De zakelijke meerwaarde van IP-telefonie

22

IP-telefonie wordt tegenwoordig door een groot deel van alle bedrijven gebruikt. Sterker, VoIP en hosted telefonie zijn vaak eerder regel dan uitzondering. Dat is ook logisch, want bellen via internet sluit goed aan bij onze steeds flexibelere manier van werken. Maar dat is zeker niet het enige voordeel.

5 redenen waarom IP-telefonie altijd een goed idee is.

BESPARING OP OPERATIONELE KOSTEN

Bij IP-telefonie hoef je niet meer te investeren in ‘dure’ telefooncentrales. Dat komt doordat de telefooncentrale in de cloud wordt ondergebracht. De functionaliteiten blijven daarbij gewoon hetzelfde. Met IP-telefonie bel je daarnaast via internet, en niet via de vaste lijn. Dat scheelt niet alleen in belkosten. Ook kosten voor beheer en onderhoud van de vaste lijn komen te vervallen.

VERBETERDE KLANTERVARING

IP-telefonie laat al het belverkeer online verlopen. Dat zorgt ervoor dat je naast je smartphone ook via je laptop of tablet kunt bellen. Dankzij doorschakelfunctionaliteit blijf je bereikbaar op één nummer. Daarmee vergroot je je bereikbaarheid. En hoe bereikbaarder je bent, hoe beter de klantervaring.

ALTIJD FUNCTIONEEL

IP-telefonie, zoals VoIP en hosted telefonie, wordt vaak als dienst aangeboden. Denk aan een applicatie die tegen een maandelijks vast bedrag kan worden gebruikt. De provider zorgt voor het beheer en onderhoud van de dienst. Hieronder vallen zaken zoals functioneel onderhoud en beveiliging. Bedrijven zijn daardoor verzekerd van een dienst met een zeer hoge mate van beschikbaarheid en veiligheid.

SCHAALBARE OPLOSSING

Een groot voordeel van IP-telefonie is dat het aanpasbaar is naar eigen wens. Je kunt zelf functionaliteiten en aansluitingen toevoegen. Daardoor behoud je zelf de controle over je oplossing, die tevens altijd meegroeit met je bedrijf. Dat zorgt voor overzicht en maandelijks voorspelbare kosten.

INTEGRATIE MET SOFTWARE

Veel IP-telefonieoplossingen kunnen eenvoudig worden geïntegreerd met andere software. Een voorbeeld is VoIP, dat onderdeel kan zijn van een Unified Communications-oplossing. Deze oplossingen bundelen verschillende communicatievormen. Daardoor kun je altijd communiceren op een manier die past bij de situatie.

Ook kan VoIP worden gecombineerd met crm-oplossingen. Hierdoor zie je meteen welke klant belt en kun je tijdens het gesprek direct de klantgegevens updaten. Zo loop je nooit achter de feiten aan.

OVERSTAPPEN OF UPGRADEN

Als je gebruik wilt gaan maken van IP-telefonie kun je uiteraard kiezen voor een overstap naar een cloud telefonie-oplossing. Maar vaak is het ook mogelijk om je huidige telefooncentrale te upgraden. Door het aansluiten van andere (IP) infrastructuur kan je huidige systeem wellicht nog jaren mee, terwijl je toch gebruik kunt maken van de moderne toepassingen. Dit is afhankelijk van het merk, type en de leeftijd van je huidige telefooncentrale. Wij adviseren je graag! Bel 088-633 1000.

Deel dit artikel: