Havenbedrijf Rotterdam start een proef met het digitaal adviseren over openbare ligplaatsen voor de binnenvaart. Gebruikers van RiverGuide, een digitale routeplanner voor de binnenvaart, ontvangen zodra zij de haven naderen een pushbericht met de vraag of een ligplaats benodigd is.
Doel van de proef is om te valideren of een goed ligplaatsadvies kan worden verstrekt op basis van reisgegevens en scheepskenmerken. Ook wordt geëvalueerd of de schipper dit ligplaatsadvies waardeert. De proef duurt tot eind januari 2020 en omvat 500 scheepsbezoeken. Indien de proef succesvol is, kan dit een permanente functie worden binnen RiverGuide en andere reisplanners.
Binnenvaartschepen die de haven van Rotterdam bezoeken, moeten soms even wachten voordat zij bij een terminal terecht kunnen en zoeken dan een ligplaats. Een andere reden waarom de binnenvaart ligplaatsen nodig heeft, is omdat ze wachten op nieuwe lading. Een ligplaats kan ook nodig zijn omdat een schipper rust moet nemen vanwege de vaartijdenwet.
Haven telt 500 openbare ligplaatsen
Verspreid over de haven van Rotterdam zijn circa 150 locaties beschikbaar met een gezamenlijke capaciteit van circa 500 schepen. Sinds enige jaren is via het Binnenvaart Ligplaatsen Informatie Systeem (BLIS) online in te zien of ligplaatsen vrij of bezet zijn. Deze functionaliteit is ook ingebouwd in RiverGuide, de app voor vlot, veilig en slimmer varen, die is ontwikkeld in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam tezamen met acht andere vaarwegbeheerders.
Verhogen efficiëntie
In de praktijk is gebleken dat schippers regelmatig moeten zoeken naar een plek, omdat de openbare ligplaatsen van hun voorkeur bij aankomst bezet zijn of niet voldoen aan hun kenmerken (bijvoorbeeld kegelvoering in geval er gevaarlijke stoffen aan boord zijn). Ook is gebleken dat de ligplaatsfunctie van BLIS niet altijd wordt geraadpleegd door schippers. Tegelijkertijd zien we dat in sommige gebieden in de haven vaak amper plekken vrij zijn, terwijl op andere locaties nog genoeg capaciteit beschikbaar is. Dit veroorzaakt onnodige vaarbewegingen en is daarmee inefficiënt. Met de proef hoopt het Havenbedrijf de bezoekende binnenvaartschepen nog beter te kunnen faciliteren, door een zoveel mogelijk ‘tailormade’ advies aan te bieden.