategie en organisatie verbonden aan HJ Media Groep. Hij adviseert ondernemers op het gebied van communicatie, planvorming en het veranderen van de werkorganisatie.