Partnernieuws

Brexit, een veelbesproken onderwerp met nog veel onduidelijkheid

1144
Van Duijn transport

Voorbereiding desondanks noodzakelijk

Wist u dat wij in Nederland, na België en Duitsland, het meeste handelen met het Verenigd Koninkrijk? Dit varieert van farmaceutische producten tot aan groenten en fruit. Het transport hiervan wordt verzorgd door logistieke bedrijven. Wat betekent een naderende Brexit (British exit) voor deze bedrijven? Welke risico’s zijn er en welke impact heeft dit op de verzekeringen? We gaan in gesprek met Elco van Duijn, directeur bij Transportbedrijf van Duijn & Zn B.V., allround aanbieder van geconditioneerd transport en koelopslag en Danny Monjé, directeur bij Boelaars & Lambert, de specialist in logistieke en transportverzekeringen.

Van Duijn begint te vertellen: “Het uittreden van het Verenigd Koningrijk uit de Europese Unie is een veelbesproken onderwerp en nog steeds weten we niet precies hoe de Brexit eruit gaat zien. Vanaf het begin hebben wij de situatie nauwlettend gevolgd. Veel was nog onduidelijk maar toch zijn wij begonnen met het in kaart brengen van de mogelijke gevolgen en oplossingen. De Brexit heeft niet alleen impact op ons, maar ook op onze klanten. Begin dit jaar zijn wij daarom gestart met het informeren van onze relaties. Service staat bij ons immers voorop.” Monjé knikt instemmend en geeft aan dat ook zij aan de slag zijn gegaan met het informeren van transporteurs over de voorbereiding en gevolgen van de Brexit op de (transport)verzekeringen.

Vertraging

Een mogelijk gevolg is dat vrachtwagenchauffeurs door de douanecontroles te maken krijgen met dagenlange vertragingen aan de grens. Monjé: “Door het ontstaan van de wachttijden aan de grens bestaat het risico dat producten met vertragings- en bederfschade zullen worden afgeleverd bij de ontvanger. Belangrijk is dan ook om alternatieve vormen van vervoer te onder- zoeken. Lukt dit niet dan is het belangrijk dat de vervoerder duidelijk afspreekt met de verlader geen verantwoordelijkheid te aanvaarden voor de gevolgen van de wachttijden. De goederen-, transport- of vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering voorziet naar alle waarschijnlijkheid ook niet in deze schade.” Om vertraging zoveel mo- gelijk te beperken heeft Transportbedrijf van Duijn & Zn B.V. daarom de exclusieve samenwerking gezocht met een expediteur, een douane agent die alle douane documentatie verzorgt. “Samen met een expediteur hebben wij gewerkt aan een digitale oplossing en werkwijze om de afhandeling van de vereiste exportdocumenten in alle havens op een goede manier te begeleiden. Daarnaast hebben wij deze oplossing en werkwijze uitgebreid toegelicht aan en getest met onze klanten. Wij willen er immers zeker van zijn dat klanten op de hoogte zijn wat er ver- wacht wordt en aan welke eisen de informatie dient te voldoen om tot een juiste exportdocumentatie te komen. Zowel wij als transporteur als onze klanten hebben daarin een verantwoordelijkheid. Samen sterk is verbinding zoeken en werken aan een toekomst na de Brexit,” stelt Van Duijn.

Just In Time

Naast de aanzienlijke wachttijden zullen de ontvangers van de goederen waarschijnlijk noodgedwongen grotere voorraden aan gaan houden. We vragen Monjé wat dit betekent ten aanzien van de verzekeringen. Monjé antwoordt: “In vervoerscontracten zijn vaak JIT-afspraken (Just In Time) ge- maakt omdat de ontvanger nauwelijks tot geen voorraden wil aanhouden in zijn bedrijf en daarmee kosten bespaart. Door de verwachte vertragingen is het noodzakelijk om hier nadere afspraken over te maken en om risico’s (opslag) verzekeringen moge- lijk aan te passen. Het is belangrijk dat partijen helder afspreken wie verantwoordelijk is voor de voorraad en wie voor de verzekering zorgdraagt.” Van Duijn reageert hierop: “Naast deze problematiek is er ook nog de vraag hoeveel voorraad er mogelijk is. Bij versproducten blijft dit toch beperk vanwege de houdbaarheid.”

Samen sterk is verbinding zoeken en werken aan een toekomst na de Brexit”

Ontwikkelingen transportbranche

Niet alleen de Brexit is een uitdaging voor de logistieke branche. Van Duijn legt uit: “In onze branche is de uitvoering van het Klimaatakkoord een behoorlijke uitdaging. Hierbij is het belangrijk dat binnen Europa dezelfde spelregels worden gehanteerd en het dezelfde investeringen vraagt van transporteurs, niet alleen in Nederland maar ook van concurrentie in Europa. Daarnaast vraagt het structurele tekort aan medewerkers voortdurende aandacht.”

Consolidatie verzekeringsbranche

Op dit moment is er in de verzekeringsbranche volgens Monjé een grote golf van overnames en fusies gaande. “Er is een consolidatie van verzekeraars waardoor het aanbod van verzekeraars afneemt en er een standaardisatie van verzekeringsproducten volgt. De rendementen van verzekeraars zijn nog steeds flinterdun dus schaalvergroting, efficiencyslagen en kostenreductie is het credo. De resultaten van verzekeraars in schadeverzekeringen wereldwijd staan al jaren onder druk. Verder is het rendement van beleggingen afgenomen, en dragen de extreem lage rentetarieven natuurlijk ook niet positief bij. Tel daar nog eens de strikte solvency eisen die aan verzekeraars worden gesteld door toezicht- houders bij op. Hierdoor is er een zeer strikte sturing vanuit verzekeraars op schaderesultaten die niet meer zoals voorheen voldoende gecompenseerd kunnen worden door overige bedrijfsresultaten. Moeilijke risico’s, bijvoorbeeld ten gevolge van de Brexit, zijn steeds moeilijker te verzekeren omdat bepaalde zwaardere risico’s niet meer binnen hun ‘risk appetite’ vallen. Juist nu is de kwaliteit van de inkoopkracht en het ontwikkelen van slimme oplossingen samen met de ondernemer van het grootste belang”, besluit Monjé.

Transportbedrijf van Duijn & Zn B.V. heeft vestigingen in De Lier, Hansweert en Bleiswijk. Zij zorgt sinds 1946 onder alle omstandigheden voor een optimaal transport van verse, gekoelde en diepvriesproducten. Transportbedrijf van Duijn & Zn B.V. heeft een wagenpark van 150 vrachtwagens en biedt een compleet pak- ket aanvullende logistieke activiteiten, zoals op- en overslag.

Boelaars & Lambert adviseert al meer dan 100 jaar bedrijven in de logistieke sector bij het beheersen van hun risico’s. Het kantoor is ongebonden objectief bemiddelaar, dit betekent dat zij onafhankelijk kunnen adviseren, zonder verplichtingen naar verzekeraars. Daarnaast staat Boelaars & Lambert onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).