Het vakgebied ICT is voor mij het meest ongrijpbaar. Allerlei, veelal Engelse termen vliegen me om de oren, wat gisteren nieuw was, is vandaag al bijna weer achterhaald en er gebeurt tegenwoordig van alles ‘in de lucht’, de cloud zoals dat heet in ICT-taal.
Ga al die terminologie, ontwikkelingen en lucht maar eens beschrijven, laat staan uitbeelden. Trouwens, als mijn eigen computer het een keer af laat weten, wil ik wel direct worden geholpen natuurlijk. Anders kan ik maar beter naar huis gaan. Ik lijk wel een klant bedenk ik me ineens! Die ervaren volgens mij dezelfde uitdagingen.
Ik sta er gelukkig niet alleen voor. Mijn collega’s Jan, Marco en Cees voorzien mij van input om een goed verhaal te schrijven en helpen mij als er iets met mijn computer niet goed gaat. Ze hebben er eigenlijk geen tijd voor, want dit doen ze namelijk het liefst voor onze klanten.
Jan en zijn sales team springen iedere dag hun bed uit voor persoonlijk contact en advies op maat. Ze hebben échte kennis van producten en oplossingen en adviseren en verkopen niet op basis van de meeste marge, maar wat het beste is voor de klant. Marco en zijn projectteam krijgen er energie van om modernere manieren van samenwerken binnen organisaties mogelijk te maken. Ze begeleiden klanten naar de cloud, richten nieuwe ICT-omgevingen in en vervangen verouderde systemen. Cees en zijn service- en supportteam kicken erop om klanten uit de brand te helpen, zodat ze zo snel mogelijk weer verder kunnen. In veel gevallen merkt de klant trouwens niet eens dat er iets aan de hand is. Via proactief beheer op afstand worden storingen direct opgelost of zelfs helemaal voorkomen. Managed Services noemen we dat in ICT-jargon.
Zo zorgen mijn collega’s ervoor dat onze klanten een ICT-infrastructuur hebben die met hen meewerkt. Meewerkt, zodat organisatiedoelstellingen gerealiseerd kunnen worden. Als organisaties ergens niet op zitten te wachten, is een hoop gedoe en ICT die niet klaar is voor de toekomst. Want dan verandert meewerken zomaar in tegenwerken.