Partnernieuws

Faber Audiovisuals: méér dan alleen de techniek

913
Rotterdam Topsport Geen verm fotograaf

Je zou verwachten dat ze bij Faber Audiovisuals de techniek en de apparatuur, die ze leveren voor tv shows, concerten en sportevenementen het belangrijkste vinden. “Niet dus”, zegt Sales en Marketing Manager Jasper Reijgers. “De verhuur is eigenlijk ondergeschikt aan de vraag aan de opdrachtgever waar- mee het voor ons allemaal begint: wanneer is de dag voor u geslaagd?”

Faber Audiovisuals is een toonaangevende speler in de wereld van LED-schermen en audiovisuele totaalproducties. Het bedrijf heeft alles in huis: van de materialen en crews tot de gehele organisatie en realisatie van audiovisuele producties. Dat wordt gedaan voor drie marktsegmenten: televisie (live shows, versla- gen van sportwedstrijden en evenementen), zakelijke eindgebruikers (onder andere voor beurzen, productpresentaties en vergaderingen) en live events (op het gebied van sport, muziek en cultuur).

Toppartner

Het van oorsprong kleine familiebedrijf uit Friesland – het hoofdkantoor staat nog steeds in Sint Annaparochie – groeide uit tot een wereldspeler in de audiovisuele markt met vestigingen in Nederland, Duitsland, Dubai en de Verenigde Staten. Sinds 2015 is Faber onderdeel van het Amerikaanse NEP Worldwide Network.

Twee jaar later nam NEP ook het moederbedrijf van CT Holland over, waarna de twee Nederlandse specialisten fuseerden. CT Holland was – via diens voorgangers – al meer dan twintig jaar sponsorpartner van Rotterdam Topsport. En tegenwoordig is Faber Audiovisuals dat.

De Toppartner heeft een sterke binding met de regio Rotterdam én hier veel vaste klanten. Van Luxor Theater tot Ahoy en de Erasmus Universiteit. De knowhow en apparatuur van het be- drijf wordt ook volop gebruikt bij evenementen waar Rotterdam Topsport bij betrokken is. Zo- als de Zesdaagse, het ABN AMRO-toernooi en het CHIO.

Van Nederlands Elftal tot Formule 1

Jasper Reijgers vertelt: “Sport is een belangrijke markt voor ons. Al van oudsher. Oprichter Cees Jan Faber is destijds begonnen met de live-registratie van skiwedstrijden. We doen nu nog steeds het WK en allerlei andere wedstrijd over de hele wereld. Maar ook in het voetbal doen we veel: onder meer voor het Neder- lands Elftal en we verzorgen voor alle clubs in de Eredivisie de LED-reclameborden langs de velden. Daarnaast zijn we ook heel actief in de paardensport en de Formule 1.”

Jasper Reijgers kent Faber door en door. Toen hij er vijftien jaar geleden in dienst kwam, was hij het zesde personeelslid. Inmiddels werken er circa 200 mensen.

En de groei is nog niet voorbij. Het hoofdkantoor wordt momenteel uitgebreid. Dat levert meer ruimte op voor de opslag van apparatuur en er komt een inpandig opleidingsinstituut. Daar studeren vanaf 2020 jaarlijks twaalf studenten van de mbo-opleiding AV-specialist. “Dat is in samenwerking met het ROC Drachten”, legt Reijgers uit. “Wij zijn onderdeel ge- worden van de opleiding. De studenten leren meteen de praktijk en wij zorgen zelf voor instroom van nieuwe medewerkers. Iedereen blij.”

Eindresultaat

Faber is net zo dynamisch als de branche waarin het bedrijf actief is. Dat spreekt Reijgers aan. “Ik heb het nog steeds enorm naar m’n zin. Faber is ontzettend ondernemend en als medewerker heb ik ook altijd een grote mate van vrijheid gekregen om dingen te ontwikkelen en kansen te grijpen die in het belang van het bedrijf zijn.”

Mede daardoor is er veel ruimte om kennis te delen, vertelt Reijgers. Zowel intern als extern. Daar hebben klanten baat bij – en Faber zelf ook. Het stimuleert innovatie en zorgt voor hechte relaties met opdrachtgevers, partners en leveranciers.

“Dat maakt dat we van leverancier naar een ad- viserende partnerrol zijn gegroeid. Of het nu op videogebied, lichtplannen, geluidssystemen of faciliteiten is. Daar is behoefte aan. Zodra mensen weten dat je meer doet, dat je meedenkt en creatieve oplossingen levert, gaan ze erom vragen. Dan kunnen we hen nog beter van dienst zijn. Alles ten dienste van het eindresultaat.”

VR-bril

“Om daar ook inhoudelijk aan tegemoet te komen, werd in 2018 Univate overgenomen. Deze multimedia-entertainmentstudio in Hoofd- dorp ontwikkelt allerlei content. Onder andere voor virtual reality-toepassingen,” vertelt Reijgers.

Die techniek gebruikt Faber zelf inmiddels ook. “Univate heeft een app gemaakt die we inzetten als we ergens mogen pitchen. Het ontwerp voor een project kunnen we dan driedimensionaal laten zien met een VR-bril. Die bril zetten we bij de klant op en die kan beleven hoe het er straks uit komt te zien. Dat werkt geweldig. Ja commercieel, haha, maar ook weer om het uiteindelijke plaatje zo geslaagd mogelijk te laten zijn.”