Partnernieuws

Dienstbaar zijn

837
Hans Klaasse

Dienstbaarheid lijkt een vergeten begrip. Iets uit het verleden. Fout! Het is hoogst actueel. Dienstbaarheid is iets dat klanten hoog waarderen. Wanneer u en uw medewerkers niet dienstbaar zijn, vergroot dat de afstand tussen u en de klant. De klant op afstand raakt uit beeld. Uw medewerkers doen nog wel hun ding maar degene voor wie ze het zouden moeten doen spelen een bijrol. Klanten verdienen de hoofdrol. Hoe vaak hoor ik het niet: “De klant is Koning!”. Ondertussen hangt de klant er als het vijfde wiel aan de wagen bij. Zo moet het dus niet!

Hoe kunt u dienstbaarheid stimuleren? Wel, het begint bij uzelf. Vervolgens dient u uw medewerkers te overtuigen van de noodzaak de klant centraal te stellen. Het helpt om samen met uw medewerkers dit ‘hoge’ doel helder voor ogen te krijgen. ‘Wat moeten wij doen om te begrijpen wat de klant écht wil?’ Stel bij alles wat u doet de klant in het middelpunt en voer het begrip ‘dienstbaarheid’ in alle geledingen van uw bedrijf door. Meet of de effecten zichtbaar zijn. Train uw medewerkers hierop, vraag uw klanten naar hun mening. Selecteer uitsluitend medewerkers die echt dienstbaar willen zijn.

Dienstbaar zijn aan de klant is een stap extra zetten. Dat vraagt vitaliteit en oplossingsgericht denken. Maar niet minder belangrijk is dat het met een oprecht hart en uit een innerlijke behoefte voortkomt. Authentiek en welgemeend. De klant prikt snel door onechtheid heen. Oog hebben voor de klant, je dienstbaar opstellen, is geen verkooptruc maar een weloverwogen stap naar succes en een goede reputatie. Denk eens na over uw merkwaarden. Deel deze met uw medewerkers. Denk vervolgens na over een effectieve marketingstrategie. Streef naar een hoge mate van dienstbetoon.

Veel succes!

Ing. Hans Klaasse MBA CMC
Directeur strategie & organisatie bij HJ Media Groep