Financieel

Baker Tilly heeft focus op kwaliteit

1062
man in gebouw

Baker Tilly biedt oplossingen voor vragen die ondernemers bezighouden. Het bedrijf is in Nederland één van de middelgrote spelers op het gebied van accountancy en belastingadvies.Wij spreken met Arnold Vredenbregt (partner bij Baker Tilly) over de toegevoegde waarde van Baker Tilly en het belang van regionale samenwerking.

Vredenbregt begint enthousiast te vertellen. “Wij richten ons met name op accountancy- en belastingadvies. Daarnaast levert Baker Tilly nog andere diensten zoals corporate finance en IT advisory. Vanuit vijftien kantoren door heel Nederland bedienen wij de publieke sector, de zorg en de grotere MKB-bedrijven, waaronder familiebedrijven. Om daadwerkelijk en voortdurend kwaliteit te leveren is focus op de doelgroepen belangrijk en vraagt dit keuzes. Daarom is er het afgelopen jaar besloten om ons niet meer te richten op de Nederlandse beursgenoteerde bedrijven.”

Regionale samenwerking

Om het toppunt van kwaliteit te bereiken is volgens Vredenbregt niet alleen focus op de doelgroepen belangrijk. Het vraagt volgens hem eveneens een intensieve regionale samenwerking tussen de verschillende kantoren van Baker Tilly. “Intensieve samenwerking zorgt ervoor dat actuele ontwikkelingen, kennis en ervaringen bijvoorbeeld met de Belastingdienst worden gedeeld. Zo is er wekelijks een vaktechnisch fiscaal overleg waar steeds vaker alle specialisten van zowel het kantoor Rotterdam als Den Haag bij aanwezig zijn. Het kantoor in Den Haag heeft bijvoorbeeld veel kennis en ervaring met dienstverlening aan musea. Vanuit de intensieve samenwerking kunnen wij dit specialisme ook in Rotterdam aanbieden.”

Maatschappelijke verankering

Niet alleen is het leveren van voortdurende hoge kwaliteit belangrijk voor Baker Tilly maar ook de lokale verankering in de omgeving. Zo sponsort het bedrijf de betaald voetbalorganisatie Excelsior. “Wij willen in de omgeving geen eiland zijn, maar juist een onderdeel van de omgeving. Daarom zullen wij niet investeren in een uitbreiding van het aan-tal kantoren maar juist in het verstevigen van de lokale verbinding van de huidige kantoren,” stelt Vredenbregt.

Veranderende rol

Tot slot vragen wij naar de veranderende rol van accountants en belastingadviseurs. “Binnen de accountancy is de jaarrekening van vroeger niet meer te vergelijken met de huidige jaarrekening. Er zijn zoveel meer eisen die worden gesteld, bijvoorbeeld op het gebied van fraude. Dit vraagt een bredere opleiding en ontwikkeling van onze medewerkers. Als Baker Tilly faciliteren wij dit om te zorgen voor een goed kwalitatief product dat eveneens aansluit bij het bedrijf waarvoor de jaarrekening wordt opgemaakt. Dit laatste blijkt bijvoorbeeld door opname van sector specifieke eisen maar ook door het taalgebruik waarbij specialistische vaktermen worden vermeden. Ook op het gebied van fiscaliteit is hetgeen wat mogelijk is binnen het wettelijk kader, wellicht niet perse maatschappelijk verantwoord. Deze ontwikkeling vraagt eveneens een andere rol van onze belastingadviseurs,” besluit Vredenbregt.