Partnernieuws

(Financiële) ontwikkelingen, kansen en bedreigingen

1436
Blije mensen op een rij

Het rondetafelgesprek over ondernemerschap vond plaats op de prachtige vestiging van Baker Tilly in Rotterdam. Aan tafel namen plaats de deelnemers Nathalie van Huet (directeur AGIN Timmermans), Wim Tieleman (kantoordirecteur Handelsbanken), Pieter Perdijk (senior manager Baker Tilly), Frits von Römer (register makelaar in assurantiën bij Schreuder Verzekert), Rob Uytdewilligen (directeur AGIN Timmermans), Arnold Vredenbregt (partner Baker Tilly) en Bram Wingens (eigenaar Renewd). Het leverde een boeiend gesprek op over het belang van eigen kracht bij ondernemerschap, kansen en (internationale) bedreigingen.

Voordat het gesprek daadwerkelijk begon, bedankte Van ’t Zelfde de deelnemers hartelijk voor hun komst alsook voor de gastvrijheid van Baker Tilly. Na een korte voorstelronde vroeg Van ’t Zelfde de genodigden als eerste hoe zij terugkeken op afgelopen jaar. Von Römer kreeg als eerste het woord en vertelde dat voor Schreuder Verzekert het een dubbel jaar is geweest. “Een grote opgave van af-gelopen jaar was, door verschillende overnames, het integreren van vijf verschillende bedrijven tot één bedrijf. Daarnaast is er eveneens ingezet op groei en hebben wij onze doelstellingen gehaald.” Uytdewilligen reageerde door te vertellen over de positieve groei van AGIN Timmermans. “Begin dit jaar is onze directie uitgebreid met de komst van Van Huet en daarmee is ook op het gebied van HR nóg sterker ingezet op talentontwikkeling van medewerkers. Daarnaast houden wij als gerechtsdeurwaarder en incassobureau gedegen rekening met sociale en maatschappelijke aspecten in onze incasso-aanpak.”

Eigen kracht

Van Huet gaf aan dat er bij AGIN Timmermans voortdurend aandacht is voor doorontwikkeling. “In een branche waar veel reuring is gaan wij uit van eigen kracht en varen we onze eigen koers. Dat wil zeggen: transparant en klantgericht ondernemen.” Vredenbregt haakt daarop in en vertelde: “Kwaliteit bereik je ook door focus aan te brengen, keuzes te maken en om misschien dan iets niet meer te doen. Met Baker Tilly hebben wij dit afge-lopen jaar ook gedaan. Wij richten ons bijvoorbeeld niet meer op de accountantscontrole van grote bedrijven die op de beurs van Amsterdam zijn genoteerd.” Tieleman gaf aan dat bij ondernemerschap het belangrijk is om geen onderdeel te zijn van de massa. “De Handelsbanken wil geen universele bank zijn en heeft een bewuste keuze gemaakt om een aantal klantgroepen te bedienen,”aldus Tieleman. Wingens knikte instemmend en gaf aan dat klanten die keuze juist waarderen. “Klanten zijn heel loyaal op het moment dat zij zich bewust zijn van een toegevoegde waarde dat een bedrijf levert. Een prijsvechter levert geen toegevoegde waarde. Renewd, specialist refurbished iPhones, iPads en MacBooks, kiest bijvoorbeeld voor originele onderdelen en daardoor liggen de prijzen hoger dan gemiddeld maar de producten zijn wel van hoge kwaliteit.”

Bedreigingen

Met de Nederlandse economie is het goed gesteld. In de wereld zijn er echter ontwikkelingen die zorgen baren. Van ’t Zelfde vroeg op welke wijze dit invloed heeft op de Nederlandse economie. Vredenbregt antwoordde: “Er zijn op dit moment verschillende bedreigingen waaronder de Brexit maar ook internationale handelsconflicten. Deze bedreigingen geven vertraging in de economie. Gelukkig is er op dit moment sprake van een hoogconjunctuur en hebben bedrijven wat reserves.” Tieleman vulde aan dat er niet alleen buitenlandse bedreigingen zijn maar dat het vinden van goede arbeidskrachten evenals schaarste van mobiliteit bedreigingen zijn voor ondernemers.

Bereikbaarheid

Het is algemeen bekend dat de bereikbaarheid van de regio behoorlijk onder druk staat. Van ’t Zelfde was benieuwd naar de ervaring op dit gebied van de deelnemers. Von Römer vertelde: “De reistijd van het woon werkverkeer van medewerkers neemt ontzettend toe. Wij denken dan ook na over mogelijke oplossingen zoals flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken.” Tieleman haakte daarop in en vertelde dat zij met kleine teams werken en reeds werken met flexibele arbeidstijden. Volgens hem is vertrouwen daarbij van essentieel belang. Wingens: “Ik ben niet perse voorstander van flexibele werktijden tegelijkertijd ben ik bewust van het feit dat de lange reistijden ontzettend veel energie kosten. Renewd biedt dan ook de mogelijkheid van thuiswerken onder de voorwaarde dat medewerkers tijdens kantoortijden telefonisch bereikbaar zijn.”

Aansluiting bedrijfsleven en onderwijs

Vervolgens was het tijd om een ander onderwerp tijdens dit rondetafelgesprek aan te snijden namelijk de aansluiting van bedrijfsleven en onderwijs. Uytdewilligen vertelde: “Het is belangrijk om als bedrijfsleven steeds de aansluiting te zoeken met en te investeren in het onderwijs. Zo hebben studenten van de opleiding Communicatie onlangs strategische communicatieplannen voor AGIN Timmermans gepresenteerd. Dit geeft zoveel energie!” Van Huet vulde aan dat ook vanuit de Hogeschool Rotterdam voor de verschillende opleidingen steeds gezocht wordt naar de verbinding met het bedrijfsleven. Vredenbregt beaamde dit en zei: “Vanuit het onderwijs is er zoveel belangstelling voor het bedrijfsleven om de opleiding zoveel mogelijk af te stemmen op de praktijk. Studenten zijn tenslotte toekomstige medewerkers.” Tieleman gaf aan dat studenten ook toekomstige klanten kunnen zijn. Het is essentieel om aansluiting te zoeken met wat zij als klant verwachten en welke eisen zij stellen. Perdijk vertelde verder dat de jongeren vaak geen beeld hebben van het vak. “Wij geven vanuit Baker Tilly gastcolleges om aan eerstejaars studenten uit te leggen wat het vak accountant inhoudt en dat dit geen negen tot vijf baan is.”

Vooruitblik 2020

Van ’t Zelfde was ook benieuwd naar de ontwikkelingen die op stapel staan voor 2020. Vredenbregt vertelde: “In algemene zin is er in 2020 een gematigde economische groei. Op fiscaal gebied zijn er boeiende ontwikkelingen zoals verschillende wetsvoorstellen waarvan de tekst nog niet helemaal bekend is.” Ook op het gebied van verzekeringen zijn er vol-gens Von Römer interessante ontwikkelingen. Von Römer zei: “In de branche is er sprake van veel overnames waardoor de algehele capaciteit voor verzekeringen afneemt. Er is immers minder keuze. Een andere trend is dat met name MKB-bedrijven kiezen voor gemak en verzekeringen vooral online afsluiten. Hierdoor is men niet goed op de hoogte over de dekking en voorwaarden van een verzekering. Mijn vak heeft veelal geen prioriteit, tot dat het misgaat. Dan is goedkoop, vaak duurkoop. Als verzekeraar hebben wij niet alleen kennis van zaken maar ook een vergaande zorgplicht.” Tieleman is optimistisch en wil ook in 2020 toegevoegde waarde aan klanten blijven bieden.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Tot slot vertelde Perdijk dat maatschappelijk verantwoord ondernemen eveneens belangrijk blijft bij de klanten van Baker Tilly. Van Huet gaf vervolgens aan dat wanneer schuldeisers maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel hebben, ook de keuze van een incasso-intermediair belangrijk is. Uytdewilligen vulde aan dat opdrachtgevers zich niet altijd bewust zijn van het feit dat een incasso intermediair het bedrijf van de opdrachtgever representeert. “Renewd biedt eveneens een duurzame oplossing. Wij bieden refurbished producten van hoge kwaliteit en dit vraagt van ondernemers geen extra investering maar is juist een voordelige oplossing,” besloot Wingens.